مهاجرت

پناهندگی در وانوآتو

پناهندگی در وانوآتو

مهاجرت از طریق پناهندگی در وانوآتو از روش هایی می باشد که UNHCR بر آن نظارت دارد. به طور کلی، پناهندگی در وانوآتو روش مناسبی برای مهاجرت به این کشور نمی باشد و روش های دیگری برای ورود به خاک این جزیره وجود دارند. اما در این نوشتار، متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی دقیق پناهندگی در وانوآتو می پردازند که شامل اطلاعات دقیق در این زمینه می باشد. وانوآتو از 83 جزیره در اقیانوس آرام جنوبی، منطقه ملانزی تشکیل شده است و دارای سه زبان رسمی بیسلما، انگلیسی و فرانسوی و همچنین بیش از 100 زبان محلی از جزایر مختلف می باشد. دولت وانوآتو فرصت های مختلفی را به مهاجران خارجی ارائه می کند تا بتوانند در این کشور زندگی کنند و حتی برای دریافت پاسپورت این کشور نیز روش های مخلتفی وجود دارد.

علاوه بر پناهندگی در وانوآتو، مهاجران خارجی می توانند از روش هایی مانند تحصیل، کار، سرمایه گذاری یا ازدواج اقدام به مهاجرت به وانوآتو کنند و بدون محدودیت در این کشور زندگی کنند. این کشور که دارای زیبایی های بی پایان است، برای اهداف توریستی نیز یک مقصد بی نظیر به شمار می رود.

شرایط پناهندگی در وانوآتو

نمایندگی UNHCR در کانبرا حقوق پناهندگان را در پاپوآ گینه نو، فیجی، جزایر کوک، ایالات فدرال میکرونزی، کیریباتی، جزایر مارشال، نائورو، نیوئه، پالائو، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو و وانوآتو ارتقا می ‌دهد. 6 کشور از این کشورهای اقیانوس آرام طرف کنوانسیون پناهندگان 1951 هستند. کشورهای جزیره اقیانوس آرام میزبان بیش از 11800 نفر هستند که اکثریت آنها در پاپوآ گینه نو و فیجی زندگی می کنند. UNHCR از کشورهای جزیره اقیانوس آرام از طریق ظرفیت سازی، مشاوره فنی در مورد حفاظت و راه حل ها، و درگیر در تعیین وضعیت پناهندگی تحت دستور یا از طریق رویه های مشترک است. اگرچه تعداد پناهجویان و پناهندگان در منطقه نسبتاً اندک است، تأثیر ورود هر گونه تازه وارد در هر دو سطح عملیاتی و سیاسی به دلیل سایر اولویت های مبرم که منابع دولت را برای پاسخگویی به مسائل پناهجو، پناهجو و بی تابعیت محدود می کند، قابل توجه است.

درخواست پناهندگی در وانوآتو فرآیندی نادر و دشوار است. تقریباً در همه موارد، پناهندگی در وانوآتو به صلاحدید دولت اعطا می ‌شود و برای درخواست پناهندگی در وانوآتو متقاضی باید ثابت کند که با برگشت به کشور مبدا، برای وی خطرای اجتماعی، جانی و مالی وجود دارد. طبق داده هایی که بر اساس نتایج سرشماری ها و همچنین بر اساس برآوردها و پیش بینی های بخش جمعیت سازمان ملل متحد ارائه شده اند، در سال 2022 در مجموع 4100 مهاجر در وانوآتو زندگی می کنند. اینها همه ساکنانی هستند که به طور دائم در کشور زندگی می کنند اما در کشور دیگری متولد شده اند و این اعداد شامل پناهندگانی است که به آنها اجازه داده شده است از طریق پناهندگی در وانوآتو ساکن این کشور شوند اما در این تعداد هیچ پناهجوی وجود ندارد.

با سفیران، مهاجرت به کانادا هم ممکن میشه!

نقش UNHCR در پناهندگی در وانوآتو و اقیانوس آرام

در برخی از مناطق اقیانوس آرام، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به عنوان بخش نظارتی عمل می کند، در حالی که در برخی دیگر نقش عملیاتی دارد. این بر اساس وضعیت موجود در هر کشور مشخص می شود. از 14 کشور جزیره اقیانوس آرام، تحت پوشش نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کانبرا، فیجی، نائورو، پاپوآ گینه نو، ساموآ، جزایر سلیمان و تووالو کشورهای متعاهد کنوانسیون 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان و پروتکل 1967 آن هستند. فیجی، پاپوآ گینه نو، نائورو و وانوآتو قوانین ملی و مقررات مربوط به پناهندگان را وضع کرده اند. افرادی که در یکی از کشورهای جزیره اقیانوس آرام درخواست پناهندگی می کنند، تابع قوانین و رویه های ملی هستند که در آن کشور خاص وضع شده است.

نقش UNHCR در پناهندگی در وانوآتو و اقیانوس آرام

در کشورهای جزیره اقیانوس آرام بدون سیستم ملی برای تعیین وضعیت پناهندگی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ممکن است به ارزیابی ادعاهای مربوط به وضعیت پناهندگی کمک کند.

14 کشور جزیره اقیانوس آرام عبارتند از:

  • وانوآتو
  • جزایر کوک
  • ایالات فدرال میکرونزی
  • فیجی
  • کیریباتی
  • جمهوری جزایر مارشال
  • نائورو
  • نیوئه
  • پالائو
  • پاپوآ گینه نو
  • ساموآ
  • جزایر سلیمان
  • تونگا
  • تووالو

شایان ذکر است که نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در کانبرا مسئول ترویج و حمایت از حقوق پناهندگان در منطقه ای است که شامل وانوآتو، استرالیا، جزایر کوک، ایالات فدرال میکرونزی، فیجی، کیریباتی، جزایر مارشال، نائورو، نیوزیلند، نیوئه، پالائو، پاپوآ گینه نو، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا و تووالو می شود.

تغییرات آب و هوایی در وانوآتو

وانوآتو خانه اولین پناهندگان تغییرات آب و هوایی در جهان است. در سال 2005، برنامه محیط زیست سازمان ملل از جابجایی اجباری نزدیک به 100 روستایی در استان تگوآ در شمال وانوآتو گزارش داد و از مردم به عنوان اولین پناهندگان تغییرات آب و هوایی در جهان نام برد. مردم وانواتو در 65 جزیره از 80 جزیره مجمع الجزایر ساکن هستند و بسیاری از آنها در شهرها یا روستاهای ساحلی زندگی می کنند. از آنجایی که بیشتر زیرساخت های کشورهای جزیره ای کوچک در امتداد سواحل کم عمق واقع شده است، کشورهایی مانند وانوآتو در برابر افزایش سطح آب دریاها و طوفان های استوایی فزاینده آسیب پذیر هستند. از سال 2005، هزاران نفر از ساکنان جزایر اقیانوس آرام، مانند ساکنان کیریباتی، مجبور شده اند به جزایر بزرگتری مانند فیجی نقل مکان کنند، جایی که اغلب در ادغام با جامعه با مشکل مواجه می شوند.

درباره وانوآتو اطلاعات بیشتری داشته باشید

در نمودار زیر به تغییرات دمای وانوآتو (سلسیوس) اشاره شده است:

دمای وانوآتو

گزارشی در سال 2013 توسط هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی نشان داد که تغییرات آب و هوایی می تواند باعث شود تا سطح آب دریاها تا سال 2100 تا 3 فوت افزایش یابد . برای کشورهای جزیره ای کم ارتفاع، این تغییر می تواند فاجعه بار باشد. در وانواتو، افزایش سطح دریا به این نسبت مستلزم جابجایی اجباری هزاران نفر است. و وانواتو تنها نخواهد بود. جمعیت 277000 نفری آن تنها بخش کوچکی از صدها میلیون نفر در سراسر جهان است که در امتداد سواحل زندگی می کنند. هموطنان محترم در صورتی که مایل به اطلاعات دقیق درباره پناهندگی یا سایر روش های مهاجرت به وانوآتو یا سایر کشورهای دنیا هستید می توانید با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *