مهاجرت

پناهندگی در چین

پناهندگی در چین

پناهندگی در چین از راه ­های مهاجرت به چین است اما به هیچ وجه این روش توصیه نمی ­شود و متقاضیان بهتر است از روش­ های قانونی استفاده نمایند. از جمله راه های قانونی مهاجرت به کشور چین می­توان به تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و غیره اشاره کرد. این کشور در سال 1982 به تعهدات مرتبط با پناهندگی و اساس نامه آن ملحق شد اما قانون دقیق و کاملی در مورد پناهندگی در این کشور وجود ندارد. به یاد داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اطلاع رسانی در مورد روش ­های مهاجرت به کشور چین تنها از راه های قانونی می ­باشند.

  • آیا چین مقصد مناسبی برای پناهندگی است؟
  • شرایط پناهندگی در چین چیست؟
  • قوانین ورود و خروج در کشور چین چگونه است؟
  • چگونه می توان تابعیت چین را به دست آورد؟
  • انواع پناهندگی در چین چگونه است؟

قوانین پناهندگی در چین

جمهوری خلق چین در سال 1982 به عضویت کنوانسیون ژنو و پروتکل 1967 در ارتباط به شرایط پناهندگی پیوست. اما با توجه به این تعهد، همچنان قوانین این کشور در ارتباط با پناهندگی در حال تغییر می باشد. 2 ماده 32 و 46 قانون اساسی تنها در ارتباط با پناهندگی در چین در رابطه با ورود و خروج است و ماده اول، اصل عملی در این زمینه می­ باشد.

بر طبق این ماده، این کشور امکان دارد به متقاضیان خارجی به دلایل درخواست سیاسی آنها، پناهندگی اعطا نماید. پناهندگان و پناهجویان احتمال دارد در این کشور کارت شناسایی اخذ نمایند. در حال حاضر قوانین جامع و دقیق در ارتباط با پناهندگی و پناه جویان در حال بررسی در کشور چین می ­باشند. کمیساریای عالی امور پناهندگان در شهر پکن به پذیرش پناهندگان و تشخیص شرایط آنها در این کشور می ­پردازد. فردی که به عنوان پناهنده معرفی می ­شود، مجوز اقامت موقت این کشور در هنگامی که کمیساریای عالی امور پناهندگی در حال تعیین وضعیت وی می­ باشد را خواهد داشت.

شرایط پناهندگی در چین در 2021

علاوه بر ماده 46 که به طور ویژه به موارد مرتبط با پناهندگی و پناهجویان پرداخته است، دیگر قوانین کشور چین نظیر قانون ورود و خروج متقاضیان دیگر کشورها و اشخاص بدون تابعیت نیز وجود دارد. متقاضیان خارجی با سن حداقل 16 سال، می­ بایست اسناد و مدارک لازم را جهت معاینه توسط سازمان­های امنیت عمومی را دارا باشند. در سال 2021 متقاضیان خارجی علاوه بر این می­ بایست مجوز اقامت را به سازمان­ های امنیت عمومی ارائه نمایند و هتل­ ها نیز می ­بایست اطلاعات مرتبط با مهمانان بین المللی را به این سازمان­ ها گزارش دهند.

انواع پناهندگی در چین

پناهندگان جمهوری خلق چین به چند گروه و دسته تقسیم می­ شوند که به شرح زیر می­ باشند:

  • پناهندگان هندی
  • پناهندگان غیر هندی
  • جریان اتباع خارجی آواره از کشورهای همسایه

کشور چین یکی از 10 کشور اول جهان در رابطه با پذیرش پناهنده است که توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان معرفی شده و اکنون نیز میزبان تعداد زیادی از پناهندگان است. در سال 1970 این کشور، تقریباً 260 هزار پناهنده از ویتنام به کشور چین فرار کرده بوند که کشور چین این افراد را در بخش جنوبی مستقرر نمودند. اکثر پناهندگان کشور هند تحت حمایت دولت کشور چین قرار دارند.

در دهه اخیر تعداد افراد پناه جو و پناهندگان رو به افزایش می ­باشد و جمهوری خلق چین به گزینه مناسبی جهت مهاجرت به سبب عرصه ­های اقتصادی و جغرافیایی تبدیل شده است. جریان بسیار بالایی از متقاضیان آواره از کشورهای همسایه نظیر کره شمالی و میانمار وارد جمهوری خلق چین شدند اما دولت این کشور آنها را به عنوان پناهنده نپذیرفت. مهاجران آواره اتباع کره شمالی از سال 1990 به طور غیر قانونی به کشور چین وارد شدند.

انواع پناهندگی در چین

قوانین موجود در رابطه با پناهندگی در چین

بیش از 30 هزار نفر از قوم آواره کوکانگز با درگیری ­های مسلحانه در میانمار در سال 2009 به کشور چین مهاجرت نمودند. دولت این کشور، اردوگاه­ ها را به روی این افراد باز کرد تا قوم آواره کوکانگز از امکانات خیر خواهانه استفاده نمایند. کشور چین در سال 1982 به کنوانسیون 1951 در ارتباط با وضعیت پناهندگان به پروتکل 1967 ملحق شد. تنها یک ماده در قانون اساسی کشور چین به شرح اصول جامع در رابطه با پناهندگان پرداخته و یک ماده هم در مورد ورود و خروج به شرایط مهاجران پناهنده رسیدگی کرده است.

قانون ورود و خروج به چین

در اول جولای سال 2013، قانون جدید ورود و خروج جمهوری خلق چین به پناهندگان مجوز اخذ کارت شناسایی را داد و بر اساس ماده 46 قانون اساسی، متقاضیان خارجی که تقاضای پناهندگی در این کشور را دارند در طی مراحل غربالگری، در کشور چین موفق به اقامت می­ گردند. ماده 46 قانون اساسی یک قدم بزرگ در ارائه یک شرایط قانونی برای پناهندگانی که در چین اقامت دارند، محسوب می­ گردد. در صورت دارا بودن کارت شناسایی، پناهندگان و پناهجویان در آینده از حقوق جمهوری خلق چین به مانند حقوق کار و تحصیل، بهره مند می­ گردند.

اقدامات جهت ایجاد قانون پناهندگی کامل در سال 1990 شروع شد و در سال 2012 پیش نویس مقررات در تشخیص وضعیت و اداره پناهندگان توسط مقامات دولت مرکزی مهیا شد. بر اساس ماده 20 قانون ورود و خروج، مجوز متقاضیان خارجی که به دلایل بشر دوستانه نیاز به پناهندگی در کشور چین را دارند، وارد خاک این کشور می­ شوند بدون آن که مقامات کشور چین، تقاضای ویزا و اقامت آنها را بررسی نمایند.

تابعیت کشور چین

متقاضیان برای اخذ تابعیت کشور چین می­ بایست شرایط زیر را داشته باشند:

  • قرابت نزدیک با یکی از شهروندان این کشور و سکونت در چین
  • سرمایه گذاری در صورت واجد شرایط بودن
  • اگر شخصی به طور قابل توجهی در توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش داشته باشد، این احتمال وجود دارد که اقامت دائم به او اعطا شود.

در کل چین را نمی توان کشور مهاجرپذیری دانست. در سال 2021 اگر متقاضیان خواستار مهاجرت به چین و اخذ اقامت چین از راه های قانونی و به دنبال بررسی انواع روش های مهاجرت به چین می ­باشند، امکان مطالعه مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برایشان وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *