مهاجرت

پناهندگی در گرجستان

پناهندگی در گرجستان

پناهندگی در گرجستان در سال 2023 همانند گذشته روشی خطرناک برای مهاجرت است که همچنان به علاقه مندان به مهاجرت اصلا پیشنهاد نمی شود. پناهندگی در گرجستان از جمله روند بشردوستانه کشور گرجستان در باب اخذ اقامت و تابعیت می باشد که طبق آخرین آمار ارائه شده اشخاص متقاضی با شکست در این باره مواجه شده اند. اصل روند پناهندگی در میان بسیاری از هموطنان که از این طریق اقدام به مهاجرت کرده اند، مورد سوء تفاهم قرار گرفته است.

  • آیا گرجستان مقصد مناسبی برای پناهندگی است؟
  • شرایط و مراحل پناهندگی در کشور گرجستان چیست؟
  • ارکان مختلف پناهندگی در کشور گرجستان چیست؟
  • روش های جایگزین برای پناهندگی در کشور گرجستان چیست؟
  • هزینه زندگی در گرجستان چقدر است؟

تصور اشتباه دیگر در میان این افراد، این است که پناهندگی کم هزینه ترین طریق است و در طی این طریق نیز هر مسیری که ارزان تر باشد، اولویت دارد. بر این اساس و با توجه به لغو روادید بین ایران و گرجستان، شماری از ایرانیان متقاضی پناهندگی، به راحتی و با حداقل هزینه راهی گرجستان شده اند تا به خیال خود، از آنجا عازم اروپا یا آمریکای شمالی شوند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن برحذر داشتن شما از هر گونه پناهندگی و از جمله پناهندگی در گرجستان مطالبی را تنها به منظور آگاهی و روشنگری درباره خطاها و مشکلات پناهندگی به اطلاع شما می رساند.

وضعیت زندگی پناهندگان در گرجستان

گرجستان ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی به شدت محدودی دارد و از این نظر با کشورهایی مانند آلمان به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و با توجه به محدودیت های منابع سازمان های بین المللی، از حمایت مالی کافی نیز برخوردار نمی باشد. مجموع این شرایط باعث شده است که این کشور در تامین حداقل های مورد نیاز پناهجویان نیز درماند. پناهجویان در گرجستان حتی از پرداخت هزینه های زندگی خود در می مانند. هزینه ای که متوسط آن در ماه برای هر نفر $1200 (دلار) معادل GEL3174 (لاری) می باشد.

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، بیشترین درصد هزینه ها مربوط به هزینه اسکان در کشور گرجستان است:

توزیع درصدی هزینه زندگی در گرجستان

زندگی در کشور گرجستان

گرجستان یکی از سرزمین های کهن منطقه قفقاز و از جمله کشورهای مشترک المنافعی است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، استقلال یافت. جمهوری مستقل گرجستان جزء قاره اروپا می باشد و در ساحل شرقی دریای سیاه، از طریق خشکی و دریا به چند کشور اروپایی دیگر راه دارد. این کشور به دنبال عضویت در اتحادیه اروپایی نیز می باشد. این کشور همچنین در شمال غربی ایران واقع شده است و گرچه مرز مشترکی با ایران ندارد ولی با توجه به پیشینه تاریخی و مشترکات فرهنگی عدیده ای که میان دو کشور وجود دارد، امروز نیز روابط خوبی میان آن ها برقرار است که از جمله می توان به لغو ویزا میان دو کشور به منظور مسافرت راحت شهروندان هر یک به کشور دیگری اشاره کرد.

این امکان، موقعیتی را برای برخی پناهجویان ایرانی به وجود آورده است که به گرجستان به مثابه یک فرصت نگاه کنند. فرصتی که می تواند آن ها را به راحتی و با کمترین هزینه به اروپا برساند و یا آن که با توجه به چشم انداز این کشور، حتی خود به عنوان مقصد نهایی تلقی گردد. این مسئله گرچه شاید درست باشد ولی همه داستان نیست!

درباره پناهندگی در گرجستان

درباره پناهندگی در گرجستان در 2023

بر اساس توافق نامه ای بین المللی موسوم به ژنو که مبتنی بر ارزش های نوع دوستانه و به جهت حمایت از حقوق پناهجویان در سراسر جهان شکل گرفته است، پناهجویان افرادی هستند که بی آنکه حقیقتا جرمی مرتکب شده باشند، جانشان در کشورشان در معرض خطر باشد و دولتشان نیز توانایی حمایت و حفاظت از آن ها را نداشته باشد و بلکه ممکن است این تهدید اصلا از طرف خود آن دولت متوجه این افراد باشد.

همچنین شرایط و ضوابط بسیاری وجود دارد که لازم است پناجوی حقیقی از آن ها مطلع باشد و بر آن اساس عمل نماید تا علاوه بر این که جانش حفظ می شود، کرامت شخصیتی، راحت روحی و سلامت جسمی وی نیز تا جای ممکن تامین شود. می توان گفت که پناهندگی 3 رکن دارد که عبارتست از:

  • خروج از کشور مبداء
  • رسیدن به اولین نقطه امن (می تواند حتی مقصد نهایی باشد)
  • پرونده پناهندگی و آن یعنی همان دلیلی که فرد را مستحق عنوان پناهندگی حقیقی می کند (مدارک و شواهد دال بر مدعای فرد پناهجو)

کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد (UNHCR) که یکی از آژانس های تابعه سازمان ملل متحد می باشد، وظیفه حمایت از پناهجویان و حفاظت از حقوق آن ها را دارد و متعهد است که در امر اسکان مجدد یا بازگشت آن ها به کشور کمک نماید. در سال 2023 این سازمان با نیروهای خود و از جمله سفیران افتخاری صلح، در بیش از 120 کشور دنیا فعالیت دارد. این سازمان در برخی نقاط دنیا دفتر نمایندگی دارد و از پناهجویان ثبت نام می کند تا به امور آن ها رسیدگی شود و نقش به سزایی در یاری رساندن به پناهجویان حقیقی دارد.

وضعیت پناهندگی در گرجستان

گرجستان ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی به شدت محدودی دارد و از این نظر با کشورهایی مانند آلمان به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و با توجه به محدودیت های منابع سازمان های بین المللی، از حمایت مالی کافی نیز برخوردار نمی باشد. مجموع این شرایط باعث شده است که این کشور در تامین حداقل های مورد نیاز پناهجویان نیز درماند. پناهجویان در گرجستان حتی از پرداخت هزینه های زندگی خود در می مانند. هزینه های زندگی در گرجستان در نمودار ذیل بررسی شده است:

هزینه های زندگی در گرجستان

اوضاع پناهجویان در این کشور، بدون مبالغه و حقیقتا تاسف برانگیز است. در برخی موارد حتی امکان تامین سرپناه برای پناهجویان وجود ندارد و یا مبلغی که به عنوان کمک هزینه به آن ها داده می شود تنها چند لاری و در حد یک پرس غذای خوب می باشد. مطلب مهم دیگر آن که کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در این کشور و بر خلاف ترکیه، برنامه ای برای ثبت نام پناهجویان ندارد.

برخی گمان می کنند که همانند پروسه ای که در ترکیه در جریان است، می توان با شرایط مشابه به گرجستان رفت و با مراجعه به دفتر کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در آن جا، اقدام به ثبت نام و تشکیل پرونده برای درخواست پناهندگی داد و حال آن که این پروسه در گرجستان اجرا نمی شود و بنابراین از این جهت، پلی برای رسیدن به اروپا نیست.

قوانین پناهندگی در گرجستان در سال 2023

امور مرتبط با مسائل پناهندگی در گرجستان، بر اساس قانون حمایت بین المللی از پناهجویان می باشد. این قانون، در قالب 3 وضعیت ذیل، افراد مشمول را مورد حمایت قرار می دهد:

  • وضعیت پناهندگی: فرد خارجی یا بدون تابعیتی که به سبب مذهب، قومیت، ملیت و یا عضویت در گروه خاص اجتماعی یا داشتن عقاید متفاوت سیاسی در کشور مبدا خود مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار گرفته است و از حمایت کشور مبدا نیز برخوردار نیست.
  • وضعیت بشر دوستانه: فرد خارجی یا بدون تابعیتی که واجد شرایط پناهندگی در گرجستان شناخته نمی شود ولی دلایلی وجود دارد مبنی بر این که بازگشت او به کشور مبدأش در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.
  • وضعیت حمایت موقت

راه های اخذ اقامت گرجستان

افرادی که طی یک رویداد هجوم جمعی، وارد روند مهاجرت به گرجستان می شوند، اگر احتیاج به حمایت بین المللی داشته باشند و به دلایل خشونت فراگیر، تجاوز، درگیری گروه های مسلح داخلی یا بین المللی، نقض فراگیر حقوق بشر و مانند آن امکان بازگشت به کشور مبدا خویش را نداشته باشند. تنها افرادی که جزء یکی از این 3 گروه تشخیص داده شوند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت که این حمایت هم عملا منحصر به یک عنوان حقوقی است.

به همین دلیل نیز جهت مهاجرت و اخذ اقامت گرجستان روش های قانونی و آسان مختلفی وجود دارد که شامل:

نوع مهاجرتشرایطنوع ویزای صادره
مهاجرت کاری به گرجستانیافتن یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای گرجستانیویزای تایپ D1 گرجستان
مهاجرت سرمایه گذاری به گرجستانخرید ملک به ارزش حداقل USD 300000 (دلار)ویزای تایپ D5 گرجستان
مهاجرت تحصیلی به گرجستاندریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های گرجستانویزای تایپ D3 گرجستان
مهاجرت ازطریق الحاق خانوادگیازدواج با شهروند گرجستان یا فرد مقیم این کشورویزای تایپ D4 گرجستان

انواع ویزاهای بلند مدت گرجستان

زیرا دولت گرجستان عملا ظرفیت مالی برای این امر ندارد و متکی به کمک های اندک سازمان های بین المللی می باشد. پناهندگی در گرجستان از جمله راه های اخذ اقامت گرجستان به طریق غیر قانونی می باشد که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، ضمن هشدار درباره هر گونه تصمیم پناهندگی و خصوصا پناهندگی در گرجستان علاقه مندان به مهاجرت را دعوت به طی راه های قانونی مهاجرت مثل تحصیل و کار می کنند.

سوالات درباره شرایط پناهندگی در گرجستان

پناهندگی و شرایط آن در کشور گرجستان موضوعی است که باعث طرح سوالات مختلفی مثل سوالات زیر شده است:

  • انواع وضعیت های اعطایی به پناهندگان در گرجستان چیست؟ وضعیت پناهندگی، وضعیت بشر دوستانه و وضعیت حمایت موقت
  • ارکان مختلف پناهندگی در گرجستان چیست؟ خروج از کشور مبدا، رسیدن به اولین نقطه امن در کشور گرجستان و نهایتا تشکیل پرونده پناهندگی از جمله این ارکان می باشد.
  • آیا پناهندگی در گرجستان توصیه می شود؟ خیر، به دلیل ریسک ها و خطرات مختلف و نیز احتمال بالای رد درخواست این روش اصلا توصیه نمی شود.
  • انواع راه های مختلف برای اخذ اقامت گرجستان چیست؟ کار، تحصیل، سرمایه گذاری و الحاق خانواده از جمله این روشهاست.
  • نوع ویزای صادره برای کارگران، دانشجویان و سرمایه گذاران در کشور گرجستان چیست؟ این ویزا از نوع ویزاهای بلند مدت تایپ D کشور گرجستان محسوب می شود که معمولا از 90 روز تا 1 سال نیز اعتبار دارد.
  • آسانترین روش ممکن برای مهاجرت به گرجستان چیست؟ مهاجرت تحصیلی به گرجستان آسانترین و ارزانترین روش جهت مهاجرت به کشور گرجستان به حساب می آید.
5/5 - (22 امتیاز)

14 دیدگاه برای “پناهندگی در گرجستان

  1. .s.m گفت:

    اگر ممکنه بیشتر توضیح بدید.من فقط میخوام اونجا اقامتم اکی بشه.کار و خونه همه چیز دارم.قبلا یک سال هم اقامت داشتم.

    1. داوری گفت:

      بهتره به کشورهای دیگه ای فکر کنید که در حال حاضر امکان اخذ اقامتش برای شما وجود داره

    2. داوری گفت:

      سلام
      از چه طریقی میخواین اقامت بگیرید؟ کاری تحصیلی یا سرمایه گذاری؟

  2. سعید گفت:

    پناهندگی که کلا پر ریسکه و اشتباه، پناهندگی در گرجستان که دیگه اصلا ارزش ریسک نداره.

  3. امیر عباس گفت:

    بابت مقاله خوبتون تشکر میکنم ولی من فکر نمیکردم پناهندگی در گرجستان به این سخت باشه اگه راه های دیگه هم وجود داره در موردش مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      ما هم در خصوص پناهندگی خدماتی نداریم و اون رو توصیه نمیکنیم

  4. جمال خاشقچی گفت:

    به نظرم هرجا میخواین برین ولی هیجوقت پناهنده نشین. پروسه پناهندگی خیلی ریسک بالایی داره. حتی خطر جانی.

  5. بهراد گفت:

    گرجستان ارزش پناهندگی نداره

  6. علی قاسمی گفت:

    میخوام با خانوادم اقدام کنم، چطور میتونم شرایطش رو بدونم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر در این خصوص بهتره که با مشاورین ما در تماس باشید
      اما خاطرتون باشه که ما هیجگونه اقدامی جهت پناهندگی ارائه نمیکنیم

  7. mani گفت:

    با سلام و احترام من مهندسی عمران خوندم ایا پناهندگی در گرجستان برای من ریسک داره ؟

    1. .s.m گفت:

      اگر ممکنه بیشتر توضیح بدید.من فقط میخوام اونجا اقامتم اکی بشه.کار و خونه همه چیز دارم.قبلا یک سال هم اقامت داشتم.

      1. داوری گفت:

        درود بر شما
        متاسفانه در حال حاضر شرایط مناسبی برای اقامت این کشور وجود نداره

    2. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *