ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در اسپانیا

کارآفرینی در اسپانیا

کارآفرینی در اسپانیا از روشهایی است که میتوان از طریق آن به اقامت اسپانیا دست پیدا کرد، دولت اسپانیا نیز در تلاش است بدین وسیله معضل بیکاری را مهار نماید. اسپانیا یکی از زیباترین کشورهای اروپا است که هزینه های زندگی در آن نیز پایین می باشد اما آیا برای مهاجرت نیز کشور مناسبی است؟ در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به کارآفرینی در اسپانیا طی سال 2022 اطلاعاتی ارائه شده است.

  • شرایط کارآفرینی در اسپانیا چیست؟
  • بهترین مسیر مهاجرت از طریق کارآفرینی چیست؟
  • بهترین مسیر مهاجرت به اسپانیا چیست؟
  • محدودیت های کارآفرینی در این کشور چیست؟

مهاجرت به اسپانیا در سال 2022

پیش از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که اسپانیا متاسفانه در حال حاضر در گروه کشورهایی قرار نمی گیرد که به سهولت ویزا صادر کند. در حقیقت ایرانی ها در ابتدا ممکن است به دلیل ارزان بودن هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا تصمیم بگیرند این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب نمایند. اما در نهایت به دلیل مواجه شدن با این مانع در غالب موارد ناچار خواهند بود به جای تحصیل در اسپانیا، کشورهای دیگری مثل اتریش، مجارستان، سوئد، هلند، فرانسه و غیره را انتخاب کنند.

راه دیگر برای مهاجرت به اسپانیا نیز داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای اسپانیایی است که با توجه به قوانین حال حاضر اتحادیه اروپا و نرخ بیکاری اسپانیا عملا نشدنی است. پس کسانی که قصد دارند مهاجرت کنند یا باید مقصد خود را تغییر دهند یا روش های دیگر اخذ اقامت اسپانیا را بررسی نمایند. حال این سوال مطرح می شود که آیا کارآفرینی در اسپانیا روش سودآوری است و منجر به اخذ اقامت این کشور می شود یا خیر؟

دلایلی برای اقدام به کارآفرینی در اسپانیا

هر روش مهاجرتی مزایا و معایبی دارد که باید از قبل مدنظر قرار گیرد؛ برخی از دلایلی که منجر به کارآفرینی در اسپانیا شده اند به عنوان اقدامی مثبت نگاه شود عبارتند از:

  • قانون کارآفرینی در اسپانیا (Ley de emprendedores): این قانون تصویب شده است تا خارجی ها را مجاب کند در اسپانیا سرمایه گذاری نمایند و به این وسیله اقدام به کارآفرینی کنند. این قانون که در 27 سپتامبر سال 2013 تصویب شده است این اجازه را به خارجی ها می دهد تا در ازای کارآفرینی در اسپانیا درخواست اخذ اقامت دهند.
  • سیستم حمایتگرانه اسپانیا نسبت به سرمایه گذاران: اسپانیا برای جذب سرمایه های خارجی و ایجاد فرصت های شغلی برای اسپانیایی ها، این امکان را می دهد تا خارجی ها به واسطه سرمایه گذاری خود برای 1 یا 2 سال اجازه اقامت بگیرند که قابل تمدید است.

برخی از مشهورترین و موفق ترین کارآفرینان در اسپانیا عبارت هستند از:

  1. Antonio Espinosa: او متوجه شد مهم ترین مشکل مردم در برخی از روستاها تامین آب آشامیدنی با کیفیت است به همین دلیل شرکت بزرگی در این زمینه تاسیس نمود و فعالیت خود را آغاز کرد.
  2. Javier Martín: او تابعیت اسپانیا را دارد، تجارت خود یعنی Aluxion Labs را در اسپانیا ایجاد نموده و استارت آپ هایی مثل Fudeat و Utalen را راه اندازی کرده است.
  3. Pablo Vidarte: او سازنده و توسعه دهنده Bioo است؛ پروژه ای که برق را از فتوسنتز گیاهان تولید می کند.
  4. Manuel Sierra: او که اولین سایت خرید آنلاین خود را در سن 12 سالگی ایجاد نمود در حال حاضر نیز فعالیت های زیادی از جمله Snau را ایجاد نموده و منجر به کارآفرینی برای هزاران نفر شد.
  5. Óscar Pierre: یکی از مطرح ترین کارآفرینان در اسپانیا است و بهترین اپلیکیشن برای ارسال کالا در اسپانیا را ایجاد نموده است.

دلایلی برای اقدام به کارآفرینی در اسپانیا

حداقل سرمایه برای کارآفرینی در اسپانیا

حداقل سرمایه لازم برای کارآفرینی در اسپانیا 3000€ (یورو) است چرا که با این میزان سرمایه می توان شرکت با مسئولیت محدودی در اسپانیا تاسیس نمود. منتهی این تنها ابتدای مسیر است؛ چرا که فردی که قصد کارآفرینی دارد باید برای اسپانیایی ها مشاغل جدیدی ایجاد کند، ماهیانه حقوق کارمندان و مالیات های مربوطه و… را پرداخت نماید. در نهایت خرید ملک در اسپانیا که به حدود 500000€ (یورو) سرمایه نیاز دارد از کارآفرینی در این کشور مطمئن تر و حتی کم هزینه تر خواهد بود. چرا که خرید ملک منجر به اخذ اقامت می شود و با پرداخت حقوق به دیگران همراه نیست. به علاوه ثبت شرکت و کارآفرینی در اسپانیا ممکن است به سودآوری نرسد و به این وسیله بخش اعظمی از سرمایه فرد از دست برود در حالی که خرید ملک پروسه مطمئن تری است.

شروع کارآفرینی در اسپانیا

برای ثبت شرکت و کارآفرینی در اسپانیا مراحل متعددی وجود دارد که هر کدام حساسیت ها و پیچیدگی های خاص خود را دارند، برخی از گام های مهم در این راه عبارت هستند از:

  1. اخذ شماره مالیاتی مختص خارجی ها (NIE) یا شماره مالیاتی مختص اسپانیایی ها (NIF)
  2. ثبت نام شرکت در مرکز ثبت شرکت ها در اسپانیا (Registro Mercantil Central or RMC)
  3. اخذ شماره مالیاتی مختص شرکت (CIF)
  4. بازکردن حساب بانکی تجاری مختص شخص حقوقی با حداقل 3000€ (یورو) که سرمایه لازم برای تاسیس کم هزینه ترین نوع شرکت در اسپانیا یعنی شرکت با مسئولیت محدود است.
  5. امضای اساسنامه شرکت؛ اساسنامه باید شامل اصلی ترین اطلاعات راجع به شرکت (نام شرکت، آدرس شرکت، سهامداران و غیره) و همچنین نحوه فعالیت شرکت باشد.
  6. ثبت شرکت با در دست داشتن سایر مدارک ذکر شده در بالا در سازمان مالیاتی دولت اسپانیا که فرآیندی سریع است و معمولا 2 ساعته انجام خواهد شد و تا 15 روز بعد نتیجه به فرد اعلام می شود.

حمایت از کارآفرینان در اسپانیا

همان طور که پیش تر ذکر شد دولت اسپانیا به موجب تصویب قانونی حمایت خود را از کارآفرینی در این کشور اعلام کرده است. این امر دلایل مختلف دارد اما یکی از مهم ترین دلایل آن شرایط نابه سامان بازار کار در کشور اسپانیا می باشد. در حقیقت اسپانیا یکی از کشورهایی است که مردم آن با معضل بیکاری مواجه اند در نتیجه در تلاش است تا با ترغیب سرمایه گذاران داخلی به ماندن در کشور و همچنین با جذب سرمایه گذاران خارجی فرصت های شغلی بیشتری ایجاد نماید. در نمودار زیر نرخ بیکاری در اسپانیا نشان داده شده است:

مقایسه نرخ بیکاری خانم ها و آقایان در اسپانیا

وجود نرخ بالای بیکاری در اسپانیا در حالی است که آمار بیکاری در کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، اتریش، مجارستان و سوئیس به ترتیب 8.2%، 4.3%، 5.2%، 3.4% و 0.9% می باشد.

شرایط اخذ اقامت اسپانیا برای کارآفرینان

ویزای اقامت کارآفرینان و فعالیت های بیزینس (REM) در کشور اسپانیا در واقع اجازه اقامت شهروندان غیر اروپایی در کشور اسپانیا که مایل به کار در بیزینس نوآورانه (کارآفرینی) یا سرمایه گذاری بیزینسی در زمینه مورد علاقه هستند را فراهم می کند. افراد برای کسب صلاحیت جهت اخذ این نوع اقامت بایستی حداقل دارای یکی از شرایط ذیل باشند:

شرایط افراد دارای صلاحیت برای اخذ اقامت اسپانیا

در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به کارآفرینی در اسپانیا طی سال 2022، مزایا، معایب و قوانین آن اطلاعاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید واقع شده باشد.

سوالات مهم درباب کارآفرینی در اسپانیا

اما سوالاتی که مطمئنا در ذهن اکثر کارآفرینان ایرانی علاقه مند اخذ اقامت اسپانیا نقش می بندد و ما در اینجا به آنها پاسخ روشنی می دهیم:

  • آیا اسپانیا کشور خوبی برای کارآفرینی است؟ بله، قوانین کشور اسپانیا همواره از کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی در این کشور حمایت می کند.
  • ویزای اقامت مخصوص کارآفرینان خارجی در اسپانیا چیست؟ ویزای اقامت کارآفرینان و فعالیت های بیزینس (REM) در کشور اسپانیا در واقع اجازه اقامت شهروندان غیر اروپایی در کشور اسپانیا که مایل به کار در بیزینس نوآورانه (کارآفرینی) یا سرمایه گذاری بیزینسی در زمینه مورد علاقه هستند را فراهم می کند.
  • هزینه اخذ ویزای کارآفرین در اسپانیا چقدر می باشد؟ هزینه این ویزا فعلا برای اتباع غیر اروپایی حدود 295$ (دلار) می باشد.
  • تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای کارآفرین در اسپانیا چقدر است؟ برای اخذ این نوع ویزا تمکن مالی ماهیانه حدود 2130€ (یورو) برای فرد متقاضی و 532€ (یورو) برای هر عضو خانواده همراه می باشد.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *