ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در ایتالیا

کارآفرینی در ایتالیا

یکی از روش های سرمایه گذاری در کشورهای رشد یافته، کارآفرینی است و کارآفرینی در ایتالیا در حال حاضر برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب است. از این رو، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را بر اساس درخواست متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایتالیا ارائه داده است. امیدواریم بتوانید با مطالعه جزییات این روش مهاجرت بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری و مهاجرت از این طریق کسب کنید.

  • شرایط اقتصادی ایتالیا 2023 چگونه است؟
  • شرایط کسب و کار در ایتالیا به چه صورتی است؟
  • شرایط کارآفرینی در کشور ایتالیا چیست؟
  • در ایتالیا به چه کسانی کارآفرین گفته می شود؟
  • شرایط اخذ ویزای کارآفرین ایتالیا چیست؟
  • مراحل و مدارک اخذ این ویزای ایتالیا چیست؟
  • شرایط اخذ اقامت دائمی ایتالیا توسط کارآفرینان خارجی چیست؟

بازار کار کشور ایتالیا در 2023

در حال حاضر ایتالیا از نظر بازار کار در شرایط بهتری نسبت به سال های قبل قرار دارد و رتبه خوبی را در میان کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است. در سال 2023 مهندسان و متخصصین در زمینه های الکترونیک، مکانیک، صنایع، کامپیوتر و عمران بیشترین درصد را در میان متقاضیان مهاجرت کاری به کشور ایتالیا به خود اختصاص داده اند. پس از آن بیشتر پزشکان و پرستاران مایل به کار در این کشورند. اما آنچه قوانین این کشور حکم می کند اینست که جهت کار در این کشور، متقاضیانی که از خارج از اتحادیه اروپا درخواست داده اند باید مجوز اقامت کاری این کشور را داشته باشند.

مهاجرت کاری به ایتالیا

جهت دریافت این ویزای کاری، شخص درخواست دهنده باید از یک کارفرما در ایتالیا، پیشنهاد شغلی و یا اصطلاحا Job Offer دریافت نماید. پس از دریافت این پیشنهاد شغلی، متقاضی با ارائه سایر مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای کاری، که در وبسایت مهاجرتی رسمی ایتالیا لیست این مدارک آورده شده است، ویزای کاری این کشور را دریافت نمایند. اما به طور کلی دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در کشورهای اروپایی بسیار سخت و زمانبر و گاها غیر ممکن است.

قانون کار در کشور ایتالیا

بر اساس قانون کار در ایتالیا، کارفرما باید اگر نیاز به جذب نیروی کار دارد، ابتدا درخواست و یا آگهی استخدام را به مدت 3 ماه در کشور خود، به عنوان مثال ایتالیا، ارائه دهد. اگر در طول این دوره 3 ماهه نیروی کار مناسب با پوزیشن شغلی که کارفرما آگهی نموده است یافت نشد، باید به مدت 3 ماه دیگر همین آگهی را جهت جذب نیروی کار در کل اتحادیه اروپا ارائه دهد. در نهایت اگر باز هم شخصی یافت نشد که این موقعیت شغلی را دریافت نماید سپس کارفرما می تواند به نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا پیشنهاد شغلی خود را ارئه نماید و او را جهت استخدام و کار به کشور ایتالیا دعوت نماید.

بنابراین با توجه به شرایط موجود، بسیاری از افرادی که سرمایه لازم جهت مهاجرت را داشته و در کنار آن از مهارت های شغلی بسیار خوبی برخوردارند، مهاجرت از طریق کارآفرینی در کشور مقصد را بهترین گزینه جهت فعالیت در بازار کار آن کشور و کسب درآمد می یابند. در ادامه مقاله اطلاعات دقیق تری در زمینه کارآفرینی شهروندان غیر ایتالیایی در این کشور آورده شده است.

شرایط کارآفرینی در ایتالیا

سرمایه گذاری در ایتالیا به دلیل بحران اقتصادی منطقه در سال های اخیر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است که در نهایت باعث شده به طور میانگین طبق تحقیقات انجام شده، فقط 30.5% از شهروندان ایتالیایی توانایی لازم جهت شروع کسب و کار در این کشور را دارند. با این حال به دلیل اینکه ایتالیا در حوزه شنگن واقع شده و در برخی صنایع همانند مد و طراحی، در رتبه های نخست دنیا قرار می گیرد، بسیاری از کارآفرینان تمایل دارند جهت اشتغال زایی و همچنین سرمایه گذاری وارد این کشور شوند. لازم به ذکر است که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا نیز به شما در روند اخذ اقامت از طریق کارآفرینی کمک بزرگی می نماید. در ادامه مقاله به برخی از امتیازاتی که این کشور به کارآفرینان اعطا می کند اشاره خواهیم کرد.

شرایط کارآفرینی در ایتالیا

پشتیبانی از کارآفرینان در پروسه کارآفرینی در ایتالیا

از سال 2012، ایتالیا از طرق گوناگونی سعی بر جذب کارآفرینان مبتکر نموده است. برخی از این روش ها عبارتند از این که دولت ایتالیا در ماه ژوئن 2014 یک مکانیزم سریع برای ارائه مجوز ورود به کارآفرینانی که قصد دارند یک کار خلاقانه را در ایتالیا آغاز کنند، راه اندازی کرد. این ویزا به شخص و اعضای خانواده ایشان اجازه اقامت یک الی دو ساله را در خاک ایتالیا میدهد. همچنین طرح Smart Investment & Start Italia در سال 2015 برای اعطای وام های بدون بهره به شرکت های تازه راه اندازی شده در ایتالیا اجرایی شد.

مزایای مالیاتی برای کارآفرینان در ایتالیا

طبق قانون ثبت شده در سال 2015، دولت مزایای مالیاتی قابل توجهی را برای شرکت هایی که با مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و کارهای تحقیقاتی و توسعه (R & D) همکاری می کنند، در نظر گرفته است. ماده 29 در قانون کشور ایتالیا اجازه می دهد افرادی که در ابتکارات نوآورانه سرمایه گذاری می کنند، 19% از مبلغ سرمایه گذاری شده را از درآمد خود، تا حداکثر 500000€ (یورو)، کسر کنند. شرکت ها همچنین می توانند 20% از مبلغ سرمایه گذاری شده از سرمایه خود را از درآمد مشمول مالیات خود محاسبه کنند، تا حداکثر رقم 1.8 میلیون یورو.

ویزای کارآفرینی در ایتالیا یا همان ویزای استارت آپ ایتالیا

در واقع ویزای استارت آپ ایتالیا Italia Startup Visa ویزایی برای کار مستقل است. این ویزا با اعتبار یکساله مخصوص کارآفرینن خارجی است که قصد راه اندازی یک استارت آپی را در کشور ایتالیا دارند. ویزایی که توسط دولت ایتالیا و از سال 2013 معرفی شد. کل فرآیند اخذ این ویزا نیز در قالب سه مرحله زیر تعریف می شود:

ویزای کارآفرینی در ایتالیا یا همان ویزای استارت آپ ایتالیا

در مرحله اول درخواست برای برنامه ویزای استارت آپ ایتالیا بایستی بصورت ایمیلی به آدرس اشاره شده توسط MISE ارسال شود. ضمنا پرونده درخواست بایستی متشکل از فرم درخواست تکمیلی، گواهی منابع مالی حداقل EUR 50000 (یورو) و نامه همراه مبین استفاده از کل مبلغ برای راه اندازی شرکت و نیز کپی از پاسپورت معتبر باشد. در مورد متقاضی که از وجود یک انکوباتور معتبر استفاده میکند، ارائه مدرک یا گواهی نشان دهنده دسترسی به منابع مالی انکوباتور کفایت می کند.

پس از آن کمیته ویزای استارت آپ ایتالیا به ارزیابی درخواست پرداخته و در صورت تایید درخواست، در عرض 30 روز مجوز فعالیت بنام Nulla Osta صادر می شود. و بالاخره متقاضی با استفاده از این مجوز و سایر مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار مستقل ایتالیا اقدام می کند. و پس از صدور این ویزای ایتالیا نیز او 6 ماه فرصت خواهد داشت تا به ایتالیا سفر کند و در عرض 8 روز از زمان ورودش نیز با مراجعه به اداره پلیس محلی ایتالیا برای اخذ اقامت یکساله اش اقدام کند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای خود- اشتغالی ایتالیا (ویزای استارت آپ ایتالیا)

در اینجا ما درباره مرحله سوم کار یعنی درخواست ویزای استارت آپ ایتالیا صحبت می کنیم. در شرایطی که کارآفرین خارجی توانسته مجوز Nulla Osta خودش را به دست آورد. پس در این مرحله کافی است که او مدارک زیر را جمع آوری و به سفارت ایتالیا تحویل دهد:

  • مجوز Nulla Osta
  • گواهی اسکان مثل رزرواسیون هتل یا اجاره نامه
  • گواهی حداقل درآمدی در سال قبل
  • هارد کپی فرم درخواست تحویل داده شده برای ISV
  • هارد کپی کاور لتر تحویل داده شده درباره گواهی تمکن مالی و فایل های مربوطه
  • پاسپورت ملی معتبر
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی

مهاجرت از طریق کارآفرینی در ایتالیا در 2023

با وجود سختی ها و مشکلاتی که برای کارآفرینان در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا وجود دارد، باز هم بسیاری از کارآفرینان در کشور ایتالیا توانسته اند به موفقیت دست یابند. در سال 2015 از هر 60 سرمایه گذاری که به منظور کارآفرینی به ایتالیا مهاجرت کردند، 41 نفر موفق به کارآفرینی در این کشور شده و به نتایج بسیار خوبی دست یافته اند. کارآفرینی در کشور ایتالیا شرایط اقامت برای اعضای خانواده فرد کارآفرین را نیز فراهم می آورد و آنان نیز می توانند از امکانات موجود در کشور ایتالیا بهره کامل ببرند.

اما بهتر است برای کارآفرینی در هر کشوری و در هر زمینه شغلی ابتدا تمام جوانب را سنجیده و سپس اقدام نمایید. امیدواریم پس از مطالعه نکات مطرح شده در این مقاله در زمینه کارآفرینی در ایتالیا دانش کافی جهت مهاجرت از طریق این پروسه را بدست آورده باشید. اگر می خواهید در مورد راه های مهاجرت بخصوص سرمایه گذاری و کارآفرینی اطلاعات به روز رسانی شده کسب نمایید، با کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرموده و از مشاوره تلفنی، حضوری و یا آنلاین این متخصصین در امر مهاجرت بهره مند گردید.

سوالات پرتکرار در خصوص کارآفرینی در ایتالیا

متقاضیانی که تمایل به کارآفرینی در ایتالیا دارند موارد زیر را عنوان می نمایند:

  1. مهمترین شهرهای صنعتی ایتالیا کدامند؟ شهرهای جنوبی ایتالیا همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده اند اما شرایط در شمال ایتالیا متفاوت است و صنعت و تکنولوژی در این شهرها پیشرفت ویژه ای داشته است.
  2. مزایای کارآفرینی در ایتالیا چیست؟ ایتالیا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است و دارندگان ویزای این کشور می توانند در کشورهای اروپایی تردد آزاد داشته باشند.
  3. دولت ایتالیا چه مزایایی را برای کارآفرینان ایجاد کرده است؟ برخی از معافیت های مالیاتی تا سقف 2 سال، مهم ترین فرصت هایی هستند که دولت ایتالیا در اختیار کارآفرینان قرار داده است.
  4. آیا کارآفرینی در ایتالیا مقرون به صرفه است؟ با توجه به زمان بر بودن پروسه کارآفرینی در ایتالیا و همچنین هزینه های بالای شروع کار، کارآفرینی در ایتالیا چندان مقرون به صرفه نیست.
  5. ویزای استارت آپ ایتالیا چیست؟ ویزای استارت آپ ایتالیا Italia Startup Visa ویزایی برای کار مستقل است. این ویزا با اعتبار یکساله مخصوص کارآفرینان خارجی است که قصد راه اندازی یک استارت آپی را در کشور ایتالیا دارند.
  6. آیا ویزای استارت آپ ایتالیا قابل تمدید مجدد است؟ بله، این ویزا به محض اعتبار یکساله اش برای 2 سال دیگر نیز قابل تمدید است.
  7. کارآفرینان خارجی با چه شرایطی می توانند برای اخذ اقامت دائم ایتالیا اقدام کنند؟ آنها پس از 5 سال زندگی و فعالیت با مجوز اقامت کارگر استارت آپ مستقل در این کشور می توانند به اقامت دائمی ایتالیا برسند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *