ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در چین

کارآفرینی در چین

کارآفرینی در چین از اواخر قرن بیستم میلادی طرفداران زیادی پیدا کرده است. چین که به طور رسمی جمهوری خلق چین نامیده می شود، پرجمعیت ترین کشور دنیا است که در آسیای شرقی واقع گردیده است. چین همچنین با 1.5 میلیارد نفر جمعیت، همچنین سومین کشور وسیع در دنیا است و حکومتی کمونیستی آن را اداره می کند. از زمان اصلاحات اقتصادی سال 1978 میلادی چین یکی از سریع ترین رشدهای اقتصادی در دنیا را داشته است که سالیانه همواره بالای 6% بوده است. لازم به ذکر است این کشور از سال 2010 به بعد همواره دومین کشور دنیا به لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی یا همان GDP بوده است. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده در خصوص کارآفرینی در چین طی سال 2022 توضیحاتی ارائه شده است.

  • بهترین حوزه ها برای کارآفرینی در چین کدامند؟
  • محدودیت های کارآفرینی در چین چیست؟
  • هزینه مورد نیاز برای کارآفرینی در چین چقدر است؟
  • مزایای کارآفرینی در چین چیست؟
  •  نقش تحریم ها در کارآفرینی در چین چیست؟

روند کارآفرینی در چین

چین یکی از کشورهایی است که علاوه بر این که صاحب سلاح هسته ای است، صاحب بزرگ ترین ارتش دنیا نیز می باشد. نتیجتا علاوه بر قدرت اقتصادی، این کشور قدرت سیاسی تاثیرگذاری در آسیا و دنیا به حساب می آید. قدرتمند بودن چین و همچنین رویکردی که دولت این کشور به کارآفرینی دارد منجر شده است که در دو دهه گذشته، نرخ کارآفرینی در چین افزایش عمده ای داشته باشد. به عنوان مثال در سال 2000 کل درآمدی که از هر کدام از بخش های کارآفرینی وابسته به دولت و همچنین بخش های مربوط به سرمایه های خصوصی و غیردولتی به دست آمد، 4 تریلیون یوآن چین (یعنی مجموعا 8 تریلیون یوآن چین) بود. همین رشد اقتصادی عمده سبب شده است تا مهاجرت به چین طرفداران بیشتری پیدا کند البته باید توجه داشت این کشور به لحاظ استانداردهای زندگی و آزادی های اجتماعی، شرایط ایده آلی ندارد.

باید توجه داشت که جمعیت چین زیاد است و خود جوانان این کشور حتی کسانی که در دهه 80 یا 90 میلادی متولد شده اند و در حال حاضر در دهه 30 یا 20 زندگی خود هستند نیز افکار کارآفرینی و نوآورانه زیادی دارند. به نقل از مجله فوربز، از میان آن ها تعداد انگشت شماری هستند که از همان ابتدا موفق خواهند شد؛ منتهی تفکر “آزمون و خطا” تبدیل به نوعی ارزش و باور ملی در میان چینی ها شده است و باعث می شود نگران شکست نباشند. جذب سرمایه های خارجی و داخلی در چین و همچنین قانع بودن بخش عظیمی از جمعیت این کشور به شرایط کاری پایین تر از حد استاندارد و حقوق کم سبب شده است نرخ بیکاری در این کشور پایین باشد. در نمودار ذیل نرخ بیکاری چین در سال های گذشته و پیش بینی میزان آن در سال 2022 نشان داده شده است:

بررسی نرخ بیکاری در چین

انواع شرکت ها برای کارآفرینی در چین

قانون شرکت های چین انواع مختلفی از شرکت ها را ایجاد نموده است که عبارت هستند از:

  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت با سهام محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت نسبی
  • شرکت با مالکیت خارجی ها
  • شرکت با اجازه خرید سهام توسط خارجی ها
  • شرکت هلدینگ
  • پروژه ساخت-اجرا-انتقال

هر کدام از کارآفرینان با توجه به انتظاراتی که از تجارت خود دارند و نوع فعالیتی که انجام می دهند یکی از انواع شرکت های به رسمیت شناخته شده در چین را انتخاب می کنند. در حال حاضر بیش از 35 میلیون شرکت در کشور چین به ثبت رسیده است در حالی که این آمار در سال 2016 حدود 26 میلیون شرکت بود. از میان شرکت های مذکور، شرکت با مسئولیت محدود یا همان LLC (مخفف Limited Liability Company) است که خصوصا میان کارآفرینان جوان و تازه کار طرفداران بیشتری دارد.

در شرکت های با مسئولیت محدود چین، سرمایه گذاران، همان طور که از نام شرکت پیداست، مسئولیت بسیار اندکی در قبال طلبکاران شرکت دارند. مشابه این نوع شرکت ها در ایران، اتریش و بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد. افرادی که با شرکت های با مسئولیت محدود وارد معامله می شوند باید به سرمایه ثبت شده و شرکت و میزان بدهی های آن توجه کنند نه ثروتمند بودن یا نبودن شرکا. چرا که حتی اگر یکی از شرکا به عنوان مثال حدود 1 میلیارد دلار ثروت داشته باشد، مطابق قوانین چین هیچ مسئولیتی بابت پرداخت بدهی های شرکت نخواهد داشت. چرا که طلبکاران شرکت با مسئولیت محدود در چین بابت طلب خود تنها به سرمایه ثبت شده شرکت طرف قرارداد می توانند رجوع کنند. آن ها در واقع حق توقیف سرمایه شخصی شرکا را ندارند مگر در شرایط معدود؛ مثلا وقتی شرکا در اعلام سرمایه شرکت تقلب کرده باشند.

انواع شرکت ها برای کارآفرینی در چین

حداقل سرمایه لازم برای شروع کار در چین

با توجه به نوع شرکت، کارآفرینی در چین نیاز به سرمایه متفاوتی دارد. البته باید توجه داشت که کارآفرینان در چین علاوه بر سرمایه اولیه ای که برای ثبت شرکت لازم است باید حقوق کارمندان، مالیات و غیره را نیز پرداخت نمایند. در مجموع در سال 2022 برای ثبت شرکتی در چین که چند شریک داشته باشد می بایست حداقل 5000$ (دلار آمریکا) و برای ثبت شرکتی که تنها یک مالک دارد باید 13000$ (دلار آمریکا) سرمایه اولیه در نظر گرفت. در آمریکا نیز اغلب کارآفرینان استارت آپ های کوچک بین 2000$ تا 5000$ (دلار آمریکا) سرمایه اولیه دارند.

بهترین زمینه کاری برای کارآفرینی و ثبت شرکت در چین

مبحث کارآفرینی و ثبت شرکت بسیار مفصل و گسترده است و کارآفرینان باید پیش از انتخاب کشور مقصد و نوع شرکت مورد نظر خود، تمامی قوانین مربوطه و اوضاع اقتصادی را مطالعه کنند. در حال حاضر کشورهای ذیل بهترین کشورهای دنیا برای کارآفرینی و شروع تجارت های کوچک هستند:

  • دانمارک
  • کره جنوبی
  • هنگ کنگ
  • بریتانیا
  • نروژ
  • سوئد
  • اتریش

همان طور که ملاحظه می گردد چین به طور کلی در میان بهترین کشورهای دنیا برای کارآفرینی و ثبت شرکت نیست اما علاقه مندان به حوزه آسیای شرقی می توانند هنگ کنگ یا کره جنوبی به عنوان مقصد خود انتخاب نمایند. کسانی که تمایل داشته باشند در کشور چین کارآفرینی کنند باید توجه داشته باشند چه زمینه هایی امکان سودآوری بیشتری دارد؛ برخی از این حوزه ها عبارت هستند از: آموزش آنلاین، خدمات حمل و نقل، نوشتن کتاب های الکترونیکی، موسسه اعزام دانشجو و غیره. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص کارآفرینی در چین توضیحاتی ارائه گردید و مشخص شد به چه علت فرصت های کار در چین زیاد هستند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *