ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در کبک

کارآفرینی در کبک

برنامه مهاجرتی کارآفرینی در کبک برای کارآفرینان مهاجر با توانایی ایجاد یک کسب و کار جدید یا اداره یک کسب و کار موجود در کبک می باشد. برنامه کارآفرینی کبک به دنبال جذب صاحبان کسب و کار با تجربه ای است که در کبک صاحب کسب و کار باشند و به طور فعالانه آن را مدیریت کنند و به این طریق به اقتصاد کبک و ایجاد شغل در این استان کمک نمایند. کارآفرینان واجد شرایط می توانند از طریق این برنامه اقامت دائم کانادا را کسب نمایند. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به کارآفرینی در کبک در سال 2021 به شرح زیر تهیه نموده است.

معرفی کبک و وضعیت اقتصادی آن

کبک یکی از سیزده استان و قلمرو کانادا است. کبک بزرگ ترین استان کانادا از نظر مساحت و دومین استان پر جمعیت آن بعد از انتاریو است. جمعیت آن غالبا فرانسوی زبان هستند و زبان فرانسوی تنها زبان رسمی آن است. مرکز این استان شهر کبک و بزرگترین شهر آن مونترال است. اکثریت مردم این استان فرانسوی نژاد هستند. در حالی که منابع طبیعی قابل ملاحظه این استان از مدت ها پیش تکیه گاه اصلی اقتصاد آن بوده است، اما بخش هایی از اقتصاد دانش بنیان مانند هوافضا، فناوری های اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی و صنایع دارویی نیز نقش پیشرویی را دارند. جدول زیر جمعیت کبک را در دوره های زمانی مختلف نشان می دهد:

استانسه ماه آخر سال 2019سه ماهه اول سال 2020سه ماهه دوم سال 2020سه ماه سوم سال 2020سه ماهه چهارم سال 2020
کبک85404298556650857205485745718575779

کبک دارای اقتصادی پیشرفته، مبتنی بر بازار و باز است. اقتصاد کبک عمدتا براساس بخش خدمات است. اقتصاد این استان به طور سنتی از طریق منابع فراوان، زیرساخت های توسعه یافته و بهره وری متوسط تامین می شود. نمودار زیر تعداد مشاغل در کبک را نشان می دهد:

تعداد مشاغل در کبک

نمودار زیر روند تغییر نرخ بیکاری در کبک در سال های گذشته را نشان می دهد:

نرخ بیکاری در کبک

نمودار زیر مقایسه متوسط نرخ بیکاری در کبک و کانادا در سال 2021 را نشان می دهد:

مقایسه متوسط نرخ بیکاری در کبک و کانادا

اقتصاد کبک کاملا قابل توجه است. در سال 2019، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی کبک برای دومین سال متوالی از کانادا پیشی گرفت. از کالاهای صادراتی کبک می توان به آلومینیوم، هواپیما، کاغذ، قطعات هواپیما، مس و آلیاژ اشاره نمود. شرکای اصلی صادراتی این استان عبارتند از آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و هلند. شرکای اصلی وارداتی آن نیز عبارتند از آمریکا، چین، الجزیره، انگلستان، آلمان و ژاپن.

کارآفرینی در کبک از طریق برنامه کارآفرینی کبک

کارآفرینی در کبک یکی از راه های مهاجرت به کبک است. دولت کبک از طریق برنامه هایی صاحبان کسب و کار و کارآفرینانی را که مایل به اقامت دائم کانادا و استقرار در استان کبک هستند، انتخاب می کند. پس از پذیرش درخواست، نامزدهای موفق گواهینامه انتخاب کبک (Certificate of Selection of Quebec (CSQ را دریافت می کنند و می توانند درخواست اقامت دائم را به دولت فدرال ارائه دهند. داوطلبان ممکن است واجد شرایط درخواست در یکی از سه گروه مهاجرت کسب و کاری زیر باشند:

  • برنامه مهاجرتی سرمایه گذاری کبک
  • برنامه مهاجرتی کارآفرینی کبک
  • برنامه مهاجرتی خوداشتغالی کبک

هدف برنامه کارآفرینی کبک به کار گرفتن افرادی است که مهارت و تجربه لازم برای فعالیت در این استان را دارند. این برنامه در سال 2018 تغییر یافته است و دارای دو جریان است:

  • جریان اول شامل ایجاد کسب و کار در کبک با پشتیبانی از شتاب دهنده کسب و کار، مرکز رشد کسب و کار، یا مرکز کارآفرینی دانشگاه است.
  • جریان دوم شامل ایجاد یا خرید کسب و کاری موجود است، که کارآفرین باید حداقل 25% آن را اگر یک واحد تجاری یا کاسبی جدید است، یا حداقل 51% واحد تجاری یا کاسبی به دست آمده را کنترل کند (این جریان تا حداقل 1 نوامبر 2021 متوقف است).

در جریان دوم، نامزد کارآفرین باید با سرمایه اولیه 200000$ (دلار) برای کسب و کاری خارج از ناحیه کلان شهر مونترال، یا 300000$ (دلار) برای کسب و کاری واقع در ناحیه کلان شهر مونترال سرمایه گذاری کند. حداقل وجه ضمانت 200000$ (دلار) نیز به عنوان تضمین لازم است و ممکن است با تحقق پروژه کسب و کاری بازگردانده شود. داوطلبان باید ثابت کنند که آنها به تنهایی یا به همراه همسر خود مالکیت دارایی به ارزش 900000$ (دلار) را که به طور قانونی کسب شده است را دارا هستند.

شرایط و ضوابط کارآفرینی در کبک

شرایط و ضوابط کارآفرینی در کبک

جهت واجد شرایط بودن برای CSQ تحت برنامه کارآفرینی کبک، کارآفرینان باید:

  • در 5 سال گذشته، حداقل 2 سال تجربه کسب و کاری در کسب و کاری قانونی و سودآور (کشاورزی، صنعتی یا تجاری) را داشته و حداقل 25% سرمایه سهامداران را کنترل کرده باشند.
  • حداقل دارایی خالص 300000$ (دلار) که به طور قانونی به دست آمده است را دارا باشند.
  • به شرایط کارآفرینان پس از ورود به کبک احترام بگذارند.

علاوه بر این، متقاضی باید در صورت تمایل به انجام یک پروژه کسب و کاری حداقل 50 امتیاز کسب کند، یا اگر قصد خرید کسب و کاری در کبک را دارد باید حداقل 60 امتیاز کسب نماید. امتیازات با توجه به فاکتورهای انتخاب در شبکه امتیازات کارآفرین اعطا می شوند:

فاکتور انتخابامتیاز
تحصیلاتحداکثر 12 امتیاز
تجربه کسب و کاریحداکثر 12 امتیاز
سنحداکثر 10 امتیاز
مهارت در زبان انگلیسی و یا فرانسویحداکثر 22 امتیاز
اقامت و خانواده در کبکحداکثر 8 امتیاز
خودکفایی مالیحداکثر 1 امتیاز
وفق پذیریحداکثر 5 امتیاز
منابع مالیحداکثر 10 امتیاز
پروژه کسب و کاریحداکثر 30 امتیاز
جمع امتیازاتحداکثر 110 امتیاز
امتیاز قابل قبول50 یا 60 (بسته به پروژه کسب و کاری)

متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها همچنین باید به عنوان بخشی از روند درخواست مهاجرت به کانادا، تحت معاینات پزشکی و بررسی های امنیتی قرار بگیرند. پس از ورود به کبک به عنوان مقیم دائم، برنامه کارآفرینی کبک فرد را ملزم به برآوردن شرط تاسیس یا کسب درصدی از سهام (حداقل 25% با ارزش حداقل 100000C$ (دلار کانادا)) در کسب و کاری واجد شرایط در کبک می کند که باید به طور فعال مدیریت کند. بجز کارآفرینان کشاورزی، کسب و کار کارآفرین باید حداقل یک شغل جدید برای یک شهروند کبکی یا یک مقیم دائم ایجاد کند.

پاسخ به سوالات رایج درباره کارآفرینی در کبک

در زیر به برخی از سوالات رایج درباره کارآفرینی در کبک پاسخ می دهیم:

  • فرآیند برنامه مهاجرتی کارآفرینی کبک دارای چه مراحلی است؟ دارای چهار مرحله است که عبارتند از: ارسال درخواست برای گواهینامه انتخاب کبک (CSQ) به MIDI؛ صدور CSQ برای متقاضی و افراد وابسته به دنبال ارزیابی کامل توسط MIDI؛ ارائه درخواستی مجزا به دولت کانادا برای ویزاهای اقامت دائم؛ و معاینات پزشکی و بررسی های امنیتی و صدور ویزاهای اقامت دائم.
  • برنامه کارآفرینی کبک در چه دوره هایی درخواست ها را پذیرش می کند؟ فقط در دوره های جذب مشخص شده. جریان اول تا 25 درخواست را بین 1 نوامبر 2020 و 30 سپتامبر 2021 صرفا می پذیرد. جریان دوم تا حداقل 1 نوامبر 2021 متوقف است.
  • آیا مهارت زبان فرانسوی برای متقاضیان برنامه کارآفرینی کبک لازم است؟ خیر. اگرچه این برنامه مهاجرتی در استان کبک فرانسوی زبان مستقر است، اما مهارت زبان فرانسوی برای متقاضیان آن لازم نیست. با این حال، هنگام انتخاب متقاضیان، مهارت زبان ممکن است در نظر گرفته شود.

چنانچه متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق استارت آپ در کبک 2021 هستید پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و نیز پرسش سوالات خود با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *