ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در یونان

کارآفرینی در یونان

با وجود مشکلات اقتصادی فراوان و شرایط نامساعد بازار کار در کشور یونان، کارآفرینی در یونان برای دولت این کشور اهمیت زیادی پیدا کرده است. در نتیجه علاوه بر این که دولت یونان در پی ایجاد فرصت های شغلی و رونق دادن به کسب و کار مردم است، مزایای زیادی را نیز به سرمایه گذاران و کارآفرینان یونانی و خارجی اختصاص می دهد. یونان کشوری زیبا است که تاریخی غنی دارد و تا پیش از بروز مشکلات اقتصادی مقصدی پرطرفدار برای مهاجران و دانشجویان به شمار می رفت. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به کارآفرینی در یونان توضیحاتی ارائه می شود.

اهمیت و جایگاه کارآفرینی در یونان در 2021

کارآفرینی Entrepreneurship مسئول ایجاد سازمان ها، محصولات، خدمات، مشاغل و فرصت های جدید برای فعالیت های اقتصادی مکمل می باشد. در سال 2021، بطور وسیعی پذیرفته شده است که کار آفرینی بطور چشمگیری در رشد اقتصادی کشور تاثیر دارد. به عبارتی دیگر، کارآفرینی و رشد اقتصادی بهم مرتبطند و این رابطه به نفع کلیه بخش ها و نهادهای اقتصادی است. امروزه، دولت ها در کل دنیا به اهمیت کارآفرینی پی برده اند و سیاست ها و مکانیزم هایی در جهت ساپورت آن عملیاتی می کنند.

برای درک شرایط کارآفرینی در این کشور، می بایست که مدل کار آفرینی یونان قبل و بعد از بحران مالی 2008 آنالیز شود. پس از انجام این آنالیز، می توان به یک جمع بندی و درک کلی در این زمینه رسید. بر این اساس، شرایط کارآفرینی در این کشور به دو دوره کار آفرینی قبل از شیوع بحران مالی 2008 و تولد کار آفرینی استارت آپ در یونان تقسیم می شود.

شرایط ایجاد شغل در یونان قبل از شیوع بحران مالی

کارآفرینی یونان قبل از شروع بحران مالی سال 2008 برپایه مدل رشد سریع بود. کار آفرینی در این مقطع، اساسا تحت حمایت مصرف عمومی و خصوصی بود. همچنین، توسط دسترسی آسان و کم هزینه به اعتبار بین المللی حمایت می شد. همزمان با شروع بحران، محیط کسب و کار این کشور درونگرا شد. ارزش خالص سرمایه گذاری و صادرات خالص بسیار پایین تر از میانگین اروپایی شد. تراز تجارت بطور ثابتی منفی شد، درحالیکه مخارج خصوصی در حال افزایش تقاضا و رشد GDP را پشتیبانی می کرد.

در این دوره رقابت شرکتهای تجاری به شدت افول کرد. در این زمان، عدم تعادلی در ساختار اقتصادی و بازار یونان پیش آمد، عدم تعادلی که با بیش خرج وام خارجی گسترده شد. حتی گردشگری، که محصول صادارات محور کشور تلقی می شد، ارزش افزوده کمتر از 9% را به اقتصاد یونان تزریق کرد. این شرایط منفی بر محیط کسب و کار و کارآفرینی در این کشور هم تاثیر منفی گذاشت. بنظر می رسد که کارآفرینی استارت آپ با شروع بحران در اقتصاد این کشور شروع شد. چنین بنظر می رسد که بحران مالی نه تنها اهرمی برای ایجاد کسب و کارهای جدید شد بلکه همچنین باعث تکثیر گسترده شد.

مقایسه دو مدل کارآفرینی در یونان

محیط کسب و کار در یونان فعلی: یونان از زمان الحاق به مکانیزم حمایت اول (2010) پیشرفت قابل ملاحظه ای در بخش اقتصادی و مالی کرده است. دولت یونان از طریق برنامه های مالی، تلاش کرده است که کار آفرینی را توسعه دهد و از این طریق مسئله فعلی تخصیص مناسب منابع محدود را به نفع کسب و کارها حل بکند. ساختار بازار یونان متفاوت از مابقی اتحادیه اروپا نمی باشد. بطور سنتی، شاکله و استخوان بندی اصلی اقتصاد این کشور حتی امروز، کار آفرینی کوچک و متوسط تشکیل می دهد. امروزه کارآفرینی کوچک و متوسط با مسایل زیر مواجه است:

  • هزینه های کار بالا
  • تقاضای پایین مصرف کننده
  • مالیات بندی بالا
  • مسایل نقدینگی

اما امروزه با اقدامات و حمایت دولت یونان از کارآفرینان، شاهد رهنمون شدن فرصتها و استعدادهای خوبی در این عرصه هستیم. بازار یونان دارای مزایای رقابتی در بخش سرمایه انسانی و در توسعه درخواست های ابتکاری است. در واقع در حال حاضر علاوه بر سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی، یونانی های زیادی نیز ترغیب شده اند تا با ماندن در کشور خود، تلاش کنند شرایط یونان را بهبود بخشند.

مقایسه دو مدل کارآفرینی در یونان

موانع کارآفرینی در یونان

در بازار این کشور، موانع پیش روی کارآفرینی بیشتر از نوع ساختاری است: کنترل دولت، موانع اداری و اجرایی، موانع در راه تجارت و سرمایه گذاری. برنامه های تشویقی این کشور برای کار آفرینی شامل برنامه کارآفرینی ابتکاری جدید، جایزه کارآفرینی یونان و اعطای اقامت یونان (به کارآفرینان خارجی) می باشد. در ادامه هر کدام از این برنامه های کار آفرینی را به اختصار شرح خواهیم داد.

اما آیا به دنبال بهترین روش سرمایه گذاری در این کشور هستید که از آن طریق بتوانید به کارآفرینی نیز دست پیدا کنید؟ مسیر مهاجرتی ایجاد استارت آپ یونان می تواند این فرصت را در اختیار فرد قرار دهد تا در یونان کارآفرینی کند اما نیازی به ورود پول به این کشور نیز نداشته باشد چراکه اسپانسرهای بومی و خارجی می توانند از این طریق هزینه های شروع کار در این کشور را فراهم آورند و این همان نکته ای است که بسیاری از علاقمندان شروع کار در کشور یونان به آن توجه بسیار زیادی دارند. دولت نیز حمایت های در حد توان خود را از این تجارت ها انجام می دهد.

برنامه ایجاد شغل جدید در یونان

این برنامه در چارچوب برنامه عملیاتی رقابت و کار آفرینی (EPAN در یونان) می باشد. هدف از این برنامه تقویت کارآفرینی و بهسازی ساختار تولید یونانی توسط تولید کالاها و خدمات با ارزش افزوده بالا، تلفیق و یکپارچه سازی دانش، ارتقای کیفیت/ افزایش حساسیت محیطی “ملی” است. این برنامه از طریق تهیه یارانه ها، استارت آپ ها و شرکت های کوچک و متوسط در یونان را ساپورت می کند. بنابراین، بهترین گزینه ها برای کار آفرینی و سرمایه گذاری در یونان بر روی کارآفرینی استارت آپ ها و شرکت های متوسط می باشد.

استارت آپ ها بدنبال انتقال ایده های ابتکاری یا مهارت های پیشرفته و اصیل به بازار هستند که تاکنون استفاده نشده است. استارت آپ یونان جایی است که هر کسی مشغول ایجاد و خلق بیزینس است. شرکت های کوچک و متوسط هم به دنبال بهره برداری از ایده های ابتکاری از طریق معرفی کالاها و خدمات جدید، متنوع سازی کالاها و غیره می باشند. هدف از جایزه کار آفرینی در این کشور الهام گیری و ایجاد فرصت برای کارآفرینان با تجربه و موفق توسط اعطای حمایت مالی یا اعتبار می باشد. این جایزه همه ساله توسط Libra Group اجرا می شود و مبلغ اهدایی جایزه 1000000€ (یورو) می باشد.

تاثیر کارآفرینی در یونان در شرایط بازار کار

حمایت از کارآفرینان موجب شده است یونانی های کم تری بخواهند از این کشور مهاجرت کنند و خارجی های زیادی نیز تصمیم بگیرند سرمایه خود را وارد یونان نمایند. منتهی علی رغم بیشتر شدن فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی در حوزه های مختلف، یونان همچنان در گروه کشورهایی قرار می گیرد که خیلی مورد توجه دانشجویان نیست. چرا که دانشجویانی که تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا را نداشته باشند نمی توانند رایگان در یونان تحصیل کنند. آن ها همچنین پس از فارغ التحصیلی اگر شغلی در این کشور پیدا نکنند که بتوانند اقامت خود را تمدید نمایند باید یونان را ترک کنند. منتهی با توجه به شرایط بازار کار شانس کمی برای استخدام شدن دانشجویان خارجی وجود دارد که موجب می شود بخواهند به سراغ کشورهای دیگری مثل مجارستان و غیره بروند.

کارآفرینان باید که روادید اقامتی را بواسطه انجام فعالیت اقتصادی مستقل اخذ بکنند. نقاط قوت و ضعف کار آفرینی در این کشور شامل کمک به رشد اقتصادی یونان، تاثیرگذاری در افزایش تولید ناخالص ملی GDP و رونق بازار کسب و کار می باشد. اگر شما کارآفرین هستید و ایده ای برای عملیاتی سازی در این کشور دارید، کارآفرینی می تواند گزینه خوبی باشد. بخاطر روند رو به رشد اقتصاد یونان و پتانسیل های سرمایه گذاری، کارآفرینی در این کشور می تواند بهترین مکان برای ایده های شما باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص کارآفرینی در یونان اطلاعاتی ارائه گردید.

4.9/5 - (10 امتیاز)

11 دیدگاه برای “کارآفرینی در یونان

  1. سلامیان گفت:

    آیا گزارش رسمس درباره سوددهی و موفقیت پروژه های کارآفرینی در یونان وجود دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      گزارش رسمی در این خصوص رو باید از اتاق های بازرگانی این کشور دریافت کنید

  2. سلامیان گفت:

    کارآفرینی در یونان مشمول چه حمایتی از جانب دولت است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      کارآفرینی در یونان هیچ حمایتی رو از طرف دولت در پی نخواهد داشت
      اگر هدفتون کسب اقامته از طریق اقامت از طریق تمکن مالی اقدام نمایید

  3. امیرهمایون گفت:

    با توجه به بحران یونان
    سرمایه گذاری ریسک بالایی نداره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه یونان در حوزه شنگن هست ریسک کمتری از کشورهای خارج از شنگن برای سرمایه گذاری داره

  4. امیرحسین گفت:

    سلام
    مقاله خوبی بود.
    با تشکر

  5. ستاره گفت:

    آیا راه تمکن مالی تو این شکور رو پیشنهاد می کنید ؟ اصلا از این طریق میشه امیدوار بود بعد پنج سال با عدم ثبات این کشور به اقامت رسید؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله اقامت از طریق تمکن مالی در این کشور بهترین راه برای اخذ اقامته و میشه به اقامت رسید

  6. عادل گفت:

    ممنون. مرسی خیلی خوب بود

  7. قراری گفت:

    ممنون از مطالب سودمندتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *