ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در پرتغال

اقامت پس از تحصیل در پرتغال

اقامت پس از تحصیل در پرتغال زمانی امکان پذیر است که دانشجویان بتوانند قبل از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی خود، ویزای کار پرتغال را کسب نمایند. در حقیقت یکی از دغدغه های دانشجویان فارغ التحصیلان حاضر در دانشگاه های پرتغال، موضوع کاریابی و اخذ اقامت پس از تحصیل در این کشور است. ویزای کار پرتغال به ویزاهای ورود و اقامت خیلی مشابه است. این به آن معناست که هر کسی که مایل به کار در کشور پرتغال باشد بایستی نوع ویزایی را درخواست نماید که این امر را تسهیل نماید. ناگفته نماند که درخواست هر نوع ویزای پرتغال از کشور مقیم و قبل از مهاجرت کاری به پرتغال امکان پذیر است.

این نیز به معنای آن است که شما نیازمند پیشنهادی از سوی کارفرمای پرتغالی برای درخواست ویزای کار می باشید و این کار خارج از کشور پرتغال و پس از اتمام تحصیل صورت می گیرد. در کشور پرتغال، دو دسته اصلی ویزا وجود دارند که نیازهای متقاضیان خارجی را تامین می کنند. آنها شامل ویزای کاری پرتغال Portuguese work visa و ویزای اقامت Portuguese Residence Visa می باشند. هر دوی ویزاها به دارنده آن امکان کار در کشور پرتغال را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت فراهم می نمایند. بدین ترتیب امکان اقامت پس از تحصیل در پرتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم است. در این زمینه، کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه همه نوع اطلاعات به روز و مشاوره های تخصصی به هموطنان عزیز می باشند.

اخذ اقامت با کار بعد از تحصیل در پرتغال

متقاضی می تواند با اتمام دوره تکمیلی تحصیل، کسب مدرک دکترا، پیدا کردن شغل مورد نظر و داشتن درآمد مناسب پس از سپری کردن 5 سال به طور مستمر در پرتغال، اقدام به دریافت اقامت کند. اقامت پرتغال را می توان از راه و روش های مختلفی بدست آورد که عبارتند از: 

  • پیدا کردن کار در این کشور
  • سیستم نظام آموزشی در دانشگاه ها
  • سرمایه گذاری در این کشور
  • به دنیا آوردن فرزند در این کشور

اقامت فارغ التحصیلان خارجی پس از تحصیل در پرتغال

متقاضیان خارجی که مایل به اقامت پس از تحصیل در پرتغال می باشند می بایستی قبل از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی پرتغال، ابتدا به دنبال پیشنهاد کاری مناسب جهت تمدید ویزای اقامت خود باشند. لازم است بدانید که ویزای اقامت تحصیلی پرتغال می بایستی به ویزای اقامت کاری کارگران، کارکنان پژوهشی و متخصصان مهارت بالا و یا ویزای کارفرمایی تبدیل شود. همچنین از امتیازات ویژه تحصیل در پرتغال آن است که فارغ التحصیلان دانشگاه های پرتغال در صورت تمایل به اقامت و کار در اتحادیه اروپایی (EU) می توانند متقاضی درخواست بلو کارت اتحادیه اروپایی (EU Blue Card) باشند که ویزای در دسترس برای کارگران مهارت بالای خارجی محسوب می شود.

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در پرتغال در 2024

فارغ التحصیلان دانشگاه های پرتغال جهت کاریابی و اقامت در این کشور، ابتدا نیازمند پیشنهاد کاری یا Job Offer از سوی کارفرمای پرتغالی هستند. به محض اینکه متقاضیان در پرتغال کاری پیدا کنند، کارفرمای مربوطه به عنوان اسپانسر ویزای کاری پرتغال (Autorização de Trabalho) را از اداره کار پرتغال درخواست می نماید. اما این امر در صورتی میسر است که مدت کار در پرتغال بیش از 3 ماه باشد. به هنگام تایید قرارداد کار یا مجوز کار، متقاضیان بسته به شرایط خود بایستی یکی از موارد زیر را درخواست دهند:

نوع ویزاشرایط اخذ
ویزای کار پرتغال (از نوع اقامت کوتاه مدت)در صورتی که ملیت متقاضیان ویزایی برای ورود به پرتغال را برای مدت کمتر از 6 ماه ایجاب نماید.
ویزای اقامت پرتغال (از نوع اقامت بلند مدت)در صورتی که متقاضیان قصد کار در پرتغال برای طولانی مدت را (بیش از 1 سال) داشته باشند.

نیاز به ویزای کار پرتغال یا اقامت پرتغال به ملیت و مدت کار متقاضیان بستگی دارد. در پرتغال، انواع ویزاهای کاری شامل ویزای کار کوتاه مدت پرتغال و ویزای کار بلند مدت پرتغال در اختیار فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار دارد. ویزای کار کوتاه مدت پرتغال مخصوص قراردادهای کاری موقتی کوتاه مدت کمتر از 6 ماه است و قابلیت تمدیاد تا حداکثر یک سال را هم دارد.

این نوع ویزا در اختیار کارمندان و کارآفرینانی قرار دارد که تحت ارزیابی توسط اداره کار پرتغال (IEFP) قرار دارند. اما ویزای کار بلند مدت پرتغال برای مدت اقامت بیش از 6 ماه است. از آنجایی که پرتغال عضوی از ناحیه شنگن است، ویزای کار صادره در قالب ویزای شنگن بلند مدت (نوع D) است و دارنده ویزا را قادر به مسافرت آزادانه به بیش از 26 کشور اروپایی می کند.

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در پرتغال

شرایط اخذ ویزای کار پرتغال

متقاضیان خارجی مایل به کار در پرتغال می توانند از گزینه اقامت پس از تحصیل در پرتغال بهره گیرند. برای این منظور، متقاضیان بایستی از طریق سفارت پرتغال در کشور خودشان درخواست ویزای کار پرتغال را ارائه دهند. این کار زمانی عملی می شود که متقاضیان تاییدیه درخواست ویزای کار پرتغال از طرف کارفرما را دریافت نمایند، اما برای درخواست ویزای کار پرتغال، بایستی مدارک زیر تحویل سفارت داده شود:

  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت و کپی ویزاهای قبلی
  • جزئیات رزرو پرواز
  • بیمه سلامت پوشش دهنده مخارج تا 30000€ (یورو)
  • مدرک سکونتی در کشور پرتغال
  • قرارداد کاری بین شما و کارفرما

متولی رسیدگی و صدور ویزای کار پرتغال اداره مهاجرت و خدمات مرزی پرتغال (the Serviço de Estrangeiros e Fronteiras (SEF است. لازم به یادآوری است که فرآیند رسیدگی یه درخواست های ویزای کار پرتغال ممکن است از 2 هفته تا 2 الی 3 ماه نیز طول بکشد. اما مدت اعتبار ویزای کاری پرتغال هم تا مدت زمان قید شده در قرارداد کاری متقاضیان اعتبار دارد. متقاضیان به هنگام ورود به خاک پرتغال باید هم در تامین اجتماعی پرتغال ثبت نام نمایند و هم اینکه شماره مالیاتی پرتغال را اخذ نمایند. دلیل انجام این کارها بدان سبب است که مدرک ثبت نامی تامین اجتماعی و شماره مالیاتی برای درخواست ویزای اقامت پر تغال الزامی است.

شرایط اقامت پس از تحصیل در پرتغال

اقامت پس از تحصیل در این کشور برای متقاضیان تنها زمانی مقدور است که اولا آنها تحصیلات خود را در دانشگاه های پرتغال به اتمام رسانده باشند و ثانیا قبل از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی خود به فکر اخذ پیشنهاد کاری یا جاب آفر از سوی کارفرمای پرتغالی باشند. تنها در این صورت است که فارغ التحصیلان می توانند در قالب کارگران مهارت بالا و محققان، متقاضیان بلوکارت اتحادیه اروپایی و یا کارآفرینان ویزای اقامت پس از تحصیل در پرتغال را اخذ نمایند. اداره مهاجرت پرتغال (the Serviço de Estrangeiros e Fronteiras (SEF مسئول رسیدگی و صدور ویزای اقامت پرتغال است. متقاضیان با ارائه مدارک زیر می توانند اقامت بعد از تحصیل در پرتغال را کسب نمایند:

  • مدرک تمکن مالی متقاضی
  • مدرک بیمه مسافرتی
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • رزرو بلیط برگشت
  • قرارداد کاری

متقاضیان و علاقه مندان تحصیل و کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) می توانند جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر در این مورد و نیز ارزیابی شرایط مهاجرتی خود با مشاورین و کارشناسان حرفه ای و مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *