ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان بین المللی با انجام کار دانشجویی در آلمان 2023 می توانند از میزان هزینه های خود بکاهند و کمک هزینه ای برای زندگی داشته باشند. اگر به دنبال آن هستید که بدانید قوانین مهاجرتی آلمان چه حق و حقوقی را برای این دانشجویان پیش بینی نموده است، می توانید در این نوشتار نسبت به قوانین کار دانشجویی در آلمان آشنا شده و اگر در حال برنامه ریزی جهت مهاجرت تحصیلی به آلمان هستید، از میزان هزینه های خود در حین تحصیل و حقوق دانشجویی آگاه شوید. مطمئن باشید که کارشناسان زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را در جریان ریزترین شرایط و مقررات تحصیل و کار در آلمان قرار می دهند.

  • بهترین کار دانشجویی در المان کدام است؟
  • کارآموزی در آلمان چگونه است؟
  • حداقل ساعت کار دانشجوئی در آلمان چقدر است؟
  • حقوق کار دانشجوئی در آلمان چقدر است؟
  • درآمد کار دانشجویی در آلمان چقدر است؟
  • اجازه کار دانشجویی در آلمان در چه صورت صادر می گردد؟
  • شرایط درخواست ویزای جستجوی کار آلمان در سال 2023 چیست؟
  • آیا دانشجویان بین المللی می توانند برای اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی (EU) نیز اقدام کنند؟

اولین اصلی که باید به آن واقف بود تفاوت میان دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان بین المللی جهت کار دانشجویی در آلمان است. طبق قوانینی که اداره مهاجرت آلمان و اکثر کشورهای اروپایی برای اتباع این اتحادیه داشته اند. یک دانشجوی ایتالیایی همانند یک دانشجوی آلمانی از یک حق کار مشخص بهره می برد و می تواند 20 ساعت در هفته در حین تحصیل مشغول به کار باشد و این در حالی است که برای این نوع کار نیز نیاز به دریافت مجوز کاری ندارد، اما اگر دانشجویی با ملیتی خارج از کشورهای عضو اتحادیه باشد می تواند در طول برنامه تحصیلی در یک سال به طور تمام وقت 120 روز یا نیمه وقت 240 روز دارای حق کار باشد که می تواند برای یک دانشجوی بین المللی درآمد بیشتری ایجاد کند. البته میزان حقوق دریافتی دانشجویان نیز محدود به ارقام خاصی خواهد بود که در ادامه می خوانید.

اینفوگرافیک کار دانشجویی در آلمان

دلایل تحصیل در آلمان از زبان دانشجویان

همه ساله دانشگاه های آلمان با انبوهی از متقاضیانی روبه رو می شود که برای پذیرش از این دانشگاه ها به رقابت با هم می پردازند. بر اساس نتایج مطالعه انجام شده توسط وب سایت Studying-in-Germany بیش از 4000 دانشجوی متقاضی تحصیل در آلمان دلیل تمایل خود برای تحصیل در کشور آلمان را هزینه پایین تحصیلی در این کشور نام برده اند.


به عبارتی 35.5% از متقاضیان تحصیل ارزان یا حتی تحصیل رایگان در آلمان را دلیل اصلی مهاجرت تحصیلی به آلمان می دانند در حالیکه 29.3% از متقاضیان کیفیت برتر تحصیلی، 20.4% وجود برنامه های انگلیسی زبان و حدود 15.1% نیز به دلیل زیبایی این کشور آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود در سال 2023 انتخاب کرده اند. نمودار پایین نیز مبین این واقعیت آشکار است که دلیل اصلی تحصیل دانشجویان خارجی در آلمان هزینه پایین تحصیلی در این کشور اروپایی است:

دلایل تحصیل در آلمان

اما آلمان فقط به خاطر تحصیل نیست که مورد توجه دانشجویان بین الملی است، بلکه آلمان به خاطر کار و درآمد زایی نیز مورد توجه دانشجویان بین المللی مخصوصا دانشجویان ایرانی است. تا از این طریق بتوانند اقامت آلمانی خود را کسب کنند. تعجب می کنید اگر بدانید که حدود 69.2% از دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان درصدد جستجوی کار در آلمان به منظور کسب اقامت این کشور هستند. بر همین اساس، فقط 16.5% از دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود تمایل به بازگشت به کشورشان را دارند:

برنامه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در آلمان

شرایط پذیرش از دانشگاه های برتر آلمان

نظام آموزش عالی آلمان جزء ایده آل ترین نظام های آموزش عالی در کل اروپا محسوب می شود. این نظام آموزش عالی پیشرفته متشکل از انواع کالج ها و دانشگاه های دولتی و خصوصی است. که انواع مختلف برنامه های تحصیلی را به زبان های انگلیسی و آلمانی به دانشجویان خودشان ارائه می دهند. منتها در بین دانشگاه های آلمان چندین دانشگاه وجود دارد که در زمره برترین دانشگاه های این کشور محسوب می شود که بر طبق رنکینگ های معتبر جهانی در سال 2023 از قزاز زیر هستند:

دانشگاهرتبه بندی آموزش عالی تایمزرتبه بندی تاپ یونیورستیزرتبه بندی یو.اس. نیوز و ورد ریپورت
دانشگاه فنی مونیخ494979
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)335947
دانشگاه هایدلبرگ436557
دانشگاه هومبولت برلین8613161

معمولا پذیرش از این دانشگاه ها با مراجعه به سایت دانشگاه مربوطه و تکمیل فرم درخواست شروع می شود. و با اینکه در شرایط پذیرش از این دانشگاه های تفاوت های جزئی وجود دارد ولی با این حال این دانشگاه ها در برخی شرایط کلی با هم وجه اشتراک دارند.

وضعیت زندگی دانشجویان در آلمان

اول از همه باید بدانید که هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور آلمان هم برای دانشجویان اروپایی و هم دانشجویان بین المللی (البته به جر ایالت بادن) رایگان است. فقط دانشجویان بین المللی یا دانشجویان خارجی در آلمان هزینه ای به نام هزینه اداری یا به تعبیر دیگر هزینه ترم دارند که برای هر ترم حدود 100€ تا 350€ (یورو) می باشد. این هزینه هم بابت خدمات اداری و نیز حق ثبت نام از دانشجویان اخذ می شود. اما هزینه زندگی در آلمان برای هر دانشجو بین 700€ تا 1000€ (یورو) می باشد. این هزینه ها بجز هزینه ترم شامل طیف وسیعی از هزینه های دانشجوئی در آلمان 2023 می باشد.

در این میان بیشترین هزینه ها نیز مربوط به هزینه مسکن دانشجوئی است. در این مورد هم دانشجویان خارجی در آلمان 3 گزینه مختلف با 3 هزینه متفاوت در اختیار دارند. همان طوری که نمودار زیر هم نشان می دهد از میان این 3 گزینه، ایده آل ترین و ارزانترین گزینه اقامتی برای دانشجویان بین المللی اجاره خوابگاه در آلمان می باشد:

میانگین هزینه ماهانه اجاره خانه در آلمان

دستیاری اساتید به عنوان کار دانشجویی در آلمان

آیا دستیاری اساتید می تواند شغل دانشجویی محسوب گردد؟ بله، برخی دانشجویان در حین تحصیل به عنوان پژوهشگر و یا دستیار اساتید مشغول به انجام کار بر روی پروژه ای می شوند که بابت این کار حقوق دریافت می کنند، البته باید گفت این حق کار شامل محدودیت زمانی که گفته شود، نمی شود و دانشجویان می توانند نامحدود در این موقعیت مشغول به کار شوند. نیاز به دریافت مجوز نخواهند داشت اما باید این نوع فعالیت خود را در مرجع مربوطه در دانشگاه ثبت نام نماید.

معمولا دانشجویانی که در این موقعیت ها مشغول به کار هستند دارای رزومه پژوهشی بوده و اگر شما هم مشتاق به محقق ساختن این موضوع هستید می توانید با برنامه ریزی از پیش برای این گونه موقعیت ها اقدام نمائید. البته در حال حاضر مهاجرت تحصیلی به آلمان با توجه به اینکه می توان در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان تحصیل نمود متقاضیان زیادی از ایران دارد و برای اخذ ویزا نیاز به برنامه ریزی زمانی دارد.

معرفی ارزانترین و گرانترین شهرهای دانشجویی آلمان

یکی از دلایل جذابیت کشور آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود شهرهای دانشجویی معروف در این کشور اروپایی است. شهرهایی که نام و آوازه ها آنها برای هر دانشجوی خارجی کاملا آشناست. از جمله این شهرها میتوان به شهرهایی مثل مونیخ، برلین، دوسلدروف، هامبورگ، کلن و سایر اشاره کرد. منتها نباید فراموش کرد که سطح هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان به یک سطح نیست. برای مقایسه این شهرهای دانشجویی می توان از شاخصی بنام شاخص هزینه زندگی استفاده کرد. بر این مبنا گرانترین شهرهای دانشجویی در آلمان شامل شهرهای مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت و شهرهای دانشجویی ارزان نیز شامل نورنبرگ، آخن و درسدن می باشد:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای آلمان

کارآموزی در آلمان

آیا کارآموزی هم شغل دانشجویی به حساب می آید؟ اگر دانشجویان بین المللی در طول دوره تحصیلی خود به کارآموزی بپردازند که البته اگر این نوع کارآموزی اجباری نباشد شما می بایست هر روز کارآموزی خود را از آن 120 روز کم کنید چون همانند حق کار نیمه وقت شما محسوب می گردد، حتی اگر بابت این موضوع حقوق هم دریافت نکنید از حق کار شما کاسته می شود. ناگفته نماند دوره کارآموزی اجباری شما به عنوان حق کار نیمه وقت محاسبه نمی شود. برخی دانشجویان به جهت آینده نگری ترجیح می دهند در حین تحصیل در دوره های آموزشی خاصی کارآموزی کنند که این حرفه ها در آلمان از شرایط و آینده کاری خوبی برخوردار هست شرکت نموده تا مقدمات به کار دائم و تمام وقت رسیدن بعد از تحصیل را فراهم سازند.

حقوق قانونی کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان می توانند در یک ماه حداکثر بین 450€ تا 480€ (یورو) درآمد داشته باشند که این درآمد آنها شامل پرداخت مالیات نمی شود اما اگر در طول یک ماه یک دانشجو حقوقی بیشتر از این میزان دریافت کند ملزم به پرداخت مالیات خواهد بود. طبق عرف قوانین اداره کار آلمان این پرداخت مالیات می تواند ماهیانه از سوی خود دانشجو پرداخت گردد و یا از سوی کارفرما در بیانیه مالیاتی هر سال اعلام می کنند. دانشجویان میدانند می بایست از قوانین تبعیت کنند و هرگونه عدم پرداخت مالیات می تواند در اقامت آن ها تاثیر منفی بگذارد. یکی از عواملی که در اخذ اقامت دائم از سوی اداره مهاجرت رصد میشود و بسیار تاثیرگذار است پرداخت مالیات بر درآمد مهاجران است.

حداقل تسلط به زبان برای کار دانشجویی در آلمان

غالبا علی‌رغم اینکه آلمان یکی از ابر اقتصادهای اروپا و جهان را داراست و افراد به راحتی می توانند در این کشور دنبال کار بگردند اما کارفرمایان آلمانی حساسیت فراوانی به تسلط زبان آلمانی دارند. البته این به این معنا نیست که کاریابی به زبان انگلیسی امکان پذیر نبوده اما شانس کمی به نسبت زبان آلمانی دارد. دانشجویان برای کاریابی در کشور آلمان باید حداقل در سطح B1 به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

کار همراه در آلمان

دانشجویان در آلمان می توانند برای همراه خود درخواست ویزای پیوست یا الحاق دهند. در نظر داشته باشید که این درخواست زمانی صورت می گیرد که دانشجو وارد خاک آلمان شده است و کارت دانشجویی (کارت اقامت) وی صادر شده است. در مواردی دانشجو و همراه همزمان باهم اقدام می کنند اما توصیه می شود که ابتدا برای فرد اصلی و سپس همراهان اقدام شود.با موفقیت در اخذ ویزای پیوست، همراه این حق را دارد که در آلمان به صورت تمام وقت (40 ساعت در هفته) مشغول به کار شود. همراه برای کاریابی در آلمان باید حتما تسلط نسبی در سطح B1 به زبان آلمانی داشته باشد.

حق کار همراه دانشجو در آلمان

شنیده ها در مورد حق کار همراه دانشجویان در کشورهای اروپایی ضد و نقیض است، برخی معتقدند همراه دانشجو اصلا اجازه کار ندارد و برخی می گویند به صورت نیمه وقت. اگر شما متاهل هستید و به دنبال اخذ ویزای همراه هستید باید گفت با شرایط کنونی امکان همراه بردن از بدو دریافت ویزای دانشجویی امکان پذیر نیست چه برسد که همراه بتواند به کار هم برسد، اما قوانین در مورد حق کار همراه دانشجو این چنین می گوید که با ویزای ابتدائی که برای همراه دریافت میشود حق کار وجود نخواهد داشت.

حتی به صورت نیمه وقت و اگر شخصی را مشاهده کرده اید که اینکار را انجام داده باشد خلاف قوانین عمل کرده و در صورت اطلاع اداره پلیس با آن شخص برخورد می شود. حتی در صورت تکرار لغو اقامت او را در پی دارد، همراه دانشجو ابتدا می بایست به یک موقعیت کاری تمام وقت دست یابد و با در دست داشتن پیشینهاد کاری جهت اخذ مجوز کاری اقدامات اداری را انجام دهد.

حقوق قانونی کار دانشجویی در آلمان

کار پس از تحصیل در آلمان

آیا دانشجویان می توانند صاحب کسب و کار باشند؟ کار بعد از تحصیل چگونه می تواند به اقامت ختم شود؟ خیر، اگر شما به جهت تحصیل در آلمان دارای اقامت تحصیلی هستید پس نمی توانید همزمان دو نوع اقامت داشته باشید و اگر دانشجویان مایل به اخذ درآمد بیشتری هستند نمی توانند در حین تحصیل صاحب کسب و کار باشند، باید برای تبدیل نوع اقامت خود درخواست دهند.

بعد از اتمام تحصیل دانشجویان بین المللی می توانند درخواست تمدید اقامت خود را برای 18 ماه نیز داشته باشند و در این مدت نیز به دنبال موقعیت کاری مرتبط با تحصیلات خود مانند استادیار، کارشناس آزمایشگاه، کار در کتابخانه ها، کافه تریا دانشگاه یا خارج از دانشگاه و غیره شوند، یا برای خود به صورت نامحدود مشغول به کار شوند، اگر فارغ التحصیلان بتوانند یک پیشنهاد کاری متناسب با قوانین اداره مهاجرت و اداره کار بدست آورند میتوانند اقامت کاری و یا کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند، البته برای دریافت Blue Card می بایست متناسب با درجه تحصیلی دارای یک حداقل درآمدی بود که هر ساله از سوی اداره کار اعلام می شود. شرایط اخذ کارت آبی آلمان در سال 2023 از این قرار است که:

  • متقاضیان دارای مدرک دکترا معتبر باشند.
  • آنها جاب آفر یا پیشنهاد کاری معتبری از سوی کارفرمای آلمانی داشته باشند.
  • مینیمم درآمد سالیانه آنها در حدود 53000€ (یورو) برای مشاغل مدیریتی یا پزشکی و حداقل درآمدی حدود 41808€ (یورو) برای مهندسان، ریاضیدانها، تکنسین ها و فیزیکدان ها باشد.

امتیازات اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی برای دانشجویان در آلمان

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، دانشجویان بین المللی می توانند برای اخذ مجوز اقامت 18 ماهه به نام ویزای جاب سیکر آلمان اقدام کنند. و به محض یافتن پیشنهاد شغلی مناسب نیز برای دریافت بلوکارت اتحادیه اروپایی (EU) اقدام کنند. با اینکه شرایط اصلی برای درخواست کارت مذکور شامل پیشنهاد شغلی، مدرک آکادمیک و نیز سطح قابل قبول درآمدی است. اما داشتن مدرک مهارت زبان آلمانی نیز می تواند هم در زمینه تسهیل در روابط کاری و هم از نظر اخذ مجوز اقامت دائمی آلمان به صورت زیر موثر واقع شود:

امتیازات اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی برای دانشجویان در آلمان

شرایط کاری در آلمان 2023

آلمان از نظر نرخ بیکاری با رقم 5.5% جزء کشورهای اروپایی با کمترین نرخ بیکاری است.  گذشته از این بر طبق قانون کار، روزهای کاری قانونی در آلمان از دوشنبه تا شنبه می باشد. روزهای کاری نیز بین 8 الی 9 صبح شروع شده و بین 5 الی 6 بعد از ظهر نیز به اتمام می رسد. معمولا نیز متوسط هفته کاری در آلمان بین 36 تا 40 ساعت متغیر است. ضمنا انواع بیمه مشتمل بر بیمه کار، بازنشستگی، حوادث و نیز بیمه درمانی نیز شامل حال کارگران در این کشور می شود. و کارگران نیز قانونا مجازند تا از مرخصی با حقوق در آلمان تا 20 روز در سال بهره مند شوند.

ضمنا سطح حقوق کارگری در آلمان 2023 نیز خیلی بالاست. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، متوسط درآمد خالص ماهیانه یک کارگر ساده در کشور آلمان در حدود €2906 (یورو) است. این در حالی است که متوسط هزینه زندگی در آلمان برای هر نفر در حدود €1696 (یورو) است.  بدین ترتیب تعادل کار و زندگی در کشور آلمان به خوبی برقرار است:

مقایسه دخل و خرج و پس انداز در آلمان

سایر ویزاهای آلمان

اگر شما در آلمان تحصیل نموده اید و پس از پایان تحصیلات به کشور خود بازگشته اید همچنان می توانید جهت کار در آلمان درخواست ویزای مجدد نمائید. کشور آلمان این موقعیت را هم به فارغ التحصیلان دانشگاه های خود می دهد و هم به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که به دنبال یک موقعیت کاری در مشاغل پردرخواست آلمان هستند. چنانچه شما دارای حداقل یک مدرک کارشناسی باشید و حداقل چند سال مرتبط با تحصیلاتتان کار هم کرده باشید می توانید درخواست یک ویزای 6 ماهه را به عنوان جستجوگر کار به سفارت این کشور در محل اقامتتان ارائه دهید و با ورود به این کشور طی 6 ماه چنانچه به یک فرصت کاری دست یافتید اقامت کاری خود را دریافت نمائید. اما شرایط و جزئیات کامل برای اخذ ویزای جستجوی کار یا jobseeker visa آلمان 2023 بدین قرار است:

  • داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یک دانشگاه آلمانی یا خارجی معادل آن
  • برخورداری از حداقل 5 سال تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • داشتن تمکن مالی کافی برای اقامت 6 ماهه در کشور آلمان به مبلغ 853€ (یورو) در ماه در یک حساب بانکی بلوکه
  • برخورداری از بیمه مسافرتی با سقف پوشش خدماتی تا 30000€ (یورو)
  • داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2

فرآیند یافتن شغل برای کار دانشجویی در آلمان

یکی از اصلی ترین چالش هایی که دانشجویان بین المللی برای کار دانشجویی در آلمان با آن مواجه می شوند، فرآیند یافتن شغل مناسب در این کشور می باشد. واجد شرایط بودن برای کار دانشجویی در آلمان ممکن است بخش آسانی به نظر برسد، اما قدم بعدی یافتن شغل دانشجویی مناسب در این کشور می باشد. به طور کلی در آلمان، کارفرمایان مشتاق استخدام دانشجویان برای موقعیت ها پاره وقت هستند و زیرا موقعیت ها بسیار متنوعی در این کشور وجود دارد. لازم به ذکر است که، قبل از شروع به جستجوی شغل مناسب یا درخواست، باید رزومه و پوشش نامه خود را آماده کنید. زیرا رزومه و نامه پوشش دانشجویان در آلمان، بهترین شانس آنها برای جلب توجه یک کارفرمای بالقوه و برجسته به عنوان بهترین نامزد برای این شغل است.

علاوه بر این، برای جستجوی شغل مناسب جهت انجام کار دانشجویی در آلمان، چندین مکان وجود دارد که می توانید شروع به جستجوی شغل کنید. البته لازم به ذکر است که شهر محلی اقامت شما در آلمان ممکن است، پورتال مخصوص به خود را بریا مشاغل مانند مراکز تفریحی، کتابخانه ها یا مدیریت داشته باشد. همچنین برای پیدا کردن شغل مناسب در آلمان می توانید در اطراف محله خود قدم بزنید و ببینید که آیا فروشگاه یا رستورانی در ویتزین برای کارمندان تبلیغ می کند. در نهایت اینکه، به خاطر داشته باشید که، مطالعه شما در آلمان در درجه اول قرار دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه دهنده خدمات مشاوره مهاجرتی شما را برای دریافت انواع ویزا از کشورهای مختلف و همچنین شرایط و قوانین کار دانشجویی در آلمان یاری می نماید.

سوالاتی پیرامون کار دانشجویی در آلمان

سوالات درباره شرایط کار و تحصیل در آلمان زیاد است و ما در این قسمت به برخی از آنها پاسخ می دهیم:

  • آیا تحصیل در آلمان واقعا رایگان است؟ بله، تحصیل در دانشگاه های دولتی و نه خصوصی آلمان برای کلیه دانشجویان رایگان است. فقط آنها ملزم به پرداخت هزینه اداری یا به تعبیر دیگر هزینه ترم هستند که برای هر ترم حدود 100€ تا 350€ (یورو) می باشد.
  • میانگین هزینه زندگی دانشجوئی در آلمان چقدر است؟ هزینه زندگی در آلمان برای هر دانشجو بین 700€ تا 1000€ (یورو) می باشد.
  • دانشجویان خارجی و غبر اروپایی مجاز به کار در آلمان تا چند ساعت هستند؟ اگر دانشجویی با ملیتی خارج از کشورهای عضو اتحادیه باشد می تواند در طول برنامه تحصیلی خود در طی یک سال به طور تمام وقت 120 روز یا 240 روز نیمه وقت دارای کار بکند.
  • حقوق کار دانشجوئی در آلمان چقدر است؟ دانشجویان می توانند در یک ماه حداکثر بین 450€ تا 480€ (یورو) درآمد داشته باشند.
  • شرایط و سطح مدرک زبان آلمانی برای اپلای از دانشگاه های آلمان چیست؟ تست داف TestDaf سطح 4، گواهی موسسه گوته در سطح C2 و یا آزمون زبان آلمانی DSH در سطح 2 و 3
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی کشور آلمان چقدر میباشد؟ EUR 75 (یورو)
  • میزان تمکن مالی لازم برای درخواست ویزای دانشجوئی آلمان چقدر است؟ حداقل EUR 11208 (یورو) در سال یا EUR 934 (یورو) در ماه
  • مجوز اقامت پس از تحصیل آلمان چقدر اعتبار دارد؟ مجوز اقامتی مذکور مخصوص فارغ التحصیلان خارجی از دانشگاه های آلمانی است. و آنها با استفاده از این مجوز اقامتی می توانند تا 18 ماه در کشور آلمان مانده و در جستجوی کار باشند.
4.9/5 - (63 امتیاز)

20 دیدگاه برای “کار دانشجویی در آلمان

  1. niko گفت:

    سلام وقتتون بخیر. آیا میتونیم بعد از ورود به آلمان برای تحصیل دنبال کار بگردیم یا شرایط خاصی مثل ترکیه داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله امکان کاریابی در آلمان وجود داره

  2. سپهر گفت:

    با سلام و تشكر بسيار بابت مقالات و مطالب مفيدتون
    ميخواستم بپرسم براى دانشجويى كارشناسى ارشد كه 2 سال هست با اين حقوق پايين كار دانشجويى حتى با احتساب 10هزار يورو اوليه واقعا ميتوان پاسخ گوى هزينه ها بود؟؟ بنده امكان به وجود امدن هزينه هاي جانبي و يا پيش بيني نشده را هم در نظر گرفتم. (محافظ كارانه)

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه از پس هزینه ها براومد در صورتی که غیر از هزینه های ضروری هزینه های دیگه ای نداشته باشید

  3. Zara گفت:

    سلام ..امکان داره که بیشتر از ۴۵۰ تا ۴۸۰ یورو در ماه حقوق دریافت کنیم ؟ یعنی امکان پیدا کردن شغل هست؟ میزان مالیات که باید برای درآمد۱۰۰۰ یورو در ماه بدیم چقدر هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما با کار دانشجویی در ساعت با کسر مالیات ساعتی 7 تا 8 یورو درآمد خواهید داشت

  4. سعید گفت:

    آیا ساعات مجاز کاری برای مقاطع مختلف فرق داره؟ ممنون

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله، متقاضیان در هر مقطع متناسب با ساعات مجازی که برای آنها تعریف شده است اجازه کار خواهند داشت.

  5. سارا حسنی گفت:

    شرایط کار بعد از تحصیل برای رشته های مدیریتی چگونه است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بستگی به توانمندی فردی داره که اقدام کرده ولی در کل بازار کار این کشور خوبه

  6. Saba گفت:

    سلام و خسته نباشید
    خواستم بابت اطلاعات به روز و سایتتون تشکر کنم خیلی کمکم کردین

  7. بیژن مرتضوی گفت:

    حیف که سفارت آلمان اینقدر شلوغه

  8. sohrab گفت:

    داشتن تخصص و توانایی کار عملی مخصوصا تو رشته های فنی تو آلمان خیلی می تونه به دانشجوها برای بدست آوردن کار و درآمد کمک کنه ، ممنون اط اطلاعات خوب و به روزتون

  9. پویا قادی گفت:

    میزان در آمد ماهیانه چقدر است؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و وقت بخیر
      دانشجویان می توانند به طور ماهیانه حداکثر بین 450€ تا 480€ (یورو) درآمد داشته باشند.

  10. diana گفت:

    ba tashakor az maqale haaye khoobetoon

  11. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام و سپاس بابت اطلاعات جامع و کاملتون

  12. کیکاوس گفت:

    چقدر میشه روی درآمدی که به عنوان کار پاره وقت انجام میدیم حساب کنیم؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و وقت بخیر
      درآمد کار دانشجویی بالا نبوده و نمیتوان برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی روی این درآمد حساب کرد اما میتوان بخشی از هزینه ها را با آن تامین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *