ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در ارمنستان

کار دانشجویی در ارمنستان

شرایط کار دانشجویی در ارمنستان برای برخی از دانشجویان بین المللی که دانشگاه های این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند مهم است. در حقیقت می توان گفت یکی از مزایای تحصیل در کشور ارمنستان این است که فرد می تواند ضمن تحصیل مشغول به کار شود و بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین کند. لازم به ذکر است دانشگاه های این کشور به ارائه بورس تحصیلی و کمک هزینه های تحصیل می پردازند که معمولا شهریه دانشگاه و هزینه زندگی را پوشش می دهد اما اگر دانشجویی شرایط لازم برای دریافت بورس تحصیلی را نداشت می تواند کار حین تحصیل در این کشور را تجربه کند. در این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی کار دانشجویی در ارمنستان می پردازند و اطلاعات مختصری در این خصوص در اختیار متقاضیان مهاجرت کاری به این کشور قرار می دهند.

  • آیا می توان در ارمنستان به عنوان دانشجو مشغول به کار شد؟
  • شرایط کار دانشجویی در این کشور چیست؟
  • بهترین مشاغل دانشجویی در ارمنستان چیست؟
  • متوسط درآمد یک دانشجو در ارمنستان چقدر است؟

شرایط تحصیل و کار دانشجویی در ارمنستان

پیش از آن که به بررسی شرایط کار ضمن تحصیل در ارمنستان بپردازیم سعی داریم شرایط تحصیل در دانشگاه های ارمنستان را بررسی کنیم. تحصیل در موسسات آموزش عالی ارمنستان در 3 سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به زبان های ارمنی و روسی و در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی امکان پذیر است. برای مهاجرت تحصیلی به کشور ارمنستان همانند سایر کشورهای دنیا باید در اولین قدم پذیرش دانشگاه مورد نظر را کسب کنید و در قدم بعد برای مجوز اقامت و ویزای دانشجویی ارمنستان اقدام کنید. کشور ارمنستان دارای تعداد زیادی دانشگاه و کالج است، تمام رشته های دانشگاهی ارائه شده در این کشور از رتبه بالایی برخوردار هستند اما بعضی از رشته های تحصیلی مانند: پزشکی، دندانپزشکی، موسیقی و بازرگانی جزء رشته های پر مخاطب و پر متقاضی محسوب می شوند.


متقاضیان ایرانی که دانشگاه های ارمنستان را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند باید بدانند که برای سال تحصیلی 2023-2024 هیچ یک از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت نیستند پس اگر در دانشگاه های ارمنستان در رشته های پزشکی ادامه تحصیل دهید نمی توانید در کشور ایران مشغول به کار شوید. دانشگاه Yerevan State و American University of Armenia تنها دانشگاه هایی در ارمنستان هستند که مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند. در حال حاضر بیشتر از 7000 دانشجو خارجی و بین المللی از 40 کشور دنیا در 50 دانشگاه دولتی و خصوصی ارمنستان ادامه تحصیل می دهند.

شرایط کار دانشجویی در ارمنستان

هزینه تحصیل در دانشگاه های ارمنستان بر اساس نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی محاسبه می شود. به طور کلی می توان گفت هزینه های تحصیل در ارمنستان کم و مقرون به صرفه است، دانشجویان باید سالانه مبلغی بین 1800$ الی 4000$ (دلار) پرداخت کنند علاوه بر این هزینه های زندگی در این کشور نیز مقرون به صرفه می باشد. دانشجویان باید برای هزینه های زندگی خود در کشور ارمنستان ماهانه مبلغ 366903AMD (درام) در نظر داشته باشند.

دانشجویان می توانند برای امرار معاش به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند، کار دانشجویی نباید به گونه ای باشد که به تحصیل فرد لطمه بزند به همین دلیل با توجه به حجم درسی هفتگی برای دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی تایم کاری در نظر گرفته شده است. همه دانشجویان مقطع کارشناسی به مدت 10 ساعت در طول هفته، مقطع کارشناسی ارشد به مدت 20 ساعت در طول هفته و دانشجویان مقطع دکتری به مدت 30 ساعت در طول هفته می توانند مشغول به کار باشند. کارهای نیمه وقت در کشور ارمنستان معمولا در مکان هایی مثل رستوران، کافه، مراکز خرید، پذیرش هتل ها، پمپ بنزین ها، نمایشگاه ها، فروشگاه های مواد غذایی و یا کار به صورت شیفتی در ادارات یا شرکت ها پیدا می شوند.

شرایط کار دانشجویی در ارمنستان

انواع مختلف کار ضمن تحصیل در ارمنستان

متقاضیان در صورت پیدا کردن کار پاره وقت، علاوه بر بدست آوردن درآمد می ­توانند تجربیات عملی نیز کسب نمایند و بعد از اتمام تحصیل قادر خواهند بود به سهولت مشغول به کار شوند و همچنین با پرداخت مالیات می ­توانند اقامت دائم جمهوری ارمنستان را اخذ نمایند. متقاضیان دانشجو برای پیدا کردن کار می­ توانند در داخل دانشگاه اقدام به جست و جوی کار نمایند، این افراد می توانند در کافه تریا، کتابخانه و بخش اداری دانشگاه مشغول به کار شوند، همچنین کارهای زیر در خارج از دانشگاه وجود دارد: پارک تفریحی، فروشگاه مواد غذایی، بازار، نمایشگاه­ ها، رستوران ها، پمپ­ های بنزین، کار در خانه و غیره.

یافتن کار دانشجویی در ارمنستان

همانطور که اشاره شد مشاغل متعددی برای دانشجویان در کشور ارمنستان وجود دارد، حال این سوال مطرح می شود که دانشجو به چه صورتی می تواند به دنبال شغل مورد نظر در ارمنستان باشد؟ برای یافتن کار دانشجویی در کشور ارمنستان دانشجو می تواند از طریق وب سایت های کاریابی، موسسات کاریابی معتبر، آگهی های شغلی منتشر شده، نام نویسی در آژانس های استخدامی اقدام کند. علاوه بر این دانشجویان می توانند در محوطه دانشگاه مشغول به کار شوند. برای اطلاع از بهترین شهرهای کشور ارمنستان برای کار و زندگی می توانید مقاله بهترین شهرهای ارمنستان برای کار را مطالعه کنید.

کار پس از تحصیل در کشور ارمنستان

دانشجویان خارجی و بین المللی که قصد دارند پس از تحصیل نیز در کشور ارمنستان اقامت داشته باشند می توانند وارد بازار کار این کشور شوند و پس از گذشت 5 سال از شروع کار، پرداخت مالیات بر درآمد و رعایت قوانین کشور ارمنستان اقامت دائم این کشور را برای خود و اعضای خانواده به دست بیاورند. با گذشت 5 سال دیگر از زمان دریافت اقامت دائم این امکان برای متقاضی فراهم است تا تابعیت و پاسپورت این کشور را به دست بیاورد. به این منظور دانشجویان باید پس از پایان دوره تحصیلی به دنبال شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود باشند، برای کاریابی دانشجو می تواند از طرق نامبرده شده اقدام کند.

پس از یافتن شغل، عقد قرارداد و تعیین حقوق و دستمزد می توانید با مراجعه به مراکز مربوطه اقدامات لازم را جهت تغییر ویزای دانشجویی به ویزای کار ارمنستان انجام دهید. میانگین حقوق و دستمزد ماهانه در کشور ارمنستان در سال 2020 899000AMD (درام) است، پایین ترین میزان حقوقی که در این کشور به کارکنان تعلق می گیرد 122000AMD (درام) و بالاترین حقوق ارائه شده به کارکنان 3980000AMD (درام) است.

اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای همسایه ایران را دارید کشور ترکیه و کشور آذربایجان می تواند یکی از گزینه های مناسب برای ایرانیان محسوب شود، برای اطلاع از شرایط تحصیل و مقایسه تحصیل در دانشگاه های ترکیه و آذربایجان به مطالعه مقاله مقایسه تحصیل در آذربایجان و ترکیه بپردازید. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مهاجرت تحصیلی به کشورهای همسایه ایران و یا سایر کشورهای مورد نظر می توانید با وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات کلیدی درباره کار دانشجویی در ارمنستان

سوالات مهم درباره کار دانشجویی در ارمنستان عبارتند از:

  • آیا می توان در ارمنستان به کار ضمن تحصیل مشغول شد؟ بله این یک امکان قانونی است که در اختیار دانشجویان قرار دارد.
  • بهترین حوزه های کار دانشجویی چیست؟ افرادی که در زمینه های مختلف تخصص داشته باشند، می توانند در حوزه تخصص خود کار کنند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *