ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در اسکاتلند

کار دانشجویی در اسکاتلند

اشتغال به کار دانشجویی در اسکاتلند با توجه به هزینه های بالای زندگی در این کشور می تواند تا حدی برای دانشجویان اسکاتلند کمک کننده باشد. البته با توجه به این که دانشجویان در اسکاتلند اجازه کار تمام وقت ندارند امکان پوشش تمامی هزینه های زندگی در این کشور تنها با انجام کار دانشجویی وجود ندارد. چراکه شهریه دانشگاه مورد نظر در اسکاتلند باید از یک سال جلوتر پرداخت گردد تا شانس اخذ ویزا بیشتر شود. همچنین گواهی تمکن مالی بانکی که نشان دهنده توانایی فرد برای پرداخت هزینه های لازم برای 1 سال زندگی در اسکاتلند است، باید هم به دانشگاه و هم به سفارت اسکاتلند ارائه گردد پس از قبل باید تمکن مالی لازم فراهم شود. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به کار دانشجویی در اسکاتلند در سال 2024 اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط کار دانشجویان در اسکاتلند چگونه است؟
  • آیا اسکاتلند مقصد مناسبی برای تحصیل است؟
  • شرایط ورود به دانشگاه های اسکاتلند چیست؟
  • آیا می توان اسکاتلند را به عنوان مقصد مناسبی برای کار دانشجویی معرفی کرد؟
  • متوسط درآمد دانشجویان در اسکاتلند چقدر است؟

تحصیل در اسکاتلند در سال 2024

بر خلاف تحصیل در نروژ، فرانسه و غیره اسکاتلند نظام تحصیلی رایگان ندارد؛ در واقع نه تنها تحصیل در دانشگاه برای دانشجویان حوزه اتحادیه بریتانیا و اتحادیه اقتصادی اروپا رایگان نیست بلکه حتی دانشجویان اسکاتلندی نیز ضروری است به دانشگاه شهریه پرداخت نمایند. البته میزان شهریه مورد تقاضا از سوی دانشگاه با توجه به تابعیت فرد، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی وی متفاوت تر خواهد بود و دانشجویان بین المللی بیشترین میزان شهریه را در اسکاتلند پرداخت می نمایند. اگرچه مهاجرت به اسکاتلند از طریق تحصیل با توجه به نکات مذکور نسبتا پرهزینه خواهد بود اما از مهاجرت سرمایه گذاری ارزان تر و از مهاجرت کاری ممکن تر است. در جدول ذیل حدود شهریه دانشگاه های اسکاتلند در ماه مه سال 2024 بیان شده است:

دانشجویانمتوسط شهریه سالیانه دانشجویان اسکاتلندیشهریه سالیانه دانشجویان حوزه اتحادیه بریتانیا (UK) یعنی ولز، ایرلند شمالی و انگلستانشهریه سالیانه دانشجویان بین المللی
متوسط شهریهمقطع کارشناسی غالب رشته ها: 0£ (پوند)تمامی مقاطع: 9250£ (پوند)تمامی مقاطع: بین 10000£ تا 26000£ (پوند)
مقاطع بالاتر: حدود 4000£ (پوند)رشته پزشکی: تا 58600£ (پوند)

همان طور که مشاهده می شود تحصیل در رشته پزشکی از جمله انتخاب های بسیار پرهزینه خواهد بود البته اسکاتلند و دیگر کشورهای بریتانیایی غالبا به دانشجویان وام هم می دهند. حداکثر وامی که سالیانه به دانشجویان داده می شود 9250£ (پوند) است یعنی با توجه به این که دوره کارشناسی در بریتانیا غالبا 3 ساله است دانشجویان در انتهای تحصیلات خود به طور متوسط حدود 27000£ (پوند) وام گرفته اند. البته اخذ وام از سوی دانشجویان بین المللی دشوارتر از سایرین است و بهتر است از قبل فرد بدون احتساب احتمال اخذ وام، مبلغ شهریه خود را کنار گذاشته باشد.

لزوم اشتغال به کار دانشجویی در اسکاتلند

لزوم اشتغال به کار دانشجویی در اسکاتلند

از میان 488 شهر نسبتا پرهزینه دنیا، رتبه پایتخت اسکاتلند یعنی شهر ادینبورگ 107 است؛ به عبارت دیگر این شهر در یک چهارم ابتدایی این طبقه بندی قرار گرفته است و جزو شهرهای نسبتا گران قیمت قرار می گیرد. البته دانشجویان با تحصیل و زندگی در سایر شهرهای اسکاتلند و همچنین با تهیه خوابگاه دانشجویی به جای اجاره مسکن می توانند قدری از هزینه های زندگی خود را بکاهند:

  • اجاره ماهیانه خوابگاه های دانشجویی در اسکاتلند: به طور متوسط ماهیانه 547£ (پوند)
  • اجاره ماهیانه آپارتمان یک خوابه در اسکاتلند: به طور متوسط ماهیانه 803£ (پوند)

به هر حال زندگی در اسکاتلند با توجه به شهر محل اقامت و سبک زندگی فرد به طور متوسط ماهیانه 800£ (پوند) تا 1100£ (پوند) هزینه دربرخواهد داشت. این شرایط سبب شده است دانشجویان، چه دانشجویان بومی و چه دانشجویان خارجی، این نیاز را احساس کنند که یا سطح نمرات خود را بالا ببرند و بورسیه بگیرند یا مشغول به کار پاره وقت شوند. البته دانشجویان یک سری رشته ها در اسکاتلند از جمله رشته پزشکی عملا فرصتی برای مشغول شدن به کار دانشجویی ندارند.

قوانین مربوط به کار دانشجویی در اسکاتلند

در برخی از کشورهای دنیا دانشجویان اجازه کار حین تحصیل ندارند و باید تا زمان فارغ التحصیلی خود صبر کنند در حالی که شرایط در اسکاتلند این چنین نیست. برخی دیگر از کشورهای دنیا از جمله کانادا دانشجویان اگرچه طبق قانون حق دارند مشغول به کار پاره وقت شوند ولی باید در صورتی که فرصت شغلی مورد نظر آن ها خارج از محیط دانشگاه است از قبل مجوز کار دریافت کنند. در اسکاتلند ولی دانشجویان اجازه دارند با همان ویزای تحصیلی خود در این کشور به کار مشغول شوند که حداکثر ساعات مجاز آن در ایام مختلف متفاوت است و در نمودار نشان داده شده است:

نمودار حداکثر ساعات کار دانشجویی در اسکاتلند

 

Careers Service در اسکاتلند

در واقع Careers Service یک مرکز تبادل اطلاعاتی دانشجویی مبتنی بر کاریابی دانشجویی در انگلستان و اسکاتلند می باشد. Careers Service دارای انبوهی از اطلاعات مفید و منابع به درد بخور می باشد که به شما در یافتن کار دانشجویی در بازار کار فارغ التحصیلی کمک خواهد کرد.

در صورتی که شما دانشجوی تمام وقت هستید، دانشگاه توصیه می کند که دانشجویان لیسانس بیش از 15 ساعت در هر هفته کار نکنند. دانشجویان فوق لیسانس هم بیش از 6 ساعت در هر هفته کار نکنند. دانشگاه دانشجویان پژوهشی فوق لیسانس فول تایم را برای بیش از میانگین 9 ساعت در هر هفته استخدام نمی کند و توصیه می شود که دانشجویان کارشناسی ارشد این محدودیت را در اشتغال خارج از دانشگاه لحاظ کنند.

میانگین دستمزد کار دانشجویی در اسکاتلند

یکی از موضوعات کلیدی که باید تمامی متقاضیان کار دانشجویی در اسکاتلند به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند، میانگین دستمزد کار دانشجویی در این کشور می باشد. به طور کلی در اسکاتلند، مقررات حداقل دستمزد رعایت می شود، که دانشجویان باید طبق این قانون در این کشور دستمزد دریافت کنند. از سوی دیگر، در موقعیت های دانشجویی با مهارت بالاتر، دستمزد از 11£ تا 22£ (پوند) در ساعت متغیر است. نکته قابل توجه این است که حداقل مقررات پرداخت برای کار آنلاین نیز در این کشور وجود دارد که این موضوع مکمل خوبی برای مطالعه است و بسیاری از دانشجویان نمی توانند بدون آن کار کنند.

یافتن کار دانشجویی در اسکاتلند

با توجه به نرخ بیکاری اسکاتلند که در سال 2024 تنها 3.8% است و همچنین به دلیل این که به غیر از زبان اسکاتلندی زبان انگلیسی نیز در این کشور به عنوان زبان رسمی تعیین شده است، پیدا کردن کار حتی برای دانشجویان خارجی نیز دشوار نخواهد بود. مشغول شدن به کار پاره وقت دانشجویی در اسکاتلند علاوه بر این که در تامین بخشی از هزینه های زندگی کمک کننده است، منجر می شود دانشجو با محیط کاری اسکاتلند آشنا شود و پس از فارغ التحصیلی نیز راحت تر بتواند شغل پیدا کند. در واقع طبق تحقیقات گروهی از دانشجویان خارجی که حین تحصیلات خود نیز مشغول به کار بوده اند با توجه به کسب تجربه کاری و آشنایی بیشتر با محیط شغلی و بازار کار اسکاتلند، پس از فارغ التحصیلی سریع تر از سایرین کار پیدا کرده اند.

البته طبق قوانین اسکاتلند دانشجویان خارجی اجازه خواهند تا داشت تا مدت 2 سال پس از اتمام تحصیلات خود نیز به منظور پیدا کردن کار در این کشور بمانند. لازم به ذکر است که دانشجویان حوزه اتحادیه اروپا پس از 5 سال اقامت و سایرین پس از 10 سال اقامت در اسکاتلند می توانند درخواست دهند و پاسپورت اسکاتلند را بدست آورند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است برای کسانی که قصد اخذ اقامت اسکاتلند را دارند، راجع به کار دانشجویی در اسکاتلند طبق قوانین سال 2024 اطلاعاتی ارائه شد. لازم به ذکر است که دانشجویانی که تمکن مالی لازم را داشته باشند حتی قبل از اخذ پاسپورت اسکاتلند طبق قوانین این اجازه را دارند تا ملک خریداری کنند.

سوالات کلیدی درباره کار دانشجویی در اسکاتلند

از جمله مهم ترنی پرسش های مطرح شده درباره کار دانشجویی در اسکاتلند عبارتند از:

  • آیا دانشجویان در اسکاتلند شانس مناسبی برای کاریابی خواهند داشت؟ در بسیاری از مشاغل می توان به عنوان دانشجو، شانس کاریابی داشت و مهم ترین نکته، داشتن تسلط به زبان انگلیسی است.
  • آیا درآمد حاصل از کار دانشجویی در اسکاتلند مناسب است؟ برای گذران زندگی در این کشور بله می توان آن را مناسب دانست.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *