ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در بلغارستان

کار دانشجویی در بلغارستان

دانشجویان خارجی حق کار دانشجویی در بلغارستان را داشته و می توانند به صورت نیمه وقت در شرکت های کارفرمای بلغارستان مشغول کار شوند. فرصت های کار دانشجویی زیادی در بلغارستان برای دانشجویان خارجی وجود دارد. شرکت های بین المللی مختلفی در این کشور وجود دارد که پروژه هایی در سطح ملی داشته و به دنبال جذب دانشجویان خارجی می باشند. در این زمینه، کار در مزارع ارگانیک و آموزش زبان انگلیسی از بازار کاری خوبی در کشور بلغارستان برخوردار است.

  • آیا هزینه تحصیل در بلغارستان ارزانتر از دیگر مقاصد تحصیلی در اروپا است؟
  • آیا دانشجویان خارجی در حال تحصیل از امکان اخذ بورس تحصیلی برخوردار هستند؟
  • آیا دانشجویان خارجی در حال تحصیل در بلغارستان از حق کار حین تحصیل برخوردار هستند؟

مسلما دانشجویان بین المللی از امتیازات ویژه ای برای تحصیل در بلغارستان برخوردار هستند. یکی از این امتیازات شهریه های تحصیلی پایین، بورس تحصیلی فراوان، امکان انجام کار دانشجویی و … می باشد. متقاضیان عزیز می توانند با مشاوره از طریق کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان شرایط اعزام دانشجو به بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی قرار گیرند.

اینفوگرافیک کار دانشجویی در بلغارستان

هزینه زندگی ارزان در بلغارستان

بلغارستان در زمره کشورهای اروپایی با هزینه های زندگی بسیار ارزان رتبه بندی می شود. معمولا، دانشجویان خارجی در حال تحصیل در بلغارستان ماهانه حدود €500 (یورو) صرف خرج و مخارج زندگی شامل اجاره آپارتمان، قبوض خدماتی، خورد و خوراک و حمل و نقل می کنند. توجه داشته باشید که علی رغم عضویت بلغارستان در اتحادیه اروپایی (EU) اما این کشور از ارز رایج اروپا (یورو) در معاملات مالی خود استفاده نمی کند بلکه از ارز ملی بلغارستان یعنی لف (BGN) می باشد. با این شرح، جزئیات هزینه های زندگی دانشجویی در بلغارستان در سال 2020 بدین صورت است:

آیتم هاهزینه به لف
وعده غذایی در رستوران ارزان1O.OO BGN
یک عدد نان پانصد گرمی1.02 BGN
یک کیلو گوشت مرغ8.92 BGN
یک کیلو برنج2.12 BGN
آب 1.5 لیتری0.96 BGN
بلیط یک طرفه1.20 BGN
یک لیتر بنزین2.24 BGN
اجاره آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر508.14 BGN
اجاره آپارتمان تک خوابه در حومه شهر385.59 BGN

هزینه تحصیل ارزان در بلغارستان

شهریه های مختلفی در دانشگاه های مختلف بلغارستان از دانشجویان خارجی اخذ می شود. عموما شهریه ها در بلغارستان به دانشگاه، زبان تحصیلی و نیز مقاطع مختلف تحصیلی بستگی دارد. اما لازم به یادآوری است که شهریه ها در بلغارستان در بین سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان است و این امر باعث جذابیت بیشتر این مقصد تحصیلی از نظر دانشجویان خارجی می باشد. در لیست زیر می توان با جزئیات دقیق شهریه های دوره های مختلف در دانشگاه های بلغارستان به خوبی آشنا شد:

نام دورهمدت تحصیلشهریه سالانه به یورو (EUR)
پزشکی عمومی6 سال5000€- 8000€
دندانپزشکی6 سال7000€- 8000€
داروسازی5 سال7000€- 8000€
مدیریت مراقبت بهداشتی3 سال4000€
مجموعه علوم فنی و مهندسی4 سال2900€- 3000€

شرایط کار دانشجویی در کشور بلغارستان

شرایط کار دانشجویی در کشور بلغارستان

بر اساس قوانین کشور بلغارستان کلیه دانشجویان خارجی در این کشور اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مجاز به انجام کار نیمه وقت در کشور بلغارستان می باشند. دانشجویان بین المللی حاضر در بلغارستان از این طریق می توانند بخش زیادی از شهریه ها و هزینه های زندگی خود در کشور بلغارستان را پرداخت کنند. اما در این بین محدودیت هایی نیز بسته به نوع دانشگاه و نوع برنامه تحصیلی وجود دارد. معمولا برخی دانشجویان فقط مجاز به کار نیمه وقت در پردیس خود دانشگاه بلغارستان بوده و قانونا مجاز به کار در بیرون از دانشگاه نمی باشند. اما برخی دیگر از دانشگاه ها در زمینه انجام کار نیمه وقت در بیرون از دانشگاه محدودیتی ندارند.

از انواع کار دانشجویی در بلغارستان می توان به کار در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، کار در کتابخانه ها و کار در بوفه ها و کافه تریاهای داخل دانشگاه و کار در رستورانها، پمپ بنزین ها و فروشگاه ها خارج از دانشگاه اشاره نمود. کلیه دانشجویان بین المللی در کشور بلغارستان می توانند کمتر از 35 ساعت در هفته مشغول کار شوند. این قانون در مورد کلیه دانشجویان خارجی در تمامی مقاطع تحصیلی صدق می کند.

نحوه یافتن کار دانشجویی در بلغارستان

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان گردید، انجام کار دانشجویی در بلغارستان برای کلیه دانشجویان خارجی مجاز بوده و همین امر نیز بر جذابیت بلغارستان به عنوان یک مقصد تحصیلی برتر می افزاید. اما در این بین آشنایی با شرایط و نحوه یافتن کار دانشجویی است که اهمیت فوق العاده ای دارد. برای یافتن کار دانشجویی در کشور بلغارستان می توان قبل از ورود به این کشور و یا پس از ورود اقدام نمود. اما قبل از هر اقدامی تنظیم و تدوین یک رزومه یا CV قوی به زبان انگلیسی یا بلغاری سلیس می تواند بسیار راهگشا باشد.

روش های مختلفی برای کار دانشجویان در بلغارستان وجود دارد. اما بهترین روش از بین روش های موجود، استفاده از وب سایت های معروف کاریابی می باشد. از معروفترین این وب سایت ها می توان به سایت های جستجوی کار jobs.bg و zaplata.bg و نیز glassdoor.com اشاره نمود. نحوه کار این سایت ها به این صورت است که شما با وارد سازی عنوان شغلی مدنظر شما می توانید فهرستی از فرصت های شغلی را مشاهده و درخواست کار شما را ثبت نمائید.

شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان

بر اساس قانون کار کشور بلغارستان، فارغ التحصیلان دانشگاه های بلغارستان پس از فارغ التحصیلی می توانند با یافتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای بلغارستان صلاحیت اخذ ویزای کاری بلغارستان را می یابند. مدت زمان اعتبار این ویزا تا حداکثر یک سال بوده و درصورت تکمیل و تایید مدارک از سوی اداره کار بلغارستان ویزای کار در عرض یک ماه صادر خواهد شد. تنها از این طریق است که فارغ التحصیلان دانشگاه های بلغارستان می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای اقامت بلغارستان تبدیل و اقامت اروپایی اخذ نمایند.

کار دانشجویی در بلغارستان و نحوه جستجوی شغل

یکی از اصلی ترین چالش هایی که دانشجویان بین المللی برای کار دانشجویی در بلغارستان با آن مواجه می شوند، نحوه جستجوی شغل در این کشور می باشد. در قدم اول برای اینکه بتوانید به طور قانونی به دنبال شغل مورد نظر خود در بلغارستان باشید به مدارک معتبری همچون گذرنامه و کارت دانشجویی نیاز دارید. به هیمن جهت به شدت توصیه می شود که قبل از ورود به بلغارستان تمامی شرایط کار دانشجویی در این کشور را به طور کامل مطالعه کنید. یکی از بهترین راه های برای پیدا کردن شغل دانشجویی در بلغارستان مشاهده تابلوی اعلانات دانشگاه های این کشور می باشد.

در نمودار زیر می توایند محبوب ترین شغل دانشجوی در بلغارستان را از دیدگاه دانشجویان بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین شغل دانشجوی در بلغارستان

به طور کلی اغلب دانشگاه ها و بسیاری از آژانس های کاریابی دانشجویی می توانند به دانشجویان کمک کنند تا شغلی مناسب با خود در این کشور پیدا کنند. به طور مثال اگر قصد دارید در کترینگ یا سرویس غذا در بلغارستان کار کنید، گاهی اوقات کافی است در محل پرس و جو کنید. نکته قابل توجه این است که اغلب بارها و رستوران های بلغارستان معمولا با کمبود پرسنل مواجه هستند. علاوه بر این، اگر قصد دارید در یک دفتر در بلغارستان کار کنید، شرکت های چند ملیتی بزرگ، یا استارت آپ های فناوری می توانند بهترین راه برای یافتن شغل مناسب در بلغارستان باشند. زیرا اغلب شرکت های بلغارستان در حال حاضر با بسیرای از شرکت های بین المللی کار می کنند.

جهت دسترسی به اطلاعات لازم درباره شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری و مهاجرت به بلغارستان توصیه می گردد از مطالب تخصصی و بروز ارائه شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره جویید.

سوالاتی در باب کار دانشجویی در بلغارستان

بلغارستان به مقصد تحصیلی آسان و ارزان در بین دیگر مقاصد تحصیلی اروپایی معر.ف است و رفته رفته در بین دانشجویان خارجی برای خود جایگاهی پیدا می کند. بلغارستان مخصوصا برای دانشجویان با بضاعت مالی متوسط به پایین می تواند گزینه بسیار ایده آلی هم برای تحصیل و کار دانشجویی و هم برای اخذ اقامت اروپایی محسوب شود. اما سوالاتی در باب شرایط تحصیل و کار دانشجویی در بلغارستان مطرح است:

  • هزینه تحصیل و زندگی در کدام شهر بلغارستان بالا است؟ بر اساس آخرین آمار و اطلاعات میانگین هزینه زندگی فردی در صوفیا حدود €601 (یورو) بوده در حالی که این برای پلودیف در حدود €397 (یورو) و برای وارنا حدود €479 (یورو) می باشد. همین امر سبب آن شده که دانشجویان ادامه تحصیل در وارنا و پلودیف را به صوفیا ترجیح می دهند. پلودیف و وارنا دو شهر بزرگ بلغارستان محسوب می شوند که دارای دو تا از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان هستند.
  • بهترین روش اخذ بورس تحصیلی در بلغارستان برای دانشجویان ایرانی چیست؟ یکی از روشهای تامین هزینه تحصیل در بلغارستان، استفاده از فرصت بورس تحصیلی می باشد. بهترین روش برای اخذ بورسیه تحصیلی بلغارستان نیز یادگیری زبان بلغاری و سپس گذراندن آزمون پذیرش همراه با دیگر دانشجویان بلغار می باشد.
  • آیا دانشجویان خارجی حق کار در بلغارستان را دارند؟ بله، کلیه دانشجویان خارجی در تمامی مقاط تحصیلی از حق کار نیمه وقت در بلغارستان برخوردار هستند. دانشجویان خارجی در کشور بلغارستان می توانند کمتر از 35 ساعت در هفته مشغول کار شوند.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *