ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در فرانسه

کار دانشجویی در فرانسه

کشور فرانسه با وجود جمعیت 65 میلیون نفری خود نرخ بیکاری کمتر از 9% دارد با توجه به نرخ رشد جمعیت 4% این کشور نسبتا مطلوب است. برای متقاضیان تحصیل در فرانسه اطلاع از شرایط بازار کار و دستمزد کار دانشجویی در فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است و مورد توجه می باشد. هر سال بیش از 300 هزار دانشجوی بین المللی برای ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی، پزشکی و حقوقی به فرانسه مهاجرت می‌کنند.

با توجه به هزینه ‌های گران زندگی در فرانسه به خصوص در شهرهای اصلی این کشور امکان کار و کسب درآمد برای دانشجویان موضوع مهمی می‌باشد که در این متن به بررسی جوانب این مهم می‌پردازیم. این مقاله توسط کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت راهنمایی شما همراهان گرامی و پاسخ به سوالات شما تهیه و تنظیم شده است. این سوالات عبارتند از:

  • آیا امکان انجام کار دانشجوئی در فرانسه برای متقاضیان فراهم است؟
  • حداقل و حداکثر سطح درآمدی دانشجویان در فرانسه به چه صورت می باشد؟
  • آیا امکان کار پس از تحصیل در فرانسه برای دانشجویان خارجی فراهم است؟

اینفوگرافیک کار دانشجویی در فرانسه

دلایل و امتیازات تحصیل در فرانسه در 2024

فرانسه زادگاه متفکران و دانشمندان به نام و معروفی مانند دکارت، لاپلاس و مونت است که دارای سنت علمی پر افتخاری است که در قدرت دانشگاه های آن منعکس می شود. اما به چه دلیل دانشجویان خارجی فرانسه را برای تحصیل انتخاب می کنند. در سال 2024 دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که در زیر با برخی از آنها آشنا می شوید:

  • مقرون به صرفه بودن: شهریه های پایین بدان معنا است که فرانسه یکی از بخش های آموزش عالی با دسترس همگانی در کل جهان است.
  • زبان: بی شک فرانسه از مقاصد تحصیلی معروف در آموزش زبان غیر انگلیسی در جهان است و زبان فرانسوی جزو زبان های کاربردی جهان به شمار می رود.
  • سیستم آموزش عالی منحصر به فرد: فرانسه از دیرباز دارای سنت آکادمیک خاص خود می باشد.
  • دانشگاه های تاریخی: فرانسه زادگاه برخی از قدیمی ترین دانشگاه ها در جهان همانند دانشگاه پاریس (1160) می باشد.

در نمودار ذیل حداکثر ساعات مجاز کار دانشجویی در فرانسه و چند کشور دیگر با هم مقایسه می شود:

حداکثر ساعات مجاز کار دانشجویی در فرانسه و چند کشور دیگر

کار دانشجویی در فرانسه و مدارک لازم

دانشجویانی که مجوز اقامت دانشجویی با نام carte de séjour détudiant را دریافت کرده اند می توانند اجازه کار در فرانسه را نیز دریافت کنند‌. حداکثر ساعت کاری برای دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس 20 ساعت در هفته می باشد و بطور همزمان دانشجویان باید 12 ساعت واحد درسی در هفته بگذرانند. بهترین شغل برای دانشجویان دختر در کشور فرانسه پرستاری از کودکان می باشد که درآمد خوبی برای گذران زندگی دانشجویان دارد.

کار دانشجویی در مشاغل غیر تخصصی پاره وقت در کشور فرانسه در ساعت حداقل 5€ (یورو) و حداکثر 9€ (یورو) برای دانشجویان درآمد خواهد داشت. دانشجویان برای کار پاره وقت در فرانسه می تواند به مشاغلی مانند ترجمه از انگلیسی به فرانسوی و بازاریابی تلفنی یا تست نرم افزار و آموزش زبان بپردازند. امکان کار در محوطه دانشگاه در مجموعه کافه و یا کتابخانه دانشگاه نیز برای دانشجویان وجود دارد. لازم به ذکر است که در تعطیلات میان تر حداکثر برای میزان ساعت کاری تعریف نشده است و دانشجویان می توانند در تابستان تمام وقت کار کنند.

  • گذرنامه معتبر همراه با اجازه اقامت در فرانسه
  • کارت دانشجویی برای هر ترم تحصیلی جاری
  • بیمه تامین اجتماعی برای پوشش هزینه پزشکی
  • قرارداد کار که اطلاعات کار در آن ذکر می شود

ارائه مدارک فوق از جمله شرایط کار دانشجویی در فرانسه است و با توجه به شرایط متقاضی ممکن است با اندکی تغییر مواجه شود.

جواز کار تمام وقت بعد از فارغ التحصیلی در فرانسه

دانشجویانی که از دانشگاه های فرانسه فارغ التحصیل شده اند دنبال شغل تمام وقت هستند باید پس از دریافت مدرک کارشناسی تا 6 ماه به دنبال کار بگردند. افرادی که در زمان تحصیلات خود شایستگی کافی را کسب کرده باشند به راحتی در فرانسه کار پیدا می کنند؛ بعد می توانند اجازه اقامت موقت 12 ماهه غیر قابل تمدید Authorisation Provisoire de Séjour را دریافت کنند. اگر شغل مورد نظر درآمدی حداقل 50% بیش از سرانه درآمد در فرانسه داشته باشد می توانید جواز کار DDTEFP دریافت کنید و توسط کارفرما شرایط ویزای خود را به کارمند تغییر دهید. با اخذ ویزای کارمندی می توانید به صورت تمام وقت در کشور فرانسه به کار بپردازید و می توانید برای اخذ اقامت این کشور پیشرفته نیز اقدام کنید.

نقش موسسات کاریابی در فرانسه

دانشجویانی که درآمد کار دانشجویی در فرانسه برای آن ها کافی نیست و قصد دارند پس از فارغ التحصیلی شرکت خود را راه ‌اندازی کنند، می توانند برای دریافت ویزای کارآفرینی فرانسه اقدام کنند. دانشجویان برای دریافت ویزای کارآفرینی فرانسه باید سود دهی شرکت آینده و جزئیات طرح و پروژه خود را با کشور فرانسه در میان بگذارند و سازمان مهاجرت را قانع کنند. برای یافتن یک شغل پاره وقت خوب با دستمزد مناسب کار دانشجویی در فرانسه می توانید از طریق موسسات کاریابی یا پرسیدن از دوستان و اطرافیان اقدام کنید. البته اقدام از طریق موسسات کاریابی به طور معمول سریع ‌تر به نتیجه خواهد رسید.

نقش موسسات کاریابی در فرانسه

پیدا کردن کار دانشجویی در فرانسه

یکی از اصلی ترین المان ها در فرانسه جهت پیدا کردن کار، داشتن دانش زبان فرانسوی می باشد. افراد محدودی هستند که می توانند به زبان انگلیسی در فرانسه کار پیدا کنند، علاقمندان به مهاجرت و تحصیل، می بایست قبل از ورود به خاک فرانسه، دانش زبان فرانسوی  خود را افزایش دهند. برای پیدا کردن کار در فرانسه شما می توانید به سایت های مختلف فرانسوی رجوع کرده و از طریق ایمیل و یا ارسال رزومه، درخواست خود را برای شرکت های مورد نظر ارسال نمایید.

از سایت های معتبر کاریابی در فرانسه می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

بهترین موسسات کاریابی در فرانسه

نکاتی در خصوص کار دانشجویی در فرانسه

مارسی و مونپلیه که مستقر در ساحل مدیترانه هستند، هم چنین رنه یا نانت (نزدیک به سواحل آتلانتیک) از دیگر مکان های گردشگری این کشور محسوب می شوند که دانشجویان می توانند اوقات فراغت خود را در این مناطق بگذرانند. در دانشگاه های خصوصی، یک دانشجوی غیر اروپایی ممکن است سالانه حدود 20000€ (یورو) جهت گذراندن دوره تحصیلی بپردازد. استانداردهای زندگی در فرانسه بسیار بالا است و پاریس که پایتخت این کشور است یک محیط پرجنب و جوش شهری را شامل می شود که برای اکثر دانشجویان مهاجر محیطی با جاذبه های توریستی و فرهنگی بسیار زیاد تعریف شده است. علاوه بر جاذبه های توریستی و جذابیت های بصری، شهرهای فرانسه مثل پاریس که بیشتر مد نظر گردشگران هستند، برای پیدا کردن کار دانشجویی نیز مناسب ترند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی فرانسه در 2024

ویزای تحصیلی کشور فرانسه بطور کلی به دو دسته تقسیم می شود که شامل ویزای اقامت موقت برای دوره تحصیلی شرکت در امتحانات دانشگاه می باشد. در سال 2024 همانند گذشته، افرادی که تابعیت یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا را دارند برای تحصیل در فرانسه احتیاج به دریافت ویزای تحصیلی ندارند. ویزای VLS-Ts اجازه اقامت و تحصیل در فرانسه را به مدت یکسال به متقاضیان می دهد؛ ویزای VLS-T نیز اجازه یک سال اقامت و تحصیل در فرانسه را می دهد اما غیر قابل تمدید است. تفاوت این دو ویزا در این است که شما در ویزای VLS-Ts زمان ورود به فرانسه باید تاییدیه دریافت کنید اما در VLS-T لازم نیست آن را به تایید برسانید. بطور کلی در اروپا برای دوره های تحصیلی کمتر از 3 ماه ویزای اقامت کوتاه مدت صادر می‌شود و برای دوره های بیش از 90 روز ویزای بلند مدت صادر خواهد شد.

وضعیت کار دانشجویی و مشاغل پر تقاضا در فرانسه

هنگامی که فرانسه را با سایر کشورهای اروپایی مقایسه می کنید، فرانسه از نظر درآمد و اشتغال زایی دقیقاً پس از آلمان قرار می گیرد. این کشور خانه بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر است که مجموعه‌ای متنوع از مشاغل خوب را به افرادی که واجد شرایط هستند ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اکثر کارمندان از حقوق بسیار بالا و امنیت شغلی عالی برخوردار هستند. با این حال، یکی از شرایط اجباری برای بدست آوردن یک شغل با درآمد عالی در فرانسه این است که شما باید بتوانید به زبان فرانسوی صحبت کرده و بنویسید.

در سال های اخیر آمار بیکاری در فرانسه نسبت به دیگر مناطق در اتحادیه اروپا و حوزه ی شنگن در وضعیت بهتری قرار داشته و نرخ بیکاری تنها 7.1% است. از مشاغل پرتقاضا در فرانسه می شود به مهندسی برق، آموزگاری، مهندسی IT، دندان پزشکی، خلبانی و وکالت اشاره کرد.

متوسط درآمد مشاغل پرتقاضا در فرانسه

برخلاف ویزای کوتاه مدت اقامت، ویزای بلند مدت فرانسه پس از ورود به خاک این کشور تشریفات اداری اضافی دارد که باید توسط متقاضی طی شود.

اخذ مجوز کار دانشجویی در فرانسه

اتباع کشورهای خارجی به دنبال کار دانشجویی در فرانسه هستند، بهتر است قبل از این کار برای مجوز کار دانشجویی در این کشور اقدام کنند. با اینکه الزامات خاصی برای کار دانشجویی در فرانسه وجود ندارد، اما اخذ مجوز کار دانشجویی در این کشور اطمینان خاطر بیشتری را به دانشجویان بین المللی می دهد. به طور کلی هنگامی که یک شغل دانشجویی در فرانسه پیدا کردید، کارفرمای شما باید قبل از شروع کار استخدام در این کشور را اعلام کند. همچنین در صورتی که ویزای اقامت طولانی مدت فرانسه را دارید، اظهارنامه جهت درخواست مجوز کار باید در استان محل سکونت شما صورت بگیرد. همچنین کارفرمای شما در فرانسه باید حداقل 2 روز کاری قبل از شروعکار دانشجویی شما در فرانسه این کار را انجام دهد.

اسناد و الزامات مورد نیاز برای اخذ مجوز کار به شرح زیر می باشد:

الزامات مورد نیاز برای اخذ مجوز کار در فرانسه

محبوب ترین مشاغل برای کار دانشجویی در فرانسه

دولت فرانسه با همکاری دانشگاه های این کشور، برای دانشجویانی که به دنبال کار دانشجویی در فرانسه هستند، مشاغل بی شماری را ارائه کرده اند. البته یکی از چیزهای خوب در مورد مشاغل دانشجویی در فرانسه این است که، برای مطابقت با برنامه ریزی دانشجویی انعطاف پذیر است. این مورد به دانشجویان کمک می کند که از مطالعه بیش از حد کار اجتناب کنند. اغلب دانشجویان برای کار دانشجویی در فرانسه ترجیح می دهند که در محوطه دانشگاه های این کشور مشغول به کار شوند. جایی که وظایف شامل، تدریس خصوصی، مدیریت، پشتیبانی دانشجو و رویداد های فرهنگی و ورزشی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به فرانسه یا هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه در سال 2024 با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویانی که به کار در فرانسه می پردازند در خصوص دستمزد سوالات زیر را دارند:

  • چرا تحصیل در فرانسه مورد استقبال است؟ سیستم آموزشی رایگان حتی برای شهروندان خارجی و کیفیت آموزش باعث استقبال از تحصیل در این کشور شده است.
  • آیا دانشجویان در حین تحصیل اجازه کار در فرانسه را دارند؟ دانشجویان در مقطع لیسانس و فوق لیسانس مجوز کار در فرانسه به مدت 20 ساعت در هفته را دارند.
  • میزان درآمد کار دانشجویی در هر ساعت چقدر است؟ میزان دستمزد در مشاغل غیر تخصصی به میزان 5€ الی 9€ (یورو) است.
  • چه مشاغلی به عنوان کار دانشجویی در فرانسه تلقی می شوند؟ ترجمه انگلیسی به فرانسوی، بازاریابی تلفنی با تست نرم افزار، کار در محوطه کتابخانه.
  • مدارک لازم برای کار دانشجویی در فرانسه چیست؟ گذرنامه با مجوز اقامت در فرانسه، کارت دانشجویی، بیمه تامین اجتماعی و قرارداد کاری.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *