ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در لوکزامبورگ

کار دانشجویی در لوکزامبورگ

بر همگان روشن است که هزینه های زندگی در لوکزامبورگ بالاست به همین دلیل متقاضیان تحصیل در این کشور غالبا تمایل دارند به کار دانشجویی در لوکزامبورگ مشغول شوند. در میان کشورهای مختلف دنیا برخی از کشورها اصلا به دانشجویان اجازه کار نمی دهند، برخی دیگر داشتن مجوز کاری را اجباری می دانند و برخی دیگر ضرورتی برای دانشجویان به منظور لزوم اخذ مجوز کار پاره وقت در نظر نگرفته اند. همچنین تعداد ساعات کاری مجاز طی هفته در کشورهای مختلف متفاوت است مثلا ممکن است هفته ای 20 ساعت مجاز باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی راجع به کار دانشجویی در لوکزامبورگ طی سال 2022 ارائه شده است.

  • کار دانشجویی در کشور لوکزامبورگ چگونه است؟
  • آیا می توان در لوکزامبورگ ویزای تحصیلی دریافت کرد؟
  • مزایای دریافت ویزای تحصیلی لوکزامبورگ چیست؟
  • آیا این کشور مقصد مناسبی برای تحصیل است؟

لزوم مشغول شدن به کار دانشجویی در لوکزامبورگ

همان طور که در مقدمه مقاله اشاره شد هزینه زندگی در لوکزامبورگ بالا است و زندگی تک نفره حدود 1500€ تا 1800€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت. البته شهریه های تمامی دانشگاه های واقع شده در خاک لوکزامبورگ به جز دانشگاه لوکزامبورگ (University of Luxembourg) که دولتی است، بسیار بالا می باشد و با کار دانشجویی به هیچ عنوان قابل پرداخت نیست. در واقع شهریه دانشگاه های خصوصی لوکزامبورگ سالیانه ممکن است با توجه به رشته و مقطع تحصیلی به 30000€ (یورو) نیز برسد و این رقم باید پیش از شروع تحصیل در این کشور تامین شده و بعضا از برای یک سال جلوتر پرداخت شده باشد.

میزان درآمد کار دانشجویی در لوکزامبورگ

هزینه تحصیل و زندگی در لوکزامبورگ بالا است اما هر دانشجو در لوکزامبورگ با توجه به نوع کاری که انجام می دهد در هر ساعت بین 15€ (یورو) تا 35€ (یورو) حقوق دریافت می کند. البته متوسط درآمد دریافتی از سوی دانشجویان به ازای هر ساعت کار از سایر شاغلین متفاوت است؛ در واقع کسانی که تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده اند و مهارت های شغلی بالایی دارند به طور متوسط در لوکزامبورگ به ازای هر ساعت حدود 88€ (یورو) حقوق دریافت می کنند. با این تفاسیر دانشجویان در هر ماه می توانند بین حدود 200€ تا 850€ (یورو) حقوق دریافت کند. در جدول زیر میزان درآمد دریافتی از سوی شاغلین تمام وقت در لوکزامبورگ طی سال 2022 بیان شده است:

پارامترمیزان درآمد دریافتی از سوی کسانی که تمام وقت کار می کنند
کمترین حقوق ماهیانه در لوکزامبورگ2060€ (یورو)
متوسط حقوق ماهیانه در لوکزامبورگ15200€ (یورو)
بیشترین حقوق ماهیانه در لوکزامبورگ67300€ (یورو)

میزان درآمد کار دانشجویی در لوکزامبورگ

پردرآمدترین مشاغل در لوکزامبورگ

بهترین راه برای مهاجرت به لوکزامبورگ از طریق تحصیل در این کشور است منتهی از آن جایی که نوع شغل هر فردی یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر میزان درآمد دریافتی وی است، پیش از اخذ پذیرش دانشجویان باید بررسی کنند چه رشته هایی آینده درخشان تری در لوکزامبورگ دارند. در جدول زیر برخی از پردرآمدترین مشاغل در لوکزامبورگ معرفی شده اند:

عنوان شغلیمتوسط درآمد ماهیانه
متخصص قلب و عروق50500€ (یورو)
متخصص بیهوشی41600€ (یورو)
متخصص مغز و اعصاب38700€ (یورو)
متخصص روان شناسی37200€ (یورو)
جراح3500€ (یورو)

البته درآمد سایر مشاغل نیز در لوکزامبورگ بالا است؛ در جدول زیر برخی از پرطرفدارترین مشاغل و میزان درآمد دریافتی آن ها معرفی شده است:

عنوان شغلیمتوسط درآمد ماهیانه
حسابدار10400€ (یورو)
دستیار حسابدار10200€ (یورو)
مدیر حسابداری19600€ (یورو)
منشی8240€ (یورو)
طراح گرافیک10500€ (یورو)
عکاس9830€ (یورو)
مهندس معمار13800€ (یورو)
مهندس عمران13100€ (یورو)
مهندس برق15300€ (یورو)
مهندس مکانیک14200€ (یورو)
مکانیک7850€ (یورو)
پرستار کودک3780€ (یورو)
پرستار مهدکودک10400€ (یورو)
آشپز12500€ (یورو)
پیش خدمت8970€ (یورو)
خبرنگار15300€ (یورو)

پردرآمدترین کار دانشجویی در لوکزامبورگ

دانشجویان با اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در لوکزامبورگ برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور درخواست می دهند و در نهایت پس از ورود به خاک لوکزامبورگ تا 3 ماه فرصت دارند تا اقدام به اخذ اجازه اقامت (Residence Permit for students in Luxembourg) نمایند. با این اجازه اقامت (Residence Permit for students in Luxembourg)، دانشجویان می توانند به کار دانشجویی نیز مشغول گردند. در لوکزامبورگ 2 نوع کار دانشجویی وجود دارد: یکی کار دانشجویی در محیط دانشگاه که روی تابلوی اعلانات قرار داده شده و از این طریق به دانشجویان متقاضی اعلان می شود و دیگری کار خارج از محیط دانشگاه. منتهی دسته دوم یعنی کارهای خارج از محیط دانشگاه حقوق بیشتری دارند که عبارت هستند از: کار در شرکت های مختلف به عنوان کارآموز با حقوق، کار به عنوان پیش خدمت هتل و رستوران و غیره.

ساعات مجاز کار در لوکزامبورگ

تمامی دانشجویانی که در دانشگاه های لوکزامبورگ مشغول به تحصیل هستند مطابق قانون اجازه دارند که حین تحصیل به کار دانشجویی نیز بپردازند. تعداد ساعات مجاز برای کار کردن دانشجویان در دوران تعطیلات (مثلا تعطیلات کریسمس یا تعطیلات بین 2 ترم) هفته ای تا 40 ساعت و در طول سال نیز به طور کلی هفته ای تا 15 ساعت می باشد. مطابق قوانین برای مشغول شدن به کار حین ایام تعطیلات (40 ساعت در هفته) در لوکزامبورگ دانشجو باید زیر 27 سال سن داشته باشد یا اگر بالای 27 سال است تنها تحت یک قرارداد کاری مشخص کار کند. در نمودار زیر میزان ساعات کار دانشجویی در لوکزامبورگ و سوئد با هم مقایسه شده اند:

نمودار مقایسه حداکثر ساعات مجاز برای کار دانشجویی در سوئد و لوکزامبورگ

میزان درآمد در نظر گرفته شده برای دانشجویان در لوکزامبورگ نیز حداقل باید 80% حداقل درآمد ماهیانه دریافتی در لوکزامبورگ باشد در غیر این صورت کارفرما توبیخ می شود. برای کار در طول سال (15 ساعت در هفته) هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و قرارداد کاری نباید برای بیش از 60 ماه (5 سال) منعقد شده باشد و نمی توان آن را بیش از 2 بار تمدید نمود. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی در خصوص کار دانشجویی در لوکزامبورگ طی سال 2022 و قوانین و محدودیت های آن ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *