ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در هند

کار دانشجویی در هند

هند یک مقصد تحصیلی ارزان برای دانشجویان محسوب می شود و کار دانشجویی در هند برای تامین هزینه های زندگی در این کشور را جبران نماید. در ابتداء باید بدانید که انجام کار با ویزای تحصیلی هند امری غیرقانونی است و دانشجویان خارجی از این کار منع شده اند. فقط دانشجویان دارای کارت های NRI (هندی های غیر مقیم)، OCI (شهروندان خارجی هند) و PIO (اشخاص هندی الاصل) حق انجام کار حین تحصیل در هند را دارند. در همین مقاله، ما تلاش می کنیم به برخی از سوالات متداول دانشجویان در خصوص کار ضمن تحصیل در هند پاسخ دهیم:

  • آیا امکان کار دانشجویی در کشور هند برای ایرانیان فراهم است؟
  • چگونه می توان حین تحصیل در هند کار هم کرد؟
  • بهترین مشاغل نیمه وقت برای دانشجویان ایرانی در هند چیست؟
  • میزان درآمد دانشجویی در هند چقدر است؟
  • آیا امکان تبدیل ویزای تحصیلی هند به ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی وجود دارد؟

هند با تقریبا 30000 دانشجوی خارجی، کشوری است که به طور ثابتی در حال صعود از نردبان یکی از مقاصد تحصیلی برتر حداقل برای دانشجویان آسیایی و آفریقایی می باشد. با وجود اینکه هند طیف گسترده ای از فرصت های تحصیلی ارزان قیمتی را برای دانشجویان خارجی ارایه می کند، اما بسیاری از دانشجویان همچنان به دنبال انجام کار نیمه وقت دانشجویی در هند هستند. با ما در این مقاله همراه شوید تا پاسخ سوالات خود درباره کار دانشجویان در هند را از زبان کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت نمایید.

بررسی دلایل ادامه تحصیل در هند

هند، سرزمین فرهنگ های مختلف و زادگاه برخی از ادیان و مذاهب بزرگ جهان با یک پیشینه تمدنی درخشان در جهان معروف است. با اینکه گزینه تحصیل در هند به خاطر وجود مقاصد تحصیلی جذاب دیگر می تواند کمی سخت باشد، اما اغلب این گزینه می تواند یک تجربه بسیار موفق و مقرون به صرفه ای باشد. سیستم آموزش عالی هند به واسطه وجود دانشگاه های برتر شامل IIT، IISC و AIIM در رنکینگ سیستم های آموزش عالی جهان QS در رتبه 24 قرار دارد. اما چه دلایلی برای تحصیل در هند می تواند دانشجویان را اقناع سازد:

  • دانشگاه های رتبه برتر همانند IITB (رتبه 152 جهانی)، IISD (رتبه 184 جهانی)، IITD (رتبه 203 جهانی) و IITM (رتبه 271 جهانی)
  • هزینه تحصیل مقرون به صرفه : مطابق گزارش HSBC، میانگین سالیانه هزینه تحصیل در هند فقط $580 (دلار) است، در حالیکه میانگین شهریه استرالیا بیش از $24,000 (دلار)، آمریکا حدود $24,500 (دلار) و بریتانیا در حدود $20,000 (دلار) می باشد.
  • شهرهای دانشجویی برتر: یکی از این شهرها بمبئی با مردمان فرهنگ دوست و موسسات آموزش عالی برتر می باشد.
  • بورسیه های تحصیلی: دولت هند برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی برنامه های بورس تحصیلی تدارک دیده است. برنامه بورس General Cultural Scholarship Scheme نوعی بورس مختص دانشجویان کشورهای در حال توسعه در هند می باشد. از دیگر برنامه های بورس تحصیلی هند می توان به Commonwealth Fellowship Plan, Reciprocal Scholarships Scheme, Cultural Exchange Programme and Indian Council اشاره نمود.
  • برنامه های تحصیلی معروف: همانند لیسانس فناوری (Tech)، لیسانس بازرگانی (B.Com)، MBBS و لیسانس داروسازی از آن جمله برنامه های تحصیلی محبوب به شمار می روند.

امکان کار دانشجویی در هند

یکی از دغدغه ها و سوالات مهم اکثر دانشجویان خارجی در هند، امکان انجام کار دانشجویی در هند می باشد. با وجود اینکه دولت هند به دانشجویان خارجی اجازه کار ضمن تحصیل در این کشور را نمی دهد، اما دانشجویان NRI (هندی های غیر مقیم)، OCI (شهروندان خارجی هند) و PIO (اشخاص هندی الاصل) از این قاعده مستثناء می باشند. در اینباره نکات مهمی است که دانشجویان خارجی باید به آن توجه نمایند:

  1. دارندگان پاسپورت خارجی مجاز به کار حین دوره تحصیلی خود در هند نیستند.
  2. شهروندان خارجی هند (OCI) و اشخاص هندی الاصل (PIO) از این قاعده مستثناء بوده و می توانند در هند کار کنند.
  3. دانشجویان خارجی مجاز به انجام دوره آموزش حرفه ای و انترنشیپی در هند می باشند. که این دوره ها نیز حتما می بایست بخشی از برنامه تحصیلی آنها باشد.
  4. در اکثر موارد، برنامه انترنشیپی و آموزشی توسط دانشجویان خارجی بدون دستمزد در هند انجام می شود.
  5. دارندگان کارت های OCI و PIO قبل از انجام کار دانشجویی در هند می بایست مجوز لازم را از دانشگاه اخذ نمایند.
  6. هیچ گونه محدودیت ساعتی برای کار دانشجویان OCI و PIO در هند وجود ندارد.
  7. هند هیچ گونه شرط و شروطی برای مجوز کار دانشجویان خارجی در این کشور ندارد.

امکان کار دانشجویی در هند

شرایط کلی کار دانشجویی در هند

با وجود اینکه دانشجویان خارجی نمی توانند در هند مشغول کار تمام وقت شوند. اما راه های میانبری برای انجام کار دانشجویی در هند وجود دارد. یکی از این روشها، کسب درآمد آنلاین در هند می باشد. همانطوری که می دانید، کشور هند در زمینه کامپیوتر و IT جزو کشورهای پیشرو در جهان محسوب می شود و پلاتفورم اکثر مشاغل مربوط به این حوزه به صورت آنلاین می باشد. از همین روی، دانشجویان می توانند از این طریق به بهترین درآمدها نیز دست یابند. درآمدهایی که می تواند حتی از درآمد مشاغل تمام وقت نیز بیشتر باشد. در شرایط کنونی، بهترین مشاغل نیمه وقت دانشجویی در هند به همراه شرایط هر کدامیک از مشاغل عبارتند از:

نوع مشاغلشرایط
مشاغل پست گذاری تبلیغاتیدر این مورد، CYBER EXPO بزرگترین تهیه کننده مشاغل پستینگ تبلیغاتی در هند محسوب می شود. با این کار می توان تا 15K کسب کرد.
مشاغل تایپینگ آنلاین در CYBER EXPOبا روزی 3 تا 5 ساعت کار و درآمد حدود 10 تا 15K
مشاغل ارسال SMSکار به صورت آزمایشی یا free trial
مشاغل واردسازی داده فریلانسیدر صورت داشتن مهارت تایپ قوی
مشاغل تولید محتوای فریلانسیمخصوص افراد دارای استعداد نگارش و ادیت
مشاغل آموزشیبه عنوان معلم خصوصی یا دستیار آموزشی در آموزشگاه ها یا مدارس غیرانتفاعی

کار در هند پس از فارغ التحصیلی

با وجود اینکه دانشجویان خارجی در هند از حق کار ضمن تحصیل برخوردار نیستند، اما دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند به کار در این کشور بپردازند. برای انجام این کار، آنها باید ویزای کاری هند موسوم به Employment Permit را درخواست نمایند. شرط اصلی این کار هم تامین معیارهای مدنظر اداره مهاجرت هند و نیز استخدام توسط یک شرکت یا سازمان هندی به عنوان اسپانسر می باشد. لازم به یادآوری است که در مورد شرایط اخذ ویزای کاری هند، این ویزاها معمولا برای مدت یکسال صادر شده و قابل تمدید هستند.

متقاضیان تحت این برنامه ویزایی می توانند در طیف وسیعی از مشاغل استخدام شده و در هند اقامت گزینند. با این همه، دو محدودیت اصلی در زمینه ویزای کاری هند وجود دارد. اولا، شهروند خارجی می بایست در یک پست شغلی مهارتی (skilled position) استخدام شود. ثانیا، دارنده ویزا باید حداقل درآمد سالیانه ای در حدود $25000 (دلار) یا بیش از Rs. 16 lakhs کسب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط ویزاهای کاری کشورهای مختلف همانند ویزای کاری کانادا یا آلمان با شماره تلفن های موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار در خصوص کار دانشجویی در هند

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص کار دانشجویی در هند پاسخ دهیم. برخی از مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • آیا کار دانشجویی در هند انتخاب درستی برای دانشجویان بین المللی می باشد؟ کار دانشجویی در هند به دلیل زیرساخت های اقتصادی مناسب در این کشور، بهترین انتخاب برای پس انداز در طول تحصیل در این کشور می باشد.
  • میانگین دستمزد ماهیانه کار دانشجویی در هند چقدر است؟ کار دانشجویی در هند به نسبت سایر کشورهای مدرن آسیایی از دستمزد قابل قبولی برخوردار است، میانیگن دستمزد ماهیانه کار دانشجویی در هند 3500INR (روپیه هند) در ماه می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار دانشجویی در هند

  1. احسان گفت:

    سلام توضیحاتتون در مورد پذیرش تحصیلی مبهم بود. بفرمایید که برای پزشکی و دندانپزشکی شرط سنی یا شرط معدل داره یا نه؟ چند ساعت در هفته میشه کار کرد؟ آزمون داره یا نه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای اطلاعات دقیق و رفع ابهام میتونید با کارشناسان ارشد ما تماس بگیرید و محدودیت سنی ندارد و اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته را نیز دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *