ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در ژاپن

کار دانشجویی در ژاپن

با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن، کار دانشجویی در ژاپن یکی از شیوه هایی است که مهاجرین میتوانند از طریق آن شرایط را برای خود آسان کنند. در ادامه این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است به بررسی این موضوع و چگونگی کار در انواع مشاغل برای دانشجویان در ژاپن خواهیم پرداخت. باید خاطرنشان کرد کشور ژاپن یکی از اقتصادهای قدرتمند دنیا به شمار رفته و نرخ تورم این کشور در اکثر سال های دهه حاضر منفی بوده است. با توجه به این موارد می توان پیش بینی نمود که دانشجویان فعال در دانشگاه های دولتی و در حال تحصیل رشته های نسبتا کم هزینه، مشکل چندانی بابت تامین هزینه های خود نخواهند داشت.

  • شرایط کار دانشجویی در کشور ژاپن چیست؟
  • آیا دانشجویان می توانند در ژاپن به کار مشغول شوند؟
  • متوسط درآمد دانشجویان در کشور ژاپن چقدر است؟
  • آیا می توان بدون کار دانشجویی هزینه های زندگی در این کشور را تامین کرد؟

امکان یا عدم امکان کار دانشجویی در ژاپن

برخی از کشورهای جهان دارای قوانین سختگیرانه ای در مواجهه با موضوع کار برای دانشجویان بوده و این اجازه را برای دانشجویان حاضر در مقاطع مختلف صادر نمی کنند. برخلاف این جریان کشور ژاپن و اغلب کشورهای آسیای شرقی به صورت آزادانه دانشجو را برای تصمیم گیری در این مورد صاحب اختیار تام می دانند. علاوه بر این دو مورد گروه سومی از کشورها نیز اگرچه با انعطاف با این موضوع برخورد کرده اما پیچیدگی هایی را در راه اخذ مجوز کار برای دانشجویان خارجی قرار می دهند.

امکان کار برای دانشجویان ژاپنی در زمینه های گوناگون فراهم بوده و این افراد می توانند با شناخت مهارت های خود در مراکز و موسسات گوناگونی مشغول به فعالیت گردند. هیروشیما از بهترین شهرهای ژاپن برای کار می باشد. از متداول ترین مشاغل در بین دانشجویان بین المللی حاضر در ژاپن و مسلط به زبان انگلیسی، حضور در موسسات آموزش زبان و تدریس زبان انگلیسی به کودکان ژاپنی به صورت گروهی و خصوصی می باشد. همچنین کار پاره وقت در کافه و رستوران های متعدد شهرهایی چون توکیو در بین دانشجویان به کرات دیده شده و دارای درآمد مطلوبی نیز می باشد. تنها محدودیتی که پیرامون این موضوع متوجه دانشجویان است معین بودن ساعت کاری است که برای دانشجویان مقطع دکتری اندکی فراتر از سایر مقاطع می باشد. همچنین شایان ذکر است که اشتغال افراد با سن کمتر از 18 سال در مشاغل عنوان شده غیرقانونی مجسوب می گردد.

مقطع تحصیلی دانشجویانحداکثر ساعات مجاز کار در هفته
کارشناسی و کارشناسی ارشد28 ساعت
دکتری35 ساعت

شرایط تحصیل و کار دانشجویی در ژاپن

دانشگاه های ژاپن از اعتبار بسیار خوبی در اروپا و سایر کشورهای اروپایی برخوردار بوده و به موجب همین امر متقاضیان زیادی هر ساله درخواست خود را مبنی بر تحصیل در رشته مورد نظر به این کشور ارائه می دهند. طیف گسترده رشته های ارائه شده در دانشگاه های این کشور و امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و ژاپنی از دیگر دلایل عمده ای است که توجه افراد به دانشگاه های با کیفیت ژاپن جلب می شود. افرادی که موفق به یافتن شغل درخور و مناسب در شهرهای ژاپن نمی شوند، می توانند با اخذ رتبه های خوب دانشگاهی در طول ترم از انواع بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط موسسات و دولت این کشور بهره مند گردند.

شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های برتر ژاپن چون Tokyo University و Kyoto University به دلیل ازدحام بیشتر دانشجویان خارجی آسان تر بوده و همچنین دانشجویان می توانند با ارائه انواع پروپوزال و یا فعالیت به عنوان دستیار اساتید بخشی از شهریه هر ترم خود را کاهش دهند. همچنین ارائه برخی بورسیه های دانشجویی از سوی موسسات خصوصی امکان تحصیل رایگان را برای تعدادی از دانشجویان رشته های خاص فراهم می آورد.

شرایط تحصیل و کار دانشجویی در ژاپن

مدارک لازم جهت کار دانشجویی در ژاپن

کشور ژاپن پس از ارائه اقامت تحصیلی به افراد با سنجش رویکرد آن ها در این کشور و چگونگی عملکرد اشخاص فراتر از موضوعات درسی، مجوز کار را در مسیری آسان برای آن ها صادر می نماید. دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند با 28 ساعت کار در هفته، به درآمد روزانه 2800¥ (ین) دست یابند که در پایان ماه معادل 780$ (دلار آمریکا) خواهد بود. این میزان درآمد می تواند پاسخگوی هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو در شهرهای اصلی ژاپن باشد.

از مدارک موردنیاز جهت کار دانشجویی در ژاپن گواهی عدم سوء پیشینه و مدرک زبان می باشد. همچنین درصورتیکه افراد از طریق موسسات اقدام به یافتن شغل نموده اند می بایست قرارداد کاری امضا شده از سوی کارفرما را نیز ارائه دهند. سابقه کار در شرکت های معتبر و داشتن مهارت های منحصر به فرد از مواردی است که کمک شایانی به فرد در جستجوی شغل مطلوب خواهد نمود. از موسسات کاریابی معتبر در ژاپن که راهنمایی گرفتن از آن ها در سال های اخیر در بین دانشجویان متداول بوده است می توان به نام های زیر اشاره کرد:

  • Jobs Gaijinpot
  • Jobs in Japan
  • Adecco
  • Yolo Japan

اقامت پس از تحصیل در ژاپن

علاقه مندان به تحصیل در رشته های گوناگون جهت اخذ ویزای تحصیلی ژاپن اقدام کرده و پس از حضور سال های متمادی در این کشور، مایل به اخذ اقامت دائم در کشور ژاپن می گردند. افرادی که طی زمان تحصیل خود به اشتغال در زمینه های گوناگون و علی الخصوص مشاغل دولتی مبادرت ورزیده اند، در این موضوع از شرایط بهتری برخوردار خواهند بود. همچنین فارغ التحصیلان در ژاپن می توانند با یافتن فرصت های شغلی متناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود، پس از 5 سال سکونت در این کشور، اقدام به دریافت اقامت دائم و تابعیت ژاپن نمایند؛ با توجه به امتیاز بسیار بالای پاسپورت ژاپن در سال های اخیر این شیوه یکی از رایج ترین راه های اخذ تابعیت کشور ژاپن قلمداد می شود.

با توجه به هزینه های معقول زندگی در ژاپن و مطلوب بودن شاخص های توسعه انسانی در این کشور، می توان تحصیل در ژاپن و اقدام به کار دانشجویی در این کشور را نویدبخش یک زندگی مطلوب و آرام دانست. امیدواریم به سوالات شما در این زمینه پاسخ گفته باشیم؛ در غیر اینصورت می توانید به صورت مشاوره تلفنی رایگان را حضوری با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *