ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در کانادا

کار دانشجویی در کانادا

یکی از بزرگترین دغدغه های دانشجویانی که در کشور کانادا زندگی می کنند، کار دانشجویی در کانادا برای تامین هزینه ها است. لذا با توجه به اینکه کار ضمن تحصیل در کانادا می تواند بخشی از هزینه های تحصیل را جبران نماید کار دغدغه بسیاری از دانشجویان در کانادا است. در این مقاله تلاش ما بر این است که اطلاعاتی در خصوص امکان کار متقاضیان تحصیل در کانادا و شرایط مربوط به آن در اختیار شما قرار دهیم.

برای پاسخ به سوالات خود پیشنهاد می کنیم با این مقاله همراه شوید. شما می توانید مشاوره های مهاجرتی را از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت نمایید.

  • بهترین شهرها جهت رسیدن به کار کدام است؟
  • کار درون دانشگاه و بیرون دانشگاه چگونه است؟

اینفوگرافیک کار دانشجویی در کانادا

با اینکه کانادا در کل مقصد تحصیلی نسبتا گرانی است اما در قیاس با کشورهایی مثل آمریکا و انگلستان یا استرالیا شرایط اینچنین نیست. در واقع، دانشجویان ایرانی به عنوان عضوی از جامعه دانشجویان بین المللی در کانادا از دو هزینه متمایز برخوردار هستند. هزینه اول این دانشجویان مربوطه به هزینه تحصیلی آنها است که معمولا بسته به ملیت و نوع برنامه تحصیلیشان متفاوت است. برای آشنایی هر چه بهتر متقاضیان، به این افراد توصیه می شود که از جدول راهنمای زیر استفاده نمایند:

مقطع تحصیلیهزینه به دلار کانادا (CA$)
کارشناسی$7203 الی 49800$
کارشناسی ارشد$3222 الی 42850$
متوسط شهریه دانشجویان کانادایی$6000

اما اکنون با ارائه نمودار زیر ما قصد داریم تا دانشگاه های گران و دانشگاه های ارزان کانادا را به حضور شما معرفی نمائیم. همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص است، سه دانشگاه تورنتو، بریتیش کلمبیا و مک گیل سه دانشگاه گران کانادا و سه دانشگاه براندون، سنت بونیفیس و نیز گوئلف سه دانشگاه ارزان کانادا است:

متوسط شهریه های دانشجوئی در دانشگاه های گران و ارزان کانادا

مزایا کار دانشجویی در کانادا

آن دسته از افرادی که به دنبال کار در کانادا حین تحصیل هستند، می توانند از مزیت های بی شمار کار دانشجویی در این کشور بهره مند شوند. به عبارت دیگر، کار دانشجویی در کانادا امتیازات ویژه ای را در اختیار افرادی که قصد فعالیت حین تحصیل در کانادا را دارند ارائه می دهد. یکی از اصلی ترین مزیت های کار دانشجویی در کانادا کسب تجربه در زمینه های مختلف می باشد. دانشجویان بین المللی با کار حین تحصیل در کانادا می توانند فراتر از موسسه آکادمیک خود تجربه کسب کنند، و قابلیت استخدام و شبکه های حرفه ای خود را از طریق برنامه های مختلف بیابند.

چالش های اساسی کار دانشجویی در کانادا

کار دانشجویی در کانادا نیز همانند اغلب کشورهای مردن جهان، در کنار مزیت های متعدد دارای چالش های محدودی نیز در حوزه های مختلف خواهد بود. بنابراین به شدت توصیه می شود که قبل از مهاجرت به کانادا به خوبی با چالش های اساسی کار دانشجویی در این کشور آشنا شوید. یکی از اصلی ترین چالش های کار دانشجویی در کانادا مشکلات زبانی گسترده در مشاغل مختلف دانشجویی در این کشور می باشد. همچنین سازگاری با فرهنگ کاری در مشاغل دانشجویی کانادا فرایند بسیار دشواری برای دانشجویان بین المللی می باشد.

فرصت های کار دانشجویی در کانادا

به عنوان دانشجوی خارجی کار تمام وقت در کانادا، امتیاز ویزای تحصیلی نیز محسوب می گردد. کار ضمن تحصیل در کانادا می تواند کار دانشگاهی و غیر دانشگاهی به مدت 20 ساعت در هفته باشد. این فرصت کاری در هنگام تحصیل در دانشگاه، به فرد در تامین بورسیه تحصیلی کمک شایانی می کند. مبنا برای کار ضمن تحصیل در کانادا، روادید تحصیلی می باشد. در طی تعطیلات زمانبندی شده در کل سال، همانند تعطیلات زمستان و تابستان، روادید تحصیلی به وی امکان کار تا 30 ساعت در هفته را می دهد. می توانید جهت کسب اطلاعات در مورد شرایط مهاجرت به کانادا به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

کار حین تحصیل در کانادا در 2 دسته عمده قرار می گیرد:

  1. کار در محیط دانشگاه
  2. کار خارج از محیط دانشگاه

همراه با زندگی دانشگاهی که یک بخش اساسی از روتین روزمره دانشجویان محسوب می شود، کار داخل دانشگاه می تواند به افراد در دستیابی به خدمات دانشگاهی و خلاقیت های کار دانشگاهی کمک کند. با اینکه اکثر کارهای داخل دانشگاه پیشنهاد شده اند اما بسیاری از کارهای داخل دانشگاه مربوط به اجتماع دانشگاهی است (همانند راهنماهای تور برای دانشجویان جدید). در این باره همچنین می توان به کارها و مشاغل اداری برای یکی از ادارات خدمات دانشجویی هم اشاره کرد.

معمولا این مشاغل شامل موارد زیر می شوند که عبارتند از:

  • دفترداری
  • مسئول پذیرش
  • تنظیم برنامه
  • کار کمک منشی

شرایط کار دانشجویان در کشور کانادا

همانطوریکه در فوق اشاره شد، کار ضمن تحصیل در کانادا به 2 بخش کار در دانشگاه و کار بیرون از دانشگاه تقسیم می شود. به منظور کسب صلاحیت جهت کار بیرون از دانشگاه، دانشجوی خارجی می بایست که:

  • ویزای تحصیلی معتبری داشته باشد.
  • در یک موسسه آموزشی معتبری به صورت فول تایم تحصیل کند.
  • سطح تحصیلات رضایت بخشی به تایید دانشگاه داشته باشد.
  • در برنامه آموزشی آکادمیک، فنی و حرفه ای یا شغلی تحصیل بکند که حداقل مدت آن 6 ماه باشد و منتهی به اخذ مدرک، دیپلم یا گواهی گردد.
  • شماره بیمه اجتماعی (SIN) داشته باشد.
  • CV آماده کند

شرایط کار دانشجویان در کشور کانادا

اگر موقعیت دانشجوی خارجی تغییر کند و دیگر نتواند هیچکدام از شرایط فوق را تامین کند، بایستی کار بیرون از دانشگاه را متوقف کند. بعضا هم دانشجویی که دیگر فول تایم تحصیل نمی کند، ممکن است که بتواند همچنان به کار بیرون از دانشگاهش ادامه دهد اگر او از زمان شروع برنامه تحصیلی در کانادا، به عنوان دانشجوی فول تایم ثبت نام کرده باشد یا به صورت پاره وقت تحصیل کند.

ممنوعیت حق کار خارج از دانشگاه در کانادا

اداره تابعیت و پناهندگان مهاجر (IRCC) وضعیت فول تایم دانشجو را بر مبنای تعداد ساعات و واحدهای اختصاص یافته برای هر دوره تحصیلی بررسی می کند. دانشجویان خارجی زیر حق کار بیرون از دانشگاه را ندارند:

  • دانشجویان ثبت نام شده در برنامه زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) یا فرانسه به عنوان زبان دوم (FSL)
  • دانشجویانی که دوره یا برنامه انتفاعی عمومی را می گذرانند.
  • دانشجویان پروازی یا فرصت مطالعاتی در یک موسسه آموزشی مشخص

قوانین کار در دانشگاه های کانادا

یک دانشجوی خارجی ممکن است که بتواند در چارچوب دانشگاه کار کند جایی که او برای تحصیل ثبت نام کرده است. برای اینکه دانشجوی خارجی بتواند بدون روادید کار در داخل دانشگاه کار کند، می بایست ویزای تحصیلی معتبری داشته باشد. شماره بیمه اجتماعی داشته باشد. به عنوان دانشجوی تمام وقت ثبت نام کرده باشد. کار دانشگاهی شامل کار برای کارفرمای مستقر در دانشگاه یا موسسه آموزشی است که دانشجو در آنجا تحصیل می کند.

یکی از مهم ترین تفاوت های بین کار حین و پس از تحصیل در کانادا و سایر کشورهای دنیا میزان درآمد آن است. دانشجویان پس از تحصیل نیز حق کار و اقامت در کانادا را دارا هستند. آنان با کار تمام وقت می توانند حداقل ماهیانه 2520$ (دلار کانادا) درآمد داشته باشند.

البته رقم دقیق درآمد هر فردی را چه در کارهای تمام وقت چه در کارهای نیمه وقت عوامل مختلفی از جمله موارد ذیل مشخص می نمایند:

  • سن
  • سابقه کاری
  • جنسیت
  • حوزه کاری
  • نوع شغل
  • سطح تحصیلات
  • شهر محل کار
  • تابعیت

درآمد کار دانشجویی در کانادا

در کل کارهای دانشجویی در مقایسه با کارهای بعد از فارغ التحصیلی، سطح درآمد خیلی کم تری دارند. در جدول ذیل کار پاره وقت دانشجویی یا کار تمام وقت از این نظر مقایسه شده اند:

نوع شغلمیانگین درآمد ساعتی به دلار کانادا
شغل تمام وقت$57
شغل پاره وقت دانشجویی$20

البته خود دانشجویان کانادایی معمولا ساعتی 18$ تا 26$ (دلار کانادا) حقوق می گیرند اما حقوق پیشنهادی با دانشجویان آسیایی و آفریقایی از سوی برخی کارفرمایان کم تر است و بین 7$ تا 9$ (دلار کانادا) است. کار ضمن تحصیل در کانادا برای کلیه دانشجویان خارجی مهیاست. شما با کار ضمن تحصیل در کانادا می توانید هم هزینه تحصیل خود را ساپورت و برای کار آینده خود تجربه اندوزی کنید. دانشجویانی که حین تحصیل مشغول به کار بوده اند معمولا پس از اتمام تحصیلات خود نیز راحت تر شغلی پیدا می کنند.

اما کار ضمن تحصیل در کانادا با اینکه مجاز است ولی تابع شرایطی است. شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا بستگی به دوره تحصیلی و تایم تحصیلیتان دارد. با توجه به تامین شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا، می توانید بسته به علایقتان در دانشگاه یا بیرون از دانشگاه کار کنید.

قوانین ساعات کار دانشجویی در کانادا

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال کار دانشجویی در کانادا حین تحصیل در این کشور هستند، باید با قوانین ساعات کاری در این کشور به خوبی آشنا شوند. به عبارت دیگر یکی از اصلی ترین چالش های کار دانشجویی در کانادا، قوانین موجود در مبحث ساعات کار در این کشور می باشد. تمامی دانشجیان بین المللی که مشغول تحصیل در کانادا هستند، می توانند در هفته 20 ساعت کاری در این کشور مشغول به کار شوند. علاوه بر این، تا زمانی که شرایط مجوز تحصیل خود را رعایت کنید، می تواند بیش از یک شغل برای جبران این ساعات در کانادا کار کنید. البته لازم به ذکر است که، در صورتی که شرایط خاصی را داشته باشید، می توانید بیش از 20 ساعت در هفته در خارج از محوطه دانشگاه کار کنید.

در نمودار زیر می توانید ساعات مجاز کار دانشجویی در کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید:

ساعات مجاز کار دانشجویی در کشورهای مختلف

البته لازم به ذکر است که، دانشجویانی که به دنبال کار دانشجویی در کانادا هستند می توانند در تعطیلات برنامه ریزی شده مانند تعطیلات تابستانی به صورت تمام وقت کار کنند. علاوه بر این، دانشجویان آزاد هستند که اضافه کاری کنند یا در 2 شغل پاره وقت کار کنند که مجموع آنها بیشتر از حد معمول ساعت است. در نهایت اینکه کار بیش از 20 ساعت در هفته نقض شرایط مجوز تحصیل دانشجویان در این کشور است. برای انجام این کار می توانید وضعیت دانشجویی خود را در این کشور از دست بدهید. همچنین ممکن است در آینده مجوز تحصیل یا کار را دریافت نکنید.  در صورتی که در خصوص مهاجرت به کانادا، تحصیل در کانادا و یا شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا سوال یا ابهامی دارید می توانید با وکلای مهاجرتی مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره نمایید.

سوالات کلیدی در خصوص کار دانشجویی در کانادا

کار در کشور کانادا ضمن تحصیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. سوالاتی که در این خصوص پیش می آیند عبارتند از:

  • آیا دانشجویان خارجی در کشور کانادا اجازه کار تمام وقت خواهند داشت؟ خیر، مجوز کار در کشور کانادا 20 ساعت در هفته است.
  • چگونه می توان به عنوان دانشجو بیش از 20 ساعت در هفته کار کرد؟ در صورتی که دانشجو موفق به یافتن کار در محیط دانشگاه شود، می تواند 20 ساعت در محیط دانشگاه، اضافه بر اجازه قانونی کار کند.
  • شرایط کار در کانادا در هنگام تعطیلات میان ترمی چگونه است؟ دانشجویان خارجی در هنگام تعطیلی دانشگاه، محدودیتی برای کار در کانادا نخواهند داشت.
  • دستمزد کار دانشجویی در کانادا چگونه است؟ دانشجویان می توانند در کشور کانادا از طریق کار، تنها هزینه های زندگی ماهانه خود را پوشش دهند.
5/5 - (4 امتیاز)

3 دیدگاه برای “کار دانشجویی در کانادا

  1. مصطفی بیگی گفت:

    سلام، بیگی اممن دخترم دیپلم تجربی گرفت امسال زبان انگلیسی خیلی خوبه یک ترم هم هستش داره میره زبان فرانسه برای رفتنش چه کار کنیم؟ بعد از زبان برادرش هم امسال کلاس نهمه زبان انگلیسی‌ش خوبه اگه بشه به عنوان همراه بره ، عالی میشه اگه خوابگاه داشته باشن ، خیلی عالی میشه ممنونواتساپ و موبایل من …
    پیامی ارسال کنید…

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به زودی همکاران من با شما تماس خواهند گرفت

  2. Hp گفت:

    ممنون بابت مطالب مفید تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *