مهاجرت

پناهندگی در سوئد

پناهندگی در سوئد

شاید عدم شناخت شما از راه های قانونی مهاجرت، موجب شود پناهندگی در سوئد را تنها راه و بهترین مسیر برای مهاجرت خود و خانواده خود بدانید، از این رو ما بر آن شدیم تا در نوشتار زیر که توسط کارشناسان ارشد حقوق بین الملل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده در مورد پناهندگی در این کشور اسکاندیناویایی اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا شما متوجه شوید که به جای این راه غیر قانونی که بسی دشوار می باشد و شرایط اسفناکی را برای افراد و خانواده خود از نظر خطرات مالی و جانی فراهم می آورد، بهتر است بهترین راه های قانونی مهاجرت اعم از تحصیل در سوئد، کار در سوئد، سرمایه گذاری در سوئد، ثبت شرکت در سوئد، ازدواج در سوئد و غیره را انتخاب نمائید.

سوئد کشوری واقع در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی است که با کشورهایی همچون نروژ، فنلاند، دانمارک و دریای بالتیک همسایه می باشد. شرایط پناهجویان در سوئد چگونه است؟ شرایط و مراحل درخواست پناهندگی در کشور سوئد یه چه صورتی است؟ آیا سوئد به راحتی کیس پناهجو می پذیرد؟ در کشور سوئد دلایل رد درخواست پناهندگی چیست؟ اینها سوالات پر اهمیتی است که کارشناسان ما سعی می کنند در این نگارش بدانها جواب دهند.

وضعیت پناهندگی در کشور سوئد

سوئد کشوری قانون مدار است و به هیچ وجه زیر بار مهاجرت های غیرقانونی و بی دلیل نمی رود. بنابراین مهاجرت قاچاقی و پناهنجویی بی دلیل برای مقامات ذیربط سوئدی معنایی ندارد و با فرد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد. گویای این امر آمار خیلی پایین اعطای وضعیت پناهندگی در این کشور می باشد. در جدول زیر می توان آمارهای موجود را در سال گذشته مشاهده کرد. آمارها متعلق به اداره مهاجرت سوئد Migrationsverket.com می باشد که ماه به ماه آپدیت می شود. آمارهای ماهیانه درخواست های اولیه، تصمیمات و وضعیت اعطاء شده را در نیمه اول سال گذشته نشان می دهد:

آمارهااکتبرژانویه – اکتبر
درخواست های دریافتی202418104
درخواست های دریافتی کودکان غیرهمراه7641447
تصمیمات243620188
اعطا شده6635478
بازگردانده شده4344779

اکنون سوالی که در ذهن مخاطبین شکل می گیرد این است که وضعیت پناهجویان ایرانی در سوئد چگونه است؟ چه تعداد ایرانی در سوئد منتظر دریافت پاسخ اداره مهاجرت سوئد هستند؟ متقاضیان ایرانی بعد از سوری ها و عراقی ها در رده سوم درخواست دهندگان قرار دارند. برای مشاهده جزئیات آمار پناهجویان ایرانی در سوئد جدول زیر را مشاهده نمایید:

درخواست ها انتظار برای دریافت پاسخوضعیت پناهجوییحفاظت ثانویحفاظت بشر دوستانهرد درخواستمیزان پناهندگان
سوریه27091638345261040430%10.1
عراق13691622660210653105%16.3
ایران1257148973510151285%35.9

ورود به مرزها برای درخواست پناهندگی در سوئد

اگر فرد قصد دارد در سوئد درخواست پناهندگی کند، باید به اداره مهاجرت مراجعه نماید تا درخواست خود را به دست بیاورد، پیش از ورود به سوئد امکان درخواست پناهندگی وجود ندارد. اگر متقاضی در هنگام ورود به سوئد با پلیس مرزی دیدار کند، باید به آن ها گفته شود که قصد پناهندگی وجود دارد و فرد خواهان درخواست پناهندگی می باشد.

برای مثال پلیس مرزی در فرودگاه های بین المللی، در ترمینال های کشتی و جایی که قطارها و اتوبوس ها به سوئد وارد می شوند، وجود دارند، تا پاسپورت اشخاص را کنترل کنند. پلیس مرزی از شخص بعضی سوالاتی می پرسد و سپس او را به اداره مهاجرت راهنمایی می کند، جایی که درخواست پناهندگی فرد در دستش می باشد. اگر فرد در حال حاضر در سوئد است، باید با اداره مهاجرت خود تماس بگیرد. او می تواند برای پناهندگی در یکی از واحدهای درخواست پناهندگی در گوتنبورگ، مالمو یا استکهلم درخواست دهد.

ثبت درخواست پناهندگی در سوئد در 2024

هنگامی که در سال 2024 برای پناهندگی درخواست می شود، باید فرد توضیح دهد که چه کسی هست، چرا می خواهد برای پناهندگی درخواست کند و چگونه به سوئد سفر کرده است. مطابق با کنوانسیون ملل متحد مربوط به وضعیت پناهندگان و مقررات اتحادیه اروپا، دلیل پناهندگی فرد در صورتی که ترس و آزار و اذیتی به علل زیر داشته باشد و مورد آزار و شکنجه از طرف مقامات کشوری قرار بگیرد، می تواند درخواست پناهندگی داشته باشد:

  • نژاد
  • جنسیت
  • ملیت
  • گرایش های جنسی (دو جنسگرا، همجنسگرا، ترنس)
  • باورهای دینی یا سیاسی
  • وابستگی به گروهک های اجتماعی خاص

پناهجو در سوئد باید چگونه خود را معرفی کند

فرد باید اگر گذرنامه یا اسناد شناسایی دیگر دارد، برای اثبات هویت خود آن ها را به اداره مهاجرت بفرستد و عوامل زیر را به دقت توضیح دهد: نام و نام خانوادگی، محل تولد، محل صدور شناسنامه، شهروندی و تابعیت. این موارد را متقاضی پناهندگی در سوئد باید ارائه دهد تا اداره مهاجرت بتواند تصمیم صحیحی در مورد پرونده بگیرد:

  • نداشتن مدارک هویتی شخصی: اگر که فرد مدرکی مبتنی بر اثبات هویتش در دست ندارد، باید بتواند از راه دیگر این هویت را حتما شناسایی کند.
  • تغییر نام اصلی: اداره مهاجرت درخواست پناهندگی در سوئد فرد را بر أساس نام اصلی و از روی مدارک شناسایی فرد ثبت می کند و قانون کشور سوئد اجازه نمی دهد که فرد تحت هیچ عنوانی با نام دیگری ثبت نام نماید.

مراحل درخواست پناهندگی در سوئد

مراحل درخواست پناهندگی در سوئد

مراحل درخواست پناهندگی در سوئد شامل موارد زیر می شود:

  • عکس و انگشت نگاری: درخواست پناهندگی با عکس و اثر انگشت از فرد شروع می شود و این عکس و اثر انگشت در کارتی به نام LMA-CARD که کارتی مخصوص پناهجویان می باشد ثبت خواهد شد و کودکان زیر 14 سال نیازی به انگشت نگاری ندارند. اثر انگشت به منظور این گرفته می شود که مشخص شود فرد در کشور دیگری در شنگن درخواست پناهندگی نداده باشد و همچنین ممنوعیت اقامت در شنگن را نیز نداشته باشد.
  • مصاحبه: بعد از ثبت عکس و اثر انگشت با کمک یک مترجم در صورت نیاز فرد باید در مورد دلیل پناهندگی و اینکه چرا کشور خودش را ترک کرده و با چه ویزایی وارد کشور سوئد شده و در مورد شرایط خانوادگی اش توضیح دهد و مصاحبه شود.
  • معاینات فردی: معاینات فردی شامل مشخص شدن جنسیت فرد (دو جنسگرا، همجنسگرا،ترنس)، که کشور سوئد اجازه اقامت به این نوع از افراد را می دهد و دلیل پناهندگیشان را می پذیرد. در صورت وجود هر نوع معلولیت از جمله معلولیت جسمی، ذهنی باید به اداره مهاجرت اعلام شود زیرا در این صورت فرد حق دریافت کمک را دارد. در صورتی که فرد به صورت خانوادگی درخواست پناهندگی داده باشد، این حق برای فرد وجود دارد که از مواردی مانند حمایت مالی، محل اقامت، مراقبت های بهداشتی و آموزش فرزندانشان باخبر شوند.
  • ادعاهای بی اساس برای درخواست پناهندگی: این درصورتی اتفاق می افتد که فرد هیچ دلیل آشکار و قابل توجیهی برای پناهندگی خود نداشته باشد و در این صورت درخواست پناهندگی اش رد خواهد شود و باید سریعا خاک کشور را ترک نماید.

انتظار برای بررسی کیس پناهندگی در سوئد

در صورتی که دلیل پناهندگی فرد مورد تایید دولت سوئد قرار بگیرد فرد باید منتظر جواب قطعی از سوی اداره مهاجرت باشد، در این فاصله به فرد شانس این داده می شود اگر دلایل جدید برای درخواست پناهندگی در سوئد را پیدا کرد نیز به پرونده اش اضافه کند و همچنین به فرد فرصتی برای بازگشت به کشورش در صورت پشیمانی داده می شود. در میان روش های مهاجرت به سوئد در این نوشتار بیشتر بخوانید.

دشواری های پناهندگی در سوئد

با توجه به زیاد شدن تعداد پناهندگان از کشورهای مختلف در سال های اخیر، در حال حاضر متقاضیان پناهندگی از ظرفیت در نظر گرفته شده از سوی کشورهای اروپایی از جمله سوئد، سوئیس، آلمان و غیره بیشتر می باشند. به همین دلیل است که سختگیری های زیادی در رابطه با پناهندگان و پرونده های پناهندگی اعمال می شود. به طوری که هم روند رسیدگی به پرونده پناهندگی افراد طولانی تر شده و در این مدت باید در شرایط نامناسب کمپ های پناهندگی زندگی کنند و هم با توجه به محدود بودن ظرفیت، با درخواست بسیاری از افراد مخالفت می شود. در ضمن کارفرمایان سوئدی همانند غالب کشورهای اروپایی معمولا تمایلی به استخدام پناهندگان ندارند و ترجیح می دهند از بین فارغ التحصیلان دانشگاه های مطرح سوئد که به طرق قانونی به سوئد آمده اند یا از بین شهروندان اتحادیه اروپا افراد مورد نظر خود را استخدام نمایند.

علت صدور مجوز پناهندگی در سوئد در 2024

کشور سوئد، عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد مربوط به وضعیت پناهندگان می باشد، این بدان معنی می باشد که این کشور سازمانی جدا برای بررسی درخواست پناهندگان دارد. سوئد در سال 2024 اجازه اقامت را به فردی که یک پناهنده است مطابق با کنوانسیون سازمان ملل متحد، و همچنین به فردی که نیاز به “حمایت فرعی” را مطابق با مقررات مشترک اتحادیه اروپا، اعطا می کند. پس از پذیرفتن دلایل پناهندگی و اعطای پناهندگی به شخص اجازه اقامت برای مدت 3 سال داده می شود.

بهترین روش ها برای مهاجرت به سوئد

همان طوری که در مطالب فوق نیز اشاره شد، برای مهاجرت قانونی و آسان به کشور سوئد دو راه مطمئن یعنی کار و تحصیل وجود دارد. ابتداء از مهاجرت تحصیلی به سوئد شروع میکنیم. در این روش و با توجه به شرایطتتان می توانید در یکی از سه سیکل تحصیلی از یکی از دانشگاه های سوئد پذیرش بگیرید. سیکل اول که با عنوان دوره کارشناسی شناخته میشود و به مدت 2 تا 3 سال طول می کشد.

سیکل دوم مربوط به دوره کارشناسی ارشد بوده و به مدت  1 تا 2 سال طول می کشد و سیکل سوم مربوط به دوره دکترا بوده که نهایتا 4 سال به طول می انجامد. متقاضیان ابتداء از دانشگاه سوئدی پذیرش خود را گرفته و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد مهیا می شوند. روش دوم برای مهاجرت قانونی به سوئد روش کار در سوئد می باشد. که منجر به اخذ مجوز کار سوئدی Sweden work permit می شود.

برای اخذ این مجوز نیز تامین شرایط زیر الزامی است:

شرایط مهاجرت به سوئد

اما دلیل اصلی توجه کارگران خارجی به کار در کشور سوئد اولا کیفیت بالای زندگی، دوما سیستم رفاه بسیار گسترده و کامل این کشور و سوما سطح درآمدی ایده آل کارگران در این کشور است. به طوری که متوسط درآمد خالص ماهیانه یک کارگر ساده در سوئد حدود €2966 (یورو) بوده درحالی که متوسط درآمد خالص در آلمان در حدود €2209 (یورو) است:

مقایسه درآمد خالص ماهیانه آلمان و سوئد

علت ردی مجوز پناهجویان در سوئد

اگر با تحقیقات از سوی مقامات دولت مشخص شود که شخص متقاضی پناهندگی در سوئد قبلا جنایاتی از قبیل: جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و غیره را انجام داده و به عنوان تهدیدی برای امنیت کشور به حساب بیاید، نمی تواند درخواست پناهندگی داشته باشد.

در نهایت به علت اینکه تا به اکنون دیده شده افرادی که پناهندگی را به عنوان راه مهاجرت انتخاب کرده اند در شرایط بسیار خطرناک زندگی کرده و گیر قاچاقچیان افتاده و جان و مال خود را از دست داده اند و حتی گاهی با ورودشان به کشور مقصد پس از سال ها درخواست پناهندگیشان رد شده و مجبور به ترک خاک سوئد شده و در کشور مبدا هم آن ها را نپذیرفته اند. پس صرفا و قطعا راه های قانونی مهاجرت را انتخاب نمایید که از راه های پر مخاطب میتوان ویزای تحصیلی کشور سوئد و مهاجرت کاری به سوئد را مثال زد.

طریقه یافتن شغل در سوئد 2024

همان طوری که ملاحظه شد، از نظر شرایط کاری سوئد حتی وضعیت بهتری از آلمان دارد؛ آلمانی که نام و آوازه آن در بین نیروهای متخصص و کارگران ماهر پیچیده است. منتها برای اخذ مجوز کار سوئد شما بایستی به کاریابی در این کشور بپردازید. و اولین کار برای کاریابی در کشور سوئد تنظیم یک رزومه (CV) خوب به همراه کاور لتر می باشد.

از دیگر روش ها برای کاریابی در سوئد می توان به ارتباط مستقیم با شرکت های سوئدی و مکاتبه با این شرکت ها اشاره کرد. در نهایت یکی از بهترین و سریعترین روش ها جهت ورود به بازار کار سوئد از طریق شرکت در دوره های کارآموزی در سوئد می باشد. برای اطلاع کامل و دقیق از این دوره ها و شرایط و مقررات شرکت در آنها می توان به وب سایت برنامه Korta vagen مراجعه کرد که یک برنامه کارآموزی ملی در کشور سوئد می باشد.

برنامه Korta vagen سوئد چیست؟

در زبان سوئدی Korta vagen به معنا مسیر کوتاه  و در واقع گام متقاضیان برای یافتن یک شغل حرفه ای در رشته مربوطه در کشور سوئد را سرعت می بخشد. اما چگونه؟ اصولا Korta vagen یک کورس آموزشی در کشور سوئیس می باشد که شانس استخدام کارجویان را افزایش داده و در ضمن متقاضیان تحصیل در سوئد را نیز آماده ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد می کند. این برنامه مناسب کسانی است که :

برنامه Korta vagen در سوئد

بنابراین افراد حتی بدون داشتن مدرک زبان سوئدی برای مهاجرت (SFI) نیز می توانند در این کورس شرکت کنند. جالب است بدانید که Korta vagen با همکاری بین دانشگاه ها، Arbetsförmedlingen و Folkuniversitetet برگزار می شود. و برآیند شرکت در کورس مذکور در کشور سوئد از این قرار است:

  • 26 هفته تحصیل تمام وقت
  • مپینگ، ارزیابی و برنامه ریزی شخصی تحصیل
  • راهنمایی در یک شغل تخصصی
  • آشنایی با جامعه سوئدی و زندگی کاری در سوئد
  • کارآموزی در محیط مار سوئدی
  • آموزش زبان مخصوص شغل تخصصی

شرایط کار در سوئد برای پناهندگان

برای ورود به بازار کار کشور سوئد به مجوز های کار نیاز دارید، اگر در کشور سوئد اعلام پناهندگی کرده اید باید برای شروع کار در این کشور AT-UND دریافت کنید. با دریافت این گواهی مشخص می شود که فرد برای شروع کار در این کشور به اجازه کار نیاز ندارد. برای کاریابی در کشور سوئد متقاضیان می توانند از روش هایی مانند: مراجعه به اداره های کاریابی معتبر، استفاده از وب سایت های کاریابی، تماس با کارفرما یا استفاده از آگهی های شغلی منتشر شده اقدامات لازم را انجام دهند. متقاضیان برای آنکه بررسی کنند چه شغلی در کشور سوئد متناسب با مهارت و تخصص آن ها است می توانند از راهنمای مشاغل کمک بگیرند. راهنما مشاغل در کشور سوئد ابزاری الکترونیکی می باشد که توسط اداره کاریابی طراحی و گسترش یافته است.

متقاضیانی که قصد پناهندگی در کشورهای اروپایی را دارند می توانند درخواست پناهندگی خود را در کشور صربستان اعلام کنند. افرادی که در کشور صربستان پناهنده شده اند می توانند با دریافت مجوزهای لازم مشغول به کار شوند، با مطالعه مقاله کار در صربستان برای پناهندگان اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط کار پناهجویان در این کشور کسب می کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد راه های قانونی مهاجرت به سوئد، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما عزیزان مشاوره خواهند داد.

سوالات پرتکرار پناهندگان در سوئد

متقاضیان پناهندگی در این کشور با پرسش های زیر روبرو می شوند:

  1. وضعیت پناهندگی در سوئد چطور است؟ سوئد از کشورهای قانون مدار اتحادیه اروپا و منطقه اسکاندیناوی می باشد و به هیچ وجه مهاجرت غیر قانونی را نمی پذیرد.
  2. درخواست پناهندگی چگونه است؟ شرایط درخواست پناهندگی در سوئد از طریق مراجعه حضوری به مرزهای این کشور و ثبت درخواست صورت میگیرد که اکثر افراد با درهای بسته مواجه می شوند.
  3. علت صدور مجوز پناهندگی چیست؟ سوئد عضو کنواسیون سازمان ملل متحده است و اداره مربوط به بررسی پرونده های پناهندگی دارد.
  4. دلایل درخواست پناهندگی در سوئد چیست؟ نژاد، جنسیت، ملیت، گرایش های جنسی، باورها و وابستگی به گروه های اجتماعی از دلایل پناهندگی در سوئد هستند.
  5. دلایل ردی درخواست پناهندگی در سوئد چیست؟ از مهم ترین دلایل می توان به داشتن سوء پیشینه و خطر برای زندگی در سوئد اشاره کرد.
  6. بهترین روش ها برای مهاجرت به سوئد چیست؟ مهاجرت کاری و تحصیلی از آسانترین و بهترین راه های مهاجرت به کشور سوئد محسوب می شود.
5/5 - (13 امتیاز)

20 دیدگاه برای “پناهندگی در سوئد

  1. hesam گفت:

    راه های قانونی بهتره تا پذیرش ریسک پناهندگی !

  2. تبسم گفت:

    aya ba ezdevaj sar soed mishe elame panahandegi kard?

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران خدماتی در خصوص پناهندگی ارائه نمیکنه

  3. مهراد گفت:

    اره واقعا این کشور الان از جهت اینکه ایرانی ها فقط با نیت پناهندگی میان اونجا شرایط را برای ایرانی ها خیلی سخت کرده

  4. مرصل وطنی گفت:

    آیا با ویزای تحصیلی هم می توان درخواست پناهندگی داد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران خدماتی در خصوص پناهندگی ارائه نمیکنه متاسفانه

  5. امیر عباس گفت:

    ضمن تشکر لز مطلب خوبتون خواستم بگم شرایط پناهندگی در سوئد واقعا سخته اگه در مورد راههای دیگه برای کسب اقامت این کشور هم مطلب بذارید ممنون میشم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله های ما رو مطالعه کنید

  6. Arezoo گفت:

    شما چه راهی را به عنوان جایگزین پناهندگی در سوئد پیشنهاد می نمایید؟
    با تشکر از مطالب خوبی که ارائه نمودید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      روش های زیادی از جمله کاری سرمایه گذاری و تحصیلی وجود داره که روش مناسب شما بعد از مشاوره با کارشناسان ما مشخص خواهد شد

  7. سحر گفت:

    سلام
    لطفا در مورد ویزای تحصیلی روسیه توضیح دهید.
    ممنون از مطالب به روزتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله مدارک لازم برای ویزای تحصیلی روسیه رو مطالعه نماید

  8. همایون باقرنیا گفت:

    پناهندگی واقعا خطرناکه

  9. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام و سپاس بابت مقاله خوبتون
    شما برای پناهندگی هم اقدام دارین؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

  10. ایمان گفت:

    میخوام برای دوره های زبان سوئد اقدام کنم. با خانوادم تقاضای ورود دارم. 35 ساله هستم. تاریخ خوندم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  11. حمید هامون گفت:

    انقدر ایرانی در سوئد پناهنده شده که پناهندگی رو هم خز کردن
    آخه این همه راه…
    چیه پناهندگی آخه؟!

  12. mani گفت:

    آیا پس از پناهندگی، میتوانم به کشورم برگردم، کشوری که ادعا کردم مورد آزار و در خطر هستم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *