ویزای کاری

کار در سوئیس برای ایرانیان

کار در سوئیس برای ایرانیان

اینکه شرایط کار در سوئیس برای ایرانیان در سال 2023 چگونه است بستگی زیادی به توانایی های هر فرد دارد چرا که آمار بیکاری در سوئیس پایین است. این بدان معناست برای همه افراد توانمند که مهارت های شغلی بالایی دارند فرصت های شغلی زیادی وجود دارد. در سال های اخیر نیز به دلیل نرخ اشتغال بالا و استاندارد زندگی برتر سوئیس، ایرانیان بسیاری مشتاق کار و اقامت در این کشور بوده اند. اما لازمه مهاجرت به سوئیس آشنایی با شرایط و بازار کار، مشاغل مورد نیاز سوئیس، شرایط اخذ ویزای کار سوئیس می باشد.

سوئیس ممکن است که کشوری کوچک به نظر برسد اما همین کشور کوچک دارای نیروی کار بسیار ماهر می باشد به طوری که نیمی از کل درآمد صادراتی سوئیس برآمده از مهندسی مکانیک یا الکتریک و بخش مواد شیمیایی است. بنابراین، مشاغل کارگران ماهر در مهندسی و تکنولوژی، داروسازی، مشاوره، بانکداری، بیمه و IT و غیره جزو لیست مشاغل مورد نیاز سوئیس می باشد. هموطنان ایرانی جهت اطلاع از آخرین شرایط و مقررات مهاجرت به سوئیس می توانند مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است را مطالعه کنند.

معرفی کشور سوئیس

کشور سوئیس یا کنفدراسیون سوئیس، کشوری کوچک در اروپا با مردمان خونگرم می باشد. این کشور به واسطه مناظر طبیعی زیبا و بکر خود، همه ساله میزبان انبوهی از گردشگران خارجی است. سوئیس با مساحتی در حدود 41285 کیلومتر مربعی خود دارای 26 کانتون یا استان به پایختی برن است. این کشور با ایتالیا از جنوب، فرانسه در غرب، آلمان در شمال، اتریش و لیختن اشتاین در شرق دارای مرز مشترک است. مطابق آخرین سرشماری های مربوط به سال 2023، کشور سوئیس دارای جمعیتی در حدود 8.5 میلیون نفر است که عمدتا در نواحی پست و هموار فلات داخلی سوئیس زندگی می کنند.

شهرهای بزرگ سوئیس شامل زوریخ و ژنو که به عنوان مادر شهرهای جهانی نیز معروف هستند، میزبان جمعیت عظیمی از شهروندان سوئیسی هستند. سوئیس دارای یک اقتصاد پایدار و با ثبات، پر رونق و تکنولوژی بالا است و از ثروت بالایی برخوردار است و از نظر سرانه جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا می باشد. به لحاظ تولید ناخالص داخلی (GDP)، سوئیس بالاتر از اکثر کشورهای اروپای غربی و مرکزی و حتی جلوتر از ژاپن می باشد. خلاصه حقایق در مورد کشور سوئیس بدین شرح است:

پارامترشرح
پایتختبرن
بزرگ ترین شهرزوریخ
زبان های رسمیآلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی
جمعیت8555541
تولید ناخالص داخلی (GDP)کل= با 548$ بیلیون (دلار آمریکا) و رتبه 38 جهانی
سرانه= با 64649$ (دلار آمریکا) و رتبه 9 جهانی
پول ملیفرانک سوئیس (CHF)

شرایط کار در سوئیس برای ایرانیان در سال 2023

بحث از شرایط کار (Arbeitreglement,reglement de travail) در سوئیس عمدتا به قوانین کانتونی (یا استانی)، قرار داد کار و نیز شرایط عمومی کارفرما بستگی دارد. اما در مجموع، شرایط کار برای ایرانیان در سال 2023 مشابه شرایط کار برای خود شهروندان سوئیسی است و هیچ گونه تبعیضی در این مورد وجود ندارد. این معمولا بدان معنا است که حقوق و مزایای کار در سوئیس در زمره بهترین کشورها در جهان می باشد.

شرایط کار در سوئیس برای ایرانیان

نحوه کاریابی در سوئیس برای ایرانیان

از شرایط کار در سوئیس برای ایرانیان، دریافت پیشنهاد کار از سوی کارفرمای سوئیسی است. همین امر باعث اهمیت فزاینده موضوع کاریابی در سوئیس شده است. اما قبل از هر اقدامی برای مهاجرت به سوئیس و کاریابی در این کشور و نیز به منظور افزایش شانس موفقیت در یافتن کار در سوئیس، فرد باید در ابتداء به فکر تهیه یک رزومه (CV) قوی از خود با محتوی اطلاعات شخصی، سابقه کار، مهارت یا تخصص کاری و انگیزه جهت کار در سوئیس و غیره باشد. چرا که کارفرمایان سوئیسی فرد را صرفا از طریق رزومه شناخته و سپس برای مصاحبه کاری و گزینش نهایی انتخاب می کنند.

وبسایت های کاریابی در سوئیس

اگر چنانچه کسی شهروند اروپایی یا مقیم اروپا باشد، می تواند برای جستجوی کار از طریق EURES، پورتال تحرک شغلی اروپایی اقدام نموده و CV خود را در این پایگاه اینترنتی مشاغل اروپایی آپلود کند. خدمات استخدام عمومی شامل مراکز کار منطقه ای (RAV/ORP/URC) در کانتون های مختلف سوئیس به شهروندان اروپایی در کاریابی کمک می کنند. اما وب سایت های کاریابی و سایت های مشاغل در سوئیس بهترین روش کاریابی در سوئیس برای ایرانیان می باشند که معتبرترین آنها عبارتند از:

  • Jobs
  • Jobscout 24
  • Jobsuchmaschine
  • JobUp
  • Jobwinner
  • Monster
  • Seasonworkers – ski jobs
  • StepStone
  • Total jobs

شرایط مهاجرت با کار در سوئیس برای ایرانیان

اگر کسی شهروند غیر اروپایی بوده و به دنبال کار در کشور سوئیس است، نیازمند اخذ ویزای کار در سوئیس می باشد. شرط اعطای ویزای کار سوئیس نیز ارائه پیشنهاد کار از طرف اسپانسر سوئیسی است. اگر ایرانیان پیشنهاد کاری دریافت کرده باشند، کارفرمای سوئیسی درخواستی را به کانتون محلی ارسال می کند و کانتون مذکور نیز برای اخذ تایید نهایی، درخواست مذکور را به اداره مهاجرت سوئیس (FOM) ارسال می کند. در صورت تایید نهایی از طرف FOM، مسئولان کانتون مذکور گواهی صدور ویزا را به سفارت سوئیس ارسال می نمایند و اکنون فرد می تواند ویزای کار سوئیس را درخواست دهد. اما مدارک لازم برای درخواست ویزای کار کشور سوئیس در سال 2023 برای ایرانیان عبارت است از:

  • کپی پاسپورت معتبر با اعتبار بیش از 3 ماه پس از اتمام اعتبار اقامت سوئیس
  • کپی آگهی شغلی و قرارداد کار با کارفرمای سوئیسی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • مدارک شناسائی متقاضی
  • رزومه یا CV متقاضی
  • مدرک محتوی جزئیاتی درخصوص دانشگاه محل تحصیلات عالی، همانند تاریخ ها، موضوعات و نمرات
  •  کپی آخرین مدارک تحصیلی
  • مدرک سکونتی (سند مالکیت یا اجاره نامه)
  • رسید پرداخت هزینه رسیدگی به درخواست ویزا به حساب اداره مهاجرت سوئیس

هزینه زندگی در سوئیس

سوئیس در سال 2023 پس از برمودا٬ دومین کشور گران قیمت در دنیا است. البته آمار بیکاری در این کشور بسیار پایین است نتیجتا افراد متخصص همگی شغل خوبی پیدا می کنند و درآمد افراد نیز بسیار بالاست و پاسخگوی هزینه ها خواهد بود. نرخ بیکاری در سوئیس در نمودار ذیل نشان داده شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در سوئیس

 

هزینه زندگی در سوئیس ماهیانه حدود 2300€ (یورو) است. بهتر است مقاله کار در سوئیس را نیز مطالعه نمایید تا بتوانید در مورد کار در این کشور اطلاعات بیشتری را بدست آورید. علاقه مندان به تحصیل و کار در سوئیس می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در باب کار در سوئیس برای ایرانیان

ایرانیانی که تمایل به کار در سوئیس دارند سوالات زیر را مد نظر قرار می دهند:

  1. مشاغل مورد نیاز کشور سوئیس کدامند؟ مهندسی و تکنولوژی، داروسازی، مشاوره، بانکداری، بیمه و IT همراه با آنالیزورهای مالی، بازرگانی و سیستم.
  2. شرایط کار در سوئیس برای ایرانیان چیست؟ شرایط کار برای ایرانیان مشابه شرایط کار برای خود شهروندان سوئیسی است و هیچ گونه تبعیضی در این مورد وجود ندارد. دقت نمایید که حقوق و مزایای کار در سوئیس در زمره بهترین کشورها در جهان می باشد.
  3. شرایط مهاجرت با کار در سوئیس برای ایرانیان چگونه است؟ شرط اعطای ویزای کار سوئیس ارائه پیشنهاد کار از طرف اسپانسر سوئیسی است. کارفرمای سوئیسی درخواستی را برای اخذ تایید نهایی به کانتون محلی ارسال می کند و درخواست مذکور را به اداره مهاجرت سوئیس (FOM) ارسال می کند. در صورت تایید نهایی از طرف FOM، مسئولان کانتون مذکور گواهی صدور ویزا را به سفارت سوئیس ارسال می نمایند.
  4. مدارک درخواست ویزای کار سوئیس برای ایرانیان چیست؟ کپی پاسپورت معتبر، کپی آگهی شغلی و قرارداد کار با کارفرمای سوئیسی، فرم درخواست تکمیل شده، مدارک شناسائی متقاضی، رزومه متقاضی، کپی آخرین مدارک تحصیلی و غیره
4.7/5 - (3 امتیاز)

28 دیدگاه برای “کار در سوئیس برای ایرانیان

  1. جاوید گفت:

    چگونه داخل ایران می تونم در سویس دنبال کار بگردم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      موسسات کاریابی سوئیس زیاد هستند که شما می تونید مشاغل آزاد در سوئیس رو ببینید و در نهایت برای اون ها رزومه ارسال کنید.

  2. محمدرضا صادقی گفت:

    سلام خسته نباشین
    من کارشناسی تاسیسات حرارتی و برودتی تموم کردم
    و خودم۲سالی هست در پروژه های مهندسی مشغولم
    اگه دعوتنامه بفرستن برا من ،اونجا میتونم کار پیدا کنم؟یا ریسک هست ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر دعوتنامه کاری دریافت کنید که فقط برای همون کارفرما می تونید کار کنید

  3. علی گفت:

    بنده دکتری اقتصاد دارم از دانشگاه دولتی و کارمند بانک هستم و همسرم دکتری روانشناسی کودکان را دارد
    شرایط برای مهاجرت به سوئیس برای ما امکانپذیر است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما فقط یک راه دارید این که از ایران دنبال کار بگردید در سوئیس و اگر پیشنهاد شغلی برای یکی از شما ارسال شد، اقدام به مهاجرت کنید

  4. سهیلا گفت:

    سلام ،من مدرک ارشد معماری دارم و خودم در زمینه طراحی داخلی ساختمان فعالبیت می کنم،می تونم برای کار تو این کشور فعالیتی داشته باشم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      درصورتی که بتونید پیشنهاد کاری از این کشور دریافت کنید این امکان برای شما به وجود میاد

  5. حمیدرضا شهسواری گفت:

    سلام بنده کارشناسی ارشد هوافضا هستم چند ساله شاغلم در تولید برق، امکان اخذ ویزای کار در زمینه رشته هوافضا و یا کار در زمینه تولید نیروگاهی برق وجود دارد؟ هزینه پیدا کردن یک جاب آفر برای بنده چقدر هست؟ رزومه بنده فول هست، اورکوالیفای

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در رابطه با این موضوع لطفا با مشاورین ما در ارتباط باشید از طریق تلفن های تماس تا شما رو راهنمایی کنند

  6. شهره دافع گفت:

    سلام.من ساکن آنکارا هستم.متقاضی مشاوره رایگان شما هستم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      از طریق واتس اپ با ما در ارتباط باشید
      09309195303

  7. حمید رضا گفت:

    سلام. مدرک کاردانی در قیاس با کارشناسی چطوری هست و چقدر تاثیر دارن نسبت به هم برای دریافت ویزای کاری؟
    ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      با توجه به اینکه سیستم بولونیا که در اکثر کشورهای اروپایی اجرا میشه فاقد برنامه کاردانی هست، مدرک کارشناسی اولین مدرک دانشگاهی توی این کشورها از جمله سوئیس به حساب میاد

  8. شادمهر گفت:

    سلام.وقت بخیر برای گرفتن ویزای کار برای برنامه نویسی با داشتن مدرک زبان آیلتس و سابقه کار مرتبط آیا حتما باید مدرک دانشگاهی داشت یا بدون مدرک
    دانشگاهی هم میشه اقدام به گرفتن ویزای کار کرد

    1. داوری گفت:

      سلام
      داشتن مدرک دانشگاهی و داشتن دعوتنامه کاری در اخذ ویزا بسیار تاثیرگذار خواهد بود

  9. محمد گفت:

    سلام.خسته نباشید.من مهندس برق ساختمان هستم.آیا امکانش هست با سفر به سوییس اونجا دنبال کارفرما بگردم و رو در رو صحبت کنم بعد تقاضای ویزای کار کنم.ممنون.

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما بایستی از طریق ویزای کار یا تحصیل یا سرمایه گذاری وارد کشور سوئیس شوید

  10. آرش گفت:

    ایا برای کارگر ساده جا هست تو کشور سویس ممنون میشم جوابم بدید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در سوئیس نیاز به دعوتنامه کاری خواهید داشت دوست من

  11. پیام گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید…من دانشجوی دکترای حسابداری هستم و سابقه مدیر مالی و تدریس در دانشگاه هستم..هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه غیر انتفاعی هستم که مدت 9 سال می باشد…آیا برای دریافت جاب آفر امیدی هست که اقدام کنم..ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای جاب آفر باید روزمه علمی و سابقه کاریتون رو برای کارفرما ارسال کنید و اگر به شما پاسخ مثبتی بدن این امکان وجود داره دوست عزیز
      در غیر اینصورت باید از روش دیگه ای اقدام کنید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  12. سارا بهرامی گفت:

    سلام اوقات به کام‌ آیا با ۳۶ سال سن زبان فرانسه در سطح b2 مدرک مهندسی کشاورزی و ۱۰ سال سابقه ی کاری مرتبط با بیمه و رتبه نظام مهندسی در زمینه کشاورزی و دامداری و گلخانه میشه به اخذ ویزای کار در سوئیس امیدوار بود کلا مشاغل. مهندسی کشاورزی میشه واسه سوئیس اقدام کرد ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      برای کار در کشوری مثل سوئد باید یک دعوتنامه معتبر در زمینه کاری داشته باشید
      در غیر این صورت میتونید به کشورهایی فکر کنید که در وهله اول برای کار نیاز به دعوتنامه کاری ندارن مثلا برای کار در آلمان اقدام کنید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  13. سپهر گفت:

    سلام. وقت به خیر.اگر در کشور سوئیس در حوزه هوش مصنوعی پی اچ دی بگیریم امکان دریافت اقامت به واسطه ی اشتغال به چه میزان هست ؟ به طور کلی سخت است یا نه

    1. داوری گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      بله امکانپذیره البته پیشتهاد میکنم که مقاله کار پس از تحصیل در سوئیس ر وهم مطالعه بفرمائید

  14. امیرحسین گفت:

    سلام خسته نباشید در امد یک حسابدار فوق لیسانس هم اکنون چقدر است؟
    ایا مهاجرت کاری به سوئیس برای یک حسابدار که سابقه کاری 3 سال در ایران دارد مناسب و مورد قبول هست؟
    من متنی خونده بودم یه چیز هایی تو این مایع ها که اگر در سوئیس و در اروپا شغلی پیدا نشد فرد میتونه درخواست بده خب پس در این شرایط کاریابی برای یک حسابدار در سوئیس راحت هست؟
    به نظر شما کار برای یک حسابدار و کاریابی برای او در سوئیس راحت هست یا در استرالیا لطفا حتما جواب بدید ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بطور کلی پیدا کردن کار در کشورهای اروپایی کار راحتی نیست
      اما یبهتره مقالات بیشتری بخونید که پاسخ تمام سوالاتتون رو بگیرید
      پشنهاد میکنم که مقاله اخذ ویزای کار در سوئیس و شرایط کار در سوئیس و کار در استرالیا ر ومطالعه کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *