ویزای کاری

کار در پرتغال

کار در پرتغال

اگر به دنبال کار در پرتغال هستید، این مقاله در مورد نحوه یافتن کار در پرتغال و الزامات اخذ مجوزهای کار در این کشور شما را راهنمایی خواهد کرد. یافتن شغل در پرتغال در سال ‌های اخیر در نتیجه بحران اقتصادی این کشور مشکل تر از گذشته بوده ‌است اما اخیرا نشانه ‌هایی از بهبود اقتصادی و شغلی وجود دارد و برای شما با شرایط مناسب و تحقیقات گسترده پیدا کردن یک شغل خوب در پرتقال دور از تصور نیست. حال ممکن است موانعی برای پیدا کردن شغل در پرتغال وجود داشته باشد؛ زیرا تعداد رو به افزایشی از فارغ التحصیلان وجود دارند و رقابت در بازار کار افزایش ‌یافته است.

  • آیا پرتغال مقصد کاری خوبی است؟
  • شرایط و الزامات کاری در کشور پرتغال چیست؟
  • متوسط درآمد ماهیانه یک کارگر ساده در پرتغال چقدری است؟
  • آیا سطح درآمدی در پرتغال کفاف هزینه زندگی در این کشور را می کند؟
  • قوانین کار در کشور پرتغال چیست؟
  • انواع ویزای کاری پرتغال و شرایط درخواست آنها چیست؟
  • شرایط و مشخصات ویزای کار پرتغال چیست؟
  • هزینه درخواست آن چقدری است؟
  • مشاغل مورد نیاز پرتغال 2024 چیست؟
  • چگونه از طریق کار در پرتغال می توان به اقامت دائمی و تابعیت پرتغالی رسید؟

با این وجود هنوز کمبود کارگر ماهر در صنایع رو به رشد در پرتقال وجود دارد. شما اگر قصد دارید به دنبال شغلی در پرتغال باشید، قبل از حرکت، خود را برای تحقیق درباره بازار کار آماده کنید و انتظارات واقع گرایانه از خود داشته باشید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر با این مقاله از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

بررسی بازار کار در پرتغال در 2024

کارگران تمام ‌وقت در پرتغال مستحق پاداش سالانه کریسمس برابر با حقوق یک ماه در ماه دسامبر، به اضافه پاداش برای یک سال کار خود در اول تعطیلات هر سال هستند. در سال 2024 کارگران در کشور پرتغال همچنین باید به پرداخت مالیات و امنیت اجتماعی از حقوق خود بپردازند، اما اینکه چقدر مالیات بدهند به میزان درآمد هر شخص بستگی دارد. اگر تمام ‌وقت خود را با کار در یک شرکت پرتغالی بگذرانید، سهم این مالیات ها را از حقوق ماهانه شما کسر خواهند کرد.

پرتغالی که نرخ بیکاری در آن در زمره پایین ترین نرخ های بیکاری اتجادیه اروپایی (EU) قرار دارد:

توزیع نرخ بیکاری در پرتغال

از سوی دیگر سطح درآمد ناخالص ماهیانه در کشور پرتغال در حدود EUR 2750 (یورو) می باشد که پس از کسر مالیاتی خالص آن به صورت EUR 1732 (یورو) در می آید. که در نوع خود درآمد خوبی محسوب می شود. مخصوصا اگر همین سطح درآمدی را با متوسط هزینه زندگی در این کشور مقایسه کنیم متوجه می شویم که دخل و خرج کارگران در پرتغال 2024 با هم همخوانی دارد:

مقایسه دخل و خرج و پس انداز در پرتغال

مشاغل موجود برای کار در پرتغال

صنعت گردشگری برای اقتصاد پرتغال حیاتی است، به علاوه انواع مشاغل فصلی و پاره‌ وقت در زمینه ارائه خدمات در سراسر این صنعت به خصوص در بخش هتل ها و رستوران ها، این در حالی است که بخش تجاری این کشور رشد شغلی خوبی را نشان می ‌دهد و هر ساله در بخش تولید، مشاغل تخصصی بیشتری در این کشور ایجاد می‌شوند و نیاز به کارگران ماهر بیشتر می شود. برای آن دسته از فارغ التحصیلان که به دنبال کار برای شرکت ‌های بزرگ هستند، شهر “لیسبون” در یک جایگاه فوق العاده برای کار کردن با شرکت ‌های چند ملیتی مثل شرکت نوکیا، شرکت سامسونگ و غیره قرار دارد.

پس از مهاجرت به پرتغال ساده‌ ترین راه برای گرفتن مجوز کار پرتغالی احتمالا کار برای شرکت های چند ملیتی است که در این کشور فعالیت می‌کند. زیرا این شرکت ها معمولا اکثر تشریفات اداری را خودشان انجام می دهند. اگر شما قصد اخذ ویزای کارآفرینی در پرتغال دارید خوب است بدانید که دولت پرتغال هم اکنون کار آفرینان را تشویق می‌ کند تا کسب و کارهای جدید خود را راه ‌اندازی کنند و در این راستا مبلغ 20 میلی نیوتن را به یک نهاد سرمایه گذاری به نام “سرمایه ‌گذاری پرتغال” برای کمک به این کار اختصاص داده‌ است.

مشاغل موجود برای کار در پرتغال

قانون اشتغال در کشور پرتغال

در کشور پرتغال هر کارمند به اندازه 40 ساعت در هر هفته یعنی حدود 8 ساعت در روز کار می کند، اما قوانین کار در این کشور در موارد خاص انعطاف خوبی از خود نشان داده و تا 60 ساعت کار در روز را مجاز اعلام می کنند. تمام کارمندان تمام‌ وقت در این کشور مشمول 22 روز مرخصی در سال هستند و در این کشور در هر سال حدود 9 روز تعطیلات عمومی اجباری وجود دارد.

اطلاعات بیشتر: موسسات کاریابی معتبر در پرتغال

قراردادهای استخدام در این کشور به طور مشابه با بسیاری از کشورهای اروپایی به صورت ثابت، پاره ‌وقت، نیمه ‌وقت و کار متناوب (رایج ‌ترین روش‌ های کار هستند) وجود دارند. در حالی که صحبت کردن به زبان پرتغالی مفید است، مشاغل زیادی در پرتغال برای انگلیسی زبانان وجود دارد و اگر زبان یک مانع برای شما باشد، موسسات زیادی هستند که کلاس ‌های زبان‌ CESA و موسسه Eurolingua را ارائه می‌ کنند.

همان طوری که در جدول زیر هم ملاحظه می شود، نرخ مالیات بر درآمد در این کشور اروپایی بین %14.5 تا 48% می باشد:

کشورساعت کاری هفتگیبیمهتعطیلاتنرخ مالیات بر درآمد
پرتغال (Portugal)40 ساعتبیمه تامین اجتماعی22 روز در سال14.5 تا 48%

صدور ویزا و مجوزهای اقامت پرتغالی

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا (EU) و سوییس که به پرتغال نقل ‌مکان می‌ کنند، به هیچ مجوز رسمی برای کار در این کشور نیاز ندارند اما آن ها برای یافتن کار در این کشور به درخواست برای یک کارت اقامت (Cartao de Residencia) ظرف 6 ماه نیاز دارند. اگر شخص مدت زمان 6 ماه را از دست بدهد با جریمه مواجه می شود.

اگر شغلی ندارید که به واسطه آن درآمد مشخص و مرتب داشته باشید، ممکن است درخواست شما رد شود اما زمانی که یک شغل پیدا می‌ کنید و یا کسب ‌و کار خودتان را شروع می‌ کنید، می‌ توانید برای کارت اقامت اجباری پرتغال درخواست دهید. اگر شما شهروند غیر عضو اتحادیه اروپا هستید به طور معمول باید ویزا بگیرید تا در این کشور کار کنید، اما اگر شما تنها در یک قرارداد کوتاه‌ مدت قصد کار در این کشور را دارید، می‌ توانید ویزای اقامت موقت دریافت کنید که برای 3 ماه معتبر است.

برای اشتغال طولانی‌ مدت شما ابتدا باید اجازه اقامت پرتغالی را از دبیرخانه عمومی وزارت آموزش و علوم بگیرید (SGMEC) این اجازه نامه به شما امکان می‌ دهد که به مدت 4 ماه در کشور پرتغال بمانید؛ در حالی که شما برای اقامت موقت درخواست می‌کنید که برای یک سال معتبر است و سپس می‌ تواند تمدید شود.

فرآیند کلی درخواست ویزای کار پرتغال

همانند اغلب کشورهای اروپایی شرط کار کردن در پرتغال این است که متقاضی/ کارجو از یک کارفرمای پرتغالی دارای پیشنهاد کاری باشد/ در این صورت است که پروسه درخواست ویزای کاری در قالب 3 مرحله اساسی زیر شروع می شود:

فرآیند کلی درخواست ویزای کار پرتغال

نکته قابل توجه اینکه به محض رسیدن به کشور پرتغال نیز، متقاضی یا کارجو بایستی برای اخذ مجوز اقامت خود درخواست دهد. و در ادامه برای درخواست ویزای کاری پرتغال 2024 نیز ارائه مدارک زیر به سفارت این کشور الزامی است:

  • پاسپورت ملی معتبر
  • عکس های پاسپورتی جدید
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • مدارک شناسایی
  • بیمه سلامت
  •  گواهی اسکان در پرتغال
  • قرارداد کاری
  • رسید واریز هزینه ویزای کار پرتغال

انواع ویزای کاری پرتغال

یکی دیگر از اصول مربوط به کار در پرتغال انتخاب درست نوع ویزای کاری این کشور می باشد. کارجویان پس از یافتن پیشنهاد شغلی و بسته به شعل و یا مدارک می توانند برای درخواست یکی از ویزاهای زیر اقدام کنند:

انواع ویزای کار پرتغال 2024
شرایط لازمنوع ویزای کاری
داشتن جاب آفر در یکی از مشاغل مهارتی مثل مهندسی، پزشکی و یا ITویزای کار برای کارگران ماهر
داشتن یک بیزینس شخصی و یا ارائه خدمات به عنوان یک کارگر مستقل در کشور پرتغالویزای کاری برای خود اشتغالی
برخورداری از مهارت های استثنائی در رشته شغلی مربوطه  و اخذ درآمدی در حدود 1.5 برابر متوسط درآمد ناخالص ملی پرتغالکارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue Card)
مشغولیت در یک فعالیت فرهنگی در پرتغال که مورد تایید مقامات پرتغالی باشدویزای کار برای فعالیت های فرهنگی
داشتن جاب آفر از یک موسسه آموزشی و یا فنی و حرفه ای و یا از یک مرکز تحقیقاتی در پرتغالویزای کار برای تدریس
استخدام در یک شرکت پرتغالی فعال در زمینه فناوری های نوینویزای Tech

اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در پرتغال

یکی از امتیازات مهم و قابل توجه کار در پرتغال امکان اخذ اقامت دائمی (PR) و نیز تابعیت پرتغال می باشد. برای همین افراد دارای اقامت موقتی (ویزای کاری پرتغال) می توانند بعد از 5 سال کار و زندگی در این کشور صلاحیت اخذ PR پرتغال و پس از حداقل 6 سال اقامت دائمی نیز به پاسپورت پرتغال دست یابند. به این ترتیب کارگران خارجی به محض دسترسی به پاسپورت پرتغال (پاسپورت 6- ام دنیا) علاوه بر دریافت تمام و کمال حقوق و امتیازات شهروندی اتحادیه اروپا (EU) همچنین می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به حدود 188 کشور جهان سفر کنند:

مقاصد مسافرتی معاف از ویزای شنگن پرتغال

یک نکته طلایی دیگر که آن را هم می توان در زمره امتیازات کار در کشور پرتغال 2024 در نظر گرفت اینکه:

امتیاز پاسپورت کشور پرتغال

مشکلات اخذ مجوز کار در پرتغال

به عنوان یک تبعه غیر اتحادیه اروپا ممکن است برای تضمین مجوز کار مشکل هایی وجود داشته باشد، چرا که معمولا شرکت‌ ها برای ارائه مشاغل، اول به استخدام شهروندان پرتغالی یا اتباع کشورهای اتحادیه اروپا /EEA رو می آورند و تنها در صورتی که هیچکس از این گروه صلاحیت نداشته باشد یک شرکت می‌ تواند پیشنهادی را به شخص خارجی دیگری ارائه دهد؛ اگر مهارت ‌های تخصصی دارید که پیشنهادات کار را به آسانی به دست می‌ آورید شانس بیشتری خواهید داشت. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تیمی متشکل از کارشناسان متخصص و با تجربه در زمینه انواع ویزای مهاجرت به سراسر کشورهای جهان آماده همکاری با شما عزیزان می باشد.

سوالات مهم درباب شرایط کار در پرتغال

یکی از کشورهای اروپایی که امکان اخذ سریع و آسان ویزای کاری و نیز کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU) در آن وجود دارد، کشور پرتغال می باشد. کشوری که شرایط کار در آن برای برخی از متقاضیان جای ابهام و سوالات فراوانی است.

  • متوسط درآمد کارگر ساده در پرتغال چقدر است؟ سطح درآمد ناخالص ماهیانه در کشور پرتغال در حدود EUR 2750 (یورو) می باشد که پس از کسر مالیاتی خالص آن به صورت EUR 1732 (یورو) در می آید.
  • شرط اصلی و لازمه درخواست ویزای کاری پرتغال چیست؟ برخورداری از پیشنهاد کاری (جاب آفر) اصلی ترین شرط برای درخواست این ویزای پرتغال است.
  • انواع ویزای کاری پرتغال کدامند؟ ویزای کار برای کارگران ماهر، ویزای کار برای افراد خود اشتغال، کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU)، ویزای کار برای فعالیت های فرهنگی، ویزای کار برای مدرسان و ویزای Tech پرتغال از انواع ویزاهای کاری این کشور هستند.
  • هزینه درخواست ویزای کار پرتغال چقدر است؟ هزینه درخواست این ویزا از سفارت پرتغال در حدود EUR 90 (یورو) می باشد.
  • مدت اعتبار ویزای کاری پرتغال چند سال است؟ بسته به مدت قرارداد کاری از 1 تا 2 سال متغیر است.
  • شرط اصلی دریافت کارت آبی اروپا از کشور پرتغال چیست؟ برخورداری از مهارت های استثنائی در رشته شغلی مربوطه و اخذ درآمدی در حدود 1.5 برابر متوسط درآمد ناخالص ملی پرتغال می باشد.
  • شرایط اخذ اقامت دائم و شهروندی پرتغال از طریق کار در این کشور چیست؟ دارندگان ویزای کار پرتغال (مجوز اقامت موقت) پس از 5 سال می توانند برای اخذ اقامت دائمی و بعد از حداقل 6 سال نیز برای دریافت تابعیت پرتغالی خود اقدام کنند.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *