ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در اتریش

کار دانشجویی در اتریش

بسیاری از دانشجویان، کشور اتریش را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند و با رعایت قوانین مشتاق به کار دانشجویی در اتریش هستند. چرا که در این کشور تعداد بسیار زیادی از دانشگاه ها (دانشگاه های دولتی) شرایط تحصیل رایگان را داشته و دانشجویان بین المللی می توانند از این شرایط بهره ببرند. در کنار تحصیل و سوالات مربوط به آن، بسیاری از دانشجویان مشتاق دریافت اطلاعات در زمینه کار ضمن تحصیل در اتریش می باشند. از این رو موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت پاسخ به سوالات شما در این زمینه مقاله کار ضمن تحصیل در اتریش را ارئه داده است. امیدواریم با مطالعه این مقاله از امتیازات مهاجرت دانشجویی به اتریش و کار حین تحصیل آگاهی یابید.

  • کار دانشجویی در اتریش برای چه مشاغلی مهیا است؟
  • درآمد یک دانشجو در ارتیش به چه صورت است؟
  • کار دانشجویی کفاف هزینه زندیگ در اتریش را میدهد؟
  • حقوق کار در اتریش چقدر است؟

شرایط کار دانشجویی در اتریش در 2023

در کشور اتریش در سال 2023 دانشجویان در حین تحصیل در اتریش در مقاطع مختلف اجازه کار خواهند داشت. این در حالی است که در برخی کشورها از جمله ژاپن و امارات دانشجویان خارجی اجازه کار ندارند و در برخی کشورها از جمله بلغارستان دانشجویانی که تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند باید مجوز کار (work permit) دریافت کنند. در اتریش هم دانش آموزانی که عضو اتحادیه اروپا، EEA یا سوئیس نیستند و مایل به کار هستند نیاز به اجازه کار دارند. با این حال، تعداد مجوز کار محدود است. این اجازه باید توسط کارفرما به دست آید تا دانشجو شروع به کار کند. این مجوز فقط برای کار نیمه وقت (حداقل درآمد کارگر) یا حداکثر 3 ماه در تعطیلات اعطا می شود.

دانشجویان بین المللی در اتریش به دو حالت می توانند مشغول به کار شوند: می توانند به صورت تمام وقت تنها 3 ماه در سال مشغول به کار باشند. در این حالت قانون کار هیچ محدودیتی برای درآمد این افراد قائل نشده و می توانند در هر زمینه شغلی که توانایی و مهارت های مربوطه را دارند مشغول به کار شوند. همچنین می توانند به صورت پاره وقت (نهایتا 20 ساعت در هفته) مشغول به کار شوند.

بررسی  کار دانشجویی در اتریش در 2023

بسته به مهارت های دانشجویان، ایشان می تواند در محیط های مختلف مشغول به کار شوند. بسیاری از دانشجویان در ابتدا در محیط دانشگاه به جستجوی کارهایی مانند مربی گری در ورزشگاه دانشگاه، کار در بوفه و یا کار در کتابخانه و غیره می پردازند. برخی دیگر مایلند خارج از محیط دانشگاه در مشاغل آزاد فعالیت کنند. عده ای نیز در تلاشند کار مرتبط با رشته تحصیلیشان بیابند. در حالت آخر اگر شخص موفق شود به صورت پاره وقت در حین تحصیل کار مرتبط با رشته اش را انجام دهد، هم شانس خود را برای جلب نظر کارفرما پس از اتمام دوره تحصیلش بالا می برد و سریعتر از سایرین می تواند جذب بازار کار شود و هم مهارت های شغلی خود را ارتقا خواهد داد.

آخرین نکته ای که در زمینه کاریابی در کشورهای دیگر بسیار قابل تامل است، مبحث دانش زبان میباشد. دانشجویانی که علاقه مندند هر چه سریعتر در کشوری که به آن مهاجرت دانشجویی انجام داده اند کار بیابند می بایست به زبان رسمی آن کشور مسلط باشند، زیرا کارفرمایان معمولا با افرادی قرارداد کاری می بندند که از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردارند تا در روابط خود در محیط کار دچار مشکل نشوند. در کشور اتریش نیز زبان اصلی آلمانی بوده و می بایست سطح زبان آلمانی شخص حداقل در حد B1 باشد.

پرسشی که ممکن است در ذهن متقاضیان پیش آید این است که چه شهرهایی در کشور اتریش دارای دانشگاه های برتر و در کنار آن بازار کار بهتر برای دانشجویان بین المللی می باشند؟ به طور کلی در میان شهرهای این کشور 4 شهر وین (که پایتخت اتریش می باشد)، لینز، پولتن و گراتز بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی بوده و در عین حال از شرایط کاریابی فوق العاده ای نیز برخوردارند.

بررسی  کار دانشجویی در اتریش

کار دانشجویی در اتریش مرتبط با دروس دانشگاه

در تمامی مقاطع تحصیلی، به خصوص فوق لیسانس و دکترا، اساتید پروژه هایی را در دست اجرا دارند که جهت انجام امور آن از دانشجویان کمک می گیرند و در قبال آن به آنها حقوق پرداخت می شود. این نوع مشاغل در مقطع دکترا و از جمله، دکترا در اتریش بسیار متداول است و حقوق آن به صورتی است که شخص می تواند هزینه های زندگی خود را بپردازد.

اما فراموش نکنید از آنجا که تعداد ساعات کار دانشجویی بسیار کم است، افراد به واسطه درآمد اینگونه مشاغل تنها قادر به پرداخت بخشی از هزینه های زندگی مانند اجاره منزل، خوراک و پوشاک و رفت آمد خواهند بود. از جمله امتیازات کار در پروژه های دانشگاهی این است که شخص برای شرکت در این پروژه ها نیاز به کسب مجوز کار از سوی آن کشور ندارد.

کار پس از تحصیل در اتریش

با فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های اتریش دانشجویان بین المللی تا یک سال فرصت دارند در این کشور اقامت داشته باشند و دنبال کار بگردند. پس از فارغ التحصیلی دیگر محدودیت کار پاره وقت وجود ندارد و افراد باید مشغول به کار تمام وقت شوند تا بتوانند ویزای خود را تمدید نمایند. سطح درآمد در اتریش نیز نسبتا خوب است و مردم این کشور قدرت خرید بالایی دارند. در جدول ذیل متوسط درآمد در اتریش طی سال 2023 با چند کشور دیگر مقایسه شده است:

نام کشورمتوسط درآمد ماهانه به دلار آمریکا
سوئیس$6100
آلمان$2760
اتریش$2400
آفریقای جنوبی$1170
نیجریه$185

در پایان، امید است که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی را در زمینه کار ضمن تحصیل در اتریش کسب کرده باشید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه انواع راه های مهاجرت به اتریش بطور قانونی اعم از تحصیل در اتریش، کار در اتریش، ازدواج در اتریش و همچنین سرمایه گذاری در اتریش می باشد.

سوالات پرتکرار در خصوص کار دانشجویی در اتریش

متقاضیان کار دانشجویی در اتریش سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • دانشجویان مقطع کارشناسی در اتریش چند ساعت اجازه کار دارند؟ دانشجویان مقطع کارشناسی جهت کار دانشجویی 20 ساعت در هفته مجوز دارند.
  • دانشجویان ارشد دانشگاه های تاریش چند ساعت در هفته فرصت کار دارند؟ کار دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته است.
  • دانشجویان در مقطع دکترا چند ساعت در هفته به کار می پردازند؟ معمولا 30 ساعت در هفته مجوز کار دانشجویی را دارند.
  • دانشجویان اتریش بابت کار پاره وقت چقدر دریافت می کنند؟ حقوق یک دانشجوی مقیم اتریش جهت کار دانشجویی 8€ تا 12€ (یورو) در ساعت است.
  • کار دانشجویی که دانشجویان می توانند انجام دهند چیست؟ بسیاری از دانشجویان در دانشگاه به کارهایی از قبیل کار در کتابخانه یا دستیاری استاد می پردازند و یا کار خدماتی انجام می دهند.
5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *