ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در لهستان

کار دانشجویی در لهستان

دانشجویانی که از نقاط مختلف جهان در لهستان مشغول تحصیل هستند مجاز به کار دانشجویی در لهستان می باشند اما باید از شرایط آن آگاه باشند. از آنجا که هزینه های تحصیلی و مخارج زندگی در کشور لهستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی در سطح پایینی است، لذا افراد زیادی مشتاق به تحصیل در دانشگاه های لهستان و زندگی در این کشور هستند.

آنها می توانند با دریافت ویزای تحصیلی لهستان، امکان بهره مندی از مزایا و امکانات لهستان را داشته باشند. دانشجویان با اشتغال در حین تحصیل قادر خواهند بود بخشی از مخارج تحصیلی و زندگی خود را پوشش دهند. اما شرایطی برای کار دانشجویی در این کشور حاکم است که دانشجویان باید دارا باشند. با خواندن مقاله ذیل که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده است، به این شرایط آگاهی می یابید.

کار دانشجویی در لهستان در 2024

همان طور که گفته شد دانشجویانی که به تحصیل در لهستان در سال 2024 مشغول هستند، مجاز به کار دانشجویی در این کشور می باشند. برخی از دروس دانشگاهی دانشجویان به گذراندن دوره های کارورزی و کارآموزی اختصاص دارد. آنها برای گذراندن این دوره ها می توانند به کار نزد کارفرما به صورت پاره وقت مشغول شده و ضمن کارآموزی، به کسب تجربه بپردازند.

دانشجویانی که در اتحادیه اروپا سکونت دارند بدون دریافت مجوز کار می توانند در تمام طول سال به صورت پاره وقت به کار بپردازند. اما دانشجویان غیر اروپایی برای کار دانشجویی در این کشور بایستی دارای مجوز کار باشند. ضمنا آنها مجاز هستند تا در بازه زمانی خاصی مشغول به کار شوند که در ماه ژوئیه، اوت و سپتامبر است. این دسته از دانشجویان بایستی اجازه اقامت دارای اعتبار را نیز در دست داشته باشند.


الزامات کار دانشجویی در لهستان

در قانون نظام آموزشی در کشور لهستان اجازه کار دانشجویی برای متقاضیان بین المللی وجود دارد. از این رو دانشجویان اجازه خواهند داشت تا در کنار تحصیل به کار دانشجویی بپردازند و درآمدی کسب نمایند. طبق قوانین کار دانشجویی در لهستان ساعت کاری و میزان درآمد دانشجو با توجه به مقطع تحصیلی و نوع شغل پاره وقت متفاوت خواهد بود. از مهم ترین ویژگی های کار دانشجویی در لهستان می توان به موضوع تامین هزینه تحصیل و زندگی اشاره نمود.

لیست مشاغل پاره وقت جهت کار دانشجویی در کشور لهستان

در خصوص انتخاب مشاغل پاره وقت برای کار دانشجویی در کشور لهستان بایستی به مواردی مانند ساعت کاری و میزان درآمد توجه کنید. لیست مشاغل پاره وقت جهت کار دانشجویی در کشور لهستان عبارتند از:

  • فروشندگی در حوزه های مختلف
  • باریستا و کار در کافه
  • منشی و دستیار پزشکی
  • کار در شرکت های خدماتی
  • گارسون رستوران
  • آموزش و معلم خصوصی
  • ترجمه و فریلنسری

در باب لیست مشاغل مورد نیاز لهستان لینک فوق را بخوانید.

میزان درآمد کار دانشجویی در لهستان

حقوق ماهبانه کار در لهستان با توجه به نوع شغل پاره وقت متفاوت خواهد بود. هر چه شما در شغلی استخدام شوید که از بیشترین تخصص برخوردار باشد، میزان دریافتی شما بیشتر خواهد بود. اگر بخواهیم میزان درآمد کار دانشجویی در این کشور را به صورت ساعتی در نظر بگیریم حدود 19PLN (زواتی لهستان) خواهد بود که به طور میانگین رو به افزایش نیز می باشد. به طور کلی میزان درآمد حاصل از کار دانشجویی در این کشور به دلیل پایین بودن میزان درآمد دریافتی شامل پرداخت مالیات نخواهد شد.

شرکت های محبوب جهت کار دانشجویی در لهستان

بسیاری از دانشجویان تمایل دارند که در کشور لهستان در شرکت های محبوب مشغول به کار شوند و صاحب درآمد شوند. در نظر داشته باشید که کار در شرکت های پرطرفدار علاوه بر امتیاز کاری و کسب درآمد مطلوب شامل موضوع آشنایی با حوزه کاری مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو خواهد بود. از برندهای مهمی که امکان استخدام و کاریابی دانشجویی را برای متقاضیان افزایش خواهد داد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرکت خدماتی نوکیا
  • گروه مشاوره املاک بوستون
  • شرکت استارباکس
  • موسسه آموزشی و بین المللی زیست شناسی

در باب آژانس های کاریابی در لهستان لینک فوق را بخوانید. همچنین بهترین شرکت ها در زمینه استخدام کارآموز جهت کار دانشجویی در زمینه IT و کامپیوتر در کشور لهستان در تصویر زیر شرح داده شده است:

شرکت های محبوب جهت کار دانشجویی در لهستان

بهترین شهرها جهت کار دانشجویی در لهستان

انتخاب شهر یکی از عواملی است که در میزان درآمد حاصل از کار دانشجویی در لهستان تاثیرگذار خواهد بود. تمامی شهرهای کشور لهستان جهت کاریابی و کار دانشجویی مناسب می باشند و تنها با در نظر گرفتن میزان توانایی شما در انجام کار و تجربه کاری میزان درآمد شما سنجیده می گردد.

مهم ترین شهرها جهت کار دانشجویی در این کشور عبارتند از:

  • ورشو
  • کراکوف
  • لودز
  • وروکلاو

مدارک لازم جهت دریافت کارت اقامت لهستان

افرادی که جزو کشورهای غیر اروپایی هستند، بایستی برای تحصیل و کار دانشجویی در این کشور ویزا و مجوز اقامت داشته باشند. برای گرفتن مجوز اقامت اسناد و مدارکی لازم است که در زیر آمده است و می بایست تهیه و ارائه گردد:

  • تکمیل و ارائه فرم تقاضا به صورت یک نصخه اصلی و 3 نسخه کپی
  • ارائه تعداد 5 قطعه عکس رنگی جدید در ابعاد 3/4 * 5/3 سانتی متر و نیمرخ سمت چپ صورت متقاضی
  • ارائه اصل و یک نسخه کپی از مدارک سفر مانند پاسپورت جهت بررسی
  • مشخص نمودن آدرس دقیق محل سکونت در لهستان و اثبات آن در اداره دولتی دولتی محلی
  • رسید پرداختی هزینه های مربوط به پردازش

در بررسی موضوع کار دانشجویی در این کشور لازم است بدانید مجوز کار در کشور لهستان بر 5 نوع صادر می گردد که به شرح ذیل است:

مجوز کار دانشجویی در لهستان نوع A و B

مجوز نوع A، کار مختص متقاضیانی است که ضمن ثبت نام رسمی در ادارات دولتی لهستان، بر اساس قراردادی که مطابق با قانون مدنی است، مشغول به کار هستند. این نوع مجوز در بین دانشجویان، بسیار پرطرفدار و محبوب است. مجوز کار نوع B برای افرادی صادر می گردد که در هیات مدیره یک شرکت لهستانی عضویت داشته باشند. این نوع ویزا امکان صدور برای افرادی دارد که تمایل به کار کوتاه مدت 6 الی 12 ماهه دارند.

مجوز کار دانشجویی در لهستان نوع A و B

مجوز کار دانشجویی در لهستان نوع C و D و E

مجوز نوع C نیز به افرادی اختصاص دارد که برای مدت بیشتر از 30 روز، قصد کار در شعب یک شرکت خارجی در لهستان را دارند. در این صورت از این نوع مجوز استفاده می کنند. مجوز D برای اشخاصی صادر می گردد که عنوان بازاریاب یا از این گونه سمت ها را داشته باشند. افرادی که در حوزه صادرات یک شرکت خارجی لهستانی قصد اشتغال دارند. مجوز کار نوع E در صورتی که حیطه کاری و شغل فرد متقاضی هیچ یک از موارد فوق الذکر را دارا نباشد، می تواند از مجوز نوع E برای اشتغال در لهستان استفاده کند که به ندرت و نادر برای افراد صادر می گردد.

شرایط کار دانشجویی در لهستان در 2024

همان طور که گفته شد می توان از طریق کار دانشجویی در این کشور، نسبت به پوشش و تامین هزینه های تحصیلی و زندگی در این کشور اقدام نمود. دانشجویان بین المللی و خارجی هنگامی مجاز به کار ضمن تحصیل در این کشور هستند که در مراکز و موسسات آموزشی لهستان ثبت نام نموده باشند. در سال 2024 دانشجویان این امکان را دارند که به مدت 20 ساعت در طول هفته کار کنند. ضمنا در طول تعطیلات نیز مجاز هستند به مدت 3 ماه به صورت تمام وقت به اشتغال بپردازند. افرادی که دارای کارت اقامت لهستان هستند،‌ می توانند به صورت تمام وقت مشغول کار شوند.

قوانین کار دانشجویی در لهستان

طبق قوانین لهستان، کلیه دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف که دارای مجوز اقامت موقت هستند، بدون اخذ اجازه کار، مجاز به کار در این کشور بوده و می‌توانند به کار دانشجویی مشغول شوند. به متقاضیان تحصیل و کار در این کشور،‌ اجازه کار توسط دولت اعطا می‌گردد. نهایتا آنها می توانند با یافتن کار در لهستان و تبدیل ویزای تحصیلی به کاری، طی شرایطی اقامت دائم این کشور را به دست آورند.

اکنون که با شرایط کار دانشجویی در این کشور و قوانین مربوط به ادامه تحصیل در لهستان آشنا شده اید، بهتر می‌توانید نسبت به مهاجرت تحصیلی به این کشور تصمیم‌ گیری نمایید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز مفتخر است که شما را در مسیر اخذ پاسپورت لهستان باشد.

پرسش هایی درباره کار دانشجویی در لهستان

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در رابطه با این موضوع همواره مطرح می شوند عبارتند از:

  • امتیاز کار دانشجویی در این کشور چیست؟ می توان گفت که دانشجویان از این طریق می توانند هزینه های زندگی خود در لهستان را تامین کنند.
  • آیا می توان از سابقه کار دانشجویی در لهستان برای دریافت اقامت استفاده کرد؟ بله با توجه به این که کار دانشجویی در این کشور به صورت نیمه وقت انجام می شود، دانشجویان به ازای هر دو سال کار، یک سال سابقه کار دریافت می کنند.
  • آیا می توان به عنوان دانشجوی خارجی در لهستان کار کرد؟ بله هیچ محدودیتی برای کار کردن وجود ندارد. با این حال دانشجویان فقط 20 ساعت در هفته می توانند در این کشور کار کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *