ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در سوئد

کار ضمن تحصیل در سوئد

دانشجویان خارجی همواره بدنبال کار دانشجویی در سوئد هستند، زیرا میتوانند هزینه های خود را کاهش دهند و مقدمات اخذ کار تمام وقت را ایجاد نمایند. پس از تحصیل اگر کار پیدا نمایند و بیمه و مالیات خود را پرداخت نمایند، شروعی برای اقامت دائم آن ها خواهد بود. کار دانشجویی در سوئد در هر مقطع دارای تایم قانونی می باشد.

در مقاله زیر که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • آیا دانشجویان در کشور سوئد مجاز به انجام کار هستند؟
  • نحوه کاریابی و شرایط کار نیمه وقت دانشجویی در سوئد چگونه است؟
  • شرایط اخذ اقامت پس از پایان تحصیلات در سوئد به چه صورتی می باشد؟

اینفوگرافیک کار دانشجویی در سوئد

اهمیت کار دانشجویی در سوئد در 2023

کار ضمن تحصیل در سال 2023 از جهات مختلفی اهمیت دارد که مهم ترین دلایل آن تامین نیازهای مادی زندگی مثل هزینه خوراک، اجاره مسکن یا خوابگاه و انرژی و در مواقعی هزینه های ترم دانشگاه یا کالج خواهد بود. با پرداخت بیمه و مالیات شروعی برای بحث اقامت دائم فرد خواهد بود، اگر کارفرمایی که دانشجو ضمن تحصیل برای او کار می کند، از فرد راضی باشد این فرصت برای او به وجود می آید که پس از تحصیل هم بتواند با کارفرما قرارداد کار به صورت تمام وقت منعقد کرده و پس از تحصیل هم کار داشته باشد. سوئد کشور در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است، پایتخت این کشور استکهلم و چهارمین کشور بزرگ اروپا بوده و افردا به زبان سوئدی دراین کشور صحبت می کنند.


درباره سطح هزینه تحصیلی در سوئد 2023

با اینکه همگان اذعان دارند که سطح کیفیت آموزش عالی در سوئد خیلی بالاست ولی نباید فراموش کرد که هزینه تحصیل و زندگی دانشجوئی در سوئد نیز بالاست. و این موضوعی است که بایستی مورد توجه دانشجویان متقاضی تحصیل در سوئد قرار گیرد. مطابق قوانین کشور سوئد، تحصیل دانشجویان از اتحادیه اروپا (EU) در دانشگاه های این کشور رایگان تمام می شود اما برای دانشجویان خارجی همراه با پرداخت شهریه می باشد. سطح این شهریه با توجه به برنامه آموزشی و دانشگاه محل تحصیل افراد ممکن است متفاوت باشد.

همان طوری که نمودار آماری زیر نیز به این واقعیت اشاره می کند:

سطح هزینه تحصیلی در سوئد

با وجود اینکه سطح شهریه های تحصیلی در سوئد در قیاس با اغلب کشورهای اروپایی کمی گران است. ولی دانشجویان بین المللی می توانند با مقایسه سطح شهریه کالج ها و دانشگاه های مختلف سوئدی، ارزانترین دانشگاه ها را انتخاب کرده و بدین ترتیب برای اخذ پذیرش از کشور سوئد آماده شوند. همان گونه که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود ارزانترین دانشگاه های سوئد 2023 از قرار زیر می باشد:

ارزانترین دانشگاه های سوئد

هزینه زندگی دانشجویی در سوئد

از موضوعات کلیدی و مهمی که در زمینه تحصیل در سوئد 2023 بایستی مدنظر دانشجویان خارجی قرار گیرد، هزینه زندگی دانشجویی در این کشور است. هزینه ای که متوسط آن ماهیانه بین 700 الی EUR 1200 (یورو) متغیر می باشد. .در مدیریت آن و احتمالا بالا و پایین شدنش نیز خود دانشجو و لایف استایلش دخیل می باشد همانگونه که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، بیشترین هزینه در بین انواع هزینه های زندگی دانشجوئی در سوئد مربوط به هزینه خرید از بازارهاست:

توزیع درصدی هزینه زندگی در سوئد

پارامترهای حائز اهمیت در باب کار دانشجویی در سوئد

شرکت هایی همچون ولوو، Skanska شرکت هایی هستند که در کشور سوئد سرمایه گذاری نموده اند، برخی از دانشجویان با مراجعه به این شرکت ها می­ توانند به انجام کارهای پاره وقت در این کشور بپردازند. همچنین هر ساله نمایشگاه هایی در سوئد برگزار می ­گردد که دانشجویان با استفاده از این فرصت می ­توانند با کارفرمایان در سوئد مصاحبه نموده و برای همکاری در انجام کارهای نیمه وقت پیشنهاد نمایند. البته امکان کار دانشجویی به عنوان آشپز، گارسون و غیره در هتل ها، رستوران ها، کافی شاپ ها و غیره هم برای دانشجویان در سوئد وجود دارد، منتهی درآمد کار دانشجویی مرتبط با رشته تحصیلی معمولا بالاتر خواهد بود. چند نکته مهم دیگر در خصوص کار دانشجویی در سوئد عبارت هستند از:

  • کار در سوئد برای دانشجویان به مثابه سکوی پرشی، پس از اتمام تحصیلات در خصوص اقامت دائم
  • فرصت های شغلی بیشتر در خصوص تسلط داشتن به زبان سوئدی
  • درآمدی برابر 100€ تا 550€ (یورو) در ماه

مراحل کار دانشجویی در سوئد

افراد به عنوان یک دانشجوی بین المللی در سوئد به لحاظ قانونی مجاز به کار در کنار دوره آموزشی خود خواهند بود که سقف آن تا 40 ساعت در هفته است. برای هر مقطع شغلی همانطور که در بالا ذکر شد، در نظر گرفته است. هنگامی که دانشجو برای دریافت اقامت دائم به اداره مهاجرت سوئد درخواست می دهد از او مدرکی مبتنی بر اینکه با کار ضمن تحصیل خود در حین دوران تحصیل به دوره تحصیل خود لطمه ای وارد نشده و همچنین امتیاز خوبی و قابل قبولی را براساس ارائه معدل و ریز نمرات خود به دست آورده سپس اداره مهاجرت با بررسی این موارد به افراد اعطای اقامت می کند و در غیر این صورت آن ها مجاز به اقامت در سوئد نیستند.

پیدا کردن یک شغل نیمه وقت در سوئد

پیدا کردن یک شغل نیمه وقت در کشور سوئد ممکن است آسان نباشد، مخصوصا اگر افراد به زبان سوئدی مسلط نباشند، با این حال راه هایی وجود دارد که احتمال استخدام فرد را افزایش می دهد:

  • آگهی های تبلیغاتی یک شرکتی که برای استخدام نیروی کار فرصت شغلی خود را در روزنامه و مجله آگهی می کنند و دانشجو می تواند رزومه خود را همراه با بیان علاقه مندی ها برای آن ها ارسال نماید.
  • راه دیگر برای پیدا کردن شغل، استفاده از تابلوهای اطلاع رسانی مخصوص فرصت های شغلی در سوئد می باشد.
  • کتابخانه های عمومی محل خوبی برای شروع هستند زیرا آنها معمولا تبلیغات شغلی زیادی را ارائه می دهند.
  • موتورهای جستجوگر اینترنتی نیز از پربازده ترین راه ها برای پیدا کردن شغل دانشجویی می باشند.
  • موسسات کاریابی: Arbetsförmedlingen – Arbetsförmedlingen/ EURES/ KTH Career/ Studentjob.

سهولت یافتن کار دانشجویی در سوئد

مهم ترین نکاتی که برای یافتن شغل در سوئد وجود دارد عبارت هستند از:

  • تسلط داشتن به حداقل 2 زبان سوئدی و انگلیسی
  • تحصیل در دانشگاهی که رنکینگ خوبی در سوئد و در سطح جهانی دارد؛ از جمله:
    • University of Stockholm
    • University of Uppsala
    • Lund University

سهولت یافتن کار ضمن تحصیل در سوئد

با رعایت این 2 شرط، چه ضمن تحصیل و چه پس از فارغ التحصیلی، یافتن شغل در کشور سوئد دشوار نخواهد بود. البته باز هم در اتحادیه اروپا شرایط کاریابی در کشورهای اتریش، آلمان و هلند بهتر از سوئد است چرا که فرصت های شغلی بیشتری در کشورهای مزبور وجود دارد. این مسئله در جدول ذیل بهتر بررسی شده است:

نام کشورنرخ بیکاری در سال 2023
سوئد%8.8
آلمان%3.4
اتریش%4.2
هلند%2.9

با این حال مزایای زیادی در سوئد وجود دارد که باعث شده علی رغم این که نظام تحصیلی آن برای دانشجویان غیر اروپایی (non-EU/EEA students) پولی است، افراد زیادی از سرتاسر دنیا از جمله ایران این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. در واقع در سوئد شهریه سالانه دانشگاه ها با توجه به رشته تحصیلی بین 8000€ تا 25500€ (یورو) می باشد. اما به دلایل مختلف از جمله اجازه کار ضمن و پس از تحصیل، صدور ویزای همراه در غالب موارد و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

نکات یافتن شغل در کشور سوئد

با رعایت شرایط زیر به راحتی می توانید به کار در کشور سوئد برسید:

  • در دانشگاه های سوئد تحصیل کرده باشید.
  • زبان سوئدی را یاد بگیرید.
  • در طول تحصیل خود به صورت پارت تایم کار کنید.
  • پایان نامه نهایی خود را بر أساس تحقیقات شرکت های سوئدی بنویسید.
  • با کارفرماهای سوئدی به صورت مستقیم ملاقات کنید.
  • در دوره های کارآموزی ثبت نام نمایید.
  • در اتحادیه های دانشجویی شرکت نمایید.

اقامت پس از تحصیل در سوئد

سوئد کشور بسیار مطلوبی برای شروع کار پس از تحصیل می باشد، زیرا شرکت های بین المللی زیادی در این کشور وجود دارد که در جستجوی افراد زیادی مخصوصا چند زبانه ها هستند، اشخاصی که از طریق ویزای تحصیلی به کشور سوئد مهاجرت کرده اند به آن ها اجازه داده می شود که 12 ماه پس از اتمام دوره تحصیلشان به منظور جستجوی کار در این کشور سکونت داشته باشند و اگر فرد پیشنهاد شغلی قبلی که حین تحصیل داشت و یا پیشنهاد شغلی جدید از کارفرما ارائه دهد، قادر خواهد بود که ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری سوئد تبدیل نماید.

مزایای کار در سوئد برای دانشجویان

کار در سوئد برای دانشجویان علاوه بر اینکه موجب می­گردد تا دانشجویان بتوانند برخی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در این کشور را پوشش دهند، مزایای دیگری را نیز بهمراه دارد. در ادامه ما به برخی از این مزایا اشاره نموده ایم:

  • انجام کار در سوئد برای دانشجویان موجب کسب تجربه و تقویت رزومه های دانشجویان می­ گردد.
  • افزایش مهارت دانشجویان
  • آشنایی با بازارهای کاری سوئد و انجام کار پس از تحصیل در سوئد
  • کسب درآمد و تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در سوئد

متوسط درآمد ماهیانه در سوئد در سال 2023

دانشجویانی که طی سال 2023 در سوئد به کار پاره وقت مشغول باشند با توجه به نوع شغل، ماهیانه بین 150€ (یورو) تا 500€ (یورو) حقوق دریافت می کنند. اما درآمدی که افراد پس از اخذ مدرک تحصیلی و در نتیجه کار تمام وقت دریافت می کنند بسیار بیشتر است. در واقع سوئد در کنار سوئیس، دانمارک، نروژ، استرالیا، هلند و غیره یکی از کشورهایی است که مردم آن بیشترین میزان درآمد و بالاترین قدرت خرید را دارند.

سوئد علاوه بر سطح بالای درآمد، از ویژگی های مثبت دیگری مثل امنیت فوق العاده بالا و امکانات رفاهی و بهداشتی درجه یک و غیره نیز برخوردار است. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص کار ضمن تحصیل در سوئد و درآمد ناشی از آن توضیحاتی ارائه گردید.

دلایل کار دانشجویی در سوئد

سالانه بیش از صدها دانشجویی بین المللی از سراسر جهان به دلایل مختلفی کار دانشجویی در سوئد را برای آینده شغلی خود انتخاب می کنند. به طور کلی کار دانشجویی در سوئد برای دانشجویان بین المللی که به دنبال پس انداز حین تحصیل در این کشور هستند مزایا بی شماری را به همراه دارد. همچنین پس از شرکت در کلاس های درسی بیش از 8 ساعت در روز، آخرین کاری که می توانید انجام دهید خود را به یک شیفت کاری 4 ساعته در سوئد متعهد کنید. یکی از اصلی ترین دلایل کار دانشجویی در سوئد کسب درآمد اضافی و کسب تجربه کاری در این کشور می باشد.

در نمودار زیر می توانید روند استخدام دانشجویان برای کار دانشجویی در سوئد را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند استخدام دانشجویان برای کار دانشجویی در سوئد

برای اینکه بیشتر با دلایل کار دانشجویی در سوئد آشنا شوید، جدولی را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم:

مهمترین دلایل کار دانشجویی در سوئدتوضیحات
مدیریت پولوقتی که خود دانشجویان در سوئد شروع به کسب درآمد می کنند، در مورد نحوه خرج کردن پول نقدی که به سختی به دست آورده اید محتاط تر می شوید.
کسب مهارت های قابل انتقالمشاغل پاره وقت دانشجویی در سوئد، می تواند به دانشجویان کمک کند که مهارت های کلیدی را از تجربه کاری به دست آورند.
اعتماد به نفساگر خجالتی و درونگرا هستید، یک شغل پاره وقت در سوئد می تواند به شما کمک کند از پوسته خود خارج شوید و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند.

علاقه مندان به تحصیل در سوئد، نروژ، دانمارک، اتریش، هلند، ایتالیا، مجارستان، انگلیس، کاناد و غیره می توانند به منظور بررسی شرایط خود و کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص کار دانشجویی در سوئد

متقاضیان کار دانشجویی در سوئد با پرسش های زیر روبرو می شوند:

  1. چرا کار دانشجویی در سوئد موضوعی پرمخاطب است؟ از جنبه درآمدزایی این موضوع و آشنایی با بازار کار سوئد در خصوص اقامت پس از تحصیل.
  2. چگونه می توان نسبت به کار دانشجویی در سوئد اقدام نمود؟ موسسات معتبر کاریابی و روزنامه و آگهی های چاپی و اینترنتی کمک به سزایی به افراد در این باب می کنند.
  3. نکات مهم در خصوص پیدا کردن کار در سوئد چیست؟ دانش زبان سوئدی، تحصیل در سوئد، ملاقات حضوری با کارفرما از اصلی ترین موارد است.
  4. مجوز کار دانشجویی در سوئد چقدر است؟ دانشجویان می توانند به صورت تمام وقت در سوئد کار کنند.
  5. متوسط هزینه تحصیلی در سوئد 2023 چقدر میباشد؟ برای دانشجویان مقطع لیسانس سالانه بین €12000 تا €14000 (یورو) و برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس نیز سالانه بین €10000 تا €12000 (یورو) می باشد.
5/5 - (12 امتیاز)

15 دیدگاه برای “کار دانشجویی در سوئد

  1. مهراد گفت:

    کار ضمن تحصیل نیاز به زبان داره ، قبل رفتن باید زبان سوئدی هم خوند

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در برخی از مشاغل میشه امید به این داشت که به زبان انگلیسی هم بشه کار پیدا کرد

  2. تبسم فرجي گفت:

    سلام ممنونم از مقاله خوبتون من ٢٦ ساله هستم ليسانس حقوق آيا امكان تحصيل در رشته ادبيات سوئدي دارم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در مقطع کارشناسی این امکان برای شما وجود داره.

  3. سعید گفت:

    آیا با کار ضمن تحصیل در سوئد، میشه اونقدر درآمد داشت که امکان پرداخت هزینه اجاره آپارتمان داشت؟ لطفا در مورد هزینه های زندگی دانشجویی تو این کشور توضیح بدید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله با توجه به آزادی کار در سوئد برای دانشجویان این امکان وجود دارد

  4. ali ram گفت:

    بابت مطلب خوتون با موضوع کار ضمن تحصیل در سوئد تشکر میکنم اگه امکانش هست در مورد کار ضمن تحصیل در کشور سوئیس هم مطلب بذارید

    1. امیر جلالی گفت:

      شما می تونید در مقاله کار ضمن تحصیل در سوئیس اطلاعات کافی به دست بیارید.

  5. سحر گفت:

    سلام
    امکانش هست در مورد ویزای کاری سوئد توضیح دهید.
    ممنون بابت اطلاعات به روزتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای اینکه بتونید ویزای کار سوئد رو دریافت کنید باید از این کشور پیشنهاد کار رسمی داشته باشید یا اینکه از طریق تحصیل در سوئد به این کشور ورود پیدا کنید و بعد از پایان درستون یک شغل پیدا کنید و توی این کشور بمونید.

  6. محمد گفت:

    آیا به دانشجوی ایرانی هم کار می دهند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله قطعا این اتفاق میوفته به شرط این که تسلط خوبی به زبان داشته باشید

  7. hiva گفت:

    سلام و تشکر از سایت خوبتون آیا با کار حین تحصیل در سوئد میشه زندگی روزانه دانشجوییو ساپورت کرد در این کشور؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      با توجه به اینکه 40 ساعت کار موقت در این کشور ممکن هست، بله می تونید به راحتی این کار رو انجام بدید

  8. کورش زندیه گفت:

    سوئد رو خیلی دوست ندارم
    ولی مقاله تون پر بار بود متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *