ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در سوئیس

اقامت پس از تحصیل در سوئیس

همواره یکی از دغدغه ها و سوالات دانشجویان علاقه مند به تحصیل در سوئیس، شرایط و قوانین اقامت پس از تحصیل در سوئیس می باشد. متقاضیان تحصیل در این کشور زیبا بایستی بدانند که آنها پس از فارغ التحصیلی می توانند در این کشور کار پیدا کرده و اقامت خود را از این کشور اخذ نمایند.

  • شرایط اقامت سوئیس پس از تحصیل چگونه است؟
  • بعد از اتمام تحصیل در سوئیس چقدر زمان داریم تا کار پیدا کنیم؟
  • مدارک لازم جهت تبدیل ویزای تحصیلی به کاری سوئیس چیست؟

با اینکه اخذ ویزای کار سوئیس به واسطه محدودیت های اعمالی دولت سوئیس از سال 2015 کمی دشوار است اما، این امر مخصوصا برای فارغ التحصیلان دانشگاهی با وجود ارائه پیشنهاد کاری امری آسان و امکان پذیر است. تلاش کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمائی و مشاوره هموطنان عزیز در هر زمینه مهاجرتی و اقامتی از جمله شرایط مهاجرت به اروپا و کشور سوئیس می باشد.

اقامت شش ماهه پس از تحصیل در سوئیس

یکی از امتیازات اصلی آموزش در کشور سوئیس، اعطای اقامت 6 ماهه به فارغ التحصیلان خارجی می باشد. هدف از اخذ ویزای تحصیلی سوئیس اقامت در واقع کمک به فارغ التحصیلان جهت یافتن کار و نیز دست یابی به اقامت پس از تحصیل در این کشور می باشد. اما دانشجویان باید توجه کنند که مجوز اقامت 6 ماهه فرصت نایاب و طلایی برای جستجوی کار و تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری سوئیس در بازه زمانی مشخص می باشد. در صورت عدم موفقیت در یافتن پیشنهاد کاری (Job Offer) ویزای اقامت 6 ماهه به هیچ وجه تمدید شدنی نیست و متقاضی ملزم به ترک این کشور می باشد. برای بهره گیری از فرصت اقامت 6 ماهه سوئیس متقاضیان نیازمند ارائه مدارک زیر به ادارات مهاجرتی استانی هستند:

  • گواهی یا مدرک دیگر جهت اثبات اتمام دوره تحصیلی
  • مدرک اثبات تمکن مالی در طی دوره زمانی اقامت 6 ماهه در کشور سوئیس
  • مدرک سکونتی در کشور سوئیس

شرایط اقامت پس از تحصیل در سوئیس 2023

اما اگر چنانچه متقاضی موفق به کاریابی شد، قبل از شروع به کار کارفرما باید درخواست مجوز اقامتی و ویزای کار متقاضی را به ادارات ذی صلاح مهاجرتی در یکی از استان های سوئیس که متقاضی در آنجا کار خواهد کرد، تحویل دهد. به طور همزمان نیز متقاضی از کشور خود می تواند درخواست ویزای ورود (Entry Visa) خود را به سفارت این کشور ارائه دهد. پس از ورود امکان پیگیری درخواست اقامت پس از تحصیل در این کشور وجود دارد. در واقع، شرایط کار در سوئیس برای کلیه متقاضیان فارغ التحصیل از دانشگاه های سوئیسی یکسان است و لازم به یادآوری است که ماکسیمم مدت اقامت از طریق این روش در 2023 تا 2 سال می باشد. ویزای کار سوئیس به متقاضیان امکان کار و زندگی در سوئیس را اعطاء می کند.

دلایل اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس

سالانه بیش از صدها تبعه خارجی از کشورهای مختلف جهان، به دلایلی مختلفی به دنبال اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس هستند. زیرا اخذ اقامت پس زا تحصیل در سوئیس برای دانشجویان بین المللی که به دنبال شکوفایی فرصت های خود در این کشور هستند مزایا بی شماری را ارائه می دهد. همچنین تا زمانی که تمام معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشید، از جمله زندگی در سوئیس برای یک دوره مشخص، می توانید بریا اجازه اقامت در سوئیس پس از فارغ التحصیلی اقدام نمایید. بنابرین اقامت پس از تحصیل در سوئیس مزایا بی شماری را برای اتباع خارجی به همراه دارد.

در نمودار زیر می توانید روند اقامت پس از تحصیل در سوئیس را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند اقامت پس از تحصیل در سوئیس

برای آشنایی بیشتر با دلایل اساسی اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس به جدول زیر مراجعه فرمایید:

دلایل اخد اقامتتوضیحات
کار آزاد در سوئیساتباع کشورهای خارجی می توانند با اخذ اقامت پس از فارغ التحصیلی در سوئیس به کار آزاد در این کشور مشغول شوند.
دسترسی به بازار کار سوئیسیکی از اصلی ترین مزیت های اقامت پس از تحصیل در سوئیس، دسترسی به بازار کار این کشور با توجه به حرفه متقاضیان می باشد.
خرید املاک و مستغلات در سوئیسهیچ گونه محدودیتی برای خرید املاک و مستغلات برای دارندگان اقامت سوئیس در این کشور وجود ندارد.
پذیرش در مراکز آموزشیدارندگان اقامت پس از تحصیل در سوئیس می توانند در هر مرکز آموزشی در این کشور پذیرش بگیرند.
آزادی نقل مکان به تمامی نقاط سوئیسبا اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس می توانید از آزادی نقل مکان به هر نقطه از سوئیس لذت ببرید.

شرایط اقامت پس از تحصیل در سوئیس

تسهیل اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس

در واقع قانون مهاجرت سوئیس به فارغ التحصیلان خارجی از دانشگاه های سوئیس امکان اقامت 6 ماهه جهت جستجوی کار، دقیقا تحت شرایط مشابه با فارغ التحصیلان را اعطاء می کند. در طی این 6 ماه فرصت اقامتی سوئیس پس از تحصیل، متقاضیان می توانند در حین جستجوی کار از مجوز کار 15 ساعتی در هفته نیز برخوردار شوند. پس از کاریابی در سوئیس در مهلت قانونی، کارفرما از طرف متقاضی به ادارات مهاجرتی محلی ویزای کار را درخواست می دهد.

همزمان متقاضی نیز با درخواست ویزای ورود از طریق سفارت سوئیس در کشور خود، مقدمات سفر و اخذ ویزای اقامت و کار سوئیس را پس از ورود به این کشور فراهم می نماید. منتهی کسانی که از فرصت 15 ساعت در هفته برای مشغول شدن به کار ضمن تحصیل در سوئیس استفاده کرده باشند، نه تنها برخی از هزینه های زندگی در سوئیس را تامین نموده اند، برای یافتن شغل تمام وقت هم شرایط بهتری دارند.

چرا که هم بازار کار سوئیس را شناخته اند هم سابقه کار عملی دارند که مد نظر کارفرمایان سوئیسی است. راه دیگر برای تسهیل اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس، سابقه تحصیل در دانشگاه های مطرح این کشور است. از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ETH Zurich
  • University of Zurich
  • University of Geneva

اخذ ویزای کار سوئیس برای فارغ التحصیلان در 2023

اولین کاری که متقاضیان بایستی برای اقامت پس از تحصیل در این کشور انجام دهند، یافتن کار یا پیشنهاد کاری از طرف کارفرما می باشد. به محض یافتن کار مناسب در سوئیس، کارفرما درخواست ویزای کار را از طرف متقاضی به اداره خدمات کار محلی ارائه می دهد. این اداره پس از بررسی درخواست و آن را جهت تایید به اداره مهاجرت فدرال (FOM) ارسال می کند. به هنگام بررسی درخواست ها، FOM صلاحیت متقاضیان را بر مبنای فاکتورهایی مثل مهارت زبان، سن، مدرک تحصیلی و غیره مورد ارزیابی قرار می دهد. در سال

2023 معمولا افراد زیر صلاحیت اخذ ویزای کار در سوئیس را دارند:

  • متقاضی مدیر، متخصص یا کارگر ماهر باشد؛ یعنی به عبارتی دارای مدرک دانشگاهی، مهارت خاص و سال ها سابقه کار مفید باشد.
  • هیچ شخص داوطلب سوئیسی و EU /EFTA مناسب برای پست شغلی مورد نظر وجود نداشته باشد.

شرایط و مدارک برای اخذ ویزای کار سوئیس

پس از ارائه پیشنهاد کاری و نیز اطلاع از شرایط و ضوابط اقامت پس از تحصیل در این کشور، متقاضیان بایستی مدارک لازم برای اخذ ویزای کار سوئیس را تهیه نمایند. اما باید توجه کرد که فرم های درخواست و شرایط خاص از استانی به استان دیگر متفاوت است. اما در کل، درخواست ویزای کار این کشور مشروط به تهیه مدارک توسط متقاضی و ارائه آن توسط کارفرما می باشد. مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در سوئیس به صورت زیر می باشد:

  • کپی از پاسپورت/ صفحه اطلاعات شخصی
  • کپی از آگهی شغلی (روزنامه ای/ آنلاین)
  • CV یا رزومه متقاضی
  • کپی مدارک تحصیلی یا حرفه ای (ترجمه شده به یکی از زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی)
  • جزئیاتی در خصوص دانشگاه محل تحصیلات عالی، همانند تاریخ ها، موضوعات و نمرات

در این اثنا، متقاضی هم باید از طریق سفارت یا کنسولگری سوئیس درخواست ویزای ورود دهد تا بدین وسیله بتواند قانونا تا زمان دریافت ویزای کار و اقامت سوئیس در این کشور بماند. FOM نتیجه تصمیم خود را درباره درخواست متقاضی به کارفرمای مربوطه ارسال می نماید. در صورت تایید، اداره مهاجرت استانی به سفارت سوئیس اطلاع داده تا ویزای کار برای متقاضی صادر شود.

به هنگام ورود به سوئیس، متقاضی 14 روز فرصت دارد تا در اداره ثبت مقیم های سوئیس ثبت نام نماید و ویزای اقامت خود را نیز دریافت نماید. پس از این مرحله امکان اقامت فراهم شده و متقاضیان می توانند در این کشور به کار مشغول شوند. اقامت پس از تحصیل در این کشور برای فارغ التحصیلان دانشگاهی با یافتن پیشنهاد کاری امکان پذیر است.

مشاغل پردرآمد جهت کار پس از تحصیل در سوئیس

این امر با توجه به این که فرد در چه مقطعی در سوئیس به تحصیل پرداخته متغیر است به عنوان مثال وکالت در زمره پر درآمدترین شغل ها در سوئیس است اما تنها کسی می تواند به وکالت مشغول باشد که کارشناسی حقوق را از یک دانشگاه سوئیسی اخذ کرده باشد. این شرایط برای کار پس از تحصیل در سوئیس در خصوص سایر رشته های علوم انسانی نیز صدق می کند اما کسانی که فارغ التحصیل رشته های فنی-مهندسی هستند حتی اگر کارشناسی خود را از کشور دیگری گرفته اند و دوره کارشناسی ارشد را در سوئیس گذرانده اند، می توانند به راحتی شغلی در سوئیس پیدا کنند.

در میان رشته های مختلف پس از حقوق و دندان پزشکی، که بالاترین درآمد را به خود اختصاص داده اند، فارغ التحصیلان رشته های مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و معماری علاوه بر این که بیشترین درآمد را دارند، راحت تر و سریع تر نیز کار پیدا می کنند. البته این شرایط مختص سوئیس نیست و تقریبا در سایر کشورهای اروپایی نیز شرایط خوبی برای جامعه مهندسین فراهم است، به عنوان مثال با توجه به ذخایر نفتی مهندسی شیمی در نروژ بازارکار فوق العاده خوبی دارد و مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی کامپیوتر در آلمان موجب کسب درآمد بالا و حتی اخذ کارت آبی می گردد. در این رابطه کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند هموطنان را با مشاوره های تخصصی تا اخذ ویزای کار سوئیس یاری نمایند.

مهم ترین سوالات اقامت پس از تحصیل در سوئیس

در این بخش به پرتکرارترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • شرایط اقامت پس از تحصیل در سوئیس به چه صورت است؟ اما اگر چنانچه متقاضی موفق به کاریابی شد، قبل از شروع به کار کارفرما باید درخواست مجوز اقامتی و ویزای کار متقاضی را به ادارات ذی صلاح مهاجرتی در یکی از استان های سوئیس که متقاضی در آنجا کار خواهد کرد، تحویل دهد. به طور همزمان نیز متقاضی از کشور خود می تواند درخواست ویزای ورود (Entry Visa) خود را به سفارت این کشور ارائه دهد. پس از ورود امکان پیگیری درخواست اقامت پس از تحصیل در این کشور وجود دارد. در واقع، شرایط کار در سوئیس برای کلیه متقاضیان فارغ التحصیل از دانشگاه های سوئیسی یکسان است و لازم به یادآوری است که ماکسیمم مدت اقامت از طریق این روش در 2023 تا 2 سال می باشد. ویزای کار سوئیس به متقاضیان امکان کار و زندگی در سوئیس را اعطاء می کند.
  • کلیات تسهیل اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس چه مواردی خواهد بود؟ در واقع قانون مهاجرت سوئیس به فارغ التحصیلان خارجی از دانشگاه های سوئیس امکان اقامت 6 ماهه جهت جستجوی کار، دقیقا تحت شرایط مشابه با فارغ التحصیلان را اعطاء می کند. در طی این 6 ماه فرصت اقامتی سوئیس پس از تحصیل، متقاضیان می توانند در حین جستجوی کار از مجوز کار 15 ساعتی در هفته نیز برخوردار شوند. پس از کاریابی در سوئیس در مهلت قانونی، کارفرما از طرف متقاضی به ادارات مهاجرتی محلی ویزای کار را درخواست می دهد.
5/5 - (14 امتیاز)

15 دیدگاه برای “اقامت پس از تحصیل در سوئیس

  1. هلنا گفت:

    با اخذ اجازه کار بعد گذروندن دوره دکتری با فاند تحصیلی آیا مدت زمان دوره دکتری از اون ده سالی که باید برای گرفتن شهروندی طی بشه کسر میشه یا نه؟ اگه بعد از دکتری برای پست داک اقدام کنیم چطور؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که دوره دکترای شما امکان کار تمام وقت داشته باشه و شما کار کنید، حساب می شه. اگر کار نکنید که کلا محاسبه نمیشه.
      اگر نیمه وقت باشه هم نصف حساب میشه

  2. منوچهر گفت:

    خیلی از افرادی که اونجان میگن کار تو رشته های مدیریتی و بیزینس خوبه اما چجوری میشه از دانشگاهاش پذیرش شد؟ من آیلتسم 6 آکادمیک هست

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما محدودیتی ندارید که تجربه تحصیل در سوئیس رو به دست بیارید، باید مدارکتون رو ترجمه کنید و در اختیار دانشگاه قرار بدید

  3. حسنا کریمی گفت:

    برای اقامت پس از تحصیل در سوئیس آیا محدودیت سنی هم وجود داره ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر

  4. Deniz گفت:

    آیا پس از فارغ التحصیلی تا یافتن کار ، ویزای تحصیلی امکان اقامت میده به دانشجو

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید از فرصت استفاده کنید

  5. هزاره گفت:

    آیا پس از اتمام تحصیلات در سوئیس میتوان برای اعضای خانواده نیز اقامت این کشور را اخذ نمود؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که شما بتونید توی این کشور کار پیدا کنید و درآمد کسب کنید بله

  6. سحر گفت:

    ممنون از سایت به روزتون

  7. حسین گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون

  8. امیرحسین گفت:

    مقاله مفیدی بود.
    با تشکر

  9. کسرا داوری گفت:

    با اقامت پس از تحصیل در سوئیس میتونیم تابعیت این کشور رو اخذ کنیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *