ویترین

کار در کشورهای اسکاندیناوی

کار در کشورهای اسکاندیناوی

بازار کار در کشورهای اسکاندیناوی 2023 را می توان نمونه اعلایی برای متقاضیان کار در اروپا دانست که در جستجوی وضعیت کاری بهتر و استاندارد زندگی بالا هستند. اما متقاضیان بایستی درنظر داشته باشند که ورود به بازار کار اسکاندیناوی به این راحتی نیست و آنها باید از عهده تامین شرایط و الزامات مهمی برآیند. از جمله این شرایط می توان به اطلاع از شرایط و ابزارهای کاریابی، یافتن پیشنهاد کاری معتبر، درخواست ویزای کاری و … اشاره نمود. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله علاوه بر توضیح تمامی شرایط لازم برای کار در اسکاندیناوی همچنین متقاضیان گرامی را با شرایط مهاجرتی به بهترین کشور اسکاندیناوی یعنی کشور دانمارک نیز آشنا کرده و به سوالات این عزیزان نیز پاسخ می دهند:

  • چگونه می توان در کشورهای اسکاندیناوی کاری پیدا کرد؟
  • شرایط ویزای کار کشورهای اسکاندیناوی در سال 2023 چگونه است؟
  • بهترین کشور برای کار در بین کشورهای اسکاندیناوی چیست؟
  • بهترین ویزای کار اسکاندیناوی برای ایرانی ها چیست؟
  • شرایط کار دانشجویی در کشورهای اسکاندیناوی به چه صورتی است؟
  • آیا امکان تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد؟

شرایط بازار کار در کشورهای اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی را می توان بعد از آلمان سرزمین فرصت های اروپا نامید. چراکه از یک طرف این کشورها دارای شرایط کاری بی نظیری در سطح اروپا بوده و از طرف دیگر شرایط زندگی در آنها ایده آل کارگران و متخصصان خارجی است. اما برای ارزیابی وضعیت فعلی بازار کار کشورهای اسکاندیناوی چاره ای نداریم جز اینکه ابتداء به بررسی نرخ بیکاری در این کشورها بپردازیم. در این میان تا تاریخ ژانویه سال 2023 دانمارک با نرخ 2.4% کمترین بیکاری و فنلاند و سوئد با نرخ 7.6% بیشترین نرخ بیکاری را دارا می باشد:

مقایسه نرخ بیکاری در کشورهای اسکاندیناوی

 

اما نرخ بیکاری تنها فاکتور ارزیابی بازار کار اسکاندیناوی محسوب نمی شود بلکه سطح درآمدی نیروهای کار در این منطقه از اروپا نیز مدنظر می باشد. مطابق آمار درآمدی سال 2023، از لحاظ درآمدی نیز این بار کشور دانمارک در بین کشورهای اسکاندیناوی با متوسط درآمد ماهیانه حدود 3500€ (یورو) بهترین وضعیت را در منطقه اسکاندیناوی دارد. در حالیکه ایسلندی ها با متوسط درآمد ماهانه حدود 2441€ (یورو) در بدترین وضعیت درآمدی قرار دارند. پس با این حساب باید به خاطر داشته باشید که دانمارک و نروژ دو کشور رقیب و از بهترین کشورهای اسکاندیناوی جهت کار و زندگی محسوب می شوند:

میانگین درآمد کار ماهیانه در کشورهای اسکاندیناوی

شرایط کاریابی در کشورهای اسکاندیناوی

باید به عرض متقاضیان کار در کشورهای اسکاندیناوی برسانیم که شرایط کاری در این کشورها ایجاب می کند که اولا افراد دارای پیش شرط کار و کاریابی در این کشورها یعنی مهارت زبان انگلیسی یا یکی از زبان های اسکاندیناوی باشند. شرط دوم برای کاریابی ارائه رزومه یا CV مطمئن و قوی (متشکل از مدرک تحصیلات دانشگاهی، سابقه کاری در رشته تخصصی مربوطه، سابقه بیمه، سابقه مالیاتی) برای جلب رضایت کارفرمای اسکاندیناویایی می باشد. شرط سوم نیز یافتن پیشنهاد کار یا به اصطلاح job offer می باشد. شروط سه گانه برای کاریابی در اسکاندیناوی 2023 را به صورت شماتیک در تصویر زیر مشاهده می نمائید:

شروط سه گانه برای کاریابی در اسکاندیناوی

شاید در این زمینه اصطلاح job hunting یا Career hunting به معنای کاریابی به گوشتان خورده است. بله، کاریابی اولین و اصلی ترین مرحله برای درخواست ویزای کاری کشورهای اسکاندیناوی قلمداد می شود. برای این منظور نیز افراد می توانند از منابع و مراجع مختلفی برای کاریابی در اسکاندیناوی بهره گیرند. اما از بین این منابع مختلف کاریابی و به منظور راحتی و افزایش سرعت متقاضیان، ما 3 تا از بهترین وب سایت های کاریابی در کشورهای اسکاندیناوی را معرفی می کنیم:

وب سایت/ پورتالشرایط
http://www.transitionsabroad.com/سایت انگلیسی لیست کننده مشاغل در اسکاندیناوی. این مشاغل شامل دبیری (ESL)، کارگران فصلی در هتل ها و رستوران ها، کارگران کشاورزی و پرستار کودک می باشد
https://ec.europa.eu/eures/public/jobseekers-dashboardهمان پورتال EURES Job می باشد که به کارجویان اجازه جستجوی کار در کل اروپا را فراهم می کند
http://www.nordjobb.net/بهترین مرجع کاریابی برای مشاغل دانشجوئی، کارآموزی و نیز مشاغل تابستانی که بر روی کار فصلی جوانان متمرکز است

بهترین کشورهای اسکاندیناوی برای کار و زندگی

با توجه به توضیحات آماری داده شده در فوق تقریبا می توان حدس زد که کدام کشور حوزه اسکاندیناوی اروپا برای کار و زندگی مناسب است. اما برای اینکه تعیین این کشور قطعی شده و هموطنان عزیز در جریان اطلاعات دقیقی دراینباره قرار گیرند ما در این قسمت با بهره گیری از آمار و داده های آماری به تحلیل قدرت خرید مردم در هر 5 کشور اسکاندیناوی می پردازیم. بنابراین با توجه به نمودار تحلیلی زیر می توان چنین برداشت کرد که شاخص قدرت خرید ابتداء در کشور دانمار و سپس در نروژ بالاست و در جایگاه سوم نیز کشور فنلاند قرار دارد:

بهترین کشورهای اسکاندیناوی برای کار و زندگی

همچنین با توجه به این نمودار تحلیلی، ذکر چند واقعیت آماری نیز حائز اهمیت است:

  • اولا اینکه باید توجه کرد که سطح هزینه زندگی در تمامی کشورهای اسکاندیناوی بالاتر از متوسط اروپایی است!
  • نکته دوم اینکه گرانترین کشور در بین کشورهای اسکاندیناوی، کشور ایسلند است که متوسط هزینه زندگی ماهیانه هر فردی در این کشور به حدود €2395 (یورو) می رسد.
  • و نکته سوم اینکه کشور فنلاند با متوسط هزینه ماهینه حدود €1656 (یورو) به عنوان ارزانترین کشور اسکاندیناوی شناخته می شود.

بهترین کشور جهت اقامت در اسکاندیناوی

بی گمان شما نیز با ما هم نظر هستید که دانمارک بهترین کشور برای کار کارگران و متخصصان ماهر ایرانی است. بله، دانمارک با توجه به شرایط کاری مطلوب و نیز امتیازات بالای اعطائی به متخصصان و حمایت از مهاجرت و زندگی آنها در منطقه اسکاندیناوی به عنوان بهترین کشور جهت کار در کشورهای اسکاندیناوی معرفی می شود. اما فقط شرایط کار ایده آل نیست که دانمارک را به کشور پیشرو اسکاندیناوی تبدیل کرده است بلکه، کیفیت زندگی یا Quality of life در دانمارک نیز نه تنها در بین کشورهای اسکاندیناوی بلکه در کل اروپا و جهان نیز حرف اول و آخر را می زند.

نمودار زیر به خوبی نشانگر این جایگاه برتر کشور دانمارک می باشد:

بهترین کشور جهت اقامت در اسکاندیناوی

شرایط کار دانشجویی در کشورهای اسکاندیناوی

به صراحت باید گفت که هزینه تحصیل و زندگی در کشورهای اسکاندیناوی بالاست و این مشمول حال دانشجویان بین المللی نیز می شود. بنابراین دانشجویان خارجی در این کشورها می توانند از دو گزینه خوب یعنی بورس تحصیلی و کار دانشجویی بهره مند شوند. در زمینه بورس تحصیلی که اخذ آن در دانشگاه های کشورهای اسکاندیناوی منوط به اثبات برتری های آکادمیکی است. اما در زمینه کار دانشجویی بایستی بدانید که دانشجویان خارجی در اغلب کشورهای اسکاندیناوی قانونا مجاز هستند تا در هفته حداقل 20 ساعت کار بکنند. بجز ایسلند و فنلاند که آنها  در فنلاند می توانند تا 30 ساعت و در ایسلند تا حداکثر 15 ساعت در هفته به کار مشغول شوند:

ساعات کاری مجاز برای انجام کار دانشجوئی در کشور اسکاندیناوی

کاری که از نوع کارهای پاره وقت به حساب می آید. از جمله این مشاغل می توان به کار در سینماها، رستوران ها، کافه تریاها، فروشگاه ها، کتابخانه ها و … اشاره نمود. در این میان ممکن است سطح درآمدی دانشجویان با توجه به مهارت و تخصص کاری آنها در کشورهای اسکاندیناوی متفاوت باشد. همان طوری که در جدول زیر هم مشاهده می شود، از نظر سطح درآمد دانشجوئی نیز کشور دانمارک در صدر کشورهای اسکاندیناوی قرار داشته و نزدیکترین تعقیب کننده آن باز هم کشور نروژ است.

نحوه اخذ ویزای کار در کشورهای اسکاندیناوی

در کل، شهروندان غیر اروپایی برای انجام کار قانونی در کشورهای اسکاندیناوی نیازمند اخذ ویزای کار هستند. این ویزا به دارنده آن حق کار و زندگی در کشورهای اسکاندیناوی را تا زمان قید شده در قرارداد کاری آنها فراهم می کند. اما شرط اصلی برای اخذ این ویزا نیز دریافت پیشنهاد کار رسمی از یک کارفرمای اهل اسکاندیناوی است. اما شغل مورد نظر در منطقه اسکاندیناوی بایستی شرایط زیر را داشته باشد:

شرایط مشاغل موجود در اسکاندیناوی

در مرحله اول کارفرما با توجه به اطلاعات دریافتی از سوی متقاضی درخواست مجوز کار و اقامت را به اداره کار کشور مربوطه در اسکاندیناوی می دهد. متقاضیان نیز پس از یافتن پیشنهاد کاری و عقد قرارداد کاری با کارفرما و اطلاع از تایید اداره کار یکی از کشور اسکاندیناوی می توانند برای درخواست ویزای کاری خود (معمولا از نوع بلند مدت) از طریق سفارت این کشورها اقدام نمایند. از جمله مدارک لازم برای اخذ ویزاهای کاری کشورهای اسکاندیناوی در سال جدید می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست تکمیلی
  • قرارداد کاری با کارفرمای اسکاندیناویایی
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • گواهی تمکن مالی کافی برای اقامت در اسکاندیناوی
  • دفترچه بیمه سلامت
  • مدرک تحصیلی
  • مدرک سکونتی
  • قبض پرداخت هزینه درخواست ویزا

نحوه اخذ ویزای کار در کشورهای اسکاندیناوی

گرین کارت دانمارک؛ بهترین ویزای کار اسکاندیناوی

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، ویزاهای کاری مختلف اما با شرایط تقریبا مشابهی در کشورهای اسکاندیناوی برای متقاضیان صادر می شود. اما از بین بهترین ویزاهای کاری کشورهای اسکاندیناوی می توان به ویزای مهاجرت کاری (گرین کارت) دانمارک 2021 اشاره نمود که امتیازات فراوانی برای دارنده آن از جمله موارد زیر دارد:

  • امکان جستجوی کار و انجام آن در دانمارک
  • بی نیازی از اخذ جداگانه ویزای کار دانمارک
  • اقامت 3 ساله اتحادیه اروپا (EU)
  • امکان اخذ اقامت دانمارک (PR) پس از 7 سال
  • مسافرت ازادانه به کل ناحیه شنگن
  • امکان اخذ اقامت برای کل اعضای خانواده

بایستی به استحضار علاقه مندان برسانیم که شرط اخذ ویزای مذکور آوردن حداقل 100 امتیاز ازطریق معیارهای ذیل می باشد:

سطح تحصیلاتامتیازات
لیسانس30
فوق لیسانس50
دکتری80
رنکینگ دانشگاه محل تحصیلامتیازات
100 دانشگاه برتر20
200 دانشگاه برتر15
400 دانشگاه برتر10
مدرک زبانامتیازات
سطح 3 زبان انگلیسی یا آلمانی20
زبان انگلیسی یا آلمانی به عنوان زبان دوم40
زبان دانمارکی به عنوان زبان دوم40
تطبیق پذیریامتیازات
اتمام حداقل یک سال تحصیلات اکادمیک در اروپا5
اتمام حداقل 3 سال تحصیلات اکادمیک در اروپا10
سابقه کاریامتیازات
حداقل 1 سال سابقه کاری در اروپا5
حداقل 1 سال سابقه کاری در اروپا10

بهترین کشور برای کار و زندگی در اسکاندیناوی

بی گمان شما نیز با ما هم نظر هستید که دانمارک بهترین کشور برای کار کارگران و متخصصان ماهر ایرانی است. بله، دانمارک با توجه به شرایط کاری مطلوب و نیز امتیازات بالای اعطائی به متخصصان و حمایت از مهاجرت و زندگی آنها در منطقه اسکاندیناوی به عنوان بهترین کشور جهت کار در کشورهای اسکاندیناوی معرفی می شود. اما فقط شرایط کار ایده آل نیست که دانمارک را به کشور پیشرو اسکاندیناوی تبدیل کرده است بلکه، کیفیت زندگی در دانمارک نیز نه تنها در بین کشورهای اسکاندیناوی بلکه در کل اروپا و جهان نیز حرف اول و آخر را می زند. نمودار زیر به خوبی نشانگر این جایگاه برتر کشور دانمارک می باشد:

رتبه اول کیفیت زندگی در دانمارک در بین کشورهای جهان

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یک مجموعه مهاجرتی حرفه ای با پرسنلی از وکلا و کارشناسان برتر ایران می باشد که در راستای کمک و راهنمائی تخصصی هموطنان به صورت تمام وقت آماده ارائه مشاوره به عزیزان می باشد.

سوالات متداول درباب کار در کشورهای اسکاندیناوی

اما اکنون زمان آن است که به سوالات تخصصی علاقه مندان و متقاضیان محترم به صورت زیر پاسخ دهیم:

  • بهترین کشورهای اسکاندیناوی جهت کار ایرانی ها کدام کشورها هستند؟ نروژ به لحاظ نرخ پایین بیکاری و دانمارک به واسطه سطح درآمدی بسیار بالا از بهترین کشورهای حوزه اسکاندیناوی جهت مهاجرت کارگران ایرانی محسوب می شوند.
  • شرط اصلی و اولیه دریافت ویزای کاری کشورهای اسکاندیناوی 2023 چیست؟ داشتن جاب آفر از کارفرمای اهل اسکاندیناوی اصل اولیه در اخذ این ویزا می باشد.
  • بهترین زمان برای درخواست ویزای کار از کشورهای اسکاندیناوی چه موقع است؟ 3 ماه قبل از زمان مسافرت و شروع کار بهترین زمان برای درخواست این ویزا می باشد.
  • بهترین شرایط ویزا برای کار در اسکاندیناوی متعلق به چه کشوری است؟ دانمارک با ارائه برنامه ویزای گرین کارت 2023 بهترین شرایط را برای جذب کارگران ماهر و متخصصان ایرانی دارد.
  • حداقل امتیاز لازم برای اخذ ویزای گرین کارت دانمارک چقدر می باشد؟ متقاضیان برای دریافت این نوع ویزا به حداقل 100 امتیاز از سیستم امتیازی دانمارک نیازمند می باشند.
  • بهترین کشور جهت مهاجرت کاری به کشورهای اسکاندیناوی چیست؟ دانمارک هم از نظر شرایط کاری و هم از لحاظ زندگی دارای بهترین وضعیت در جمع کشورهای اسکاندیناوی پنج گانه می باشد.
  • شرایط کاری دانشجویان در کشورهای اسکاندیناوی چیست؟ دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه های خود مجاز هستند تا در کشورهای اسکاندیناوی به کارهای پاره وقت از 15 تا 30 ساعت در هفته مشغول شوند.
  • بهترین درآمد دانشجویی در کدام کشور بدست می آید؟ دانمارک با EUR 19.42 در ساعت
5/5 - (16 امتیاز)

23 دیدگاه برای “کار در کشورهای اسکاندیناوی

  1. sohrab گفت:

    زبان فنلاندی رو اینجا آموزش می دن؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      متوجه سوالتون نمیشم لطفا واضح تر بپرسید و شرایطتون رو هم برای ما ارسال کنید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  2. Arezoo گفت:

    Salam.
    Mamnoon az matalebe khobeton.

  3. سعید گفت:

    نسبت درآمد به هزینه ها در فنلاند چطوریه؟ میانگین هزینه زندگی در این کشور برای یک نف چقدره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنم در ابتدا مقاله هزینه زندگی در فنلاند رو مطالعه کنید
      و در صورت ابهام برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  4. لیدا بهرامی گفت:

    شما برای دریافت کارفرما به ما کمک می کنید؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای دریافت کارفرما باید با حضور در اون کشور با موسسات کاریابی کشورمقصد هماهنگ بفرمائید
      ما براتون اقامت رو دریافت میکنیم

  5. گلنوش گفت:

    وضعیت اقتصاد فنلاند چطور است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      فنلاند از نظر اقتصادی کشور بسیار قوی ایه
      مقاله بهترین شهرهای فنلاند برای کار رو مطالعه فرمائید

  6. فاطیما گفت:

    سپاس از اطلاعات مفیدی که در دسترس ما قرار میدید.
    موفق باشید.

  7. مهسا شهبازی گفت:

    شرایط کار برای رشته های مدیریت چطور است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله کار در فنلاند رو مطالعه کنید و اگر ابهامی بود با مشاورین ما در این خصوص تماس بگیرید

  8. ali ram گفت:

    بابت مطالب پربارتون تشکر میکنم اکه میشه راجع به موضوع کار پس از تحصیل کشور ایسلند هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهترین شهرهای ایسلند برای کار رو در این زمینه مطالعه نمایید

  9. محمد گفت:

    تحصیل در این کشور چجوریه

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      مظورتون کدوم کشوره؟

  10. سیروان گفت:

    مقالاتتون بسیار قوی هستند

  11. diana گفت:

    با سلام و تشکر ،ایا امکان تحصیل رایگان در این کشور وجود دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      حوزه اسکاندیناوی مجموعه ای از چند کشوره، دقیقا منظورتون کدوم کشوره؟

  12. کاوه گفت:

    شرایط کار در فنلاند به چه گونه است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا مقاله کار در فنلاند رو مطالعه کنید و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  13. احمد دانشی گفت:

    آیا فنلاندی ها به خارجی ها کار می دهند؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله در صورتی که تخصص کافی رو داشته باشید این اتفاق میفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *