ویزای کاری

کار پناهندگان در اتریش

کار پناهندگان در اتریش

کار پناهندگان در اتریش نسبت به کار کسانی که از طریق اخذ ویزای تحصیلی یا کاری به این کشور آمده اند، درآمد پایین تری به همراه خواهد داشت. غالب پناهنده ها که مدرک دانشگاهی هم دارند بعد از ورود به یک کشور اروپایی ناچار هستند مشغول به کاری شوند که هیچ ارتباطی به سطح تحصیلات آن ها نداشته و درآمد پایینی دارد. در واقع اروپایی ها به دلایل مختلف از جمله بار مالی حضور پناهنده ها در کشور خود و همچنین جنایاتی که برخی از پناهنده ها در کشور آن ها مرتکب شده اند، دید خوبی نسبت به آن ها ندارند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به کار پناهندگان در اتریش در سال 2022 اطلاعاتی ارائه شده است.

  • شرایط دریافت پناهندگی در اتریش چگونه است؟
  • آیا پناهندگان می توانند در اتریش کار کنند؟
  • آیا با دریافت پناهندگی در این کشور می توان به عنوان نیروی کار فعالیت کرد؟
  • بهترین مشاغل برای پناهجویان در اتریش چیست؟
  • متوسط درآمد پناهجویان در اتریش چقدر است؟

پناهندگی در اتریش

در کنار کسانی که از طریق روش های تحصیل، کار، سرمایه گذاری و ازدواج به اتریش مهاجرت می کنند برخی از افراد به دلایلی روش پناهندگی را انتخاب می کنند. اتریش عضو کنوانسیون پناهندگی است و نتیجتا تحت شرایطی پناهندگان را می پذیرد منتهی نکته اینجاست که در سالیان گذشته تعداد متقاضیان پناهندگی بسیار زیاد شده است. در نتیجه زیاد شدن تعداد پناهندگان در اتریش و سایر کشورهای اروپا معضل پناهندگی به وجود آمد که یکی از مهم ترین مشکلات در غالب کشورها بود. به همین دلیل این کشورها از جمله اتریش سختگیری های بیشتری بر پرونده های پناهندگی اعمال کردند به این صورت که متقاضی پناهندگی ابتدائا باید مدت ها در کمپ زندگی کند تا نوبت رسیدگی به پرونده وی برسد. در نهایت هم می تواند از وکیل کمک بگیرد هر چند درصد قبولی پرونده های افرادی که از کشورهای غیرجنگ زده به اتریش رفته اند، خیلی پایین است.

پناهنده کسی است که بیان می کند به دلیل گرایش مذهبی، تمایل جنسی و غیره در کشور خودش با خطر جانی رو به روست یعنی ممکن است کشته شود یا تحت شکنجه قرار بگیرد و به همین دلیل به یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پناهندگی پناه می آورد. به عنوان مثال در سال 2015 در نتیجه جنگ های داخلی سوریه، 18000 نفر پناهنده سوری به اتریش آمدند و مشکلاتی به وجود آوردند. البته تنها سوری ها نیستند که در سال های اخیر کشور اتریش را به عنوان مقصد خود انتخاب نموده اند و در حال حاضر بیش از 128000 پناهنده از کشورهای مختلف دنیا مثل عراق، پاکستان، سودان و غیره در اتریش ساکن شده اند. کسانی که در اتریش درخواست پناهندگی می کنند ابتدائا به یک اداره پلیس می روند، پاسپورت خود را باطل می کنند و در یک مصاحبه کوتاه شرکت می نمایند.

شرایط کار پناهندگان در اتریش

چگونگی زندگی و کار پناهندگان مقیم اتریش

کسی که در اتریش درخواست پناهندگی می دهد پاسپورت قبلی خود را ابطال می کند و بیان می دارد به دلیل عقیده دینی، گرایش جنسی، فعالیت سیاسی و غیره اگر به کشور مبدا خود بازگردد خطرات جانی و مالی زیادی وی را تهدید می کند. البته این فرآیند علاوه بر این که غیرقانونی و خطرناک است، شانس موفقیت پایینی نیز دارد چراکه علی الخصوص در دهه گذشته تعداد فوق العاده زیادی پناهنده به اروپا رفته اند و پدیده ای که از آن به “معضل پناهندگی در اروپا” یاد می شود به وجود آمده است. در نتیجه این معضل پناهنده ها در اتریش گاهی حتی 2 تا 3 سال در کمپ های پناهندگی و در شرایط غیربهداشتی و ناسالم زندگی می کنند تا نوبت رسیدگی به پرونده آن ها برسد.

پس از این که وقت رسیدگی به پرونده آن ها رسید هم به دلیل تعداد زیاد پناهندگان نبود بودجه و ظرفیت پذیرش همه آن ها معمولا با سختگیری بیشتری با درخواست پناهندگی موافقت می شود و غالب افراد نهایتا به کشور خود بازگردانده می شوند. البته کسانی که با درخواست آن ها موافقت شود، کارت اقامت پناهندگی اتریش را دریافت می کنند و به موجب آن اجازه خواهند داشت در این کشور تحصیل و کار کنند. متاسفانه به دلایل مختلف از جمله جرم و جنایات متعددی که برخی پناهنده ها در اتریش مرتکب شدند و همچنین به دلیل بار اقتصادی سنگینی که پدیده پناهندگی بر کشورهای اروپایی تحمیل کرده است، مردم این کشور معمولا دید خوبی به پناهنده ها ندارند.

انواع کار پناهندگان در اتریش

مطابق قوانین اتریش، 3 ماه پس از درخواست پناهندگی تحت شرایطی پناهندگان اجازه خواهند داشت در این کشور مشغول به کار شوند منتهی حق انتخاب گسترده ای ندارند. مشاغلی که پناهندگان در این مدت می توانند مشغول به آن باشند عبارت هستند از:

  • کار خیریه: کار خیریه که توسط سازمان های دولتی اتریش انجام می شود یکی از مکان هایی است که پناهندگان می توانند در آن مشغول به کار شوند و نهایتا ماهی 200€ (یورو) حقوق دریافت کنند.
  • خوداشتغالی: پناهندگان می توانند در اتریش خود اشتغالی کنند منتهی نسبت به کسانی که با ویزای خود اشتغالی و به صورت قانونی به اتریش آمده اند، پناهنده ها از یکسری امکانات محروم خواهند بود.
  • کار در منازل: به عنوان یک پناهنده می توان در منازل افراد مشغول به کارهای خدماتی مثل کوتاه کردن چمن، نظافت خانه و غیره نمود؛ در نتیجه کار در منازل پناهنده ها نهایتا می توانند ماهیانه تا 110€ (یورو) حقوق دریافت کنند.
  • کارآموزی: دوره های کارآموزی نهایتا 3 ماه طول می کشند و منجر می شوند فرد بتواند بعدا شغل مناسب تری پیدا کند هرچند حقوقی به فرد داده نخواهد شد.

همان طور که مشاهده می شود کسانی که درخواست پناهندگی داده اند اما دولت اتریش هنوز پرونده آن ها را بررسی نکرده است یا حقوق نمی گیرند یا حقوق بسیار کمی دریافت می کنند. اما بعدا در صورتی که با درخواست پناهندگی فرد در اتریش موافقت شود محدودیت ذکر شده در بالا را نخواهد داشت و می تواند سطح درآمد بهتری داشته باشد. در حال حاضر بیشترین فرصت های شغلی برای پناهندگان در وین، پایتخت اتریش، پروژه های ساخت و ساز و خدمات نظافتی هستند. در نمودار زیر نرخ بیکاری در اتریش نشان داده شده است:

نمودار نرخ بیکاری در اتریش

میزان درآمد و شرایط کار پناهندگان در اتریش

در حقیقت کارفرمایان یا پناهنده ها را استخدام نمی کنند یا به آن ها حقوق بسیار پایینی می دهند، مثلا پناهنده ای که مدرک فوق لیسانس دارد، اگر موفق شود کاری پیدا کند، به اندازه فردی که تا دبیرستان تحصیل کرده حقوق دریافت می کند. در واقع پناهنده ها در اتریش، سوئیس، آلمان و غیره بیان کرده اند که علی رغم این که تحصیلات و مهارت های شغلی خوبی دارند، نمی توانند شغلی پیدا کنند یا حقوقی که به آن ها پیشنهاد می شود بسیار پایین است به طوری که هزینه های زندگی در اتریش را در غالب موارد پوشش نمی دهد. درون جدول زیر میزان حقوق پرداختی به گروه های مختلفی که در اتریش مشغول به کار هستند بیان شده است تا مشخصص گردد پناهنده ها چه میزانی کم تر از سایرین حقوق دریافت می کنند:

شرح کسانی که ویزای کاری اتریش را دارنددانشجویانی که اجازه کار پاره وقت در اتریش را دارندپناهندگانی که اجازه اقامت پناهندگی در اتریش را دریافت کردند
متوسط درآمد3820€ (یورو)400€ (یورو)520€ (یورو)

همچنین پناهنده ها برای تامین هزینه های زندگی خود حاضر می شوند به مشاغلی مثل کارگری کارخانه یا گارسونی رستوران مشغول شوند در صورتی که حتی ممکن است مدارک دانشگاهی داشته باشند. یکی از دلایلی که اصرار می شود افراد حتما به طرق قانونی مهاجرت کنند همین مسئله شان و منزلت اجتماعی و سطح درآمد دریافتی در اتریش است. اگر افراد با ویزای جستجوی کار در اتریش وارد این کشور شوند و با پیدا کردن شغل ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری کنند حقوق بالایی دریافت می کنند که متوسط آن در هر شهری متفاوت است و در نمودار زیر نشان داده شده است:

متوسط درآمد ماهیانه افراد مقیم اتریش

زمان شروع کار پناهندگان مقیم اتریش

قانون استخدام خارجی های اتریش (AusBG) بیان می کند که کارفرمایان اتریشی اجازه دارند برای استخدام یک پناهنده 3 ماه پس از پذیرفته شدن درخواست پناهندگی وی، اقدام به اخذ اجازه کار (employment permit) کنند. البته از آن جایی که 2 میلیون پناهنده در حال حاضر در کشور اتریش اقامت دارد، پیدا کردن کار از سوی این افراد فرایند طاقت فرسا و دشواری شده است. لازم به ذکر است پناهنده ها حتی پس از اخذ مدرک سفر (travel document) هم باید برای سفر به کشورهای دیگر ویزا اخذ کنند و تنها در همان کشوری که درخواست پناهندگی آن ها پذیرفته شده اجازه کار و تحصیل دارند.

هزینه های زندگی در اتریش برای پناهندگان

از آن جایی که پناهندگان ابتدائا در کمپ زندگی می کنند و پس از قبولی درخواست پناهندگی ایشان به آن ها مسکن تعلق می گیرد هزینه کمی در ماه پرداخت می کنند. زندگی تک نفره یک پناهنده در اتریش معمولا ماهیانه بین 450€ تا 600€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت در صورتی که سایر افراد ماهیانه 1000€ تا 1300€ (یورو) برای زندگی در این کشور هزینه پرداخت می کنند. چراکه یکی از عمده ترین بخش های تشکیل دهنده هزینه های زندگی در اتریش به بخش اجاره مسکن تعلق دارد. با وجود کم هزینه بودن پروسه پناهندگی پیشنهاد می شود افراد به هیچ عنوان از این روش برای اخذ اقامت اتریش استفاده نکنند.

کالا و خدماتقیمت
یک وعده غذا در رستوران12.00€ (یورو)
یک وعده غذا درشعب مک دونالد8.00€ (یورو)
بطری آب معدنی2.18€ (یورو)
بطری شیر1.10€ (یورو)
قالب 500 گرمی نان1.93€ (یورو)
یک کیلوگرم برنج1.80€ (یورو)
خدمات ماهیانه آب، برق و غیره194.33€ (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان یک خوابه در شهرهای بزرگ739.10€ (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان یک خوابه در شهرهای کوچک578.88€ (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان سه خوابه در شهرهای بزرگ1341.05€ (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان سه خوابه در شهرهای کوچک1033.55€ (یورو)

چراکه تحصیل در اتریش نیز رایگان است و دانشجویان حتی اگر تابعیت اتریش یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا را نداشته باشند می توانند در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی اتریش رایگان تحصیل کنند. همچنین متخصصین حتی می توانند بدون این که نیازی باشد در اتریش مشغول به تحصیل شوند، مستقیما ویزای جستجوی کار در اتریش را اخذ نمایند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به کار پناهندگان در اتریش طی سال 2022 اطلاعاتی ارائه گردید.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *