ویزای تحصیلی

کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO)

کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO)

کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO) از جمله موسسات آموزش عالی موفق در این کشور می باشد که سالیانه عمانی های زیادی به تصحیل در آن می پردازند. شایان ذکر است علی رغم روند سریع رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، رفاه اجتماعی و غیره در عمان، تحصیل در این کشور میان دانشجویان غالب کشورهای خارجی پرطرفدار نیست. در واقع به جز تابعین کشورهای عربی از جمله عراق، مراکش، یمن و غیره، سایر دانشجویان غالبا ترجیح می دهند کشورهای دیگر را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نمایند و این امر دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن ها پرداخته خواهد شد. در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، اطلاعاتی راجع به کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO) ارائه گردیده که امید است مطالعه ان مفید باشد.

  • شرایط تحصیل در کالج بین المللی عمان چیست؟
  • آیا این کالج از اعتبار کافی برخودار است؟
  • کدام رشته ای در این کالج ارائه می شوند؟
  • تاریخچه تشکیل کالج دریایی بین المللی عمان چیست؟
  • هزینه تحصیل در این کالج چقدر است؟

آشنایی با کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO)

کالج دریایی عمان (IMCO) یک کالج تقریبا تازه تاسیس است که در سال 2005 بنا گشته است. کالج IMCO یک موسسه آموزش عالی نیمه خصوصی-نیمه دولتی است که در شهر صحار عمان واقع گردیده است. این کالج در سال 2022 در حدود 3000 دانشجو دارد که در مقاطع مختلف از جمله دیپلم، کارشناسی و غیره دوره های تحصیلی برگزار می کند. کالج دریایی IMCO دوره های آموزشی متعددی نیز برگزار می کند و دانشجویان علاوه بر دانش تئوری، مهارت های عملی بالایی نیز در این کالج کسب می نمایند. در جدول ذیل رنکینگ کالج دریایی عمان (IMCO) هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی در سال 2022 میلادی بیان شده است:

رنکینگ ملیرنکینگ جهانی
3111178

شهریه کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO)

دانشجویانی که تحصیل در دانمارک، سوئیس و برخی کشورهای دیگر را انتخاب می کنند متوجه می شوند که شهریه ای که دانشگاه های این کشورها از دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا اخذ می کنند بسیار کمتر از شهریه دریافتی از سایر دانشجویان بین المللی است. اما کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO) از همه دانشجویان چه تبعه عمان باشند چه از سایر کشورها برای تحصیلات به عمان آمده و این کالج را انتخاب کرده باشند، شهریه یکسانی دریافت می کنند. شهریه کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO) متناسب با رشته و مقطع تحصیلی افراد سالیانه بین 7400€ (یورو) تا 9200€ (یورو) می باشد.

شهریه کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO)

پذیرش از کالج دریایی بین المللی عمان (IMCO)

دانشجویان متناسب به مقطع و رشته تحصیلی مدارک متفاوتی را باید به کالج دریایی IMCO ارائه کنند که مهم ترین این مدارک در جدول ذیل بیان شده اند:

مدارک لازم برای اخذ پذیرشتوضیحات
رزومهموفقیت های تحصیلی و غیرتحصیلی مثلا ورزشی
ترجمه رسمی مدارکتمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده
ترجمه رسمی ریز نمراتریز نمرات مقطع قبلی تحصیلی فرد
توصیه نامهحداقل 2 تن از اساتید قبلی فرد باید توصیه نامه ای بنویسند
انگیزه نامهدانشجو باید در نهایت صداقت آن را بنویسد
مدرک زبانداشتن مدرک زبان عربی مزیت محسوب می شود
پرداخت هزینه بررسی مدارکApplication fee باید پرداخت گردد

مزایا و معایب انتخاب عمان برای تحصیل

عمان یکی از کشورهایی است که طی سال های گذشته با سرعت بالایی خصوصا در زمینه های اقتصادی و آموزشی پیشرفت داشته است و در نتیجه کسانی که در این کشور تحصیل کنند آینده شغلی نسبتا خوبی خواهند داشت. آمار بیکاری نیز طی سال های 2020، 2021 و 2022 به ترتیب 3.1%، 3.1% و 2.9% بوده است و هزینه زندگی در عمان نیز بسیار پایین می باشد. در حقیقت هزینه زندگی بستگی به سبک زندگی، تعداد افراد خانواده و شهر محل اقامت افراد دارد اما به طور متوسط زندگی یک نفر در عمان ماهیانه حدود 300€ (یورو) هزینه خواهد داشت.

منتهی متاسفانه کشور عمان خیلی مهاجرپذیر نیست و در گروه کشورهایی قرار نمی گیرد که به خارجی ها پس از چند سال پاسپورت اهدا می کنند. نکته منفی دیگر هزینه های بالای تحصیل در عمان است یعنی در شرایطی که تحصیل در فرانسه و برخی کشورهای دیگر در دنیا، رایگان می باشد و هزینه های زندگی در اوکراین، ترکیه، مجارستان و غیره پایین است، تحصیل در عمان از خیلی از دانشگاه های درجه یک اروپایی گران تر است. البته تابعین کشورهای دیگر عربی از جمله عراق، به دلیل پایین بودن هزینه های زندگی در عمان، سطح رفاه اجتماعی مقبول و درصد پایین تورم، این کشور را برای تحصیل انتخاب می نمایند. در نمودار ذیل درصد تورم در عمان طی سال های گذشته نشان داده شده است:

مقایسه درصد تورم در کشور عمان طی سال های گذشته

اقامت پس از تحصیل در کالج دریایی بین المللی عمان

به منظور تمدید اقامت در عمان دانشجویان لازم است در ترم آخر تحصیل در کالج دریایی IMCO به فکر پیدا کردن کار باشند. در واقع دانشجویان در حین تحصیل می توانند به صورت محدود به کار نیمه وقت مشغول باشند اما این قبیل مشاغل پاره وقت برای اخذ ویزای کاری پس از تحصیل کافی نیست. در واقع لازم است فارغ التحصیلان شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود را در عمان پیدا کنند و برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری عمان اقدامات لازم را انجام دهند. منتهی لازم به ذکر است اگرچه آمار بیکاری در عمان در سال 2022 تنها 2.9% گزارش شده اما کارفرمایان عمانی اکثر مواقع به زبان انگلیسی آشنایی ندارند.

این بدان معناست که خارجی ها اگر می خواهند اقامت خود را پس از تحصیل در عمان تمدید نمایند ضروری است که به زبان عربی نیز تسلط کامل داشته باشند در غیر این صورت شانس خیلی کمی برای پیدا کردن شغل دارند. در مقاله بالا اطلاعاتی کلی و مهم در خصوص کالج دریایی عمان (IMCO) توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *