ویزای تحصیلی

کالج فناوری IBRI در عمان

کالج فناوری IBRI در عمان

کالج فناوری IBRI در عمان از جمله موسسات آموزش عالی است که دانشجویان عمانی و همچنین دانشجویان بین المللی علاقه به اخذ پذیرش از آن دارند. در واقع اگر چه عمان کشوری است که مهاجرپذیر نمی باشد و بر خلاف آلمان، سوئیس، کانادا و غیره پس از گذشت چند سال حضور قانونی به خارجی ها پاسپورت اهدا نمی کند اما طرفداران خاص خود را دارد. هرچند باید توجه نمود که غالب کسانی که عمان را به عنوان مقصد تحصیلی و کاری خود انتخاب می نمایند معمولا از سایر کشورهای عربی از جمله عراق، کویت، یمن، عربستان سعودی و غیره هستند. در مقاله ای که پیش رو است تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه مهم ترین نکات راجع به کالج فناوری IBRI در عمان پرداخته اند.

  • شرایط تحصیل در کالج IBRI عمان چیست؟
  • هزینه تحصیل در کالج IBRI چقدر است؟
  • فرایند دریافت پذیرش از این کالج چیست؟
  • بهترین دوره های آموزشی در این کالج کدامند؟

دلایل انتخاب عمان

هر چند همانطور که پیش تر به درستی ذکر شد عمان به خارجی ها پاسپورت نمی دهد و تمامی کسانی که بخواهند در این کشور مشغول به کار باشند لازم است به زبان عربی مسلط باشند اما هم چنان علاقه مندان زیادی دارد. عمان طی سال های گذشته روند رشد چشم گیری در حوزه اقتصاد داشته و همین موضوع سبب شده سرمایه گذاری بیشتری نیز در حوزه های آموزشی و رفاهی آن انجام گیرد. آمار بیکاری در عمان طی سال های 2020، 2021 و 2022 به ترتیب 3.1%، 3.1% و 2.9% بوده است و شانس پیدا کردن کار برای نیروهای کار متخصص بالا است. تولید ناخالص داخلی یا همان GDP نیز در این کشور همواره فرآیند صعودی داشته است و در نموداری که در ادامه ترسیم شده نمایش داده شده است:

تولید ناخالص داخلی در عمان طی سالهای گذشته

آشنایی با کالج فناوری IBRI در عمان

کالج فناوری IBRI در عمان یکی از 7 کالج فنی مهندسی دولتی در کشور عمان می باشد که حدود 3000 نفر دانشجو دارد. کالج فناوری IBRI در عمان دوره های آموزشی متعددی در گرایش های مختلف مهندسی و همچنین مدیریت برگزار می کند. هم همچنین کسانی که مدرک زبان انگلیسی یا عربی ندارند می توانند پیش از شروع دوره های اصلی آموزشی در کالج فناوری IBRI در عمان دوره های مخصوصی را بگذرانند و برای شروع دوره های اصلی آماده شوند. البته رنکینگ این کالج خیلی ایده آل نیست، در واقع رنکینگ ملی آن 25 و رنکینگ جهانی آن در سال 2022 در واقع 10768 می باشد.

کار ضمن تحصیل در کالج فناوری IBRI در عمان

شهریه کالج فناوری IBRI در عمان سالیانه با توجه به رشته و مقطع تحصیلی بین 4000$ (دلار آمریکا) تا 11000$ (دلار آمریکا) می باشد و در نتیجه دانشجویان حتما باید آن را از قبل تهیه کرده باشند. منتهی بخشی از هزینه زندگی در عمان با کار دانشجویی قابل تامین است که البته تعداد ساعات آن محدود می باشد و نهایتا 20 ساعت در طی هفته دانشجو اجازه کار خواهد داشت.

کار ضمن تحصیل در کالج فناوری IBRI در عمان

کار پس از تحصیل در کالج فناوری IBRI در عمان

به منظور تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، دانشجویان لازم است ترم آخر تحصیل به دنبال پیدا کردن یک کار تمام وقت در عمان باشند. آن ها با به استخدام یک کارفرمای عمانی درآمدن می توانند اقامت خود را در این کشور تمدید کنند البته لازم به ذکر است فارغ التحصیلان یکسری رشته ها علاوه بر این که سریع تر کار مناسبی پیدا می کنند بلکه درآمد بیشتری نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • متخصص دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال): ماهیانه 4088$ (دلار آمریکا)
  • مدیر بانک: ماهیانه 3769$ (دلار آمریکا)
  • مدیر فروش: ماهیانه 3716$ (دلار آمریکا)
  • حسابدار با بیش از 3 سال سابقه کار: ماهیانه 3263$ (دلار آمریکا)

هزینه زندگی در عمان

هزینه زندگی در عمان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر ارزان تر است و به همین دلیل است که دانشجویان سایر کشورهای عربی تحصیل در عمان را ترجیح می دهند. در مقایسه با ایران هزینه زندگی در عمان بدون احتساب اجاره منزل 26% گران تر است و اجاره منزل در عمان نیز 0.43% گران تر از ایران می باشد. زندگی در این کشور با توجه به سبک زندگی هر فرد ماهیانه بین 350$ (دلار آمریکا) تا 550$ (دلار آمریکا) هزینه در برخواهد داشت که در جدول ذیل برای محاسبه دقیق تر متقاضیان تحصیل و زندگی در عمان مطابق آمارهای اعلامی در سال 2022 نشان داده شده است:

اقلامقیمت (دلار آمریکا)
یک وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت5.19
یک وعده غذایی در شعب مک دونالد6.49
بطری آب معدنی0.31
یک کیلوگرم فیله مرغ5.42
یک کیلوگرم برنج سفید1.93
یک قالب 500 گرمی نان1.11
بلیت یک طرفه وسایل نقلیه عمومی1.30
بلیت ماهیانه وسایل نقلیه عمومی38.95
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه578.06
اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه1069.82

البته اگرچه هزینه زندگی در عمان پایین است اما از آن جایی که نظام تحصیلی این کشور گران قیمت است دانشجویان خارجی ترجیح می دهند تحصیل در اتریش، مجارستان، فرانسه و غیره را انتخاب نمایند چرا که این کشورها در گروه کشورهای فوق العاده توسعه یافته قرار می گیرند و پس از چند سال به افراد پاسپورت نیز اهدا می کنند. در مقاله بالا اطلاعاتی در خصوص کالج فناوری IBRI در عمان توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شد که امید است مطالعه آن برای علاقه مندان به تحصیل و زندگی در عمان مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *