مهاجرت

ویزای کانادا برای ورزشکاران

ویزای کانادا برای ورزشکاران

برنامه ویزای کانادا برای ورزشکاران یک برنامه کاملا اختصاصی و ویژه در خدمت جامعه ورزشی اعم از ورزشکاران، مربیان و داوران ورزشی است تا از این طریق براحتی به اقامت دائم (PR) کانادا دست یابند. در این زمینه ورزشکاران محترم بایستی توجه کنند که قانون کانادا آنها را به عنوان افراد خود اشتغال دانسته و مهاجرت آنها به کانادا را تحت برنامه خود اشتغالی یا Self-employed program به رسمیت می شناسد.

  • آیا دولت کانادا از ورزشکاران ایرانی حمایت می کند؟
  • برنامه خود اشتغالی کانادا چیست؟
  • آیا هر ورزشکاری می تواند تحت برنامه خود اشتغالی به کانادا مهاجرت کند؟
  • شرایط ورزشکاران ایرانی جهت مهاجرت به کانادا چیست؟
  • اقامت ورزشکاری در کانادا چه نوع اقامتی است؟
  • ورزشکاران برای اخذ اقامت کانادا به چند امتیاز در جدول امتیازبندی کانادا نیاز دارند؟

سوالات مذکور تنها بخشی از سوالات طیف ورزشکاری ایرانی می باشد که مشتاق مهاجرت به کانادا و اخذ PR این کشور هستند. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله نهایت تلاش خود را به کار می برند تا با اطلاعات جامع و به روز به کلیه دغدغه های جامعه ورزشی درباب مهاجرت به کانادا پاسخ دهند.

شرایط مهاجرت ورزشکاران به کانادا

خوشبختانه ورزشکاران و افراد حرفه ای در رشته های ورزشی مثل مربیان و داوران یکی از دو گروهی هستند که می توانند تحت برنامه خود اشتغال فدرال یا Self-employed Program به کشور کانادا مهاجرت کنند. اما حالا خود اشتغالی چیست؟ خود اشتغالی یکی از برنامه های مهاجرتی در کانادا می باشد که متقاضیان بسیاری را شامل می شود. در واقع، این برنامه مهاجرتی افرادی که در فعالیت های فرهنگی فعال هستند را تحت پوشش خود قرار می دهد.

پس گروه خود اشتغالی ورزشکاران برای مهاجرت به کانادا عبارتند از:

گروه خود اشتغالی ورزشکاران برای مهاجرت به کانادا

بند (1)88 قانون مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRPR) شخص خود اشتغال در ورزشکاران را بر مبنای 3 اصل اساسی زیر تعریف می کند:

  • سابقه ورزشی مرتبط
  • هدف و توانایی جهت خود اشتغالی در کانادا
  • تاثیر مثبت بر روی اقتصاد کانادا با توجه به خود اشتغالی

سابقه مرتبط دریافت ویزای کانادا برای ورزشکاران

مطابق قانون IRPR، سابقه مرتبط به معنای حداقل 2 سال سابقه در طول 5 سال قبل از تاریخ درخواست ویزای اقامت دائم کانادا و شامل 2 دوره یک ساله سابقه در خود اشتغالی ورزشکاران، دو دوره یک ساله سابقه در شرکت در مسابقات ورزشی سطح جهانی و ترکیبی از دو مورد قبلی است. پس با این حساب اگر ورزشکاری درخواست مهاجرتی خود را در تاریخ 1 ژوئن سال 2018 به اداره مهاجرت کانادا تحویل بدهد، این ورزشکار بایستی پنج سال از آن تاریخ یعنی به 1 ژوئن سال 2013 برگردد. در اینصورت، ورزشکار متقاضی لازم است که حداقل 2 سال سابقه ورزشی مرتبط را از 1 ژوئن سال 2013 تا تاریخ ارائه پرونده مهاجرتی خود اثبات کند.

بگذارید مثال دیگری در این باب ارائه کنیم. اگر شخص ورزشکاری در کشور ایران بوکسر حرفه ای بوده و در طی سال های 2015 و 2016 از طریق این فعالیت ورزشی خرجی خود و خانواده خود را تامین کرده است، پس این ورزشکار کسی است که حالا از آزمون سابقه مرتبط پذیرفته می شود. باید توجه داشت که درآمد شخصی از طریق فعالیت های خود اشتغالی فاکتور مهمی در این زمینه محسوب می شود. صد البته نباید از این نکته نیز غافل شد که در ارزیابی مهاجرتی ورزشکاران معروف و قهرمانان سطح جهانی فاکتور درآمدی اهمیت کمتری می یابد.

هدف و توانایی برای مهاجرت قهرمانان به کانادا

متقاضی یا ورزشکار حتما بایستی نشان دهد که او می تواند به فعالیت های خود اشتغال خود در کشور کانادا نیز ادامه داده و اصلا هدف او این باشد. در این باب آفیسرهای مهاجرتی به فاکتورهای مختلفی توجه می کنند تا یک ارزیابی درست و منطقی داشته باشند. از اینکه آیا متقاضی واجد این شرایط است یا خیر.

برای مثال، آنها مواردی مثل موارد زیر را ارزیابی می کنند:

  • کارنامه ورزشی متقاضی
  • روابط متقاضی با جامعه ورزشی کانادا
  • مقایسه شرایط آنها با ورزشکاران همتای کانادایی
  • بیزینس پلن یا برنامه کاری جهت آنچه که آنها قصد انجامش را در کانادا دارند.

عوامل بیرونی ویزای کانادا برای ورزشکاران

حقیقت این است که تاثیر مثبت یا Significant contribution یک موضوع گسترده و ذهنی است. تحت برنامه مهاجرت ورزشکاران به کانادا هیچ گونه آستانه مالی برای شاخص تاثیر مثبت تعریف نشده است. در این زمینه تجربه نشان می دهد که آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا به سوابق ورزشکار، دارایی خالص و بیزینس پلن (برنامه کاری) او توجه می کنند تا مشخص شود که آیا متقاضی از طریق فعالیت های ورزشی خود بر روی اقتصاد کانادا تاثیر مثبتی خواهد گذاشت یا خیر.

عوامل بیرونی ویزای کانادا برای ورزشکاران

امتیازات گزینشی ویزای کانادا برای ورزشکاران

جهت یادآوری بهتر، یکبار دیگر دسته ورزشکاران متقاضی مهاجرت به کانادا را با استفاده از دسته بندی مشاغل ملی (NOC) و کد چهار رقمی آنها مرور می کنیم. اینها شامل ورزشکاران (NOC 5251)، مربیان (NOC 5252)، داوران و کارکنان ورزشی (NOC 5253) و نیز لیدرهای برنامه و مربیان (NOC 5254) می باشند. این دسته از متقاضیان مهاجرت به کانادا بایستی صلاحیت خود را در 3 شاخص مهاجرتی به کانادا به عنوان اشخاص خود اشتغال کسب کنند. در غیر اینصورت آنها اقامت دائم کانادا را دریافت نمی کنند.

این 3 شاخص عبارتند از:

  • اولا آنها تمامی شرایط متقاضی خود اشتغال (یعنی سابقه مرتبط، هدف و توانایی و تاثیرگذاری مثبت) را داشته باشند.
  • ثانیا آنها بایستی حداقل 35 امتیاز از 100 امتیاز کل در جدول عنوان شده در زیر را کسب کنند.
  • ثالثا متقاضیان بایستی دارای گواهی عدم سوء سابقه و گواهی سلامت پزشکی باشند.
آیتم های ارزیابیامتیازات
تحصیلاتتا 25 امتیاز
سابقه کاریتا 35 امتیاز
سنتا 10 امتیاز
مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی (IELTS جنرال یا CELPIP برای زبان انگلیسی و TEF برای زبان فرانسه)تا 24 امتیاز
انطباق پذیریتا 6 امتیاز

نکته آخر اینکه اگر فردی دارای 5 سال سابقه خود اشتغالی در عرصه ورزشی باشد پس او حداقل 35 امتیاز لازم را کسب کرده و نیازی به اخذ امتیاز بیشتر از دسته های امتیازی دیگر ندارد. وکلا و کارشناسان متخصص ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کنار تمامی اقشار و گروه های جامعه از جمله ورزشکارانی هستند که مایل مهاجرت به کانادا هستند.

سوالات مربوط به ویزای کانادا برای ورزشکاران

مطمئنا با خواندن این مقاله سوالاتی در ذهن هموطنان ورزشکار شکل گرفته است که ما در این بخش به صورت تخصصی به برخی از این سوالات پاسخ می دهیم:

  • برنامه مهاجرتی خاص ورزشکاران ایرانی برای مهاجرت به کانادا چیست؟ این برنامه تحت عنوان برنامه خود اشتغالی یا self-employed program بوده و به ورزشکاران، مربیان و داوران امکان اخذ اقامت دائم کانادا (PR) را فراهم می کند.
  • آیا داوران و مربیان ورزشی نیز جزء دسته مهاجرت ورزشکاران به کانادا هستند؟ بله یقینا. داوران با کد NOC 5253 و مربیان ورزشی با کد NOC 5252 جزء این دسته از مهاجران بشمار می روند.
  • حداقل امتیاز لازم برای مهاجرت ورزشکاران به کانادا چقدر است؟ مطابق جدول امتیازبندی کانادا، حداقل 35 امتیاز از 100 امتیاز کل برای مهاجرت ورزشکاران به کانادا لازم است.
  • اگر ورزشکاری دارای 5 سال سابقه باشد آیا او از ارائه مدرک زبان بی نیاز است؟ بله، داشتن سابقه 5 ساله به منزله اخذ 35 امتیاز لازم بوده و نیازی به اخذ امتیاز دیگری نیست.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *