هزینه زندگی

هزینه زندگی در بلغارستان

هزینه زندگی در بلغارستان

در این مقاله سعی نموده ایم تا در مورد هزینه زندگی در بلغارستان مطالب جامع و گسترده ای را برای متقاضیان مهاجرت به این کشور گرد آوریم. همواره از بزرگترین دغدغه های هر فرد برای مهاجرت هزینه های مربوط به زندگی در آن کشور خواهد بود. بلغارستان پل بین کشورهای معتبر اروپایی و کشوری پیشرفته و رو به توسعه می باشد.

لذا ما نیز بر آنیم که این دغدغه را در این مقاله برطرف نماییم و از شما نیز دعوت می نماییم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

  • هزینه زندگی در بلغارستان چقدر است؟
  • هزینه تحصیل در بلغارستان چقدر است؟
  • هزینه حمل و نقل در بلغارستان به چه نحوی است؟
  • ارزارنتین شهر بلغارستان کدام شهر است؟
  • هزینه غذا در بلغارستان چقدر است؟
  • هزینه فست فود در بلغارستان چقدر با ایران فرق دارد؟
  • قیمت ماشین در بلغارستان چقدر است؟
  • قیمت خانه در بلغارستان چقدر است؟
  • قیمت گوشی اپل در بلغارستان چقدر است؟
  • هزینه اجاره خانه ماهانه در بلغارستان چقدر است؟
  • هزینه های درمانی در بلغارستان چگونه است؟

این مقاله به همت تیم تولید محتوای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

دلایل مهاجرت به بلغارستان

در حال حاضر یکی از مهم ترین چالش هایی که بسیاری از افراد در مسیر مهاجرت به دنبال آن هستند، مشخص کردن دلایل مشخص برای انتخاب یک کشور است. بلغارستان که در جمع کشورهای خارج از حوزه شنگن قرار دارد، در تلاش است تا در آینده ای نزدیک به جمع این کشورها اضافه شود و این مسئله ای است که می تواند آینده زندگی در این کشور را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.


فرایند مهاجرت به این کشور تا پیش از عضویت در حوزه شنگن می تواند بسیار ساده تر باشد و به دست آوردن این امتیاز در جایگاه خود نیز بسیار مهم است.

اینفوگرافیک هزینه زندگی در بلغارستان

انواع ویزای مهاجرتی بلغارستان

طبق مقررات کشور بلغارستان ورود اتباع خارجی به داخل مرزهای کشور بلغارستان منوط به اخذ ویزای ورود است. ویزایی که در کشور بلغارستان همانند اغلب کشورهای عضو ناحیه شنگن به 3 دسته اصلی به شرح زیر تقسیم بندی می شود:

نوع ویزای بلغارستانشرایط صدور
ویزای ترانزیت فرودگاهی بلغارستان (تایپ A)ویزای مذکور با هدف توریسم، بیزینس و یا ملاقات دوستان و سایر با اعتبار 90 روزه و معمولا به صورت سینگل اینترای صادر می شود.
ویزای اقامت کوتاه بلغارستان (تایپ C)ویزای مذکور با هدف توریسم، بیزینس و یا ملاقات دوستان و سایر با اعتبار 90 روزه و معمولا به صورت سینگل اینترای صادر می شود.
ویزای اقامت طولانی بلغارستان (تایپ D)این ویزا مخصوص کسانی است که قصد اقامت طولانی مدت یا دائمی در بلغارستان را دارند. مثلا خواستار تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری در بلغارستان هستند.

طبق روال قانونی نیز متقاضیان ویزای بلغارستان بایستی مدارک زیر را تهیه کرده و در خلال فرآیند درخواستشان به سفارت این کشور تحویل دهند:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای بلغارستان
  • پاسپورت ملی معتبر
  • کپی از صفحه مشخصات پاسپورت ملی
  • یک قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • بلیط مسافرتی
  • بیمه سلامت با پوشش €30000 (یورو)
  • رزرواسیون هتل محل اقامت
  • مدرک در رابطه با هدف سفر
  • گواهی تمکن مالی کافی حداقل €50 (یورو) در روز
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید واریز هزینه ویزای بلغارستان

هزینه ویزای بلغارستان؟

یکی از مباحث بسیار مهمی که بی ربط به هزینه زندگی در بلغارستان نیز نیست، هزینه درخواست انواع ویزای این کشور می باشد. مخصوصا اینکه در سال 2024 که نرخ های جدیدی اعلام شده است.

مطابق اعلام سایت mfa.bg نیز هزینه انواع ویزای بلغارستان از این قرار است:

  • ویزای کوتاه مدت یا تایپ C بلغارستان: EUR 60 (یورو) برای افراد بزرگسال و حدود EUR 35 (یورو) برای کودکان سنین 6 تا 12 سال
  • ویزای بلند مدت یا تایپ D بلغارستان: در حدود EUR 100 (یورو)

ارزیابی هزینه تحصیل و زندگی در بلغارستان 2024

دانشجویان خارجی نباید نگران هزینه تحصیل و زندگی در بلغارستان باشند چرا که شهریه ها در این کشور کاملا پایین است. به همین دلیل افراد برای تحصیل در بلغارستان نیازی به صرف مبالغ بالایی ندارند. بر اساس گزارش سایت studyinbulgaria.bg، شهریه های دوره تخصصی در رشته های پزشکی در کشور بلغارستان بین 4000 الی EUR 7700 (دلار) برای هر سال تحصیلی می باشد. اما اگر شما قصد تحصیل در رشته های غیر پزشکی در بلغارستان را داشته باشید در آن صورت بسته به ملیت و برنامه تحصیلی اتان، شما باید شهریه ای معادل 300 الی EUR 3850 (یورو) برای هر سال تحصیلی به حساب دانشگاه بلغاری پرداخت نمائید.

در حقیقت هر سال تحصیلی در حدود 10 ماه است، این بدان معناست که شما مبلغی در حدود 30€ الی €385 (یورو) در ماه به حساب دانشگاه واریز می نمائید. با این وجود، فراموش نکنید که شهریه ها در دو قسط پرداخت می شود و بنابراین امکان پرداخت ماهیانه امری منتفی است. اگر شما هم علاقه مند بررسی هزینه تحصیل به تفکیک مقاطع تحصیلی هستید پس، برای کنکاش و آنالیز بیشتر جدول زیر را ملاحظه نمائید:

دانشجو هریه های سالیانه به یورو EUR
اروپایی300 الی EUR 1700
بین المللیالی EUR 3850

آیا بلغارستان برای زندگی ارزان است؟

بلغارستان Bulgaria کشوری واقع در جنوب شرق اروپا که در یک موقعیت استراتژیکی واقع شده است. این کشور به پایتختی شهر زیبا و جذاب صوفیه Sofia با کشورهایی مثل ترکیه، مقدونیه، روسیه، صربستان، کوزوو، یونان و رومانی هم مرز است. از سوی دیگر بلغارستان از شرق به دریای سیاه نیز راه دارد. به همین دلیل نیز سواحل بلغارستان به مقصد اصلی گردشگران خارجی تبدیل شده است.

اطلاعات عمومی درباره بلغارستان

همان طوری که در اینفوگرافیک بالا هم ملاحظه می شود، جمعیت این کشور عددی نزدیک 7 میلیون نفر را نشان می دهد. که زبان اول آنها نیز زبان بلغاری است. ضمنا بلغارستان به عنوان عضو اتحادیه اروپایی (EU) از واحد پولی خودش یعنی لف (BGN) بهره می گیرد. اما مردم این کشور در معاملات روزمره خودشان از یورو (EUR) نیز بهره می گیرند. طبق آخرین آمار حاصل از سایت Numbeo.com نیز متوسط هزینه زندگی هر نفر در این کشور بدون احتساب اجاره خانه حدود EUR 576 (یورو) و با درنظر گرفتن اجاره خانه نیز در حدود EUR 958 (یورو) در ماه است. پس در کل این کشور برای زندگی بسیار ارزان است. چرا که:

  • بطور متوسط، هزینه زندگی در بلغارستان حدود 40 الی 60% ارزانتر از شمال اروپا است
  • همچنین بطور متوسط هزینه زندگی در کشور بلغارستان تقریبا 45.7% ارزانتر از ایالات متحده آمریکا است.

هزینه زندگی در بلغارستان 2024

خیلی از افراد بنا به دلایل و اهدافی که دارند درصدد مهاجرت به بلغارستان هستند و یکی از سوالات مهم آنها نیز در خصوص هزینه زندگی در این کشور اروپایی است. تا از این طریق بتوانند بودجه مالی خودشان را مدیریت کنند. در حال حاضر متوسط هزینه زندگی در کشور بلغارستان برای هر نفر در حدود EUR 958 (یورو) می باشد. در قالب جدول زیر نیز می توان با جزییات هزینه زندگی در بلغارستان 2024 آشنا شد:

آیتم هاهزینه به یورو
1 وعده غذایی در رستوران ارزان9.20€
1 قرص نان 500 گرمی0.91€
1 کیلو فیله مرغ6.47€
1 کیلو گوشت گاوی9.84€
آب بطری 1.5 لیتری5.11€
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)0.82€
هزینه حمل و نقل ماهیانه25.56€
1 لیتر بنزین1.40€
هزینه اشتراک برای آپارتمان 85 متر مربعی105.83€
اجاره آپارتمان 1 خوابه وسط شهر381.99€
اجاره آپارتمان 1 خوابه حومه شهر291.34€
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهیانه 1 نفر27.61€

همان طوری که در جدول فوق نیز مشاهده شد، سطح اجاره خانه در بلغارستان چندان بالا نیست و آنچه که بیشترین بودجه افراد را در این کشور به خود اختصاص می دهد، هزینه خرید از بازارها با حدود 34% می باشد. واقعیت ملموسی که در نمودار زیر نیز قابل مشاهده است:

توزیع هزینه زندگی در بلغارستان

اما موضوع مهم دیگر در این رابطه هزینه تحصیل در دانشگاه های بلغارستان می باشد. هزینه ی که بسته به برنامه تحصیلی دانشجویان و مقطع آنها متفاوت است. مطابق گزارش به روز متوسط شهریه دانشجویان بین المللی در کشور بلغارستان بسته به برنامه تحصیلی اشان از قرار زیر است:

ملیت دانشجو و یا رشته تحصیلیشهریه سالیانه به یورو
دانشجویان اروپایی€300 تا 1700€
دانشجویان غیراروپایی€1750 تا 3850€
رشته های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی€4000 تا 7700€
کورس آمادگی 2 ترمی€2000 تا 3500€

ضمنا دانشجویان خارجی در کشور بلغارستان هم از طریق کار دانشجویی 20 ساعته در هفته و هم از طریق درخواست بورس تحصیلی می توانند بخشی از هزینه های تحصیلی خود را تامین کنند.

هزینه زندگی در شهرهای بلغارستان

شرایط ایرانیان مقیم بلغارستان

در طی سالیان اخیر، ایرانیان زیادی هم برای کار و هم برای ادامه تحصیل به بلغارستان مهاجرت کرده اند. اغلب هموطنان در بلغارستان نیز با هدف ادامه تحصیل به این کشور اروپایی مهاجرت کرده اند.  بنابراین ایرانیان نیز مثل بقیه مهاجران خارجی از مزیت زندگی ارزان در بلغارستان برخوردار هستند. جالب است بدانید که بیشترین بخش از بودجه هر ایرانی در کشور بلغارستان نه صرف اجاره خانه اش در بلغارستان بلکه صرف خرید مایحتاج از بازارها می شود.

پس فقط 19.2% از بودجه یک ایرانی در بلغارستان صرف اجاره خانه اش می گردد. در حالی که ایرانیان در کشور بلغارستان بایستی 34.1% از بودجه خودشان را بابت مخارج خرید مایحتاج روزانه اشان پرداخت بکنند. اما صرفنظر از هزینه ها، سطح درآمدی هموطنان ایرانی در بلغارستان نیز در سطح رضایت بخشی است. هموطنانی که با ویزای کاری به بلغارستان مهجرت کرده اند مجازند تا در هفته ماکسیمم 40 ساعت کار فول- تایم انجام دهند. اما دانشجویان ایرانی در بلغارستان قانونا مجازند تا در هفته تا 20 ساعت به مشاغل پاره- وقت بپردازند. بدین ترتیب و مطابق داده های به روز سایت معتبر salaryexplorer.com  متوسط درآمد ناخالص ساعتی هر هموطن ایرانی در بلغارستان در حدود BGN20.75(لف) معادل EUR10.60 (یورو) است.

شرایط زندگی ایرانیان در بلغارستان

هزینه زندگی در شهرهای بلغارستان

در این مقاله به بررسی ریز هزینه ها و قیمت ها در کشور بلغارستان می پردازیم البته مسائلی پیرامون قیمت و هزینه بلیط تا بلغارستان، هزینه بهداشت و درمان دربلغارستان، هزینه دانشگاه، هزینه زندگی در بلغارستان و هزینه تحصیل، هزینه مدرسه و هزینه ویزای بلغارستان در این مقاله مورد بحث قرار نمی گیرد و می توان از آژانس های مسافرتی و همچنین سفارت بلغارستان سوال کرد. ریز هزینه زندگی در بلغارستان به شرح زیر است. (JTB واحد اختصاری پول در کشور بلغارستان می باشد)

اقلاممیزان هزینه (یورو)
هزینه یک وعده غذا، در رستوران معمولی€9.20
هزینه یک وعده غذا برای دو نفر€33.23
هزینه یک وعده غذای مک در رستوران های مک دونالد (یا یک وعده غذای مشابه همراه با موسیقی)€7.67

هزینه زندگی در بلغارستان برای دانشجویان بین المللی

با توجه به رشد روز افزون فرآیند اعزام دانشجو به بلغارستان، بررسی هزینه زندگی در بلغارستان به ویژه برای دانشجویان بین المللی بیش از پیش دارای اهمیت می باشد. به عبارت دیگر، دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در بلغارستان را دارند، باید قبل از ورود به این کشور با هزینه زندگی و تحصیل در بلغارستان به طور کامل آشنا شوند. اما نگران نباشید، زیرا هزینه زندگی در بلغارستان به ویژه برای دانشجویان بین المللی که به دنبال ادامه تحصیل در این کشور هستند، بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. به طور کلی هزینه زندگی یک دانشجوی خارجی در بلغارستان به طور متوسط 978BGN (لو بلغارستان) معادل تقریبی EUR 500 (یورو) در ماه خواهد بود.

در نمودار زیر می توانید هزینه زندگی دانشجویان را در کشورهای مختلف اروپایی مقایسه کنید:

هزینه زندگی دانشجویان را در کشورهای مختلف اروپایی

گرانترین و ارزنترین شهرهای بلغارستان

همان طوری که می دانید، بلغارستان دارای شهرهای مختلفی است که سطح هزینه زندگی در این شهرها اندکی از هم متفاوت است. و همین امر باعث آسانی انجام مقایسه شده و سبب انتخاب راحت محل اقامت می شود. همانگونه که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، صوفیا با رقم شاخص 42.0 گرانترین شهر و پلودیف با 38.2 ارزانترین شهر بلغارستان محسوب می شوند:

شهرهاشاخص هزینه زندگی در سال 2024
صوفیا42.0
وارنا39.2
بورگاس38.9
پلودیف38.1

تعادل کار و زندگی در بلغارستان

با وجود اینکه هزینه زندگی در بلغارستان در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی بسیار پایین و مقرون به صرفه است ولی سطح درآمد کار در این کشور مخصوصا در مقایسه با کشورهای شمال اروپا در سطح قابل قبولی قرار ندارد. اما اگر در سطح کلی در نظر بگیریم و یا درآمد در این کشور را با سطح درآمد در بین کشورهای شرق یا جنوب اروپا مقایسه کنیم، درآمد نسبتا خوبی است. همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، در شرایط فعلی متوسط درآمد ماهیانه در کشور بلغارستان  (قبل از کسر مالیات) در حدود EUR 1696 (یورو) است. در حالی که متوسط هزینه زندگی در این کشور اروپایی ماهانه در حدود EUR 958 (یورو) می باشد:

بدین ترتیب هر کارگر ساده در بلغارستان با درآمد خودش نه تنها می تواند از عهده تامین خرج و مخارجش برآید بلکه همچنین او قادر است بخشی از درآمدش را به صورت پس انداز نگهدارد.

تعادل یا عدم تعادل کار و زندگی در بلغارستان؟!!

با وجود اینکه هزینه زندگی در بلغارستان در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی بسیار پایین و مقرون به صرفه است ولی سطح درآمد کار در این کشور اصلا در سطح قابل قبولی قرار ندارد. برای همین در شرایط فعلی مهاجرت کاری به این کشور صلاح نیست. همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، متوسط درآمد خالص ماهیانه در کشور بلغارستان  (پس از کسر مالیات) در حدود $796 (دلار) است. در حالی که متوسط هزینه زندگی در این کشور حدود $1000 (دلار) می باشد.

بدین ترتیب هر فردی در بلغارستان در زندگی با کسری بودجه ای در حدود $204 (دلاری) مواجه می شود:

مقایسه سطح درآمد و هزینه زندگی در بلغارستان

بدین ترتیب هر کارگر ساده در بلغارستان با درآمد خودش نه تنها می تواند از عهده تامین خرج و مخارجش برآید بلکه همچنین او قادر است بخشی از درآمدش را به صورت پس انداز نگهدارد.

تعادل یا عدم تعادل کار و زندگی در بلغارستان؟!!

با وجود اینکه هزینه زندگی در بلغارستان در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی بسیار پایین و مقرون به صرفه است ولی سطح درآمد کار در این کشور اصلا در سطح قابل قبولی قرار ندارد. برای همین در شرایط فعلی مهاجرت کاری به این کشور صلاح نیست. همان طوری که در نمودار بالا نیز مشاهده شد، متوسط درآمد ماهیانه در کشور بلغارستان  در حدود EUR 1696 (یورو) است. در حالی که متوسط هزینه زندگی در این کشور تنها حدود EUR 958 (یورو)  می باشد. بدین ترتیب هر فردی که در بلغارستان زندگی می کند با کسری بودجه ای مواجه نمی شود.

با این حال نباید فراموش کرد که قدرت خرید مردم بلغارستان پایین تر از خیلی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) است. به طوری که در شرایط فعلی شاخص قدرت خرید مردم در این کشور عدد 50.09 را نشان می دهد. در حالی که قدرت خرید مردم در کشوری مثل آلمان حدود دو برابر آن یعنی در حدود 105.73 می باشد:

مقایسه قدرت خرید در آلمان و بلغارستان

هزینه خوراک در بلغارستان

پوشاک، هزینه خوراک، هزینه اشتراک خانگی، هزینه تفریح و سرگرمی و نیز هزینه اجاره خانه تشکیل شده است. اگر بخواهیم درباره هزینه خوراک در بلغارستان 2024 بحث کنیم بایستی بگوییم که ما در اینجا با دو دسته هزینه ها روبرو هستیم. اینها شامل هزینه رستوران ها و نیز هزینه خرید خواروبار از بازارهای بلغارستان است. که به صورت درصدی نیز از قرار زیر است:

  • رستوران ها: 15%
  • خرید از بازارها: %34

که روی هم رفته بیش از 50% از مخارج زندگی در کشور بلغارستان را تشکیل می دهد. اما مطمنا شما نیز خواستار اطلاع از هزینه یورویی خوراک در این کشور اروپایی هستید. در واقع هر شهروند یا مقیم بلغارستان ماهیانه حدود EUR450 (یورو) بابت هزینه خورد و خوراک خودش پرداخت می کند. در جدول زیر می توان با برخی از آیتم های هزینه خوراک در بلغارستان 2024 آشنا شد:

آیتم هاهزینه به یورو
یک وعده غذایی در رستوران ارزان€9.20
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط قیمت€33.23
مک میل در مک دونالد€7.67
کاپوچینو€1.73
یک لیتر شیر€1.57
یک عدد نان 500 گرمی€0.91
یک کیلو گوشت مرغ€6.47
یک کیلو برنج€1.83
12 عدد تخم مرغ€2.97
یک کیلو سیب€1.32
یک کیلو پرتغال€1.50
یک کیلو پنیر محلی€8.86

هزینه پوشاک در بلغارستان

پوشاک نیز جزء آیتم های اصلی تشکیل دهنده هزینه زندگی در بلغارستان است. در کل پوشاک حدود 3.5% از بودجه هر فردی در بلغارستان را به خود اختصاص می دهد که معادل یورویی حدود EUR31 (یورو) است. در جدول زیر می توان با برخی از آیتم های هزینه پوشاک در بلغارستان 2024 آشنا شد:

آیتم هاهزینه به یورو
یک جفت جین€50.25
لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای€29.89
یک جفت کفش دوندگی نایک رنج متوسط€77.08
یک جفت کفش چرم مجلسی مردنه€81.65

حمل و نقل بخشی از هزینه زندگی در بلغارستان

هزینه های حمل و نقل در کشور بلغارستان بدین صورت است:

اقلامهزینه به یورو
بلیط یک طرفه (حمل و نقل داخلی)€0.82
بلیط عبور ماهانه (قیمت ثابت)€25.56
مبداء تاکسی (تعرفه معمولی)€1.10
تاکسی یک کیلومتری (تعرفه معمولی)€0.62

اجاره ماهیانه آپارتمان در هزینه زندگی در بلغارستان

در سال 2024 نرخ اجاره بهای ماهانه در بلغارستان نیز به شرح نمودار ذیل می باشد:

نرخ اجاره ماهانه در بلغارستان میانگین دستمزد مصرفی ماهانه پس از مالیات در این مقاله بخشی از مطالب هزینه زندگی در بلغارستان را برای متقاضیان مهاجرت به بلغارستان عزیزان تشریح نموده ایم. امید است توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. در انتها ضمن تشکر از مطالعه مقاله پیش رو دعوت می نماییم تا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات مکرر درباب هزینه زندگی در بلغارستان

اکنون به آخرین بخش از مقاله یعنی بخش سوالات می رسیم:

  • انواع روش ها برای مهاجرت به بلغارستان چیست؟ مهاجرت کاری، سرمایه گذاری، خانوادگی و تحصیلی از آنجمله هستند. و ویزای تعلق گرفته به متقاضیان این روش ها نیز از نوع ویزای اقامت طولانی تایپ D بلغارستان می باشد.
  • متوسط هزینه زندگی ماهیانه در بلغارستان چقدر است؟ در حدود $ 1000 (دلار) در ماه
  • گرانترین و ارزانترین شهرهای بلغارستان چیست؟ صوفیا با رقم شاخص 45.9 گرانترین شهر و بورگاس با 37.2 ارزانترین شهر بلغارستان محسوب می شوند
  • هزینه تحصیل در مجارستان 2024 چقدر است؟ بسته به برنامه و مقطع تحصیلی از 4800 الی $ 48800 (دلار) متغیر است.
  • آیا دانشجویان خارجی حق کار دانشجویی در بلغارستان را دارند؟ بله آنها در هر هفته می توانند تا 20 ساعت کار کرده و ماهانه نیز حدود EUR 50 (یورو) کاسب شوند.
  • آیا دخل و خرج افراد در بلغارستان همخوانی دارد؟ خیر، در شرایط فعلی متوسط درآمد خالص ماهیانه در کشور بلغارستان  (پس از کسر مالیات) در حدود $ 796 (دلار) است. در حالی که متوسط هزینه زندگی در این کشور حدود $1000 (دلار) می باشد.
  • متوسط هزینه زندگی ماهیانه در بلغارستان چقدر است؟ متوسط هزینه زندگی در این کشور تنها حدود EUR 958 (یورو)  می باشد.
  • گرانترین و ارزانترین شهرهای بلغارستان چیست؟ صوفیا با رقم شاخص 42.0 گرانترین شهر و پلودیف با 38.2 ارزانترین شهر بلغارستان محسوب می شوند
  • هزینه تحصیل در بلغارستان 2024 چقدر است؟ بسته به ملیت دانشجو، برنامه و مقطع تحصیلی اش از 300 الی EUR 3850 (یورو) برای دانشجویان غیرپزشکی و بین 4000 الی EUR 7700 (یورو) برای دانشجویان پزشکی متغیر است.
  • آیا دخل و خرج افراد در بلغارستان همخوانی دارد؟ بله، در شرایط فعلی متوسط درآمد ماهیانه در کشور بلغارستان  در حدود EUR 1696 (یورو) است. در حالی که متوسط هزینه زندگی در این کشور تنها حدود EUR 958 (یورو)  می باشد. بدین ترتیب هر فردی که در بلغارستان زندگی می کند با کسری بودجه ای مواجه نمی شود.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “هزینه زندگی در بلغارستان

  1. محدثه گفت:

    با سلام و وقت بخیر من خیلی به کشور بلغارستان علاقه مند هستم میخوام برای کار به این کشور مهاجرت کنم میخواتسم ببینم امکان پذیر هست شما در این زمینه میتونید به من کمک کنید و اینکه با کار متوسط در این کشور میشه از پس هزینه های زندگی در لغارستان برآمد ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله قطعا میشه از پس این هزینه ها براومد ولی بستگی به شغل شما هم داره که چه کیفیتی رو بتونید برای زندگی خودتون بسازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *