ویترین

مهاجرت به اسکاندیناوی

مهاجرت به اسکاندیناوی

مهاجرت به اسکاندیناوی شامل 5 کشور ثروتمند (سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند و ایسلند) میتواند بهترین ایده برای ساخت آینده بهتر برای فرد باشد. چراکه این کشورها از یک طرف دارای بهترین شرایط کاری در اروپا بوده و از طرف دیگر شرایط زندگی در آنها بسیار مناسب می باشد. در واقع در یک کلام می توان گفت که سطح کیفیت زندگی در کشورهای اسکاندیناوی به مراتب بسیار بالاتر از سطح اروپایی است. همین امر نیز مهاجرت به این کشورها را برای مهاجران جذاب می سازد. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با این هدف دست به نگارش این مقاله می زنیم که علاوه بر پاسخگوئی به سوالات شما همچنین اطلاعات جامع و به روز دیگری درباره شرایط مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی 2023 ارائه نمائیم:

  • روش های مهاجرت به اسکاندیناوی چیست؟
  • امتیازات مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی چیست؟
  • بهترین کشور اسکاندیناوی برای مهاجرت کدام است؟
  • شرایط زندگی در کشورهای اسکاندیناوی چگونه می باشد؟
  • شرایط کار در اسکاندیناوی چگونه می باشد؟
  • چگونه می توان در کشورهای اسکاندیناوی ادامه تحصیل داد؟
  • آسانترین ویزا برای مهاجرت ایرانیان به اسکاندیناوی چیست؟

شرایط مهاجرت به اسکاندیناوی

قبل از پرداختن به بحث مهاجرت لازم است عزیزان درباره کشورهای اسکاندیناوی اطلاعات کاملی کسب نمایند. منطقه اسکاندیناوی در واقع شامل کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند، ایسلند (و نیز جزایر فارو و آلند) می باشد. نکته مهم دیگری که قبل از مهاجرت بایستی متذکر شد اینکه برخی از این کشورها عضو اتحادیه اروپا (EU) نبوده ولی عضو ناحیه شنگن می باشند. اشاره این نکته از این نظر مهم است که بدانیم این کشورها از قوانین ویزایی ناحیه شنگن یا قوانین اروپایی مثل ناحیه یورو تبعیت می کنند یا خیر:

کشورهاعضو اتحادیه اروپاعضو ناحیه شنگنواحد پولی رایج
فنلاندمی باشدمی باشدEUR (یورو)
نروژنمی باشدمی باشدNOK (کرون)
دانمارکمی باشدمی باشدDKK (کرون)
ایسلندنمی باشدمی باشدISK (کرون)
سوئدمی باشدمی باشدSEK (کرون)

نکته بعدی درباره مهاجرت به کشورهای این حوزه درباره انواع روش ها و ویزاهای مربوطه می باشد که این کشورها برای متقاضیان صادر می کنند. معمولا افراد برای مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی روش های مختلفی از جمله کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج را پیش رو دارند. دولت های اسکاندیناویایی نیز با توجه به اهداف و مدت اقامت متقاضیان برای آنها ویزاهای زیر را صادر می کنند:

انواع ویزاهای اسکاندیناوی

امتیازات کشورهای حوزه اسکاندیناوی

همگان به این امر واقف هستند که دلایل و امتیازات مختلفی برای مهاجرت به کشورهای حوزه اسکاندیناوی وجود دارد. یعنی اگر مثلا برای مهاجرت به کشورهای اروپایی یک دلیل مثل کار یا تحصیل و … وجود داشته باشد. اما مطمئنا برای مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی دلایل بسیار زیادی وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به ثبات سیاسی و اقتصادی، شفافیت مالی، کیفیت زندگی برتر، رفاه عمومی، برابری همگانی در دسترسی به خدمات عمومی، بیمه تامین اجتماعی، نرخ بیکاری بسیار پایین و میانگین درآمدی، طبیعت بکر و دیدنی بسیار بالا اشاره نمود. علاوه بر این اسکاندیناوی مزایای مهاجرتی زیر را برای مهاجران در پی دارد:

امتیازات مهاجرت به اسکاندیناوی

مهاجرت کاری به اسکاندیناوی

ابتداء وضعیت بازار کار در کشورهای اسکاندیناوی را با هم بررسی می کنیم. اصولا کشورهای حوزه اسکاندیناوی جزء کشورهای ثروتمند و مرفه اروپایی با بازار کار مهارتی و تخصص طلب محسوب می شوند. بی تردید این کشورها چه از نظر میزان بیکاری و چه از نظر شاخص میانگین درآمدی بالاتر از متوسط اروپایی می باشند. در این زمینه هم اکنون نرخ بیکاری در این کشورهای پنج گانه از قرار ذیل می باشد. با توجه به این نمودار می توان نروژ را با نرخ بیکاری 3.5% جزء بهترین بازارهای کار اروپایی معرفی کرد:

نرخ بیکاری در کشورهای اسکاندیناوی

اما از لحاظ درآمدی شرایط کشورهای اسکاندیناوی کمی متفاوت است. از نظر میانگین درآمد ماهیانه نیز دانمارک با میانگین درآمدی حدود 3500€ (یورو) در رتبه اول کشورهای اسکاندیناوی قرار دارد:

مقایسه میانگین درآمد در اسکاندیناوی

اما شرایط مهاجرت کاری به کشورهای اسکاندیناوی مشابه بقیه نقاط اروپا بوده و افراد پس از یافتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای اهل اسکاندیناوی می توانند برای اخذ ویزای ورود یا ویزای ملی این کشورها به سفارت کشورهای پنج گانه اسکاندیناوی مراجعه و نسبت به اخذ ویزای خود اقدام نمایند.

مهاجرت تحصیلی به اسکاندیناوی

نظام آموزش عالی در کشورهای اسکاندیناوی از شهرت و محبوبیت خوبی برخوردار بوده و دانشگاه های این منطقه از اروپا دارای سنت آموزشی دیرینی می باشند. این نظام آموزشی هم اکنون با تغییر ساختاری و پیروی از استانداردهای فرآیند بلونیا (Bologna Process) تحول عمیقی یافته اند. معمولا تحصیل در دانشگاه های حوزه اسکاندیناوی دارای شرایط خاصی می باشد. از شرایط تحصیلی در دانشگاه های اسکاندیناوی می توان تحصیل به زبان های اسکاندیناویایی، قبولی در آزمون پذیرش و ارائه مدرک دیپلم متوسطه اشاره نمود. دانشجویان می توانند برای تحصیل در اسکاندیناوی برنامه های تحصیلی خود را در سه قالب لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ادامه دهند. از برترین دانشگاه های منطقه اسکاندیناوی می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

دانشگاهکشوررتبه بین المللی
دانشگاه لوند سوئدسوئد78
دانشگاه کپنهاگدانمارک79
دانشگاه هلسینکیفنلاند102
دانشگاه اوسلونروژ135
دانشگاه ایسلندایسلند301

همچنانکه در لیست فوق نیز مشاهده می گردد، برترین مقصد مهاجرت تحصیلی به اسکاندیناوی از لحاظ کیفیت آموزش عالی کشور سوئد می باشد. اما به لحاظ هزینه ای، هزینه تحصیل در نروژ به دلیل شرایط تحصیل رایگان می تواند گزینه مطلوبی برای علاقه مندان باشد.

مهاجرت تحصیلی به اسکاندیناوی

شرایط مهاجرت استارت آپ ها به اسکاندیناوی

کلیه کشورهای حوزه اسکاندیناوی از راه اندازی استارت آپ ها حمایت می کنند. اما در بین کشورهای پنجگانه اسکاندیناوی شرایط کشور فنلاند بهتر از بقیه است و اکوسیستم استارت آپی بسیار ایده آلی نیز دارد. اما شاید این سوال به ذهن کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی برسد که دلایل برتری فنلاند چیست؟ در یک نگاه کلی دلایل برتری فنلاند برای راه اندازی استارت آپ و اخذ مجوز اقامتی از این کشور را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

دلایل برتری فنلاند جهت شروع استارت آپ

از بهترین بخش ها برای راه اندازی استارت آپ در کشور فنلاند نیز می توان به بخش های سخت افزاری و IoT، انرژی و محیط زیست و نیز تکنولوژی اشاره نمود. از مهمترین شروط لازم برای شروع استارت آپ در کشور فنلاند نیز می توان به مواردی مثل بیزینس پلن قوی، یک تیم استارت آپی متخصص و نیز منابع مالی کافی اشاره نمود.

فلذا مراحل مختلف راه اندازی استارت آپ در کشور فنلاند نیز از این قرار است:

مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق در فنلاند 2023
مرحله اولارائه درخواست گزارش صلاحیت به اداره ثبت شرکت (Business Finland) از طرف تیم استارت آپ
مرحله دومتکمیل و ارائه درخواست مجوز اقامت به اداره مهاجرت فنلاند البته در صورت دریافت گزارش صلاحیت مثبت
مرحله سومثبت شرکت استارت آپی در فنلاند و بهره مندی از مزایای آن مثل درخواست وام موسوم به Tempo Funding البته بشرط داشتن حداقل سرمایه نقدی €30000 (یورو) در حساب شرکت
مرحله چهارماخذ و یا تمدید مجوز اقامتی فنلاند

بنابراین نوع اقامت صادره برای سرمایه گذاران در فنلاند از نوع اقامت بلند مدت (Long-term visa) یا تایپ D می باشد. و نهایت اعتبار آن نیز تا 2 سال می باشد ولی از قابلیت تمدید برخوردار است متقاضیان بعد از 4 سال اقامت می توانند برای اقامت دائمی فنلاند و پس از 2 سال زندگی در فنلاند نیز به تابعیت این کشور برسند.

سرمایه گذاری در کشورهای اسکاندیناوی

شرایط سرمایه گذاری خارجی در کشورهای اسکاندیناوی جهت مهاجرت کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی کاملا فراهم می باشد. اصولا کشورهای حوزه اسکاندیناوی به خاطر منابع سرشار اقتصادی، نیروی کار ماهر و متخصص، مدیران مجرب و کار کشته برترین مقاصد سرمایه گذاری و جذب FDI محسوب می شود. اما چگونه بهترین کشور برای مهاجرت سرمایه گذاری را باید شناسائی کرد؟ ابتدائا باید بدانید که راه های مختلفی برای سرمایه گذاری در اسکاندیناوی مثل خرید ملک، ثبت شرکت یا پس انداز بانکی و … وجود دارد. اما از بین کشورهای اسکاندیناوی نیز بهترین کشور برای سرمایه گذاری خارجی را می توان از نظر کل GDP (درآمد ناشی از تولید ناخالص داخلی) شناخت:

gdp کل به بیلیون دلار

پس با این حساب در شرایط فعلی بهترین کشور برای مهاجرت سرمایه گذار به اسکاندیناوی کشور سوئد می باشد. کشور سوئد نیز به سرمایه گذاران ویزای اقامت بلند مدت در این کشور با شرایط ذیل اعطاء می کند:

نوع سرمایه گذاریسرمایه گذاری در شرکت
حداقل سرمایه لازم100000€ (یورو)
نوع ویزای اهدائیبلند مدت
زمان رسیدگیتا 3 هفته
اقامت دائمپس از 5 سال زندگی پیوسته
تابعیت سوئدیپس از 5 سال زندگی با داشتن وضعیت PR

از دیگر روش های مهاجرت به کشورهای این حوزه از طریق ازدواج می باشد که یکی از سریعترین راه های مهاجرتی به کشورهای اسکاندیناوی نیز محسوب می شود. هموطنان عزیز برای اطلاع از شرایط اخذ اقامت و تابعیت اسکاندیناوی از طریق ازدواج یا روش های فوق الذکر می توانند با وکلای مهاجرتی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

سوالات مکرر درباب مهاجرت به اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی از مقاصد معروف و پرطرفدار برای مهاجرت محسوب می شود. از همین رو نیز طبیعی است که سوالات درباره مهاجرت به این کشورها زیاد باشد:

  • کشورهای اسکاندیناوی چه کشورهایی هستند؟ سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند و ایسلند
  • انواع روش های مهاجرت به اسکاندیناوی 2023 چیست؟ مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، الحاق خانواده و استارت آپ از جمله این روش هاست.
  • تحصیل در کدام کشورهای اسکاندیناوی رایگان است؟ تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ و ایسلند برای کلیه دانشجویان رایگان است و فقط از دانشجویان هزینه ناچیزی بابت هزینه اداری و هزینه ثبت نام دریافت می شود.
  • برترین دانشگاه های اسکاندیناوی برای تحصیل کدامند؟ دانشگاه های لوند، کپنهاگ و هلسینکی جزء سه دانشگاه برتر اسکاندیناوی محسوب می شوند.
  • بهترین کشور اسکاندیناوی برای مهاجرت کاری چیست؟ کشور نروژ بدلیل نرخ بیکاری پایین و نیز متوسط درآمد بالاتر از دیگر کشورهای اسکاندیناوی گزینه برتری است.
  • بهترین گزینه برای مهاجرت سرمایه گذاری در اسکاندیناوی چیست؟ فنلاند بدلیل عدم نیاز به سرمایه حداقلی یا حامی مالی، عدم نیاز به مدرک تحصیلی و مدرک زبان و نیز ارائه مجوز اقامت بلند مدت بهترین گزینه برای راه اندازی استارت آپ در اسکاندیناوی به حساب می آید.
3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *