ویزای کاری

ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری آمریکا بی شک از پرطرفدارترین انواع ویزاها میباشد چراکه زندگی در کشوری با بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی، دلخواه خواهد بود. این کشور علاوه بر این که انگلیسی زبان است، یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا نیز می باشد در نتیجه کارفرمایان در انتخاب فردی که می خواهند استخدام کنند در غالب موارد ملیت افراد را مد نظر قرار نمی دهند. منتهی در طی سال های اخیر و سال جاری دولت آمریکا سیاستی اعمال کرده که منجر به کاهش تعداد افرادی شده که این کشور را مقصد مناسبی برای خود می دانستند. حال باید منتظر ماند و دید که سیاست های دولت بایدن چگونه شرایط صدور ویزا را تغییر خواهد داد.

اینفوگرافیک ویزای کاری آمریکا

در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، توضیحاتی در خصوص ویزای کاری آمریکا ارائه شده و سعی بر این بوده تا در طول مقاله به سوالات بالا پاسخ داده شود.

شرایط کار در آمریکا

اقتصاد آمریکا امسال نیز اقتصاد اول و برتر جهانی می باشد. مطمئنا باید از این اقتصاد برتر توقع داشت که فرصت های کاری بی شماری برای شهروندان داخلی و خارجی مهیا کند. نرخ بیکاری روبه کاهش آمریکا آن هم در چنین شرایطی که بیماری کرونا جهان را فراگرفته شاهدی بر این ادعاست. آمارهای موجود از اداره کار آمریکا (BLS) خود گویای این مطلب مهم است که در ژوئن سال 2020 نرخ بیکاری این کشور به 11.1% از نرخ 14.7% آوریل همین سال کاهش یافته است! نرخ بیکاری در کشور آمریکا در سال 2021 به 6.7% و در اواخر سال 2023 نیز به حدود 3.7% رسیده است. این خود دستاورد مهمی برای اقتصاد ایالات متحده بوده و یکی از عوامل مهم در جذب نیروهای کار ماهر از سراسر جهان به سوی اقتصاد اول جهان است.

نرخ بیکاری در کشور آمریکا

از سوی دیگر سطح درآمدی کارگران هم در آمریکا بالاتر از استاندارد جهانی است. مطابق آمار سال جدید، میانگین درآمد ماهانه کار در آمریکا حدودا 7920$ (دلار) می باشد که این در مقا یسه با متوسط درآمدی در اقتصاد دوم جهان و رقیب اصلی آمریکا یعنی کشور چین 4152$ (دلار) درآمد بسیار ایده آل و خوبی برای مهاجران خارجی جهت یک زندگی مرفه و با استاندارد بالا محسوب می شود:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه کشور آمریکا و چین

 

 

شرایط مهاجرت کاری به آمریکا

مهاجرت به آمریکا 2023 همچنان در کانون توجه جهانیان قرار دارد. چرا که آمریکا به عنوان قدرت اقتصادی اول جهان تقریبا از هر لحاظ بهترین کشور برای مهاجرت محسوب می شود. به همین دلیل نیز افراد با اهداف و انگیزه های مختلفی مهاجرت به آمریکا را انتخاب می کنند. در این میان برخی از افراد که غالبا نیروهای کار ماهر یا اسکیل ورکرز را تشکیل می دهند به دنبال مهاجرت کاری به آمریکا هستند.

گام های رو به جلو برای دریافت ویزای کاری آمریکا

اما برای مهاجرت کاری به آمریکا، متقاضیان بایستی چندین مرحله را تا زمان اخذ ویزای کاری خود طی بکنند:

  • مرحله 1: ابتداء کارفرمای آمریکایی بایستی از دپارتمان کار تاییدیه گواهی کار یا labor certification را بدست آورد.
  • مرحله 2: به محض دریافت گواهی کار نیز کارفرما بایستی پتیشن مهاجرت کارگر خارجی (فرم I-140) را با توجه به ویزای کاری درخواست شده به اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) ارایه دهد.
  • مرحله 3: پس از تایید پتیشن توسط USCIS، پتیشن برای خوردن شماره پرونده به مرکز ویزای ملی (NVC) ارسال می شود.
  • مرحله 4: سپس متقاضی با توجه به درخواست NVC فرم DS-261 را تکمیل کند.
  • مرحله 5: در ادامه این پروسه متقاضی هزینه ویزای کاری را پرداخت کرده و به درخواست NVC نیز مدارک لازمه را تحویل می دهد.
  • مرحله 6: و بالاخره مرکز ویزای ملی NVC به درخواست متقاضیان رسیدگی کرده و در مدت مقرر نیز نتیجه را به متقاضی اعلام می کند.

شرایط مهاجرت کاری ایرانیان به آمریکا

یکی از مسیرهای مهاجرت ایرانیان به آمریکا، مهاجرت کاری به این کشور است. منتها طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، هموطنان ایرانی برای درخواست این ویزای آمریکا حتما بایستی اسپانسر داشته باشند. در این مورد نیز اسپانسر آنها کارفرمای آمریکایی است.  برای داشتن اسپانسر نیز یافتن جاب آفر Job Offer حرف اول را می زند. و شرط دوم نیز این است که آنها قبل از شروع پروسه درخواست ویزای کاری حتما پتیشن تایید شده ای (فرم I-140) دریافت کرده باشند. بنابراین شروط اصلی برای درخواست ویزای کاری آمریکا توسط ایرانیان شامل:

شروط اصلی مهاجرت کاری ایرانیان به آمریکا

و نکته آخر دراینباره اینکه ایرانیان برای درخواست ویزای کاری خودشان نیز بایستی از طریق سفارتخانه آمریکا در شهرهایی مثل ایروان، آنکارا و دبی اقدام بکنند. منتها در انتخاب سفارتخانه فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار هستند که از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخارج پایین سفر
  • عدم نیاز به ویزا جهت سفر
  • امکان انجام مصاحبه به زبان فارسی
  • آسانی گرفتن وقت سفارت
  • دوره کلیرنس پایین
  • برخورد مناسب افسر سفارت
  • عدم حساسیت درباب سابقه ریجکتی ویزا
  • عدم حساسیت به سوابق کار دولتی
  • عدم حساسیت نسبت به محل خدمت سربازی

مهاجرت از طریق ویزای کاری آمریکا

بهتر است قبل از مهاجرت تحصیلی به آمریکا در رشته هایی که در آمریکا برای کار بازار خوبی دارند دقت کافی را مبذول نمود تا در آینده برای اخذ ویزای کاری آمریکا دچار مشکل نشد. سرمایه گذاری در آمریکا آخرین راه برای عزیزان است که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند مهاجرت از طریق سرمایه گذاری کار مفید و به صرفه ای نیست و پیشنهاد می شود با تایپ ویزای دیگر حتی توریستی وارد کشور شد تا فرد اصطلاحا قاعده بازی را یاد گیرد و سپس سرمایه گذاری بکند چون سرمایه گذاری یک امر ریسکی است و امکان سوخت شدن سرمایه بسیار بالاست.

انواع ویزای کاری آمریکا عبارت است از:

  • ویزای H1B آمریکا
  • ویزای EB3 آمریکا

بهترین تایپ ویزا برای مهاجرت ویزای کاری است، از این جهت که اگر فرد موفق شود و کار پیدا کند یا با کارفرمایی قرارداد منعقد بکند مسیر رسیدن به اقامت برای فرد کوتاه و آسان تر می شود و با هر تایپ ویزایی غیر از کاری بخواهد وارد آمریکا بشود اینکه به اقامت آمریکا برسد روند طولانی مدت و سخت حقوقی و قانونی را باید پشت سر بگذارد.

ویزا کار آمریکا

در واقع ویزای کار آمریکا Work Visa USA مخصوص افرادی است که موقتا قصد کار و زندگی در این کشور را دارند. پس این ویزا به افراد اجازه کار دائمی یا نامحدود در ایالات متحده را نمی دهد. معمولا نیز مدت زمان اعتبار این ویزا آمریکا نیز به مدت قرارداد کاری متقاضیان بستگی دارد. متقاضیان برای درخواست این ویزا نیز بایستی فرم های مربوطه و مدارک لازمه را تهیه و به سفارت آمریکا تحویل دهند. منتها برای اینکه کارگر خارجی به ویزا کار آمریکا برسد بایستی 3 تا پیش شرط اصلی را از قبل فراهم کند. و در صورت نبود یکی از این پیش شرط ها امکان رد درخواست توسط سفارت بالاست:

پیش شرط های دریافت ویزای کاری آمریکا

درخواست تایید پتیشن از طرف کارگر خارجی بر عهده کارفرمای آمریکایی است. در واقع پس از اینکه اداره مهاجرت آمریکا (USCIS) پتیشن کارفرما را تایید بکند، پروسه درخواست ویزا کار آمریکا شروع خواهد شد. با این حال تایید پتیشن به معنای صدور اتوماتیک ویزای کاری آمریکا نیست. بلکه ممکن است حتی با وجود پتیشن تاییدی نیز درخواست ویزای شما توسط سفارت آمریکا رد شود!

و نکته آخر هم اینکه برخی از ویزاهای کاری آمریکا مثل ویزاهای H-1B، H-1B1، H-2A و H-2B نیازمند این است که کارفرمای آمریکایی علاوه بر تایید پتیشن همچنین از دپارتمان کار (DOL) درخواست مجوز کار دهد. و درخواست این گواهی و یا مجوز حتی ممکن است قبل از تحویل پتیشن به اداره مهاجرت آمریکا (USCIS) انجام گیرد. هدف از اخذ مجوز کار توسط کارفرما آمریکایی برای کارگر خارجی نیز این است که:

هدف از اخذ مجوز کار توسط کارفرما آمریکایی

ویزاهای کاری کشور آمریکا

در آمریکا با توجه به شرایط فرد برای او ویزا کاری صادر می شود و این کشور تایپ های مختلف ویزای کاری و تلنت ویزا دارد که برخی از انواع این ویزاها در این مقاله بررسی می گردد. مدارک لازم ویزای کار آمریکا برای هر یک از ویزاها متفاوت می باشد.

در ادامه انواع ویزاهای کاری کشور آمریکا را نام می بریم:

  • ویزا EB3 آمریکا
  • ویزا کاری H1 آمریکا
  • ویزا کاری H-1B آمریکا 
  • ویزا کاری H-1B1 آمریکا
  • ویزا کاری J1 آمریکا
  • انواع ویزاهای کاری P آمریکا
  • ویزا کاری E1 آمریکا
  • ویزا کاری E2 آمریکا
  • ویزا کاری E3 آمریکا
  • ویزا کاری EB1 آمریکا
  • ویزا کاری H1C1 آمریکا
  • ویزا کاری H2A آمریکا
  • ویزای کاری H2B آمریکا
  • ویزا کاری H3 آمریکا
  • ویزا کاری O1 آمریکا
  • ویزا کاری I آمریکا
  • ویزا کاری L1A آمریکا
  • ویزا کاری R1 آمریکا
  • ویزای کاری L آمریکا
  • ویزا کار Q-1 آمریکا

ویزای کاری آمریکا یا H1B

ویزای کاری آمریکا یا همان ویزای H1B ویزایی است که با داشتن آن ویزا میتوان به عنوان نیروی کار وارد آمریکا شد. روادید کاری آمریکا را به آسانی نمی توان اخذ نمود و آن به این صورت است که حتما باید کارفرما یا موسسه یا شرکت خاصی در آمریکا پیدا شود که متقاضی کار فرد باشند و از قبل اطلاعیه جستجوی کارمند خود را در آمریکا به مدت 3 ماه آگهی کرده باشند، اگر نیروی کاری خود را پیدا نکنند می تواند فرد خارجی را استخدام نماید که درصد کاریابی از این طریق به 20% حتی پایین تر می رسد.

مهاجرت از طریق ویزای کاری از انجایی که فرد به درآمد میرسد آرامش روانی را فراهم می کند به این دلیل که فرد مهاجر تنها به اندوخته مالی از پیش داشته خود اکتفا نمی کند و حقوق و مزایایی دریافت می کند. این ویزای کاری بیشتر به افرادی تعلق میگیرد که حداقل مدرک لیسانس داشته باشند و اگر مدرک تحصیلی ندارند بتوانند سابقه کاری معقول و مناسبی ارائه دهند از مزایای این ویزا این است که به فرد امکان می دهد که همراه داشته باشد و ویزای همراه به همسر و فرزند زیر 18 سال تعلق میگیرد. روند اخذ ویزای کاری آمریکا حدودا یکسال طول میکشد.

معرفی ویزای EB3 در آمریکا

برای اینکه فردی واجد شرایط دریافت ویزای EB3 آمریکا شناخته شود، باید شرایطی را داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. برای واجد شرایط شدن دریافت این ویزا به عنوان نیروی کار ماهر 3 شرط اصلی وجود دارد که باید آن ها را فراهم کنید.

  • اول آن که شما باید حداقل 2 سال در زمینه فعالیت خود کار کرده یا آموزش دیده باشید. این دوره باید به صورت تمام وقت انجام شده باشد.
  • در زمینه تخصصی شما نیروی کار در آمریکا یافت نشود
  • سوم آن که شما یک پیشنهاد رسمی از این کشور داشته باشید.

اگر نیروی کار حرفه ای هستید، باید ثابت کنید که اولا مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی از آمریکا را دریافت کرده اید یا مدرکی معادل آن در اختیار دارید و نیروی کار مناسب با تخصص شما در آمریکا برای یک کارفرما یافت نشده است. دریافت پیشنهاد کاری در این رابطه نیز الزامی است.

تمامی افرادی که از این طریق قصد ورود به آمریکا را دارند، باید فرم I-140را تکمیل کرده تا بتوانند مراحل مربوط به دریافت ویزای کار خود را پشت سر بگذارند.

تمام راه های مهاجرت به آمریکا رو ارزیابی کن

ویزای کاری J1 و P آمریکا

این ویزا برای تبادل نیرو جهت کار در زمینه های آموزش و پرورش، تدریس و یا تحقیق می باشد. برای اخذ این ویزا دوره هایی توسط کارفرما برگزار می شود که فرد باید در آن ها شرکت نماید. کارفرما می تواند شرکت، شخص و یا نهاد دولتی باشد. متقاضیان می توانند این ویزا را به مدت 7 سال تمدید کنند ولی امکان تبدیل این ویزا به ویزا دیگری وجود ندارد. بعد از پایان یافتن اعتبار ویزا، متقاضی باید خاک آمریکا را به مدت 2 سال ترک نماید و برای مهاجرت به کشور باید ویزای کار دیگری دریافت نماید. یکی دیگر از انواع ویزاهای کاری ویزا نوع P می باشد، اعتبار این ویزا یک ساله می باشد که برای هنرمندان و ورزشکاران صادر می گردد.

این ویزا نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • ویزای کاری P1: برای ورزشکارانی صادر می شود که در دنیا شناخته شده اند.
  • ویزای کاری P2: هنرمندانی که قصد مهاجرت به این کشور دارند باید از این ویزا استفاده نمایند.
  • روادید کاری P3: این ویزا برای مربیان ورزشی و هنری صادر می گردد.
  • ویزای کاری P4: این ویزا برای همراهان هنرمندان و ورزشکاران می باشد.

وبینار تخصصی مهاجرت کاری به آلمان

ویزای کاری E1 آمریکا

می توان گفت ویزای کاری E1، ویزای تجاری می باشد، این ویزا جهت صادرات و واردات و گسترش تبادل کالا می باشد. برای دریافت این ویزا شخص نمی تواند اقدام کند و حتما باید شرکت و یا موسسه ای برای دریافت آن اقدامات لازم را انجام دهد. برای دریافت این ویزا سرمایه اولیه ای تعیین نشده است ولی فرد باید به طور مستمر سرمایه گذاری انجام دهد. اعتبار این ویزا برای مدت 2 تا 5 سال می باشد. نوع کار باید تجاری باشد و یکی از طرف های قرار داد باید کشور آمریکا باشد، همچنین باید به این نکته اشاره کرد، فردی می تواند این ویزا را دریافت نماید که شهروند کشورهای تایید شده آمریکا باشد.

ویزای کاری E2 آمریکا

با دریافت این نوع ویزا فرد باید نوعی سرمایه گذاری انجام دهد و با ارائه یک بیزینس پلن یا برنامه تجاری می تواند ویزا را دریافت نماید. سرمایه اولیه تعیین شد 50000$ (دلار آمریکا) می باشد. این سرمایه می تواند تا میزان 100000$ (دلار آمریکا) افزایش یابد. یکی از مواردی که در اخذ این ویزا اهمیت دارد میزان سرمایه اولیه می باشد. اگر فردی نتواند سرمایه اولیه را ارائه دهد امکان رد درخواستش وجود دارد. در این نوع ویزا فرد می تواند همراه با خود داشته باشد و همراهان می توانند در این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. متقاضی باید از 3 یا 4 نیرو کاری استفاده نماید و این افراد را بیمه کند متقاضی باید به عنوان کارفرما یا نیروی کار در شرکت مشغول به کار شود، و نمی تواند در شرکت های دولتی استخدام شود.

ویزای کار آمریکا برای ایرانیان

افرادی که تحصیل در آمریکا را برای خود انتخاب کرده باشند، مسیر هموارتری را برای دریافت ویزای کار این کشور طی خواهند کرد و می توانند در کوتاه ترین بازه زمانی پس از دریافت مدرک تحصیلی خود، شغل مورد نظر را یافته و با امضای قرارداد کاری، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری آمریکا تبدیل کنند. دانشجویان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به همین دلیل است که نمی توان گفت که ویزای کار آمریکا برای ایرانیان کاملا مسدود است.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، جو بایدن فرمان منع ورود ایرانیان به این کشور را لغو کرده است و به همین دلیل می توان انتظار داشت که در طول سال های پیش رو، شرایط بسیار بهتری برای ایرانیان بوجود آید تا بتوانند همچون گذشته با استفاده از انواع ویزاهای موجود، کار در آمریکا را تجربه کنند.

چطور میشه در آمریکا به کار رسید؟

هزینه و مدت زمان رسیدگی به ویزای کاری آمریکا؟

با توجه به تنوع ویزای کاری آمریکا می توان انتظار داشت که هزینه رسیدگی به این ویزاها و نیز مدت زمان رسیدگی اشان متفاوت از هم باشد. در مجموع رسیدگی به درخواست های متقاضیان 3 تا 5 هفته طول می کشد.

با این اوصاف متوسط زمان رسیدگی به هر یک از ویزاهای کاری آمریکا از این قرار است:

نوع ویزای کاریمدت زمان رسیدگی
ویزای E-12 تا 4 هفته
ویزای E-24 تا 6 هفته
ویزای E-3تا 2 ماه
ویزای H-1B3 تا 6 ماه
ویزای H-1B14 تا 6 ماه
ویزای H-2Aمتغیر
ویزای P13 تا 6 ماه

در زمینه هزینه انواع ویزاهای کاری آمریکا 2024 نیز بایستی به این نکته توجه داشت که هزینه ویزاهای آمریکا با توجه به نوع ویزا متفاوت است. در نمودار زیر به هزینه درخواست ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا اشاره می شود:

هزینه درخواست انواع ویزای غیرمهاجرتی آمریکا

شانس گرفتن ویزای کاری آمریکا

پس متقاضیان با توجه به شرایط خودشان می توانند برای انواع ویزای کاری آمریکا درخواست دهند. منتها شانس اخذ ویزای کاری آمریکا با توجه به به عوامل و فاکتورهای مختلفی متفاوت است. مثلا در ویزای کار H1-B که یکی از پر متقاضی ترین نوع ویزاهای آمریکاست نرخ تایید ویزا در حدود 97.62% بوده است. که نمود عینی آنرا در نمودار زیر می توان مشاهده کرد:

شانس دریافت ویزای کاری آمریکا

همان طوری که در نمودار بالا هم ملاحظه می شود، شانس گرفتن ویزای کاری آمریکا برای واجدین شرایط بسیار بالاست. پس امکان دارد شرایطی پیش آید که متقاضی برای اخذ ویزای کاری آمریکا صلاحیتدار تشخیص داده نشود. و در اینصورت نیز درخواست ویزای او ریجکت شود. مثلا از جمله دلایل عمده برای ریجکتی درخواست متقاضیان ویزای کاری آمریکا شامل:

  • داشتن سوء سابقه
  • اقامت غیرقانونی
  • مدارک جعلی
  • عدم وجود تمکن مالی کافی

مدت زمان ویزای کار آمریکا

بیشترین مهلتی که فردی با ویزای کاری می تواند در کشور آمریکا مقیم باشد حداکثر تا 3 سال است و اینگونه است که امکان تمدید این نوع ویزا تا 3 سال دیگر نیز وجود دارد و در طول این زمان کارفرمای وی می تواند برای کارمند خود در صورت صلاحدید درخواست گرین کارت آمریکا و کارت اقامت آمریکایی را نماید و با گذشت حدود 6 سال در صورتی که هیچگونه تغییری در وضعیت گرین کارت و اقامتی کارمند صورت نپذیرد فرد باید خاک آمریکا را ترک کند و مجدد و با مدارک کامل برای ویزای کار آمریکا اقدام کرده و درخواست بدهند.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری آمریکا عبارتند از:

  • پاسپورت دارای اعتبار و مدارک هویتی
  • جاب آفر و پیشنهاد کاری و دعوتنامه کاری
  • هزینه مصاحبه سفارت
  • مدارک مالی نشان دهنده توانایی مالی

البته کمتر کسی است که در آمریکا اشتغال داشته باشد اما نتواند اقامت بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آمریکا به مقاله مهاجرت به آمریکا رجوع نمایید. معمولا راه های کاریابی در آمریکا متفاوت و گوناگون است و متقاضیان همواره می توانند از دوستان و خویشاوندان خود در کشور آمریکا استفاده کنند و از آنها بخواهند که معرف و رابط به شرکت یا شخص حقوقی یا کارفرمای خاصی در کشور آمریکا باشند. هزینه زندگی در آمریکا به صورت میانگین بستگی به شهر زندگی بین 3000$ تا 5000$ (دلار آمریکا) می باشد.

مدت زمان ویزای کار آمریکا

تبدیل ویزای توریستی به ویزای کاری آمریکا

یکی از دغدغه هایی که برای علاقمندان به زندگی در آمریکا وجود دارد آن است که بتوانند ویزای خود در این کشور را تغییر دهند. بسیاری از ویزاهای موجود، در آمریکا قابلیت تغییر خواهند داشت اما باید در نظر داشت که نمی توان ویزای توریستی را به ویزای کاری تبدیل کرد. برنامه کار تابستانه تنها برنامه ای است که به کمک آن می توان به ویزای کاری آمریکا از طریق دریافت ویزای توریستی دست پیدا کرد اما دریافت ویزای کار دائمی در آمریکا نیاز به طی کردن مراحل دیگری دارد.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری آمریکا

آمریکا مقصد درجه یک دانشجویان بین المللی محسوب می شود و سالانه هزاران دانشجو برای ادامه تحصیلشان به این کشور مهاجرت می کنند و یکی از دغدغه های آنها شرایط اقامت و کار پس از فارغ التحصیلی می باشد. چرا که اکثریت قریب به اتفاق آنها مایل به کار و زندگی در خود آمریکا هستند. اولین اقدامی که این دسته از دانشجویان پس از اتمام تحصیلاتشان در آمریکا بایستی انجام دهند اقدام برای اخذ مجوز کار پسا تحصیل یا Post Study Work Permit می باشد. پس دانشجویان بین المللی دارنده یکی از انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا مثل ویزای F-1، J-1 و M-1 می توانند برای اخذ این مجوز اقدام کنند اما تفاوت اینها در این است که مدت زمان اقامت در آمریکا برای دارندگان ویزای F1 بیشتر از بقیه است:

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری آمریکا

پس به عنوان دارنده ویزای F-1 آمریکا، شما صلاحیت درخواست آموزش شغلی اختیاری (OPT) را خواهید داشت که به شما به عنوان دانشجوی بین المللی اجازه اقامت و کار یکساله در آمریکا را می دهد. در واقع برنامه OPT کار موقتی است که مستقیما با رشته تحصیلی دانشجو در ارتباط است. دانشجویان واجد شرایط می توانند قبل و یا بعد از تحصیلاتشان مجوز کار OPT یکساله اشان رادریافت کنند.

ویزای کاری آمریکا مخصوص فارغ التحصیلان و نخبگان

فارغ التحصیلان و متخصصان دانشگاهی علاوه بر گزینه مجوز اقامتی پسا تحصیل همچنین می توانند از طریق ویزای H-1B نیز در آمریکا کار بکنند. ویزای مذکور یک نوع ویزای غیرمهاجرتی بوده و به نیروهای کار خارجی امکان کار در شرکت های آمریکایی را می دهد. اما قبل از آن متقاضی بایستی از یک شرکت آمریکایی جاب آفر Job Offer داشته باشد و گذشته از این در رشته ای کار بکند که به دانش و مهارت او نیاز است. ویزای مذکور دارای اعتبار 3 ساله بوده و به مدت 6 سال نیز قابل تمدید است. اهم شرایط اخذ ویزای H1B برای متخصصان دانشگاهی از این قرار است:

مهمترین شرایط اخذ ویزای کاری آمریکا

مقایسه درآمد ماهیانه آمریکا و برخی کشورها

این که هر فردی چه میزان درآمد داشته باشد به عوامل مختلفی از جمله سابقه کار و رشته و مدرک تحصیلی وی بستگی دارد. اما یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار قطعا کشوری است که فرد در آن مشغول به کار می باشد.

در جدول ذیل متوسط درآمد ماهیانه آمریکا و چند کشور دیگر بیان شده است:

نام کشورسطح درآمد متوسط ماهیانه (دلار آمریکا)
انگلستان$7558
سوئد$4418
ایالات متحده آمریکا$7920
لوکزامبورگ$5402
نروژ$4969
سوئیس$12238
فرانسه$4536

راه دیگر کاریابی در کشور آمریکا وبسایت های انگلیسی زبان هستند. با ارسال رزومه کاری در این وب سایت ها به صورت الکترونیکی و آپدیت کردن همیشگی آن ها شانس پیدا کردن کار در آمریکا بالاتر می رود. این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص ویزای کاری آمریکا تهیه شد و امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار در خصوص ویزای کاری آمریکا

افرادی که برای اخذ ویزای کاری آمریکا اقدام می نمایند با پرسش های زیر روبرو میشوند:

  • انواع ویزای کاری آمریکا کدامند؟ ویزای H1B آمریکا و ویزای EB3 آمریکا از بهترین تایپ ویزاها برای مهاجرت ویزای کاری محسوب میشوند و در صورت کاریابی یا انعقاد قرارداد با کارفرما مسیر رسیدن به اقامت برای فرد آسان تر می شود.
  • ویزای H1B را چطور میتوان کسب کرد؟ حتما باید کارفرما یا شرکت خاصی در آمریکا پیدا کنید که متقاضی کار فرد باشد و از قبل اطلاعیه جستجوی کارمند خود را در آمریکا به مدت 3 ماه و سپس در اروپا زده باشد. در اینصورت اگر نیروی کاری پیدا نکرد میتواند وی را استخدام نماید که درصد کاریابی از این طریق 20% یا حتی پایین تر می باشد.
  • مدت زمان ویزای کار آمریکا چقدر است؟ بیشترین مهلتی که فردی با ویزای کاری می تواند در آمریکا مقیم باشد حداکثر تا 3 سال است و امکان تمدید این نوع ویزا تا 3 سال دیگر نیز وجود دارد. در طول این زمان کارفرما می تواند برای کارمند خود در صورت صلاحدید درخواست گرین کارت و کارت اقامت آمریکا نماید.
  • هزینه ویزای کاری آمریکا چقدر است؟ هزینه مذکور بسته به نوع ویزا متفاوت است همان طوری که مدت زمان رسیدگی نیز متفاوت است.
  • مدارک مورد نیاز ویزای کاری آمریکا کدامند؟ پاسپورت دارای اعتبار و مدارک هویتی، جاب آفر یا پیشنهاد کاری، دعوتنامه کاری، هزینه مصاحبه سفارت و مدارک مالی نشان دهنده توانایی مالی.
  • ویزای کار آمریکا برای دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های این کشور چیست؟ اگر آنها بخواهند به دنبال کار باشند بایستی برای اخذ مجوز کار پسا تحصیل (با اعتبار 12 ماهه) اقدام کنند. اما اگر دارای پیسنهاد کاری یا جاب افر هستند بهتر است برای ویزای H1B اقدام کنند.
4.9/5 - (27 امتیاز)

28 دیدگاه برای “ویزای کاری آمریکا

  1. ری را گفت:

    سلام.
    برای کسیکه در آمریکا هست ولی مثلا با ویزای F2 که اجازه کار ندارند، اگر شرکتی آمریکایی نیاز فوری به استخدام داشته باشد و آن شخص بهترین گزینه آنها باشد، معمولا چه نوع ویزای کاری برای آن شخص از طریق کارفرما درخواست میشود و معمولا از زمان درخواست کارفرما تا زمان ویزا شدن جه مدت طول میکشد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی داره شغل پیشنهادی شما چی باشه.
      فقط باید شغلی باشه که توی دسته H-1b قرار می گیره و برای بقیه شغل ها امکان پذیر نیست.
      از نظر زمانی هم اصلا نمی شه چیزی رو به قطعیت گفت.

  2. احسان گفت:

    با سلام من 40 سالمه و مهندس عمران هستم چندین سال هم در کشورهای عربی کار کردم به زبان انگلیسی هم مسلط هستم رشته تحصیلی هم ارشد مدیریت پروژه دارم آیا امکان پذیر هست که من به واسطه ویزای کاری به آمریکا مهاجرت کنم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای مهاجرت به آمریکا شما باید یک پیشنهاد کاری داشته باشید از این کشور. در صورتی که بتونید یک کارفرما رو مجاب کنید که شما گزینه مناسبی برای کار اون ها هستید، برای شما دعوتنامه ارسال می کنند و می تونید از طریق اون اقدام کنید

  3. محمد گفت:

    سلام خسته نباشین من اخیرا از یک شرکت بزرگ و معتبر آمریکایی که بالغ به ده هزار کارمند داره موفق شدم آفر دریافت کنم و شغلم هم برنامه نویسی نرم افزار هست و بیشتر از هفت سال سابقه کاری برنامه نویسی با بیمه دارم و الان نمیدونم که امکان گرفتن ویزا هست یا نه البته شرکت هم اسپانسر میشه و قید کرده که حتی هزینه های ریلوکیت رو هم پرداخت میکنه اما باز هم شک دارم که میتونم به همراه همسر و نوزادم ویزا بگیرم یا نه و اینکه اصلا به ایرانی ها ویزای کاری میدن یا شامل ویزای مهاجرتی میشه یا غیر مهاجرتی؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که پیشنهاد کاری به شما برسه یا اینکه بپذیرن با شما قرارداد امضا کنند، بله می تونید اقدام کنید

  4. شایان گفت:

    ایا برای اخذ ویزای کاری نیاز به مدرک زبان هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله ولی در شرایطی که شما یک پیشنهاد کاری داشته باشید از این کشور که کارفرما تایید کنه شما به مدرک زبان نیازی ندارید، می تونید نیازی به این مدرک نداشته باشید.

  5. علی گفت:

    سلام
    من در حال حاضر با ویزای تحصیلی کانادا هستم چند روز اخیر از یک کارفرمای آمریکایی جاب آفر گرفتم و در مرحله مذاکره و امضا قرارداد هستم و قرار بر این شده که از اوایل ژانویه کارم را به صورت دورکاری شروع کنم و در صورت رضایت کاری پس از دوره آزمایشی چند ماهه شرکت برای ویزای کار اقدام کند. سوالی که برام پیش اومده در مورد اینکه آیا ویزای کار آمریکا را میشه به گرین کارت تبدیل کرد؟ اگر میشه فرایندش چطوری هست و چقدر طول میکشه؟ و آیا در حال حاضر به طور کلی ایرانیها واجد شرایط ویزای کار آمریکا هستند یا خیر؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما به راحتی می تونید ویزای کاری خودتون رو به اقامت دائم و همون گرین کارت تبدیل کنید.
      در آمریکا انواع ویزای کاری وجود داره و شما باید با توجه به مدت زمان حضورتون در آمریکا، برای دریافت گرین کارت اقدام کنید که ممکن هست 3 تا 5 سال طول بکشه.
      شما توی این بازه زمانی باید توی این کشور کار کنید، مالیات پرداخت کنید و تخلف جدی قانونی نداشته باشید.

      شما چون در حال حاضر در کانادا هستید روند مهاجرتتون متفاوت هست با دیگران

  6. ن/ح گفت:

    سلام امکان اخذ ویزای کاری همچنان غیر ممکن هست؟ من در نظرات دیدم نوشتین این ویزا صادر نمیشه. امکانش هست در مورد این موضوع توضیح بدید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      غیرممکن کلمه بسیار سنگینی هست شاید بهتر باشه از واژه بسیار سخت استفاده کنیم.
      در صورتی که بتونید یک پیشنهاد کاری معتبر از آمریکا دریافت کنید، شرایط دریافت ویزای کاری می تونه برای شما فراهم بشه

  7. سجاد گفت:

    سلام من دوره ی بهیاری رو گذروندم و الان در بیمارستان مشغول ب کار هستم
    در این موقعیت کرونایی امیدی هست واسه رفتن که ما تلاش بکنیم یا باید کلا بیخیال بشیم؟؟
    ممنون از همه

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای مهاجرت باید دعوتنامه کاری داشته باشی دوست من و اگر میخواین از طریق کاری که انجام میدید مهاجرت کنید کار سختی در پیش خواهید دااشت

  8. کهربا گفت:

    سلام . ببخشید در امریکا وقتی فارغ التحصیل بشیم . شنیدم میگن ککسانی که میخوان در مشاغل دولتی استخدام میخواهند بشن باید برن مصاحبه با کارفرما بعد کارفرما اسمشون رو بده به USCIC تا قرعه کشی بشه . سال پیش 201 هزار نفر را اسم هاشون را داد که 85000 ویزا برای اینها صادر شد . یعنی 42 درصد متقاضیان استخدام شدند .
    حالا میگن افرادی که بخواهند در ارگان های غیر انتفاعی استخدام شوند محدودیتی برای ویزای H1-B وجود ندارد و گزینش هم بر اساس نظر کارفرماست و قرعه کشی نیست .
    حالا ایا درسته این جمله ؟لطف بفرمایید سریعا و همین جا به من بگید , دست شما درد نکنه .

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

      1. کرمانی گفت:

        باسلام و خسته نباشید
        آیا ایرانیان شهروند کانادا می تونن برای ویزای کاری H1Bدر امریکا اقدام کنن؟ احتمال گرفتن ویزا برای یک کار نسبتا غیرتخصصی هست؟ و ایا بعد از شش سال باید خاک امریکا رو ترک کنن؟
        خیلی ممنون میشم پاسخ بدهید.

        1. داوری گفت:

          سلام
          برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  9. م.ن گفت:

    با سلام
    من دانشجوي سال اخر داروسازي هستم
    ميخواستم ببينم امكان گرفتن ويزاي كاري براي من وجود داره و اينكه چه اقداماتي بايد صورت بگيره

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در حال حاضر امکان مهاجرت کاری به امریکا وجود نداره متاسفانه و یا باید تحصیلی اقدام کنید یا به کشور دیگه ای فکر کنید

  10. ن.س گفت:

    سلام خسته نباشید.من دانشجوی پزشکی هستم.چجوری میتونم بعد از پایان تحصیلم در آمریکا کار پیداکنم.یعنی احتمال و حدود هزینه ی گرفتن ویزای کاری در آمریکا چقدر هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      اول از همه بفرمائید که تحصیلاتتون کی به پایان میرسه؟
      طبیعتا برای هر کشوری از جمله امریکا نیاز به معادلسازی مدرکتون دارید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  11. سا گفت:

    سلام
    چند روز پیش یک هتل رستوران بزرگ St Regis در نیویورک ب چندنفر نیروى کار نیاز داشت من هم اقدام کردم وروزمه ى خودم وفرستادم واونا تاحدودى قبول کردن دیشب ی چند تا فایل بصورت عکس برام فرستاد که باید ازشون پرینت بگیرم وتمام مشخصاتى رو که ازم خواسته شده رو پر کنم ودوباره اسکن کنم وبراشون بفرستم
    حتى برگ ویزا هم همراهشون بود
    میشه راهنماییم کنید الان چکار باید بکنم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بزرگوار در حال حاضر که امکان اخذ ویزای کاری امریکا برای ما ایرانیان وجود نداره
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  12. میناجنیدی گفت:

    اگر پتنت اختراع در امریکا به ثبت رسونده باشی چه ویزای باید اقدام کنی

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما راحت ترین ویزای تحصیلی هست برای اظلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

    2. زهره گفت:

      سلام. بنده مدرک لیسانس فناوری اطلاعات با معدل بالا دارم و صاحب یک شرکت بازرگانی مواد غذایی هستم . در ایران درامد نسبتا خوبی دارم و زبان در سطح قابل قبولی هست. عمه و خانواده عمه بنده همگی مدتهاست ساکن آمریکا هستن. و به من پیشنهاد دادن برای زندگی ارامتر به اونجا مهاجرت کنم. ایا به نظر شما این کار درستیه که برم با توجه به اینکه کسب و کار خودمو دارم و اینکه من اصلا چطوری میتونم برم؟

      1. داوری گفت:

        سلام و درود
        در کل برای مهاجرت به امریکا در حال حاضر شرایط هنوز مهیا نیست و زوده که الان بخواین راجع به اون اطلاع داد اما برای بررسی بیشتر پیشنهاد میکنم که با ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *