مهاجرت

مهاجرت به ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان در سال 2024 مورد استقبال درصد زیادی از افراد از سرتاسر دنیا قرار گرفته است که از دلایل اصلی آن ثبات اقتصادی در سال های اخیر می باشد. به طوری که تورم در این کشور حدود 4% است. راه های مهاجرت به ارمنستان به طرق مختلف می باشد که هرکدام قوانین خاص خود را دارند، افراد همواره به دنبال این هستند تا متوجه شوند که بهترین راه های مهاجرت به ارمنستان چیست؟

مهاجرت از طریق کار از روش های رایج مهاجرت به کشور ارمنستان می باشد. ما در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، سعی بر این داریم که متقاضیان را در این خصوص نیز مورد راهنمایی قرار دهیم. به دلیل اینکه این کشور یک کشور درجه 3 محسوب می گردد، بهتر است که اگر فردی در شرایط سنی خوبی اقدام به مهاجرت می کند کشورهای بهتری را انتخاب کند. چرا که این کشور در نهایت اقامت و تابعیت اعطا نخواهد کرد و یا حتی با فرض بر اینکه منجر به اقامت هم شود متاسفانه این کشور دارای امکانات و سطح رفاه اجتماعی بالایی نیست تا بتوان از این انتخاب خشنود بود. مانند تحصیل رایگان و بیمه درمانی رایگان یا بیمه بیکاری و یا امنیت بالا که در ارمنستان وجود ندارد.

  • مهم ترین مزیت مهاجرت به ارمنستان چیست؟
  • مهاجرت به ارمنستان بهتر است یا ترکیه؟
  • مهاجرت به ارمنستان بهتر است یا گرجستان؟
  • معایب مهاجرت به کشور ارمنستان برای شهروندان ایرانی چیست؟
  • مهم ترین راه های مهاجرت به ارمنستان کدامند؟
  • آیا با خرید ملک می توان در ارمنستان اقامت دریافت کرد؟

تاریخچه ارمنستان

ارمنستان در قرن 4 پس از میلاد مسیح اولین ایالتی بوده که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود برگزیده است. این کشور بخشی از کشور ایران بوده که در زمان سلسله قاجاریه طی قراردادهای گلستان و ترکمانچای که در نتیجه حمله روسیه به ایران منعقد شدند، به روسیه واگذار شد. طی جنگ جهانی اول نیز بخشی از ارمنستان که همچنان تحت فرمانروایی روسیه نبود بلکه تحت سلطه امپراطوری اوتومن قرار داشت، تجربه تلخی را پشت سر گذاشت. در این زمان حدود 1.5 میلیون نفر ارمنی که در سرزمین آبا و اجدادی خود و تحت سلطه امپراطوری اوتومن بودند کشته شدند؛ اتفاقی که در حقوق بین الملل امروز از آن به ژنوساید یا نسل کشی یاد می شود. با شروع سال 1918 در نتیجه انقلاب روسیه تمامی ایالت های غیرروسی وقتی امپراطوری روس نابود شد، اعلام استقلال کردند.


در همین زمان بود که جمهوری ارمنستان به عنوان کشوری مستقل تشکیل شد ولی در 1920 مجددا یکی از ایالت های اتحاد جماهیر شوروی سابق شد. هرچند سرانجام در سال 1991 جمهوری ارمنستان امروزی در نتیجه فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، اعلام استقلال نمود. زبان رسمی در ارمنستان زبان ارمنی است اما افراد زیادی به زبان روسی نیز مسلط هستند به همین دلیل است که تحصیل در ارمنستان در حال حاضر به 3 زبان ارمنی، انگلیسی و روسی امکان پذیر است. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است گروه های قومی مختلف در ارمنستان نشان داده شده اند:

نام گروه های قومی موجود در ارمنستاندرصد
ارمنی98.1%
ایزدی1.2%
روس0.4%
سایر0.3%

راه های مهاجرت به ارمنستان

بهتر است ابتدا قبل از اقدام برای دریافت ویزای کشور ارمنستان و سفر به آنجا مختصری درباره این کشور بدانیم. ارمنستان کشوری است در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان که از شمال به گرجستان، از شرق به جمهوری آذربایجان، از غرب به ترکیه و از جنوب با ایران هم مرز است. زبان ارمنی زبان رسمی کشور ارمنستان است. این کشور سرزمینی کوهستانی با آب و هوای معتدل است که البته در زمستان هوا بسیار سرد است. گردشگری در ارمنستان یکی از منابع اصلی درآمد کشور ارمنستان می باشد. بسیار مهم است قبل از سفر به هرکشوری برای زندگی، با مطالعه در مورد شرایط فرهنگی، اقتصادی، آب و هوا و غیره تحقیق کرد که دچار مشکلات پیش بینی نشده نشویم.

ابتداء لازم است با برترین دانشگاه های ارمنستان 2024 آشنا شویم:

برترین دانشگاه های ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان از طریق تحصیل

امروزه بسیاری از اشخاص به دلیل سطح علمی نسبتا مناسب آموزش عالی این کشور، تنوع رشته های تحصیلی و دانشگاه های مختلف دولتی و غیردولتی و نحوه اقامت آسان در این کشور به دنبال اقامت تحصیلی در این کشور هستند. اگرچه نمیتوان سطح علمی تحصیل در کشور ارمنستان را با کشورهای برتر دنیا مقایسه کرد اما قطعا یکی از گزینه های مناسب با توجه به شرایط موجود در این کشور برای مردم ایران می باشد. متقاضیان گرامی می توانند با توجه به جدول زیر در جریان شرح هزینه های تحصیلی در کشور ارمنستان قرار گیرند:

کورس تحصیلیشهریه سالیانه
دوره کارشناسی1500$ الی 2000$ (دلار)
دوره کارشناسی ارشد2000$ الی 2500$ (دلار)
دوره دکتری2500$ تا 4000$ (دلار)

با سفیران خیلی راحت به تحصیل در مجارستان بپرداز

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی ارمنستان

افراد بر اساس پذیرش در هر مقطع مدارک زیر را باید آماده نمایند:

  • برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارائه ترجمه مدرک اتمام دوره دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • به منظور اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ارائه ترجمه مدرک اتمام دوره کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا ارائه ترجمه مدرک اتمام دوره کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • انگیزه نامه ( SOP)
  • رزومه (CV)
  • تکمیل فرم ثبت نام و پرداخت شهریه
  • پاسپورت
  • ترجمه از صفحات شناسنامه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی در صورت نیاز
  • ارائه نامه کاری در صورت شاغل بودن

مهاجرت به ارمنستان از طریق بیزینس

اشخاصی که به دنبال تجارت در کشور ارمنستان نیز می باشند، می بایست یکسری اقدامات لازم را در همین خصوص انجام دهند. ثبت شرکت در کشور ارمنستان یکی از راه های کسب و کار و ورود به تجارت نیز می باشد. ارائه مدارک شرکت مثل، سند شرکت، اساسنامه و مهر شرکت، گواهی پزشکی، پاسپورت ترجمه شده متقاضی اقامت به زبان ارمنی، تکمیل فرم های مربوط به دریافت اقامت، 3 قطعه عکس پرسنلی، واریز مبلغ 105000 AMD (درام ارمنستان) به حساب دولتی ارمنستان که حدودا معادل 215$ (دلار آمریکا) می شود. پس از طی کردن تمامی مراحل، 10 روز زمان می برد که مراحل استعلام طی شود و واقعی بودن شرکت مورد نظر تایید گردد.

مهاجرت به ارمنستان از طریق تجارت

دریافت اقامت ارمنستان از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه های اخذ اقامت کشور ارمنستان، ازدواج در ارمنستان است و افراد باید درخواست ازدواج را به یک دختر ارمنی بدهند. افراد باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند، وقتی در یک کشور خارجی مثل ارمنستان تقاضای ازدواج می کنند، دولت آن کشور بلافاصله وضعیت فعلی را از لحاظ داشتن همسر در کشور مبدا و یا کشورهایی که تا به حال در آن سکونت داشته اند بررسی می کند.

مهاجرت به ارمنستان از طریق کار

در کشور ارمنستان به دلایل اقتصاد ضعیفی که دارد افراد بسیار کمی هستند که بخاطر یافتن شغل مناسب به دنبال اخذ ویزای کاری باشند. همچنین دولت و کارفرمایان نیز ترجیح می دهند جهت تامین نیروی کار مورد نظر از افراد محلی استفاده کنند. البته اگر افراد دارای یک برنامه اقتصادی قوی باشند که منجر به اشتغال زایی و درآمد زایی گردد قطعا مورد حمایت دولت ارمنستان نیز قرار خواهند گرفت، کشوری که به شدت از این موضوع استقبال می کند و بارها اعلام کرده است درهای کشور را به سوی سرمایه گذاران خارجی باز است و مورد حمایت دولت قرار خواهند گرفت.

بررسی روند نرخ بیکاری در ارمنستان

شرایط کار در ارمنستان را در لینک مذکور بخوانید.

اقتصاد ارمنستان و شرایط بازار کار

همانطور که پیش تر ذکر شد اقتصاد ارمنستان ضعیف است و در نتیجه برای خود مردم این کشور نیز فرصت های شغلی زیادی وجود ندارد. در نمودار پایین در ادامه بحث شرایط اقتصادی ارمنستان، درصد تورم در ارمنستان طی سال های گذشته نشان داده شده است:

درصد تورم در ارمنستان طی چند سال مختلف

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار ارمنستان

از مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای کار ارمنستان به شرح زیر میباشد:

  • ارائه قرارداد کار از سوی کارفرمای ارمنستانی
  • گذر نامه معتبر دارای حداقل 6 ماه اعتبار
  • کپی از شناسنامه
  • گواهی اثبات تجربه ها و مهارت های کاری فرد
  • رزومه شخصی
  • دو قطعه عکس 6*4
  • فرم تکمیل شده ویزای طولانی مدت
  • ضمانت نامه کارفرما مبنی بر ساپورت تمامی هزینه ها همراه با کپی از اسناد هویتی
  • اثبات پوشش بیمه درمانی
  • ارائه مدارک تحصیلی

دوست داری راجب شرایط مهاجرت به استرالیا هم بدونی؟

روش های سریع اخذ اقامت دائم و تابعیت ارمنی

کلا به چند طریق می توان برای اخذ تابعیت و پاسپورت ارمنستان اقدام کرد که آنها شامل روش های ازدواج، تولد، اقامت و نیز ارث می باشد. اما در چند سال اخیر دولت ارمنستان برای ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ارمنستان طرح اخذ شهروندی از طریق سرمایه گذاری را اجرایی کرده و بدین طریق دولت ارمنستان به سرمایه گذاران خارجی شهروندی این کشور را اعطاء می کند.

بر این اساس سرمایه گذاران خارجی می توانند با استفاده از یکی از طرق زیر به تابعیت ارمنی دست یابند:

روش سرمایه گذاریحداقل سطح سرمایه به دلار
تاسیس یک بنیاد آموزشی و یا علمی در ارمنستان150000$
خرید سهام یک شرکت تجاری به مدت بیش از 10 سال150000$
خرید اوراق قرضه دولتی به مدت بیش از 7 سال150000$
خرید املاک در ارمنستان150000$
سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مورد تایید دولت150000$
تاسیس شرکت در حوزه IT و یا فناوری های برتر1 میلیون $
تاسیس یک صندوق سرمایه ریسک پذیر80 میلیون $

مهاجرت به ارمنستان یا ترکیه

یکی از رایج ترین مقایسه هایی که بین متقاضیان مهاجرت به کشورهای همسایه ایران وجود دارد آن است که آیا مهاجرت به ترکیه شرایط بهتری نسبت به ارمنستان دارد یا خیر. باید در نظر داشت که ترکیه یکی از کشورهایی است که به سرعت در حال پیشرفت بوده و مسیرهای مختلفی را نیز برای مهاجرت در نظر گرفته است و این مسئله می تواند روند مهاجرت به این کشور را ساده تر و جذاب تر کند. ارمنستان نیز شرایط نسبتا مشابهی را در این زمینه دارد.

برای دریک بهتر این موضوع شاید بهتر باشد به بررسی شاخص های کیفیت زندگی در دو کشور بپردازیم.

بررسی شاخص های کیفیت زندگی در ترکیه و ارمنستان

نمودار مقایسه ای فوق به خوبی نشان می دهد که زندگی در ترکیه از کیفیت به مراتب بیشتری نسبت به ارمنستان برخوردار است و این یک برگ برنده در انتخاب کشوری است که قصد مهاجرت به آن وجود دارد.

مهاجرت به ترکیه رو با کشور مجارستان مقایسه کن

هزینه های زندگی در کشور ارمنستان

هزینه زندگی در ارمنستان بسیار مناسب است بطوریکه اگر افراد به دنبال اجاره خانه در بهترین نقطه پایتخت کشور ارمنستان باشند و اصلا هم به دنبال صرفه جویی نباشند، با مشکلات مالی مواجه نمی شوند. مخارج ماهیانه افراد میانگین در حدود 320$ (دلار آمریکا) می شود، البته افرادی که به دنبال صرفه جویی و هزینه کم هستند نیز می توانند در مناطقی از ارمنستان زندگی کنند که هزینه زندگی از 200$ (دلار) بیشتر نشود

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه شاید نتوان کشور ارمنستان را از لحاظ سطح زندگی، شرایط اقتصادی، سطح علمی، امکانات رفاهی و غیره با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه کرد اما حداقل برای مردم ایران با توجه به نزدیک بودن به کشور، امنیت بسیار بالا و هزینه کم زندگی می تواند یکی از گزینه های مناسب برای انواع مهاجرت مانند تحصیل در ارمنستان در رشته های مختلف باشد. اگر هم شما یکی از کسانی هستید که قصد مهاجرت به کشور ارمنستان را دارید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات مکرر در خصوص مهاجرت به ارمنستان

مسلما ارمنستان برای برخی از مهاجران یک مقصد دلخواهی محسوب می شود و از همین رو نیز سوالات درباره مهاجرت به این کشور زیاد است:

  • اصلی ترین دلایل مهاجرت به ارمنستان چیست؟ نزدیکی تاریخی و جغرافیایی، شرایط آسان مهاجرتی، امکان تردد آسان به اروپا، تحصیل ارزان، سرمایه گذاری سودآور و غیره از جمله این دلایل می باشد.
  • انواع روش های مهاجرت به ارمنستان 2024 چیست؟ تحصیل، کار، سرمایه گذاری، الحاق خانواده از جمله این روش ها می باشد.
  • هزینه زندگی در ارمنستان چقدر است؟ میانگین مخارج ماهیانه یک نفر در ارمنستان در حدود 320$ (دلار آمریکا) می شود
  • شرایط ویزای کار ارمنستان چیست؟ این ویزا برای متقاضیانی صادر می شود که از یک شرکت ارمنی دارای پیشنهاد کاری هستند. ویزایی که از نوع اقامت- کوتاه ارمنستان بوده و اعتبار آن یکساله و قابل تمدید است.
  • شرایط اصلی اخذ اقامت دائم ارمنستان چیست؟ اقامت 5 ساله در این کشور و آشنایی با فرهنگ و زبان ارمنی از جمله اصلی ترین شرایط می باشد.
  • بهترین روش برای درخواست اقامت دائمی (PR) و پاسپورت ارمنستان چیست؟ سرمایه گذاری ازطریق خرید ملک و یا ثبت شرکت راحتترین و آسانترین روش ممکن می باشد.
4.4/5 - (5 امتیاز)

9 دیدگاه برای “مهاجرت به ارمنستان

  1. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر من و همسرم میخوایم به ارمنستان مهاجرت کنیم و از طریق خرید خونه در ارمنستان اقامت کامل رو بگیریم تا با پاسپورت ارمنستان بتونیم به کشور اروپایی سفر کنیم
    قیمت خونه در منطقه متوسط تو چه رنجی هست ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله هزینه های تحصیل و زندگی در ارمنستان رو مطالعه کنید در این مقاله مشخص شده

  2. هروی گفت:

    با درود فراوان
    در رابطه با پزشکان فارغ التحصیل درایران ویا دانشجویان پزشکی درحال تحصیل درایران که تمایل به ادامه کار ویا تحصیل در رشته پزشکی و داروسازی درارمنستان رادارند
    اگر اطلاعات به اشتراک بگذارین ممنون میشم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در وهله اول مقاله پزشکی در ارمنستان رو مطالعه بفرمائید
      و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  3. بهنام گفت:

    سلام کارشناسی ارشد شیمی دارم میخوام برم ارمنستان برای کار باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید شروع به پیدا کردن کارفرما از راه دور از طریق سایت های کاریابی نمایید

    2. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در ارمنستان لطفا مقاله کار در ارمنستان رو مطالعه نمایید

  4. فاطمه ترابی گفت:

    سلام خسته نباشید من رشته ام کشاورزی و قصد گرفتن ویزای تاجیکستان دارم می شه اطلاعات در این مورد در سایتتون قرار بدهید با تشکر

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      مقاله مهاجرت به تاجیکستان را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *