ویزای تحصیلی

آزمون ورودی پزشکی در کانادا

آزمون ورودی پزشکی در کانادا

از میان رشته های تحصیلی، پزشکی همواره متقاضیان خاص خود را دارا بوده و برای ورود به این رشته نیاز به شرکت در آزمون ورودی پزشکی در کانادا است. سالیانه بسیاری از افراد، متقاضی تحصیل در کشورهای مختلف می شوند. بسیاری از افراد تمایل دارند برای شرکت در دوره های پزشکی در کشور کانادا اقدام نموده و با سپری نمودن آزمون ورودی رشته پزشکی در این کشور در این رشته به تحصیل بپردازند. اما از قوانین این آزمون، دفعات برگزاری، شانس قبولی، نکات و در کل شرایط آزمون ورودی پزشکی در این کشور بی اطلاع می باشند.

در این مقاله تلاش شده است اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما قرار گیرد تا با بررسی تحصیل پزشکی در کانادا و قیاس آن با سایر کشورها بتوانید بهترین و مناسب ترین کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید. در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به تشریح شرایط آزمون ورودی در کشور کانادا خواهند پرداخت.

اینفوگرافیک آزمون ورودی پزشکی در کانادا

ابتدا شرایط ورود پزشکی در کانادا را بررسی میکنیم. متقاضی تحصیل پزشکی در ابتدا به مدت 3 تا 4 سال در یکی از رشته های علوم پایه لیسانس اخذ می نماید. برای تحصیل پزشکی در کانادا این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در آزمون ورودی پزشکی این کشور شرکت نموده و در صورت قبولی در آزمون ورودی پزشکی وارد دانشکده پزشکی و دندانپزشکی یا داروسازی می شوند. متقاضیان تحصیل پزشکی کانادا بعد از قبولی در امتحان ورودی بعد از طی کردن 5 سال تحصیلی مدرک پزشکی خود را دریافت می کنند.


شرایط پذیرش آزمون ورودی پزشکی در کانادا

اکنون به این موضوع مهم می رسیم که با چه شرایطی می توان از رشته پزشکی آنهم در معتبرترین دانشگاه های کانادا پذیرش گرفت؟ سوالی که این مقاله به صورت تخصصی به آن می پردازد.

در واقع دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در کانادا در رشته های پزشکی برای شروع اپلای خود بایستی حتما 3 شرط زیر را تامین بکنند:

شرایط پذیرش دانشجوی پزشکی در کانادا

ضمنا مهلت فرآیند پذیرش برای MBBS در کانادا معمولا در سپتامبر تا نوامبر شروع می شود. و متقاضیان برای ارائه درخواست پذیرش خود می توانند با وب سایت دانشگاه مربوطه در ارتباط باشند. در بحث هزینه ای این ویزا نیز دو موضوع برای دانشجویان بین المللی مطرح میباشد. موضوع اول اینکه هزینه درخواست خود ویزاست که مبلغ فعلی آن در حدود CAD 150 (دلار کانادا) می باشد.

موضوع دوم درباره گواهی تمکن مالی است که در اینباره نیز دانشجویان بایستی به صورت زیر عمل کنند:

گواهی تمکن مالی دانشجویان در خصوص تحصیل در کانادا

آزمون ورودی پزشکی در کانادا و شرایط آن

آزمون ورودی پزشکی در این کشور Megeedical College Admission Test که به طور خلاصه MCAT نیز نامیده می شود و غالبا بصورت کامپیوتری برگزار می گردد و متقاضیان بسیاری دارد. ورودی پزشکی در این کشور 25 بار در سال برگزار شده و مدت زمان این آزمون 5 ساعت می باشد. این آزمون شامل علوم طبیعی، درک مفاهیم، انشا و علوم زیستی می باشد که به صورت تستی است و قسمت انشا آزمون ورودی پزشکی کانادا در کامپیوتر نوشته می شود. در این آزمون علوم طبیعی شامل حل مساله شیمی و فیزیک می شود، علوم زیستی شامل زیست شناسی و شیمی آلی می باشد و آزمون درک مفاهیم شامل توانایی فهم و ارزیابی اطلاعات است.

برای درخواست پزشکی در کانادا فرد باید در صورت نداشتن مدرک آیلتس مورد نیاز ابتدا در دوره های زبان دانشگاه به مدت 1 یا 2 ترم شرکت کند. برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی کانادا داشتن معدل بالای 16 در تمای سال های تحصیل و رزومه قوی و معرفی نامه استاد تاثیرگذار است. پزشکان برای ادامه تحصیل پزشکی در واقع تخصص پزشکی در کانادا در هر رشته و یا هر دانشگاهی امتحاناتی را باید پشت سر بگذرانند.

آزمون ورودی پزشکی در کانادا و شرایط آن

سوالات و زمان پاسخگویی آزمون MCAT

همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه فرمودید این آزمون در 4 بخش مهارت و دانش افراد نیز برگزار می گردد که به مفاد آزمون هم اشاره شد.

  1. اول: این بخش شامل 59 سوال است که متقاضیان 95 دقیقه فرصت دارند به این سوالات پاسخ دهند. 44 سوال مرتبط با متن می باشند، به این معنی که متنی داده می شود و مرتبط آن سوال مطرح می گردد و 15 سوال باقی مانده تک سوال هستند که متنی بابت آنها ارائه نشده است.
  2. دوم: در این بخش 53 سوال پرسیده می شود که در مجموع 90 دقیقه فرصت پاسخ گویی به افراد داده می شود. تمام سوالات این بخش مرتبط با متن می باشند.
  3. سوم: این قسمت نیز مانند بخش اول شامل 59 سوال است که 44 سوال مرتبط با متن و 15 سوال به تنهایی و بدون ارائه متن مطرح می گردند. همانند بخش اول در این بخش نیز داوطلبان 95 دقیقه فرصت دارند به این سوالات پاسخ دهند.
  4. چهارم: همانند بخش های اول و سوم 59 سوال برای این بخش در نظر گرفته شده است که در مدت زمان 95 دقیقه می بایست پاسخ داده شوند. 44 سوال مرتبط با متن و 15 سوال بدون متن در این بخش در نظر گرفته شده است.

هزینه شرکت در آزمون پزشکی در کانادا MCAT

داوطلبان جهت شرکت در این آزمون مبلغ USD 320 (دلار آمریکا) می بایست بپردازند و در صورتی که در روزهای نزدیک به آزمون و اصطلاحا دقایق پایانی برای ثبت نام اقدام نمایند هزینه بیشتری را می پردازند. همچنین برای دانشجویان بین المللی هزینه های جانبی در نظر گرفته شده است که در طی پروسه ثبت نام به طور دقیق مشخص می شود. در صورتی که فرد آزمون ثبت نامی را کنسل کند نیز می بایست هزینه بپردازد که پیشنهاد می کنیم در انتخاب تاریخ امتحان خود دقت نمایید. در کانادا متوسط شهریه دوره های پزشکی برای دانشجویان بین المللی بین 30000 تا CA$ 125000 (دلار) کانادا متغیر است. البته این هزینه در واقع هزینه متوسط بوده و ممکن است از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت باشد.

مدت زمان برگزاری آزمون پزشکی در کانادا MCAT

در روز آزمون ورودی پزشکی در کانادا انتظار می رود داوطلبین حداقل حدود 7.5 ساعت برای پاسخ دهی به سوالات زمان بگذارند. پس از اتمام مدت زمان اختصاص داده شده به هر بخش، 10 دقیقه استراحت برای متقاضیان در نظر گرفته شده است که بعد از آن بلافاصله بخش بعدی آزمون برگزار می شود. در مجموع طبق بررسی ها 7 ساعت و 33 دقیقه مدت زمان لازم برای برگزاری این آزمون برآورد شده است که با توجه به این امر می توان گفت آزمون تحصیل پزشکی کانادا MCAT یکی از سخت ترین آزمون های ورودی دانشگاه ها در سراسر جهان است.

آزمون ورودی پزشکی در کانادا جهت تخصص

آزمون پزشکی در کانادا جهت تحصیل تخصص 2 نوع می باشد که عبارتست از:

  • MCCQE- Medical Council of Canada Qualifying Examination برای سنجش دانش علوم پایه آزمون
  • OSCE- Objectiv Structured Clinical Examination آزمون مهارت بالینی ایالتی

بعد از پشت سر گذاشتن این آزمون ها، چاپ مقاله، گذراندن دوره observer ship در رشته تخصصی مورد نظر و گرفتن توصیه نامه از استاد داوطلب وارد مرحله تخصصی پزشکان در این کشور می شود. متقاضیان ورود به تخصص پزشکی در کانادا بدانند گپ تحصیلی زیاد مورد قبول این کشور نمی باشد. ترجیحا متقاضیان بعد از فارغ التحصیلی پزشکی باید سریعا برای تحصیل تخصص اقدام نمایند.

دانشگاه های کانادایی بدون آزمون MCAT ؟!!

جالب است بدانید که در کشور کانادا برخی کالج های پزشکی وجود دارد که دوره های کارشناسی پزشکی MBBS و فوق لیسانس پزشکی M.D. را بدون آزمون MCAT ارائه می دهد. اینها اساسا دانشگاه های پزشکی آلوپاتی محسوب می شوندو بنابراین نیازی به آزمون MCAT ندارند. تنها شرط این کالج ها در پذیرش دانشجوی پزشکی نیز این است که دانشجو از قبل برنامه فونداسیون را گذرانده باشد.

از جمله این کالج های پزشکی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه اوتاوا
  • دانشگاه مونترال
  • مدرسه پزشکی نورثرن اونتاریو
  • دانشگاه شربروک
  • دانشگاه مک گیل

وظایف دانشگاه ها در فرآیند آزمون ورودی پزشکی در کانادا

در طول فرآیند آزمون ورودی پزشکی در کانادا که دانشجویان باید به طور دقیق سپری کنند، دانشگاه های رایگان کانادا وظایف گسترده ای خواهند داشت. به عبارت دیگر، بدون انجام وظایف دانشگاه ها در این زمینه، فرـیند برگزاری آزمون ورودی پزشکی در کانادا با مشکلات گسترده ای همراه خواهد بود. برخی از مهمترین وظایف دانشگاه ها در فرآیند آزمون ورودی پزشکی در کانادا در بخش زیر به طور دقیق ارائه شده است:

  • نظارت و حفظ استانداردهای عمل از طریق ارزیابی و اصلاح همتایان
  • بررسی شکایات از پزشکان به نمایندگی از مردم
  • صدور گواهی ثبت نام برای پزشکان به منظور امکان طبابت در این کشور
  • برگزاری جلسات انضباطی زمانی که پزشکان ممکن است مرتکب تخلف حرفه ای شده باشند، یا ممکن است بی کفایت باشند.

نکات کلیدی در خصوص آزمون ورودی پزشکی در کانادا

آن دسته از متقاضیانی که به دنبال مهاجرت به کانادا جهت شرکت در آزمون ورودی پزشکی در این کشور هستند، باید به خوبی با  نکات کلیدی در این حوزه آشنا شوند. به عبارت دیگر، آزمون ورودی پزشکی در کانادا بر خلاف آزمون ورودی در کشورهای مختلف  جهان دارای برخی مزیت ها و چالش های متعددی می باشد. به طور کلی، آزمون ورودی پزشکی در کانادا به شدت بر توانایی دانش آموزان برای یادآوری وتفسیر حقایق جزئی و نکات بی اهمیت، در مقابل مفاهیم اصلی تمرکز دارد. با این حال، سطح جزئیات خاصی که دانش آموزان باید به خاطر بسپارند بسیار دلهره آور خواهد بود.

برگزاری آزمون ورودی در دانشگاه های پزشکی کانادا

تحصیل در رشته پزشکی در کانادا نیازمند قبولی در آزمون می باشد. در این مقاله تلاش شد در ارتباط با بررسی شرایط تحصیل در کانادا به آزمون ورودی پزشکی در این کشور و شرایط برگزاری آزمون و ادامه تحصیل اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار گیرد. در صورتی که علاقه مند به اخذ پذیرش تحصیلی کانادا هستید و در خصوص این رشته اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه و بررسی سایت های معتبر با کارشناسان مجرب و وکلای به نام موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را کسب نمایید. پس از بررسی تمامی جوانب این امر می توانید در خصوص اخذ پذیرش و ویزا از کشور بی نظیر کانادا اقدام نمایید.

سوالات مهم در خصوص آزمون ورودی پزشکی در کانادا

از مهمترین این سوالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمون ورودی پزشکی در اکثر دانشگاه های کانادا چیست؟ آزمون MCAT
  • آیا بدون آزمون MCAT نیز می توان از دانشگاه های پزشکی کانادا پذیرش گرفت؟
  • بله، برخی از دانشگاه ها در این کشور معروف به دانشگاه های پزشکی آلوپاتی مثل دانشگاه های لاوال، اوتاوا و مونترال بدون آزمون ورودی پذیرش می کنند.
  • به غیر از آزمون MCAT شرایط دیگر برای پذیرش پزشکی در کانادا چیست؟ معدل بالای دیپلم و نیز ارائه مدرک مهارت زبان از دیگر شرایط پذیرش دانشجوی پزشکی در کانادا می باشد.
4.9/5 - (57 امتیاز)

2 دیدگاه برای “آزمون ورودی پزشکی در کانادا

  1. علیرضا مرادزادگان گفت:

    پزشک عمومی هستم کالج به زبان انگلیسی خوندم 3 سال مجارستان و مابقی ایران که فارغ التحیل شدم چندین سفر به کانادا داشتم برای امتحان تخصص سوال داشتم که چطوری و با چه شرایطی اقدام کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      لطفا با مشاورین ما با شماره 02191003232 تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *