اروپا, ویترین

ازدواج دوجنسه ها در اروپا

ازدواج دوجنسه ها در اروپا

ازدواج دوجنسه ها در اروپا امری قانونی است و در اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) به یک موضوع جا افتاده و مورد پذیرش می باشد. درست برخلاف کشورهای آسیایی به جزء ژاپن و چند کشور معدود که ازدواج دوجنسه ها در این کشورها وجه قانونی نداشته و دوجنسه ها از این حق محروم هستند. بنا به تعریف دو جنسه (Bi-Sexual) یا هرمافرودیت فردی را توصیف می کند که به لحاظ جسمانی، احساسی یا عاطفی هم خصوصیات مردانه و هم زنانه را همزمان بروز می دهد.

  • آیا ازدواج دوجنسه ها در کشورهای اروپایی قانونی است؟
  • شرایط ازدواج دوجنسه ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی چگونه است؟
  • کدام کشورهای اروپایی حق ازدواج دوجنسه ها را قبول و کدام کشورها رد می کنند؟
  • آیا کشورهای اروپایی به دوجنسه های خارجی جهت اقامت ویزا صادر می کنند؟
  • کشورهای ایده آل برای ازدواج و اقامت دوجنسه ها کدام کشورها می باشند؟
  • بیشترین دوجنسه در کدام کشور است؟

مسئله دوجنسه و ازدواج این افراد همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز و سختی است که کاملا مذموم تلقی شده و با مقاومت جامعه و قانونگذاران روبه رو می شود. به همین خاطر است که در ایران هیچ قانونی مبنی بر قبول ازدواج دوجنسه ها وجود ندارد. اما در کشورهای غربی مخصوصا اروپا این امر نه تنها مذموم نبوده بلکه قوانینی جهت حمایت دوجنسه ها نیز وجود دارد. از جمله این قوانین حمایتی صدور ویزای ازدواج دوجنسه ها در کشورهایی مثل سوئد، دانمارک، هلند و سایر می باشد که ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت تخصصی به تشریح کامل جوانب این امر می پردازیم.

دوجنسه خارجی

یکی از آزادی هایی که برخی از کشورهای اروپایی در جهان به رسمیت می شناسند ازدواج همجنس گرایان و به تبع ازدواج دوجنسه خارجی با یکدیگر است. ازدواج با دوجنسه خارجی در برخی از کشورهای مطرح اروپا که شرایط خوبی برای مهاجرت و کار و تحصیل دارند موجب افزایش مهاجرت از کشورهای دیگر به این کشورها شده است. به طور مثال در کشور ایران که شرایط برای زندگی و ازدواج و به رسمیت شناخته شدن دوجنسه ها وجود ندارد افراد متقاضی مهاجرت به دیگر کشورها می شوند تا بتوانند زندگی عادی خود را ادامه دهند.

حقوق دوجنسه ها در اتحادیه اروپایی (EU)

بر خلاف اکثر کشورهای جهان که دیدگاه سخت گیرانه ای درباره ازدواج دوجنسه ها دارند، دیدگاه کشورهای اروپایی در این مورد دیدگاهی کاملا حمایتی است که قوانین تصویب شده نیز این دیدگاه را حمایت می کند. حقوق دوجنسه ها به طور خاص و همجنس گرایان (LGBT) به طور عام در اتحادیه اروپا تحت قوانین و معاهدات این اتحادیه مورد حمایت می باشد. فعالیت و زندگی این افراد مثل ازدواج تقریبا در کل کشورهای عضو امری قانونی است و حتی تبعیض در استخدام این افراد از سال 2000 ممنوع شده است. با این حال کشورهای عضو قوانین خاصی درباره ازدواج، تشکیل خانواده و نیز فرزند خواندگی این افراد دارند. اما در اینجا ما در سطح اروپا به بررسی قوانین حمایتی از دو جنسه ها می پردازیم که بدین شرح می باشد:

عنوان قانونشرایط
معاهده عمل اتحادیه اروپایی (مفاد 10 و 19) اجرایی توسط قرارداد آمستردام در سال 1999مبارزه با تبعیض درباره زمینه های تمایل جنسی (ازدواج دوجنسه ها)
معاهده حفاظت دربرابر تبعیضحمایت از دوجنسه ها در برابر تبعیض در استخدام، کار، تحصیل، فرزند خواندگی و مراقبت های درمانی

بر این اساس، حقوق دو جنسه ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به رسمیت شناخته شده است و یکی از مهمترین وجه این امر نیز ازدواج دوجنسه ها در اروپا می باشد که فعلا از 27 کشور عضو این اتحادیه 15 کشور این حق را کاملا به رسمیت شناخته اند. این مسئله در بخش زیر به صورت تفصیلی به بحث گذاشته می شود.

شرایط ازدواج دوجنسه ها در اروپا

شرایط ازدواج دوجنسه ها در اروپا

در مورد ازدواج دو جنسه ها در اروپا و دامنه پذیرش قانونی آن ابتداء بایستی کنکاش گسترده ای درباره قوانین کشورهای عضو ر اینباره انجام داد. بر اساس شرایط موجود در سال 2023، پانزده کشور عضو اتحادیه اروپایی ازدواج دوجنسه ها را قبول کرده اند. از بین کشورهایی که این حق را به رسمیت شناخته اند، کشور هلند با تصویب قانون حق ازدواج دوجنسه ها در سال 2001 کشور پیشگام در اتحادیه اروپایی محسوب می شود.

کشورهای اروپایی به همراه سال تصویب قانون حق ازدواج دوجنسه ها عبارتند از:

کشورهای اروپاییسال تصویب قانون ازدواج دوجنسه ها
هلند2001
بلژیک2003
اسپانیا2005
سوئد2009
پرتغال2010
ایسلند2010
دانمارک2012
فرانسه2013
بریتانیا2013
لوکزامبورگ2015
ایرلند2015
فنلاند2018
مالتا2017
آلمان2017
اتریش2018

اغلب قریب به اتفاق کشورهای عضو باقی مانده هم به نوعی این نوع ازدواج را به رسمیت شناخته یا در قالب قرارداد یا ثبت به رسمیت می شناسند. این کشورها نیز شامل اسلوونی، قبرس، یونان، مجارستان، سوئیس، لیختن اشتاین و سایر می باشد که قانون ازدواج مدنی این کشورها همان حقوق زوج های غیرهمجنس را به زوج های دوجنسه می دهد بجز یک مورد و آن هم در دسترسی به فرزند خواندگی و تولید مثل آزمایشگاهی می باشد. ایتالیا تنها کشور اروپای غربی است که هیچ شکلی از ازدواج همجنسگرایان در آن قانونی و مرسوم نبوده ولی بخاطر فشار خارجی از سال 2016 قانونی محدود در اینباره به تصویب رساند.

اما 6 کشور اروپایی که ازدواج دو جنسه ها در آنجا غیرقانونی است عبارتند از:

  • بلغارستان
  • لیتوانی
  • لتونی
  • لهستان
  • رومانی
  • اسلواکی

بهترین و بدترین کشورها برای ازدواج دوجنسه ها در اروپا

همانطوریکه در بخش فوق هم بیان شد، ازدواج دوجنسه ها در اغلب کشورهای عضو حقی به رسمیت شناخته شده می باشد. فقط در این زمینه کشورهایی مثل رومانی، لهستان، لتونی، لیتوانی و بلغارستان قوانین سخت گیرانه ای داشته و این امر رابه رسمیت نمی شناسند. اما نظر کشورهای دیگر در اروپا در این مورد نه تنها موافق بلکه حتی قوانین حمایتی محکمی در این خصوص دارند. علاوه بر قوانین حمایتی مصوب دولت ها باید دید که نگرش مردم آن کشورها نسبت به ازدواج دوجنسه ها چیست. در همین زمینه ما برای تعیین برترین کشورها از نظر حمایت همه جانبه از ازدواج دوجنسه ها به آمار Eurobarometer در سال 2019 پرداخته و نتایج نظرات عمومی این کشورها را در قالب نمودار تطبیقی زیر نشان می دهیم:

نمودار نظرسنجی عمومی درباره ازدواج دوجنسه ها در اروپا

همانطوریکه در نمودار فوق نیز مشخص است، بهترین کشورهای اروپایی جهت ازدواج دوجنسه ها به ترتیب کشورهای سوئد (98% آرای موافق)، هلند (97% آرای موافق) و دانمارک (89% آرای موافق) در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. این کشورها در نمودارمان به رنگ سبز مشخص شده اند. اما بدترین کشوربرای ازدواج دوجنسه ها در اروپا نیز به ترتیب کشور اسلواکی با 31% آراء موافق مردم می باشد. بعد از اسلواک، کشورهای رومانی (38% آراء موافق)، بلغارستان (39% آراء موافق) و کرواسی (44% آراء موافق) قرار دارند. این مهم را می توان از مقایسه نظرسنجی اسلواکی با کشور سوئد به عنوان برترین کشور اروپا برای ازدواج دو جنسه ها در نمودار زیر استدلال کرد:

نظرسنجی عمومی درباره ازدواج دوجنسه ها در اروپا

ویزای ازدواج دوجنسه ها در سوئد

ازدواج دو جنسه ها در کشور سوئد از 1 می سال 2009 پس از تصویب قانون جنسیت خنثی درباره ازدواج توسط پارلمان سوئد در 1 آوریل 2009 همانند ازدواج در سوئد به سبک عادی، وجه قانونی پیدا کرد. دراینباره، سوئد هفتمین کشور جهان در زمینه دفاع از حق ازدواج دوجنسه ها می باشد. جالب است بدانید که از 22 اکتبر سال 2009 نیز هیئت رئیسه کلیسای سوئد نیز با 62 رای موافق از مجموع 176 رای ازدواج دوجنسه ها را به همراه مراسمات کلیسایی خاص به رسمیت شناخت. در همین راستا نیز دولت سوئد بنا به شرایطی به دوجنسه های خارجی جهت ازدواج در این کشور ویزای اقامت اعطاء می کند.

شرایط اقامت دوجنسه ها در سوئد

این شرایط مهاجرتی در سال 2023 از این قرار می باشد:

  • اگر فردی جزء اتباع خارجی بوده و همسرش ویزای کار سوئد داشته باشد، او نیز می تواند ویزای اقامت دائم سوئد را برای مدت مشابه دریافت کند
  • اگر ویزای کار شریک (همسر) به مدت بیش از 6 ماه معتبر باشد، فرد دوجنسه نیز می تواند ویزای کار سوئدی دریافت کند
  • اگر فرد و شریک دوجنسه او ازدواج رسمی و ثبتی نکرده ولی خواستار ازدواج و اقامت در سوئد باشند، آنها بایستی مدارکی دال بر اثبات روابط فیمابین را برای مدت حداقل شش ماه قبل از درخواست تحویل دهند. این مدارک شامل اجاره نامه های مشترک، حساب های بانکی مشترک و صورت حساب ها و قبوض مشترک می باشد.
  • اگر فرد دوجنسه ای با دوجنسه سوئدی ازدواج رسمی کرده باشد در این صورت او شایسته دریافت مجوز اقامتی سوئد می باشد، در اینصورت شریک دوجنسه شهروند سوئدی بایستی ازدواجشان را در اداره مالیات سوئد ثبت نماید.
  • به منظور کسب صلاحیت به عنوان شریک یا همسر بدون ازدواج (Cohabiting partner)، فرد بایستی با شریک خود حداقل 2 سال خارج از سوئد مقیم بوده باشد. در اینصورت اداره مهاجرت سوئد از متقاضیان مدرک آدرس سکونتی درخواست می کند.

انواع اقامت اروپایی در سال 2023

اخذ اقامت اروپایی به معنای اخذ اقامت کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و نیز آزادی سفر به تمامی این کشورهاست. به همین دلیل امسال نیز همانند سال قبل افراد زیادی در بین مهاجران خارجی هستند که سخت در پی اقامت اروپایی هستند. این دسته از افراد بایستی بدانند که اکثر کشورهای اروپایی دارای یک نوع سیاست ویزایی هستند و انواع ویزای آنها از نظر طول مدت اقامت به 2 دسته زیر تقسیم می شود:

انواع اقامت و طول مدت اقامت های اروپا

ویزاهای تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری از نوع ویزاهای تایپ D ولی ویزای توریستی از نوع ویزای C اروپا می باشد که به آن ویزای شنگن نیز گفته می شود. در پایان لازم به یادآوری است که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در هر زمینه مهاجرتی و اقامتی از جمله اخذ ویزای ازدواج از کشورهای خارجی آماده ارائه مشاوره های تخصصی و به روز به هموطنان محترم می باشد.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *