ویزای تحصیلی

بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

آلمان یکی از محبوب‌ ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی است و باید قبل از اقدام به مهاجرت تحصیلی بهترین شهرهای دانشجویی آلمان را شناخت. هزینه تحصیل رایگان و بسیار پایین، سهولت دریافت ویزا و دانشگاه های برتر بین‌المللی، آلمان را به موقعیت ویژه‌ای برای تحصیل تبدیل ساخته است. هر یک از کلان شهرهای آلمان حداقل دارای یک دانشگاه برتر در رتبه جهانی هستند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل در آلمان و بهترین شهرها از نظر دانشجویان در سال 2022 توضیحاتی ارائه می شود.

  • شرایط تحصیل در آلمان چیست؟
  • بهتر است در کدام شهر آلمان تحصیل کنیم؟
  • شرایط تحصیل در مونیخ چگونه است؟
  • مزایای تحصیل در آلمان چیست؟
  • هزینه تحصیل و زندگی یک دانشجو خارجی در آلمان چقدر است؟
  • با چه شرایطی می توان از یک دانشگاه آلمانی پذیرش گرفت؟
  • شرایط لازم جهت درخواست ویزای تحصیلی آلمان چیست؟
  • آیا یک دانشجو خارجی میتواند حین تحصیل در آلمان کار بکند؟
در این مطلب میخوانید نمایش

مهاجرت دانشجویی به بهترین شهرهای آلمان

در مجموع 15 دانشگاه از دانشگاه های آلمان در فهرست 250 دانشگاه برتر جهان و بیش از 31 دانشگاه آلمانی در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. واضح است که این امر باعث شده آلمان در زمره کشورهای سرآمد در آموزش عالی در جهان جای گیرد. به پاس همین شهرت، اخذ مدرک از یکی از دانشگاه های آلمان شانس شما را برای پیدا کردن شغل در سرتاسر دنیا به میزان چشمگیری افزایش می‌ دهد.


در جدول ذیل بهترین دانشگاه های آلمان در سال 2023 و شهرهایی که در آن قرار دارند مشخص شده است:

رنکینگ ملیبهترین دانشگاه های آلمان در سال 2023شهری که دانشگاه مربوطه در آن قرار گرفته است
1Ludwig-Maximilians-Universität MünchenMünchen
2Freie Universität BerlinBerlin
3Ruhr-Universität BochumBochum
4Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule AachenAachen
5Technische Universität MünchenMünchen
6Ruprecht-Karls-Universität HeidelbergHeidelberg
7Universität HamburgHamburg
8Humboldt-Universität zu BerlinBerlin
9Technische Universität DresdenDresden
10Universität zu KölnKöln
11Technische Universität BerlinBerlin
12Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität BonnBonn
13Goethe-Universität Frankfurt am MainFrankfurt am Main
14Universität LeipzigLeipzig
15Johannes Gutenberg-Universität MainzMainz

انتخاب بهترین شهرهای دانشجویی آلمان برای تحصیل در 2023

از دلایل انتخاب دانشجویان در سال 2023 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آلمان با بیش از 409 موسسه آموزش عالی را در بر دارد، امکان انتخاب بیش از 14 هزار و 500 برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای هر دانشجو فراهم می کند.
  2. 11 تا از 16 ایالت آلمان به هیچ وجه شهریه ای بابت تحصیل ندارند، در حالی که برخی ایالت ها حداکثر فقط 500€ (یورو) در سال از دانشجو دریافت می کنند.
  3. دانشگاه های آلمان و کارکنان دانشگاهی حرفه ای آنها آموزش با کیفیت بالا و به روز را در زمینه های مهندسی، پزشکی، علوم و اقتصاد ارائه می دهند.
  4. هزینه زندگی به طور متوسط ​​حدود 700€ (یورو) شامل اجاره، غذا، حمل و نقل، بیمه درمانی، تلفن، اینترنت، مطالعه و تفریحات اوقات فراغت است.
  5. امکانات تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین المللی برای تأمین بودجه تحصیلات خود توسط (خدمات تبادل دانشگاهی آلمان) و همچنین بسیاری از بنیادهای سیاسی و تجاری فراهم شده است.
  6. بسیاری از دانشگاه ها دوره های بین المللی را نیز به زبان انگلیسی ارائه می دهند، بنابراین دانستن آلمانی برای تحصیل در آلمان الزامی نیست اما توصیه می شود.

دلایل تحصیل در کشور آلمان

اولین، مهمترین و شاید اصلی ترین عاملی که باعث جذابیت تحصیل در آلمان می شود، رایگان بودن تحصیلات عالیه در این کشور می باشد. و در این مورد فرقی بین دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی وجود ندارد. دومین دلیل مهم برای انتخاب آلمان به عنوان یک مقصد تحصیلی جذاب می توان به وجود دانشگاه های مختلف، تنوع برنامه های تحصیلی و نیز کیفیت آموزشی بالا در این دانشگاه ها اشاره کرد.

همان طوری که در جدول زیر هم ملاحظه می شود، برترین دانشگاه آلمان در سال 2023 دانشگاه فنی مونیخ میباشد:

 دانشگاهرتبه جهانی از نظر رنکینگ دانشگاه های برتر QS (2023)رتبه ملی از نظر رنکینگ دانشگاه های برتر QS (2023)
دانشگاه فنی مونیخ491
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان592
دانشگاه هایدلبرگ653

از سوی دیگر دانشجویان خارجی در آلمان هم به بورسیه های تحصیلی دسترسی دارند و هم امکان کار دانشجویی دارند. اما این را هم بایستی بدانید که تحصیل در اکثر دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی میسر است. همین امر همزمان یک محدودیت و یک مزیت مهم محسوب می شود. به هر حال دانشگاه های مختلف آلمان از دانشجویان بین المللی مدرک مهارت زبان آلمانی از سطح متوسط به بالا تا پیشرفته را درخواست می کنند:

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

اما اینکه کدام مدارک زبان آلمانی در دانشگاه هی کشور آلمان  مورد پذیرش قرار می گیرد بایستی به جدول زیر مراجعه کرد:

مدرک زبان آلمانیشرایط/ سطوح
TestDaF(TDN 3, 4 or 5) (Test Deutsch als Fremdsprache),
DSH 2 و یا 3(Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang)
Goethe-Zertifikat C2گواهی زبان اروپایی
telc Deutsch C1 Hochschule
DSD 2Deutsches Sprachdiplom Stufe II

برلین از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

شهری به‌ روزتر و سرآمدتر از برلین در آلمان نمی‌توان یافت که با شهرهای بزرگی همچون لندن و نیویورک رقابت می کند. برلین افزون بر این یکی از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان محسوب می‌ شود. بدون اغراق فضای فرهنگی متنوع، خلاقیت و هم زیستی دوستانه مردم این شهر موجب تبدیل شدن برلین به گزینه‌ ای مناسب و به نسبت ارزان برای دانشجویان بین‌المللی شده است.

بهترین دانشگاه های برلین

مونیخ از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

مونیخ به واسطه جشنواره‌ های کم‌نظیر خود که هر ساله در این شهر برگزار می‌ شود و تعداد زیادی گردشگر را به جذب خود می‌ کند، شهرتی جهانی پیدا کرده است. شهر مونیخ در قسمت جنوبی آلمان واقع شده است و به‌ عنوان یکی از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی بشمار می‌آید. مونیخ به‌ عنوان مرکز مالی مدرن، ممکن است کمی گران‌ تر از دیگر شهرهای دانشجویی آلمان باشد. در نظر داشته باشید که شما نیاز به صرف هیچ هزینه برای لذت بردن از مناظر و حومه باواریای زیبای این شهر ندارید. مونیخ دربردارنده تاریخ غنی آلمانی و از جمله شهرهای با قدمت تاریخی اروپاست و به یاد داشته باشید که بازدید از مونیخ بدون دیدن کاخ پادشاهی لودویگ کاری ناتمام است.

بهترین دانشگاه های مونیخ

شهر هایدلبرگ (Heidelberg) در آلمان

با این‌ که هایدلبرگ یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق آلمان به شمار می‌رود، این شهر توانسته سبک و سیاق فرهنگ و زندگی زیبای روستایی خود را حفظ کند. هایدلبرگ به شمار بالای گردشگرانی که سالانه جذب می‌کند، شهرت دارد. همه‌ ساله تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر اروپا و دیگر کشورها برای بازدید از قلعه باستانی و نافه باستانی شهر که با سقف قرمز رنگ خود منظره چشم‌ نوازی را ایجاد کرده، به این شهر سفر می‌ کنند.

شهر کلن (Cologne) در آلمان

شهر کلن از دیگر شهرهای دانشجویی آلمان است که به کلیسای جامع شهر با معماری بی‌ نظیر و نیز طبیعت زیبا و چشم‌ نوازش معروف است. کلن پر از موزه‌ ها، گالری‌ های هنری، مغازه‌ ها و رستوران‌ های متنوع به‌ ویژه در منطقه Agnesviertel است. از کلن به شهرهایی چون پاریس، بروکسل، آمستردام و لوکزامبورگ قطار مستقیم وجود دارد که از نظر مسافتی فاصله زیادی هم با یکدیگر ندارند. از این منظر شهر کلن برای دانشجویانی که قصد رفت و آمد به غرب اروپا را دارند بسیار راحت و مناسب است. در میان دانشگاه های کلن می‌توان به دانشگاه کلن (Universität Köln) اشاره کرد که دومین دانشگاه بزرگ و قدیمی آلمان است.

مونیخ از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

پس از اطلاع از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان بد نیست کمی هم درباره شرایط پذیرش از دانشگاه های آلمان نیز بدانید. در واقع یکی از دغدغه های دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان اطلاع از شرایط پذیرش از این دانشگاه هاست. برای این امر نیز کافی است بدانید که 3 شرط زیر جزء شرایط اصلی پذیرش از دانشگاه های مختلف آلمانی است:

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

پس اکنون به صورت تفصیلی به بررسی هر یک از این شرایط موسوم به شرایط پذیرش یا Admission Requirements می پردازیم:

  • معادلسازی مدرک: مدارک متقاضی بایستی توسط دانشگاه آلمانی مربوطه مورد قبول واقع شود. این به معنای آنست که متقاضی نیازمند معادلسازی مدرک با مدرک آلمانی موسوم به Hochschulzugangsberechtigung (HZB) یا Abitur می باشد. و در صورت رد مدرکتان، شما بایستی در یک کورس آمادگی یکساله موسوم به Studienkolleg حاضر شوید.
  • آزمون ورودی: در برخی دانشگاه های آلمانی یکی از شروط اصلی پذیرش دانشجو قبولی در آزمون ورودی موسوم به TestAS می باشد.
  • شرایط زبان: بدلیل اینکه زبان تحصیلی در اغلب دانشگاه های آلمان زبان آلمانی است ارائه مدارک مهارت زبان آلمانی مثل TestDaf، DSH و سایر در سطح B2 و یا C1 (بسته به دانشگاه انتخابی ) الزامی است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

به محض اخذ پذیرش (اپلای) از دانشگاه های آلمانی دانشجویان چند ماه تا آغاز سال تحصیلی (معمولا از 3 ماه قبل) فرصت خواهند داشت تا برای درخواست ویزای خود از سفارت آلمان اقدام کنند. این ویزا برای کلیه متقاضیانی صادر می شود که قصد تحصیل تمام وقت در کشور آلمان را داشته و نامه پذیرش خود را از یکی از دانشگاه های این کشور دریافت کرده اند. اما نکته بسیار مهم و مورد تاکید در اینباره اینکه دانشجویان برای به حداکثر رسانی شانس اخذ ویزای تحصیلی آلمان بایستی از یک حساب بلوکه Blocked Account به عنوان مدرک تمکن مالی استفاده بکنند.

حالا این سوال مطرح می شود که اصلا حساب بلوکه چیست؟

بررسی حساب بلوکه

پس تا اکتبر سال 2023 هر دانشجوی خارجی که متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان Visum Zu Studienzwecken است بایستی ماهیانه حداقل EUR 934 (یورو) بابت هزینه های زندگی داشته باشد. از همین رو نیز هر متقاضی قبل از درخواست ویزای تحصیلی آلمان بایستی کلا حدود EUR 11208 (یورو) در حساب بانکی اش داشته باشد. علاوه بر این از جمله مدارک دیگر جهت درخواست ویزای تحصیلی آلمان می توان به پاسپورت، عکس پاسپورتی، فرم درخواست ویزای تحصیلی آلمان، گواهی اسکان در کشور آلمان، بیمه سلامت، مدرک زبان آلمانی در سطح B2/C1، مدارک هویتی و سایر اشاره نمود.

آشنایی با فرایند سلسله مراتبی AHP

اشاره کردیم که در این مقاله در پی آن هستیم که از طریق یک نتیجه گیری علمی نشان دهیم که کدامیک از شهرهای آلمان می تواند بهترین گزینه ممکن برای ادامه تحصیل باشد. از همین رو در ابتدای امر به صورت مختصر در رابطه با شیوه انتخابی خود توضیحاتی را ارائه می کنیم. فرایند سلسله مراتبی AHP یک روش علمی مناسب برای تعیین یک گزینه از میان گزینه های پیش رو بر اساس معیارهای متفاوت است. در ابتدای امر هر فرد باید یک هدف مشخص شده داشته باشد و معیارهای دستیابی به هدف خود را مشخص کنند. پس از تعیین هدف، معیار و گزینه های پیش رو، فرد می بایست با استفاده از نظر کارشناسان و افرادی که دارای تخصص هستند، نسبت به امتیاز دهی شاخص های خود اقدام کند.

سیستم امتیاز دهی یک سیستم ارزیابی 2 به 2 است که هر متخصص یک شاخص را نسبت به هدف، با امتیاز 1 تا 9 نسبت به یک شاخص دیگر ارزیابی می کند. پس از ارزیابی همه شاخص ها نسبت به هم، هر گزینه نسبت به شاخص ها به صورت جداگانه ارزیابی خواهند شد. سپس بر اساس کلیه داده ها از طریق محاسبات ریاضی می توان به ارزیابی شاخص ها و گزینه ها پرداخت و در نهایت گزینه برتر را انتخاب کرد.

ارزیابی بهترین شهر آلمان برای تحصیل در 2023

در مرحله اول باید ارزیابی شود که اهمیت هر شاخص نسبت به سایر شاخص ها در چه وضعیتی قرار دارد و کدام شاخص در اولویت بیشتری است. از همین رو از نظرات مشاورین ارشد خود استفاده کرده ایم تا به وزن هر یک از شاخص ها دست پیدا کنیم. وزن شاخص های اصلی بسیار با اهمیت است و در نتیجه گیری نهایی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در جدول زیر وزن شاخص ها در سال 2023 ارائه شده است:

رتبهناموزن
2کیفیت تحصیل0.29
3کیفیت زندگی0.196
4هزینه زندگی0.188
1اشتغال پس از تحصیل0.326

چنانچه از جدول و نمودار فوق بر می آید، فراهم بودن شرایط کار پس از تحصیل در آلمان اولویت اول مشاورین ما بوده است و کیفیت تحصیل در این کشور در جایگاه دوم قرار داشته است. دلیل اصلی این امر را می توان در آن دید که افرادی که از طریق مهاجرت تحصیلی به آلمان سفر می کنند، تمایل بسیار زیادی به اقامت پس از تحصیل در این کشور دارند. طبیعتا فراهم بودن شرایط اقامت در شهر محل تحصیل به دلیل آشنایی با فرهنگ و شرایط زندگی در آن، می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای افراد باشد.

بهترین شهر آلمان از نظر اشتغال پس از تحصیل

اشاره کردیم که شاخص اصلی در نظر گرفته شده از نظر مشاورین ارشد ما برای انتخاب بهترین شهر آلمان برای تحصیل، شاخص اشتغال پس از تحصیل در این کشور بوده است. برای ارزیابی این شاخص، نرخ بیکاری در 3 شهر مونیخ، هامبورگ و برلین را ملاک اصلی خود قرار داده ایم. به طور کلی نرخ بیکاری در کشور آلمان در حدود 3% است و افراد قادر خواهند بود در صورت دارا بودن شرایط اولیه، شغل مورد نظر خود را بیابند. با این وجود با توجه به اینکه نرخ بیکاری در شهر برلین بیش از سایرین است انتظار می رود فرصت کاریابی در این شهر به مراتب دشوار تر باشد. مونیخ و هامبورگ با نرخ بیکاری نزدیک به یکدیگری طبیعتا بهترین شهر کشور آلمان از این نظر هستند. در جدول زیر وزن داده های بدست آمده ارائه شده است و پس از آن نمودار مربوطه را ارائه کرده ایم.

رتبهناموزن
3برلین0
2هامبورگ0.316
1مونیخ0.684

باید اشاره داشت که شاخص 0 به آن معنی نیست که شانس یافتن شغل 0 است بلکه بدان معناست که به نسبت شهرهای مونیخ و هامبورگ شانس یافتن شغل بسیار ضعیف تر است.

بهترین شهر آلمان برای تحصیل از نظر هزینه زندگی

یکی دیگر از شاخص های مورد نظر مشاورین ما در رابطه با انتخاب برترین گزینه مورد نظر، هزینه های زندگی در کشور آلمان است. از آنجا که امکان تحصیل رایگان در کشور آلمان وجود دارد، تنها نکته ای که باید به آن اشاره داشت، هزینه های زندگی در کشور آلمان است. بر اساس اطلاعات استخراج شده، حدود هزینه زندگی در شهر مونیخ برای یک نفر حدود 826€ (یورو) در ماه است و هزینه اجازه یک واحد مسکونی در این شهر در حدود 700€ تا 1500€ (یورو) می باشد.

در شهر هامبورگ هزینه زندگی در حدود 810€ (یورو) است و هزینه اجاره مسکن در حدود 450€ تا 1200€ (یورو) می باشد. از سوی دیگر هزینه زندگی در شهر برلین در حدود 767€ (یورو) است و هزینه اجاره مسکن در این شهر در حدود 450€ تا 1100€ (یورو) می باشد. در جدول زیر شاخص هزینه زندگی در شهرهای یاد شده را مورد سنجش قرار داده ایم تا بتوانیم در انتها امتیاز آن ها را برای یافتن بهترین گزینه ممکن مورد استفاده قرار دهیم:

رتبهناموزن
1برلین0.714
2هامبورگ0.286
3مونیخ0

هزینه های مناسب زندگی در شهر برلین به نسبت هامبورگ و مونیخ سبب شده است تا بالاترین امتیاز ممکن به را بدست آورد. باید به این نکته اشاره کرد بسیاری از افراد در صورتی که نتوانند از بورسیه های تحصیلی استفاده کنند، توان زندگی در شهر مونیخ را نخواهند داشت.

بهترین شهر آلمان برای تحصیل از نظر کیفیت زندگی

یکی از شاخص های مد نظر ما که خود دارای زیر شاخه های فراوانی نظیر نسبت هزینه زندگی به درآمد، امکان خرید ملک، آلودگی هوا، امکانات رفاهی و غیره می شود، کیفیت زندگی در 3 شهر برلین، هامبورگ و مونیخ است. بر اساس آخرین گزارشات بدست آمده، شهر مونیخ از نظر کیفیت زندگی به رتبه 24 جهانی دست پیدا کرده است. از طرف دیگر شهرهای هامبورگ و برلین نیز به ترتیب در جایگاه های 39 و 72 جهان قرار گرفته اند. طبیعتا این نتایج مورد توجه مشاورین ما قرار گرفته است و در نتیجه به ترتیب مونیخ، هامبورگ و برلین به عنوان برترین ها انتخاب شده اند. جدول زیر نشان دهنده نتایج حاصل از ارزیابی این شاخص است.

رتبهناموزن
3برلین0
2هامبورگ0.402
1مونیخ0.598

بهترین شهر آلمان برای تحصیل از نظر کیفیت تحصیل

بسیاری از افرادی که تنها برای تحصیل به کشور هامبورگ مهاجرت می کنند، تنها به این شاخص فکر می کنند با این وجود از نظر مشاورین ما، این شاخص دومین شاخص با اهمیت در انتخاب بهترین گزینه تحصیلی در کشور آلمان است. باید به این نکته اشاره داشت که در انتخاب کیفیت تحصیل در کشور آلمان، رتبه علمی 2 دانشگاه برتر هر شهر ملاک قرار داده شده است. شهر مونیخ بدون شک برترین دانشگاه های کشور آلمان را در اختیار دارد اما باید به این نکته اشاره داشت که کیفیت تحصیل در کشور آلمان در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در جدول زیر نتیجه حاصل از نظرات مشاورین خود را ارائه کرده ایم. نتایج حاصل شده به خوبی نشان می دهد که کیفیت زندگی در کشور آلمان در نزدیک ترین سطح ممکن قرار دارد.

رتبهناموزن
2برلین0.319
3هامبورگ0.22
1مونیخ0.461

انتخاب بهترین شهر آلمان برای تحصیل

حال که هر یک از شاخص های مطرح شده را مورد ارزیابی قرار داده ایم، باید وزن هر یک از آن ها را در شهرهای مختلف کشور آلمان مورد ارزیابی قرار دهیم. در جدول زیر نتایج حاصل از ضرب هر یک از داده ها را مورد ارزیابی قرار داده ایم:

رتبهناموزن
3برلین0.227
2هامبورگ0.3
1مونیخ0.474

هزینه تحصیلی دانشجویان در آلمان 2023

طبق قوانین آموزشی کشور آلمان تحصیل دانشجویان (چه اروپایی و چه غیر اروپایی) در آلمان رایگان می باشد. و فقط از دانشجویان هزینه ای به عنوان هزینه اداری دانشگاه بین €100 تا €350 (یورو) متغیر است. از طرف دیگر دانشجویان بین المللی بابت تامین هزینه های روزانه خودشان نیز نیازمند بودجه ماهیانه ای در حدود €750 تا €1715 (یورو) می باشند. بودجه ای که از طریق آن بتوانند از عهده مخارج زیر برآیند:

آیتم هاهزینه ها به یورو
اجاره خانه (بسته به نوع منزل مثل خوابگاه دانشجویی، اتاق های مشترک و یا آپارتمان های تک خواب)300€ الی €700
غذا و نوشیدنی (بسته به شهر و نوع غذا و نوشیدنی سفارش شده)150€ الی €250
مسافرت150€
بیمه سلامت100€ الی €115
هزینه اشتراک مثل موبایل، اینترنت و تلویزیون150€ الی €300
مخارج شخصی50€ الی €200
متوسط هزینه ماهیانه750€ تا €1715

اما دانشجویان بین المللی به منظور تامین این مخارج دو گزینه خوب در اختیار دارند. گزینه اول آنها کار دانشجویی در کشور آلمان است که قانون اجازه این کار را به آنها می دهد. گزینه دوم نیز از طریق درخواست بورس تحصیلی از طریق دانشگاه های آلمانی می باشد.

شهر فرانکفورت در آلمان

آخرین شهر دانشجویی آلمان که در این مقاله زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم، فرانکفورت قلب تپنده اقتصادی و مرکز تجاری آلمان است. مقر اصلی بانک مرکزی اروپا در این شهر واقع شده است. با توجه به دلایل بیان شده، روشن است که فرانکفورت به خانه آسمان خراش‌های بزرگ تبدیل شده و فرودگاه آن نیز به پرترددترین فرودگاه اروپا مبدل شده باشد. فرانکفورت همه ساله برگزار کننده‌ جشنواره‌های متنوع موسیقی است.

سطح هزینه زندگی در بهترین شهرهای آلمان

از دیگر موضوعات مهم درباره بهترین شهرهای آلمان این است که بدانیم که کدام شهر آلمانی جزء گرانترین و کدام شهر نیز جزء ارزانترین شهر محسوب می شود. موضوعی که می تواند در انتخاب شهر محل اقامت برای اغلب مهاجران خارجی بسیار مهم محسوب شود. برای اطلاع از این امر ما از شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان استفاده می کنیم. و همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، بهترین شهرهای آلمان یعنی شهرهایی مثل مونیخ، هامبورگ، برلین و کلن جزء گرانترین شهرهای آلمان نیز به حساب می آید:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای آلمان

در این زمینه نیز شهر مونیخ پیشتاز دیگر شهرهای آلمانی است. جالب است بدانید که متوسط هزینه زندگی در شهر مونیخ آلمان ماهیانه در حدود €2334 (یورو) است که در نوع خود رقم خیلی بالایی محسوب شده و سبب می شود شهر مونیخ در بین گرانترین شهرهای اروپایی قرار گیرد.

همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، بیشترین بودجه افراد در شهر مونیخ صرف هزینه اجاره خانه می شود:

توزیع درصدی هزینه های زندگی در شهر مونیخ

 

اگر متقاضی تحصیل در آلمان هستید، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت دریافت مشاوره تماس حاصل فرمائید.

سوالات پرتکرار در خصوص بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

سوالاتی که در زمینه بهترین شهرهای دانشجویی آلمان مطرح می شود عبارتند از:

  • بهترین دانشگاه های آلمان در کدام شهرها واقع شده اند؟ 5 دانشگاه برتر کشور آلمان در شهرهای برلین، مونیخ و هایدلبرگ واقع شده اند.
  • گرانقیمت ترین شهر دانشجویی در آلمان کدام است؟ بدون تردید می توان مونیخ را به عنوان قطب توریستی و پرهزینه ترین شهر آلمان معرفی کرد.
  • آیا تحصیل در بهترین شهرهای آلمان رایگان است؟ خیر، دانشجویان بین المللی در استان بادن ورتمبرگ که شامل 9 شهر از جمله اشتوتگارت، هایدلبرگ و کارلزروهه می شود؛ باید شهریه دانشگاه را به صورت کامل پرداخت کنند.
  • بهترین شهر آلمان برای تحصیل کدام است؟ در صورتی که هزینه های زندگی را در نظر نگیریم، مونیخ، برلین و هامبورگ را می توان به عنوان سه شهر مطرح برای تحصیل در این کشور نام برد.
  • بیشترین فرصت های شغلی برای دانشجویان در کدام شهرهای آلمان وجود دارد؟ مونیخ و اشتوتگارت دو شهر با بیشترین فرصت های شغلی برای دانشجویان خارجی هستند.
  • متوسط هزینه زندگی هر دانشجوی خارجی در کشور آلمان چقدر است؟ متوسط این هزینه ماهانه بین €750 تا €1715 (یورو) متغیر است. که عواملی مثل سبک زندگی دانشجو، شهر یا محل زندگی و عوامل دیگر اثرگذار می باشد.
  • آیا دانشجویان در آلمان مجاز به کار پاره وقت هستند؟ بله آنها تا 20 ساعت در هفته می توانند به کار پاره وقت مشغول شوند.
  • شرایط تحصیل در آلمان 2023 چیست؟ از جمله این شرایط می توان به معادلسازی و ارائه مدرک دیپلم متوسطه، ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح درخواستی و نیز قبولی در آزمون ورودی اشاره کرد.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان در سال جدید چقدر است؟ هزینه درخواست این ویزا امسال در حدود €75 (یورو) می باشد.
5/5 - (17 امتیاز)

2 دیدگاه برای “بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

  1. علیرضا گفت:

    عرض ادب.سلام و ارادت خدمت شما.
    بنده دیپلم رشته ریاضی فیزیک با معدل کل 15/3 دارم. هم اکنون در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال رشته مکانیک در ترم اول مشغول به تحصیل می باشم.
    قصد دارم خارج از کشور رشته ی مدیریت مالی و … یا رشته های کامپیوتر و مرتبط درس بخونم(بیشتر تمایل به مدیریت دارم) الان 18 سالم هست.
    شما کدام کشور را پیشنهاد میفرمایید که مدرک زبان ایلتس با نمره 5 یا 5.5 بخواد یا اصلا مدرک زبان نخواد یا مدرک زبان a1 آلمانی و اجازه کار هم داشته باشد و با پایین ترین هزینه.
    من شرایطم به کدام کشور میخورد؟ آیا میتونم از دانشگاه های المان پذیرش بگیرم.اصلا با این معدلم در کدام یک از دانشگاه های دنیا میتونم پذیرش بگیرم.ضمن اینکه باید عرض کنم الان مدرک زبان ندارم.
    اگر امکانش هست که این کار انجام بشه بفرمایید تا جدی تر راجبش صحبت کنیم.
    متشکرم از لطف حضرت عالی

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      میتونید از طریق دوره های زبان آموزی اقدام کنید که دیگه در ایران زبان نخونید و بعد وارد رشته تحصیلی بشید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *