ویزای تحصیلی

دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان

دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان

دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان قدیمی ترین دانشگاه صنعتی است که در سال 1745 با عنوان کالج کارولینوم (Collegium Carolinum) تاسیس شد. این دانشگاه بعدها به نام کنونی تغییر نام داد و یکی از برترین دانشگاه های آلمان در زمینه تکنولوژی است. پردیس اصلی این دانشگاه در شهر برانشوایگ آلمان قرار دارد و 4 پردیس دیگر نیز در حاشیه شهر برانشوایگ واقع شده اند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به دانشگاه صنعتی برانشویگ توضیحاتی ارائه گردیده است.

دلایل دانشجویان برای تحصیل در آلمان؟

آلمان به هزاران دلیل جزء بهترین مقاصد تحصیلی نه تنها در اروپا بلکه در کل جهان محسوب می شود. یکی از عمده ترین دلایل تحصیل رایگان در این کشور اروپایی است. در واقع تحصیل در کلیه دانشگاه های دولتی آلمان 2023 رایگان بوده و دانشجویان خارجی در طول ترم صرفا ملزم به پرداخت هزینه ای در حدود €250 (یورو) بخاطر هزینه ثبت نام و امور اداری دانشگاه هستند. ضمنا آنها می توانند ضمن تحصیل در دانشگاه های آلمانی به مدت 20 ساعت در هفته کار پاره وقت بکنند و پس از اتمام تحصیلات در دانشگاه های آلمان نیز می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار تا 18 ماه در این کشور اروپایی مانده و به جستجوی کار بپردازند:

دلایل دانشجویان برای تحصیل در آلمان

جدا از دلایل فوق هچنین آلمان به سبب داشتن یک سیستم آموزش عالی کاملا مدرن و پیشرفته همراه با دانشگاه های سطح بالا شهرت بین المللی دارد. دانشگاه هایی که پیوند علم و صنعت در آنها کاملا مشهود است. و نمونه عالی آن را می توان در دانشگاه صنعتی برانشوایگ مشاهده کرد. همین امر سبب کارآموزی، تجربه آموزی و آمادگی بیشتر در بین دانشجویان برای یک آینده کاری بهتر می گردد. علاوه بر این نمی توان از کیفیت بالای زندگی و تعادل ایده آل کار و زندگی در آلمان سخنی نگفت.

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، میزان درآمد خالص ماهیانه در آلمان بطور متوسط حدود € 2708 (یورو) می باشد. در حالی که متوسط هزینه ماهیانه در این کشور اروپایی در حدود €1733 (یورو) می باشد:

مقایسه دخل و خرج ماهیانه در آلمان (یورو)

ویژگی های دانشگاه صنعتی برانشوایگ

دانشگاه برانشوایگ حدود 20000 دانشجو دارد که حدود 7500 نفر از آن را دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا تشکیل می دهند. ویژگی های برجسته این دانشگاه عبارت اند از:

آیتمشرح
تاسیس1745
تعداد دانشجویان19500
مکانآلمان- برانشویگ
نام مستعارTU BS
وبسایتwww.tu-braunschweig.de

جایگاه علمی دانشگاه صنعتی برانشوایگ

این دانشگاه عضو انجمن TU9 می باشد که متشکل از 9 دانشگاه فنی پیشگام آلمان است و از بزرگ ترین مراکز تحقیقاتی تراکتور و اتوبوس است. این دانشگاه در ابتدا بر مبنای رشته های مکانیک و سیالات و سپس رشته های مهندسی عمران و مکانیک و اقتصاد اضافه گردید. دانشگاه صنعتی برانشوایگ رتبه 46 در میان دانشگاه های آلمان و رتبه 588 جهانی در سال 2016 را دارا می باشد. جایگاه این دانشگاه به شرح ذیل است:

جایگاه علمی دانشگاه صنعتی برانشوایگ

دانشکده های دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان

همچنین این دانشگاه رتبه 100 جهانی در زمینه مهندسی و تکنولوژی را کسب نموده است. در نتیجه دانشکده مهندسی و تکنولوژی این دانشگاه جایگاه علمی بهتری دارد و فارغ التحصیل شدن از آن امتیاز بزرگ تری است. از دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده ریاضیات
  • دانشکده علوم کامپیوتر
  • دانشکده تجارت و علوم اقتصادی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده زیست شناسی
  • دانشکده بیوتکنولوژی
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده شیمی غذایی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده روانشناسی
  • دانشکده معماری
  • دانشکده مهندسی راه و ساختمان
  • دانشکده علوم بومی
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده مهندسی زیست شناسی
  • دانشکده مهندسی برق
  • دانشکده فناوری اطلاعات
  • دانشکده فیزیک

اخذ پذیرش از دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان

برای اخذ پذیرش از این دانشگاه باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به دانشگاه ارائه نماییم. آگاهی از شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش روند انجام کار را تسریع می بخشد. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه صنعتی برانشوایگ عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی (مدرک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد)
  • گواهی تائیدیه زبان خارجی (اگر رشته مورد نظر شما انگلیسی محور است نیاز به تائیدیه زبان آلمانی نیست)

نمره زبان انگلیسی مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه صنعتی برانشوایگ در مقطع کارشناسی آیلتس 6 و در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 می باشد. دقت نمایید برای مقطع دکترا به آیلتس 7 نیاز می باشد. متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه صنعتی برانشوایگ همچنین باید آزمون زبان آلمانی A2 را زیر نظر CEFR پاس کنند و نمره قبولی در آزمون DHS-2 کسب نمایند. کسانی که واجد شرایط گذراندن این آزمون نیستند باید در کلاس های آموزش آلمانی شرکت کنند. برای اخذ پذیرش از دانشگاه صنعتی برانشوایگ در دوره کارشناسی در ترم زمستان باید از 15 جولای اقدام گردد همچنین در دوره کارشناسی ارشد ترم تابستان باید از 15 اکتبر درخواست های لازم ثبت شود.

اخذ پذیرش از دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان

دریافت ویزا جهت تحصیل در دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه صنعتی برانشوایگ نوبت به مرحله درخواست ویزای تحصیلی آلمان می رسد. مطابق روال قانونی نیز دانشجویان بین المللی حداقل 8 هفته مانده تا شروع سال تحصیلی در آلمان موظفند درخواست ویزای تحصیلی خودشان را به سفارت آلمان ارائه دهند. ویزایی که مراحل درخواست آن از قرار ذیل می باشد:

مراحل درخواست ویزای تحصیلی آلمان
مراحل درخواست ویزای تحصیلی آلمانمرحله اول
تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی آلمانمرحله دوم
جمع آوری مدارک لازممرحله سوم
برنامه ریزی قرار ملاقات با سفارتمرحله چهارم
مراجعه به مرکز درخواست ویزا به منظور انجام مصاحبهمرحله پنجم
پرداخت هزینه ویزای تحصیلی آلمانمرحله ششم
تحویل اطلاعات بیومتریکمرحله هفتم
انتظار برای رسیدگی به درخواست ویزامرحله هشتم

اما از مدارک مورد نیاز برای درخواست این ویزای آلمان می توان به مدارک زیر اشاره نمود”

  • پاسپورت ملی معتبر
  • فرم درخواست تکمیلی
  • مدارک شناسایی
  • گواهی تمکن مالی کافی برای زندگی در آلمان
  • گواهی اسکان در کشور آلمان
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی به فراخور برنامه تحصیلی
  • رزومه متقاضی
  •  تاییدیه پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان (در اینجا دانشگاه صنعتی برانشوایگ)
  • رسید پرداخت ویزای تحصیلی آلمان €75 (یورو)

شهریه تحصیل در دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان

دانشجویان موظف به پرداخت مبلغی حدود 400€ (یورو) به عنوان شهریه هر ترم هستند. این مبلغ به فعالیت های کمکی برای دانشجویان تعلق می گیرد یعنی به منظور تامین هزینه های حمل و نقل عمومی و کارت اعتباری دانشجویی. دانشگاه برانشوایگ کمک هزینه ای را برای دانشجویان در حال تحصیل در برخی رشته های کارشناسی ارشد در نظر گرفته است، اما دانشجویان می توانند از بورسیه های بین المللی کشور آلمان استفاده کنند؛ مانند DAAD.

کمک هزینه DAAD که مخفف Deutscher Akademischer Austauschdienst است. در واقع برای تامین هزینه ها در کشور آلمان کمک هزینه های متعددی وجود دارد که مهم ترین آنها DAAD است. استفاده از DAAD یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای اخذ بورسیه است. DAAD توسط وزارت آموزش و پرورش آلمان حمایت می شود. این شرکت بورسیه های مختلفی را به طیف وسیعی از کشورهای سراسر جهان، شامل اکثر کشورهای انگلیسی زبان ارائه می کند. این سازمان بیش از 80 کمک هزینه برای تحصیل در حوزه اقتصاد دارد.

کار ضمن و پس از تحصیل در آلمان

دانشجویان در آلمان حتی اگر تابعیت اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا را نداشته باشند یعنی non-EU/EEA students، ضمن تحصیل اجازه کار دارند. در جدول ذیل سقف ساعات کار در هفته در برخی از کشورهای اروپایی با هم مقایسه شده است:

نام کشورسقف ساعات کار در هفته
آلمان20
اتریش20
هلند16
سوئیس15
انگلستان20

کار ضمن تحصیل در آلمان علاوه بر این که تامین کننده بخشی از هزینه های زندگی در این کشور خواهد بود، دانشجویان را برای کاریابی پس از فارغ التحصیلی هم آماده می کند. البته در حالی که دانشجویان بین المللی پس از تحصیل در برخی از کشورها باید بلافاصله آن کشور را ترک کنند، یا در برخی دیگر از کشورها مثل یونان تنها 2 ماه فرصت برای کاریابی دارند، فرصتشان در آلمان 16 ماه است. در این فرصت با توجه به این که نرخ بیکاری در آلمان هم تنها 3.6% است، کاریابی برای فارغ التحصیلان دانشگاه هایی مثل دانشگاه برانشوایگ دشوار نخواهد بود خصوصا اگر به زبان آلمانی هم مسلط باشند.

لازم به ذکر است بدون تسلط به زبان آلمانی کار پیدا کردن در این کشور واقعا دشوار خواهد بود و فقط مشاغل معدودی مثل تدریس در دانشگاه مهیا است. تقریبا در تمامی کشورهای غیر انگلیسی زبان تسلط به زبان رسمی کشور برای کاریابی ضروری است. تنها استثنای این امر هلند است که 95% مردم آن به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند.

اقامتگاه های دانشگاه صنعتی برانشوایگ

دانشگاه برانشوایگ اقامتگاه هایی با ظرفیت بیش از 1800 نفر را در قالب اتاق های تک و چند خوابه با امکانات کامل را برای دانشجویان فراهم کرده است. شهریه این اقامتگاه ها بین 250€ تا 500€ (یورو) در ماه است، همچنین اقامتگاه های تک جنسیتی نیز برای بانوان فراهم شده است. تمامی اقامتگاه ها از امکانات کامل شامل اینترنت و غیره برخوردار هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به آلمان با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *