ویزای تحصیلی

بهترین دانشگاه مهندسی آلمان

بهترین دانشگاه مهندسی آلمان

مهندسی یکی از رشته‌‌ های تحصیلی جذاب برای جوانان است و فارغ‌ التحصیلان بهترین دانشگاه مهندسی آلمان با بازار کار خوبی روبه‌ رو می‌ شوند. آلمان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان مهندسی است. در آلمان دانشجویان از امکانات آموزشی فوق‌العاده و زندگی دانشجویی عالی بهره خواهند برد. موسسات مهندسی این کشور زیرساخت‌ های بهینه، برنامه‌ های آموزشی برجسته و آزمایشگاه‌ های تحقیقاتی را برای جذب دانش آموزان به کار گرفته‌ اند.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص بهترین دانشگاه مهندسی آلمان در سال 2024 توضیحاتی ارائه می شود.

  • بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان کدامند؟
  • آیا تحصیل رشته مهندسی در آلمان مطلوب است؟
  • آینده رشته مهندسی در کشور آلمان به چه صورتی است؟
  • شرایط تحصیل مهندسی در دانشگاه های آلمانی چگونه است؟
  • آیا تحصیل مهندسی در آلمان رایگان است؟
  • چگونه می توان به عنوان یک مهندس در آلمان کار کرد؟

تحصیل مهندسی در آلمان

مهندسی را می‌توان در آلمان در دانشگاه‌ ها یا کالج‌ های فنی دنبال کرد. برای پیدا کردن دانشگاه یا کالج فنی مناسب، باید شغل آینده و بخش‌ های عملی در دوره‌ تحصیلی انتخابی خود را در نظر بگیرید. دانش عملی در این زمینه بسیار مهم است. از دانشجویان انتظار می‌ رود بتوانند از دانش نظری خود بهره ببرند و عملا دانش خود را به کار بگیرند. بنابراین، کارآموزی لازمه‌ تحصیل در رشته‌ های مهندسی است و در اکثر دوره‌ های تحصیلی ضروری است.


اما قبل از اینکه اصلا بهترین دانشگاه مهندسی آلمان را معرفی کنیم، بهتر است با انواع دانشگاه ها یا به قول آلمانی ها یونیورسیتات ها آشنا شویم. در آلمان 3 نوع دانشگاه (دانشگاه تحقیقاتی، دانشگاه علوم کاربردی و دانشگاه هنر و موسیقی) وجود دارد و خود دانشگاه های تحقیقاتی به 2 دانشگاه تحقیقاتی صرف و دانشگاه فنی یا Technische Universität دسته بندی می شود. دانشگاه های فنی نیز به طور ویژه ای بر روی رشته های فنی و مهندسی متمرکز هستند. در این زمینه از بهترین دانشگاه های فنی برای تحصیل رشته مهندسی در آلمان می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

دانشگاه صنعتیرتبه ملی
دانشگاه صنعتی مونیخ1
دانشگاه آخن آلمان2
موسسه فنی کارلسروهه3
دانشگاه صنعتی برلین4
دانشگاه صنعتی درسدن5
دانشگاه صنعتی دارمشتات6

اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه مهندسی آلمان

هر کدام از دانشگاه های آلمان معیارهایی را برای هر کدام از رشته ها و مقاطع تحصیلی خود در نظر گرفته اند اما معمولا کلی ترین مدارکی که از دانشجویان برای پذیرش می خواهند عبارت هستند از:

  • CV که باید به زبان انگلیسی یا آلمانی ارائه شده باشد
  • ترجمه رسمی تمامی مدارک به زبان آلمانی
  • مدرک زبان آلمانی برای مقطع کارشناسی و آلمانی یا انگلیسی برای مقاطع بعدی با توجه به زبان دوره تحصیلی
  • تمکن مالی برای پرداخت هزینه های تحصیلی و زندگی در آلمان
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین
  • انگیزه نامه

مهم ترین رشته های تحصیلی در آلمان در 2024

عمدتا کشور آلمان از قدیم به عنوان کشور صنعتی بین مردم شناخته شده است و حتی بسیاری از افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی نیستند بر این باورند که در آلمان میتواند سرانجام به کار رسید. زیرا این کشور در حوزه رشته های مهندسی بسیار فعال می باشد و می توان قطب صنعتی رشته های مهندسی آن را خواند زمانی که صحبت از مهاجرت از تحصیل می شود، کشور آلمان نیز به ذهن دانشجویان به دلیل سیستم آموزشی رایگان برخورد می کند. سپری کردن تحصیلات در این کشور در یکسری از رشته ها نظیر رشته های صنعتی نیز پرطرفردار است.

از جمله مهم ترین رشته های تحصیلی در آلمان در سال 2024 عبارتند از:

  • مهندسی برق
  • مهندسی صنایع
  • معماری
  • مهندسی علوم کامپیوتر
  • ساختمان
  • مکانیک

هایدلبرگ یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان

دانشگاه هایدلبرگ قدیمی‌ ترین دانشگاه آلمان و از مشهورترین دانشگاه‌ های جهان است. این دانشگاه در سال 1387 میلادی تاسیس شده و متشکل از 12 دانشکده است. دوره‌ های آموزشی را برای بیش از 16512 دانشجو در 100 رشته مختلف ارائه می‌دهد. مدرسه مهندسی این دانشگاه توسط «وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان» و «بنیاد پژوهشی آلمان» برای تأمین امکانات پیشرفته تحصیلی برای مهندسان آینده حمایت مالی می‌شود. از فارغ‌ التحصیلان شناخته‌ شده‌ این موسسه می‌توان به ژان پل و دیمیتری مندلیف اشاره کرد.

هایدلبرگ یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان

دانشگاه آزاد برلین و فنی مونیخ

دانشگاه فرای برلین (Freie University) بزرگ‌ترین دانشگاه شهر برلین است که در سال 1948 تاسیس شد. در حال حاضر بیش از 23100 دانشجوی رشته مهندسی، کارشناسی ارشد مهندسی برق و دکترا در این دانشگاه پذیرش می‌شوند. دانشکده فنی مونیخ (Technische Universitat) یکی از برجسته‌ ترین موسسات فناوری در سراسر آلمان و دانشگاهی تحقیقاتی در شهر مونیخ است. در حال حاضر، تعداد دانشجویان این دانشگاه 7000 نفر است. از طرف دیگر دانشگاه فنی مونیخ با دو دانشگاه MIT و مؤسسه فناوری جورجیا همکاری دارد.

دانشگاه جاکوبز برمن

دانشگاه جاکوبز یکی از برجسته‌ ترین موسسات تحقیقاتی خصوصی در آلمان است. همچنین دانشگاه جاکوبز سیستم‌ های دانشگاهی آمریکا و انگلیس را برای ایجاد محیطی با رویکرد «بین رشته‌ ای» برای رشته‌ ها و زمینه‌ های مختلف پژوهشی ترکیب می‌ کند. دانشکده مهندسی دانشگاه جاکوبز در حال حاضر دارای 1340 دانشجو در دوره‌ های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

دانشگاه بین المللی شیلر و موسسه فناوری برلین

دانشگاه بین المللی شیلر میزبان دانشجویانی از بیش از 100 کشور در سراسر دنیا است. سیستم آموزشی حاکم بر این دانشگاه سیستمی آمریکایی است و کلاس‌ ها به زبان انگلیسی برگزار می‌ شوند. حدود 200 دانشجوی جدید در سال در دوره‌ های مهندسی 2 ساله و 4 ساله پذیرش می‌ شوند. معروف‌ ترین دوره‌های آموزشی در این دانشگاه عبارتند از:

  • مهندسی مالی (FE)
  • مهندسی اطلاعات (IE)
  • مدیریت توسعه محصول (MPD)
  • مهندسی سیستم‌ های جاسازی شده (ESE)

موسسه فناوری برلین در سال 1879 تأسیس شد. این موسسه یکی از بزرگ‌ ترین موسسات فنی در آلمان است که نزدیک به 30000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. همچنین، این موسسه عضو شبکه مدیریت صنعتی اروپا است. نرخ پذیرش دانشجوی مهندسی تقریبا 500 نفر در سال است.

آینده کاری ایده آل مهندسان در آلمان

بنیان کشور آلمان به عنوان اقتصاد برتر اروپا بر پایه صنعت گذاشته شده است و از همین رو بدون مهندسان و فنی کاران هرگز چرخ اقتصادی آلمان نمی چرخد. مهندسانی که جزء نیروهای کاری متخصص در آلمان محسوب شده و درصد بیکاری در بین آنها در کشور آلمان نزدیک صفر می باشد. چرا که اصلا رشته مهندسی همواره جزء رشته های مورد نیاز بازار کار کشور آلمان محسوب می شود و غول های صنعتی معروف جهانی مثل دایلمر، بنز، بوش، زیمنس و سایر در پی استخدام مهندسان خلاق و ایده پرداز در شرکت هستند.

آینده کاری ایده آل مهندسان در آلمان

علاوه بر این مهندسان در آلمان جزء پردرآمدترین شاغلین نیز محسوب می شوند. منتها مثل هر کجای دنیا در کشور آلمان نیز سطح درآمدی مهندسان رابطه مستقیمی با سوابق کاری، میزان تحصیلات، اندازه شرکت و نیز منطقه کاری دارد. در حال حاضر متوسط درآمد سالانه مهندسان در آلمان حدود €52000 (یورو) می باشد. بر این اساس حداقل سطح درآمدی مهندسان  در آلمان در حدود €38000 (یورو) و حداکثر درآمدی آنها در حدود €65000 (یورو) می باشد:

رنج درآمدی مهندسان در آلمان (یورو در سال)

شرایط کار رشته مهندسی در آلمان 2024

همه چیز تحصیل مهندسی در آلمان نیست و باید دید که بعد از اتمام تحصیلات در این رشته چگونه می توان جذب بازار کار کشور آلمان شد. پس اولین موضوع نحوه و شرایط کار مهندسی در کشور آلمان می باشد. در این رابطه جالب است بدانید که اگرچه شما دانش آموخته مهندسی هستید ولی نمی توانید از عنوان مهندسی Ingenieur حتی در رزومه خود استفاده کنید. مادامیکه فرآیند معادلسازی مدرکتان را انجام دهید. ما در این مورد کار فارغ التحصیان از دانشگاه های مهندسی آلمان راحتتر است. چرا که آنها نیازی به فرآیند معادلسازی ندارند. علاوه بر این متقاضیان کار مهندسی در آلمان بایستی به زبان آلمانی در سطح لازم نیز مسلط باشند.

پس فی المجموع 2 شرط اصلی برای ورود به بازار کار مهندسی در آلمان عبارتند از:

شرایط کار رشته مهندسی در آلمان

پس از اطمینان از داشتن دو شرط فوق اکنون می توان برای کاریابی در آلمان اقدام کرد. برای کاریابی نیز فارغ التحصیلان مهندسی از آلمان می توانند با ویزای جستجوی کار پسا تحصیل با اعتبار 18 ماهه اقدام کرده ولی مهندسان خارجی ویزای جستجوی کار 6 ماهه درخواست کنند. آنها برای کاریابی می توانند از روش های مختلفی مثل وب سایت های کاریابی و یا روزنامه های محلی استفاده کنند:

  • بوردهای شغلی آنلاین ویژه رشته مهندسی مثل euroengineerjobs.com
  • روزنامه های پر تیراژ آلمانی مثل Frankfurter Allgemeine Zeitung
  • وب سایت های دریافت کننده رزومه مثل de
  • وب سایت های شبکه بندی مهندسی مثل وب سایت Xing

شرایط آسان مهندسان برای اخذ کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU Blue Card)

بعد از یافتن جاب آفر از یک شرکت آلمانی و عقد قرارداد نهایی پروسه اخذ مجوز کار و اقامت آلمان شروع می شود. با اینکه گزینه های ویزایی مختلفی پیش روی مهندسان قرار دارد. ولی بهترین و آسانترین گزینه ممکن برای مهندسان خارجی درخواست کارت آبی اتحادیه اروپایی است. با اخذ این کارت آنها در آلمان به عنون مهاجران خارجی مهارت بالا در نظر گرفته شده و از حق کار و زندگی در آلمان بر خوردار می شوند. معمولا نیز مدت اعتبار کارت آبی تا پایان مدت قرارداد کاری است و امکان تمدید آن هم وجود دارد.

اما شرایط درخواست کارت اقامتی مذکور برای مهندسان از این قرار است که:

  • اولا آنها دارای مدرک دانشگاهی باشند.
  • ثانیا دارای قرارداد کاری با سطح درآمدی حداقل €39624 (یورو) باشند.

دانشگاه اسلینگن و فرایبورگ

دانشگاه اسلینگن در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک، مهندسی برق، فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر و سیستم‌های خودرو، در بسیاری از لیست‌ های رتبه‌ بندی دانشگاهی در جایگاه بالایی قرار دارد. پذیرش هر ساله‌ این دانشگاه حدود 340 دانشجو است. دانشگاه فرایبورگ در نزدیکی مرز فرانسه و سوئیس واقع شده است و یکی از بهترین دانشگاه مهندسی آلمان محسوب می شود.

دانشکده مهندسی دانشگاه دوره‌ های کارشناسی و کارشناسی ارشد در مهندسی و علوم رایانه ارائه می‌ دهد. این دانشکده در سال 1995 تاسیس شده است و شهرت زبادی در سراسر آلمان دارد. نرخ پذیرش دانشجو تقریبا 541 نفر در هر سال تحصیلی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در آلمان و مهاجرت به آلمان پیشنهاد میکنیم با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و با بررسی رزومه خود بهترین روش را انتخاب نمایید.

سوالات پر تکرار درباب تحصیل مهندسی در آلمان

مگر می توان به تحصیل در آلمان فکر کرد ولی از رشته مهندسی که جزء بهترین و محبوب ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های آلمان است صحبت نکرد:

  • بهترین دانشگاه فنی آلمان برای تحصیل رشته مهندسی چیست؟ دانشگاه فنی مونیخ (TUM) بهترین دانشگاه آلمان جهت ادامه تحصیل در این رشته می باشد.
  • آیا تحصیل در رشته مهندسی در آلمان رایگان است؟ بله، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان در تمامی رشته های تحصیلی رایگان است.
  • سطح مدرک زبان آلمانی لازم برای تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟ زبان آلمانی در سطح B1
  • کلا مدارک لازم برای تحصیل رشته مهندسی در کشور آلمان چیست؟ اینها شامل مدرک معادلسازی شده، ریزنمرات تحصیلی، مدرک زبان آلمانی، کاور لتر و بیمه سلامت می باشد.
  • آیا رشته مهندسی جزء مشاغل مورد نیاز آلمان می باشد؟ بله، امسال نیز این رشته جزء رشته های مورد نیاز آلمان می باشد.
  • متوسط درآمد سالانه مهندسان در آلمان چقدر می باشد؟ در حال حاضر متوسط درآمد سالانه مهندسان در آلمان حدود EUR 52000 (یورو) می باشد.
  • بهترین روش برای مهاجرت مهندسان به آلمان چیست؟ درخواست کارت آبی اتحادیه اروپایی از آلمان بهترین گزینه ممکن برای مهندسان است. که لازمه اصلی آن داشتن مدرک دانشگاهی بعلاوه قرارداد کاری با سطح درآمدی مشخص است.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *