ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در هندوستان

تحصیل پزشکی در هندوستان

تحصیل پزشکی در هندوستان در سال 2024 یکی از بهترین گزینه های تحصیل در خارج برای گروه پزشکی است که بسیار مورد توجه ایرانیان قرار می گیرد. تحصیل پزشکی بدون نیاز به مدرک زبان، تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، تحصیل پزشکی با هزینه های پایین، هند را به مقصدی ایده آل برای علاقه مندان به رشته های پزشکی تبدیل کرده است که با داشتن دانشکده های پزشکی در سطح جهانی توانسته هر ساله دانشجویان زیادی را از همه جای دنیا علی الخصوص دانشجویان آسیایی (ایرانی) و حتی اروپایی ها را نیز جذب نماید.

  • هزینه تحصیل پزشکی در هند چقدر است؟
  • شرایط تحصیل پزشکی در هند برای ایرانیان چیست؟
  • بهترین دانشگاه پزشکی هند کدام است؟
  • آیا دانشگاه های پزشکی هند معتبر هستند؟

برای ورود به رشته های پزشکی می بایست ابتدا از کالج های هندوستان شروع به تحصیل کرد. تحصیل پزشکی در خارج از جمله دغدغه های این روزه دانشجویان می باشد که افراد نیز می توانند با بررسی شرایط با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نسبت به این امر اقدام کنند.

تحصیل پزشکی در هند

هر ساله میلیون ها دانشجو آرزوی تحصیل در رشته پزشکی را دارند. با این حال، تنها تعداد کمی از آنها می توانند پذیرش MBBS را در هند تضمین کنند. گرفتن یک صندلی MBBS یک امر بسیار رقابتی است. بیش از 18 هزار داوطلب هر سال برای به دست آوردن یک کرسی در کالج پزشکی مشهور در هند با هم رقابت می کنند. اولین چالشی که نامزدها برای دریافت پذیرش MBBS با آن روبرو هستند واجد شرایط بودن برای NEET است.

کالج های پزشکی در هندوستان

کالج ها دوره های مختلفی در علوم پزشکی (رشته های 4 گانه پزشکی) و همچنین در هر 2 سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان این امکان را داده است که برای هر دانشجویی تنوع رشته و تعدد انتخاب در رشته مورد علاقه داشجویان داشته باشد. نهاد AIIMS در سال 1956 به عنوان یک هسته مرکزی برای پرورش دانشجویان در تمام جنبه های مراقبت های بهداشتی ایجاد شد. این نهاد از اهمیت بالایی در توسعه الگوهای تدریس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش پزشکی در تمام شاخه های آن به طوری که دارای استاندارد بالا در آموزش پزشکی در کشور هند می باشد.

امکانات آموزشی در بالاترین مرتبه برای آموزش در تمام شاخه های مهم فعالیت های بهداشتی و برای رسیدن به خودکفایی در کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، موسسه ای که دارای امکانات جامع برای آموزش، پژوهش و برنامه های آموزشی در دوره های پزشکی و پیراپزشکی در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدارک دکترا در 42 رشته گنجانده شده است.

اما بهترین دانشگاه های علوم پزشکی هندوستان در سال 2024 عبارتند از:

امتیاز بهترین دانشگاه های هندوستان

دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در هندوستان

دانشجویان می توانند در دوره های مختلف مانندMBBS ،MS ،BDS ،MD ،MDS و غیره مشغول به تحصیل شوند. در اکثریت دانشکده های پزشکی که توسط دولت مرکزی تاسیس شد از سال 1980 با ایجاد تعداد بسیاری از کالج های خصوصی در سراسر هند توانسته اند کیفیت و استاندارد موسسات پزشکی را با همکاری شورای پزشکی هند در حال حاضر به 273 دانشکده پزشکی در هند که ظرفیتی برابر با 31،298 دانشجو را دارا باشد.

دانشجویان ابتدا می بایست با ارائه مدارکی که نشان دهند واحدهای اصلی پایه را نظیر زیست و شیمی و فیزیک و ریاضی را گذرانده باشند و با زمینه ای از این علم برای ورود به کالج های پزشکی هند آماده شوند، دانشجویان می توانند بر اساس آزمون ورودی که از همین دروس اصلی ارزیابی می شوند و بر اساس آن می توانند برای تحصیل در یک مقطع لیسانس علوم پزشکی و پیرا پزشکی تا مقطع کارشناسی ارشد و مدارک دکترای پزشکی و فوق دکترا ادامه تحصیل دهند.

بهترین کالج ها برای تحصیل پزشکی در هندوستان

همانند اکثر کشورهای برتر در نظام آموزشی همانند انگلستان، آمریکا، استرالیا، آلمان و غیره انتخاب کالج برای گذراندن دروس قبل از پزشکی و یا همان Pre-medical بسیار نکنه ای حیاتی به حساب می آید که کشور هندوستان هم با داشتن کالج های معتبر راه را برای ورود هر چه آسانتر به رشته های پزشکی آسان ساخته است در پایان این مقاله به نام چندی از این کالج های برتر هندوستان اشاره می نماییم.

آزمون پزشکی برای تحصیل پزشکی در هندوستان

برای ورود به رشته های پزشکی دانشجویان می بایست آزمون ورودی این کشور را که کمی راحت تر از کشورهای اروپایی و کشورهای انگلیسی زبان می باشند، را سپری کنند. برای ورود به رشته های پزشکی و علوم پایه آزمونی اخذ می شود که از آن به نام AIPMT یاد می شود در این آزمون سوالات را در دو قسمت مجزا که تعداد مجموع آنها به 200 می رسد که در بخش اول 100 سوال از درس زیست شناسی و 100 سوال دیگر را زبان فیزیک و شیمی و … قرار داده اند.

نکته مهم برای دانشجویان این است که علی رغم شامل شدن نیمی از آزمون از درس زیست شناسی و تمرکز اکثر دانشجویان برای پاس کردن این درس با نمره ای هرچه بهتر، خاطر نشان کرد که نباید از دروس فیزیک و شیمی غافل ماند که تاثیر به سزایی در نمره نهایی افراد در آزمون AIPMT خواهد داشت، زمانی را که برای پاسخ بهاین 200 سوال در نظر گرفته شده است 3 ساعت می باشد که افراد می بایست برای پاسخ به هر سوال زمانی 55 ثانیه که حتی زیر 1 دقیقه می باشد را به شما می دهد پس می بایست برای سوالی که جواب آن برای افراد زمان بر بوده و یا جواب آن را نمی دانید وقت را هدر ندهند. دانشجویانی که می خواهد وارد رشته های پزشکی و دندان پزشکی شوند آزمون MBBS را پاس می کنند.

آزمون پزشکی برای تحصیل پزشکی در هندوستان

مراحل اخذ پذیرش پزشکی و دندان پزشکی در هند

برای ثبت نام در دانشگاه های پزشکی می بایست امتحان ورودی که توسط شورای پزشکی هند برگزار می شود را پشت سر گذاشت. آزمون ورودی در مدارس و کالج های دولتی که اکثرا برای دانشجویانی بومی بوده در سطح دولت و کالج های خصوصی برگزار می گردد که هر کدام از این کالج ها برای قرار گرفتن در صف برترین کالج های هندوستان با هم به رقابت می پردازند.

این امر توانسته سطح کیفیت و استاندارد آموزشی این کشور را با کشور های اروپایی یکسان سازد، اکثر این کالج ها می کوشند که آزمون ورودی را برای دانشجویان ساده سازند بسیاری از دانش جویان ترجیح می دهند در کالج های دولتی به هزینه ای کمتر در مقایسه با کالج های خصوصی تحصیل کنند. یک سیستم متمرکز برای پذیرش برای MBBS به همراه سیستم پذیرش مبتنی بر دولت با همکاری موسسات معتبر مانند JIPMER ،AIIMS و PGI آزمون ورودی MBBS را برای واجد شرایط بودن برای تحصیل در دوره های پزشکی و دندان پزشکی برگزار می شود.

معیارهای ورود به رشته پزشکی در هند

معیارهای واجد شرایط بودن دانشجویان می بایست دیپلم 12 ساله خود را که در آن دروسی مانند فیزیک، زیست شناسی و شیمی را گذرانده باشند و مدارکشان مورد تایید نظام آموزشی هند است، سن متقاضیان باید حداقل 17 سال باشد. اکثر دانشجویان مایل به ادامه تحصیل در 2 رشته پرطرفدار پزشکی و دندانپزشکی هستند و باید گفت که در طول سال های گذشته این موضوع کاملا مشهود بوده و در صد بالایی از دانشجویان در انتخاب اول و دومشان این دو رشته را انتخاب می کنند. نکته ای که در مورد پرداخت شهریه های تحصیلی در رشته های پزشکی در کشور هند وجود دارد که اکثر دانشگاه ها هزینه های 5 سال تحصیل را در ابتدا و یا نیمی یا یک سوم آن را به دلیل درخواست بالا و هجوم متقاضیان دریافت می کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در هندوستان

هزینه تحصیل پزشکی در هندوستان و پزشکی عمومی برابر با 100000$ تا 150000$ (دلار) برای 5 سال تحصیل پزشکی می باشد که می توان گفت به نسبت رشته دندانپزشکی و داروسازی خیلی زیاد و در حدود 3 برابر می باشد. مجموع هزینه تحصیل در رشته های دندانپزشکی و داروسازی در کشور هند برای 5 سال دوره تحصیلی بنا به نوع دانشگاه و رنکینگ آن می توان بین 20000$ الی 40000$ (دلار) برای رشته های داروسازی و 60000$ الی 120000$ (دلار) برای رشته دندان پزشکی در نظر گرفت.

رشته های پیراپزشکی نیز شهریه ای برابر با 7000$ تا 20000$ (دلار) سالیانه در بر خواهند داشت که به نسبت رشته های هنر حقوق و مهندسی بالاتر می باشد. ادامه تحصیل در مقاطع دکترا در کشور هند اکثرا رایگان می باشد و تحصیل در اخذ مدرک تخصص در رشته های پزشکی و دندان پزشکی برای کل دوره بین 50000$ تا 90000$ (دلار) تخمین زده می شود. هزینه های زندگی برای یک فرد دانشجو در هند ماهیانه بین 500$ تا 800$ (دلار) می تواند متغیر باشد که اقامت آن در شهرهای بزرگ هند حد اعلی 800$ تا 900$ (دلار) ماهیانه را شامل می شود، اما عمدتا دانشجویان هزینه ای ماهیانه بالغ بر 600$ الی 700$ (دلار) برای زندگی در هند دارند.

در قالب نمودار زیر می توان با متوسط شهریه سالانه  دانشجویان پزشکی در برخی دانشگاه های هند آشنا شد:

متوسط شهریه سالانه  دانشجویان پزشکی در برخی دانشگاه های هند

حقوق یک پزشک در هندوستان 2024

با تمام این اوصاف تحصیل در رشته های پزشکی در هند همواره مورد علاقه دانشجویان بین المللی بوده و می توان گفت که آینده کاری مناسب و متعددی برای یک پزشک در هر کشوری در بیمارستانی، کلینیکی و مراکز درمانی و غیره مهیا است. به طور میانگین میزان درآمد یک پزشک عمومی تازه کار در هند ماهیانه بین 121000 INR (روپیه) متغیر می باشد و این در حالی است که یک پزشک می تواند با تجربه ای ببیشتر و با کار در مطب شخصی و کار در مراکز خصوصی درآمدی بالغ بر 2000000 INR (روپیه) ماهیانه داشته باشد. بنابراین میانگین درآمد پزشکان در هندوستان حدود INR 640000 (روپیه) می باشد.

در لیست زیر می توانید با درآمد برخی مشاغل پزشکی در هندوستان 2024 آشنا شوید:

میانگین درآمد برخی از مشاغل پزشکی در هندوستانمیزان هزینه
پرستار کارمندINR 123000-613000 (روپیه)
کارمند پزشکیINR 248000-1000000 (روپیه)
پزشک داخلیINR 312000-4000000 (روپیه)
دندانپزشکINR 100000-1000000 (روپیه)
پرستار ثبتی (RN)INR 125000-902000 (روپیه)

مهاجرت به هند از طریق تحصیل یکی از برترین راه های اخذ اقامت هند می باشد که سالانه نیز مورد استقبال افراد درخصوص تحصیل پزشکی در هندوستان قرار گرفته است. پیشنهاد وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تحصیل در کشورهای رتبه دار مهاجرت می باشد که در این میان می توان به تحصیل در کانادا، انگلستان نیز اشاره نمود.

سوالات مکرر درباب تحصیل پزشکی در هندوستان

پیرامون تحصیل در هندوستان مخصوصا تحصیل پزشکی در این کشور سوالات زیادی وجود دارد:

  • شرایط پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور هند چپیست؟ قبولی در آزمون ورودی موسوم به آزمون AIPMT از شروط اصلی پذیرش محسوب می شود.
  • انواع برنامه های تحصیل پزشکی در کشور هندوستان چیست؟ از معروفترین برنامه های پزشکی در هند می توان به پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی اشاره کرد.
  • تحصیل پزشکی در هندوستان به چه زبانی است؟ تحصیل پزشکی در این کشور به زبان انگلیسی است و از همین رو ارائه مدرک آزمون زبان انگلیسی توسط متقاضیان الزامی است.
  • شهریه تحصیل پزشکی در هندوستان چقدر می باشد؟ هزینه تحصیل پزشکی در هندوستان و پزشکی عمومی برابر با 100000$ تا 150000$ (دلار) برای 5 سال تحصیل پزشکی می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

18 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در هندوستان

  1. عسل محمدی گفت:

    سلام من 33 سالمه پسش دانشگاهی تجربی دارم ولیسانس کامپیوتر میخوستم برای پزشکی هند اقدام کنم ایا شرایطشو دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای پزشکی در هند با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  2. هانیه نظری گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید من ۱۷ سالمه و رشتم تجربی هست خواستم بدونم مراحل و شرایط پذیرشو بورسیه شدن در هند چطور هستش و اینکه من توی یک مدرسه ی معمولی درس خوندم با اخذ دیپلم بعد از پایان دبیرستان میتونم اقدام کنم ؟ و چطور باید اقدام کرد؟ تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  3. امیر ریگی گفت:

    سلام خسته نباشید بنده ۱۶ سال دارم میخواستم بدونم نمیشه قبل از ۱۸سال برای تحصیل به هند سفر کنم که بعد به سربازی نخورم یه سوال دیگه خدمتتون داشتم که ایا در هند کلاس های اموزش زبان وجود دارد که در انجا زبانم را تقویت کنم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهتره که برای کشورهایی اقدام کنید که شرایط خوبی داره و بعد از تحصیل بتونید اونجا مشغول به کار بشید

  4. Amirali گفت:

    سلام
    من 17 سالمه و سال بعد کنکور دارم
    میخواستم بدونم میشه بدون آزمون ورودی به یکی از دانشگاه های هند در رشته پزشکی یا داروسازی وارد شد؟
    با سپاس

  5. علی گفت:

    باسلام از زحمات فراوان شما بنده 42سال دارم ودکتری بیوشیمی بالینی زیر شاخه آزمایشگاه تشخیص طبی الان می‌خوام برای پاتولوژی اقدام کنم اگه این مورد امکان نداشت بنده میتونم برای دوره پزیرشMD برای چه رشته های اقدام کنم ممنون میشم اگه راهنمایی فرمایید با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اینکه برای چه رشته هایی میتونید اقدام کنید بحث تخصصی در زمینه تحصیل شماست
      و بایستی یه رزومه خوب داشته باشید

  6. محمد میرزایی باغابری گفت:

    من پزشک با25سال تجربه طبابت خواستار تحصیل دوره های دستیاری در رشته های پوست ورادیولوژی در هندوستان هستم خواهشمندم اگ در خصوص هزینه تحصیل وشرایط وهزینه ماهیانه مخارج در هند راهنمایی فرمایید

    1. داوری گفت:

      سلام عرض شد
      بهتون پبشنهاد میکنم برای اطلاعات دقیق تر در این خصوص مقاله هزینه زندگی در هند و هزینه تحصیل در هند رو مطالعه بفرمائید

  7. eli گفت:

    سلام من 18سال دارم و قصددارم برای ادامه تحصیل به هند برم امسال هم کنکور دارم رتبه ی کنکورم میتونه کمکمی بهم بکنه؟
    آزمون ورودی دانشگاه هند سطحش چجوری میشه امتحان هم نداد و وارد دانشگاه شد

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بهتون پیشنهاد میکنم که ابتدا مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند رو هم مطالعه کنید

  8. امین گفت:

    سلام. من 28 ساله هستم لیسانس پرستاری خوندم در حال حاضر شاغلم. الان میخوام داروساری یا دندانپزشکی در یک کشور با هزینه کم بخونم.. آیا امکانش هست که طی یک سال از هند به ایران برگشت و اینجا ادامه تحصیل داد؟و از یکی از دانشگاه های بین الملل مثلا در ایران پذیرش گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خیر در حال حاضر از یکسال گذشته امکان گرفتن انتقالی به ایران وجود نداره

  9. peiman گفت:

    سلام من پیمان هستم ۲۷ سالم هست من در هند پیش دانشگاهی و دیپلمم را گرفتم و میخواستم هند پزشکی بخونم که به دلیل شرایطی مجبور به مهاجرت به مالزی شدم الان من میخوام دوباره از اول شروع کنم و پزشکی بخونم و میخواستم شما کمکم کنید.
    و الان در ترکیه درس میخونم ولی میخوام از اینجا برم جایی که بتونم راحت پزشکی بخونم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای تحصیل پزشکی در اکثر کشورها شرایط سنی شما هم بسیار حائز اهمیته
      چرا در مالزی یا ترکیه پزشکی نمیخونید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *