ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به مکزیک

اعزام دانشجو به مکزیک

جالب است دانشجویان بدانند که یکی از راه های مهاجرت و اخذ اقامت اعزام دانشجو به مکزیک می باشد که در این نوشتار به تشریح آن پرداخته ایم. تحصیل در مکزیک بسته یه نوع رشته و دانشگاه متفاوت می باشد. البته این تفاوت بستگی به دوره و مقطع تحصیلی دارد. به طور کلی متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مکزیک در حدود 5000$ (دلار) برای یکسال خواهد بود. آیا امکان پذیرش از دانشگاه های دولت این کشور برای اتباع ایرانی وجود دارد؟ میزان هزینه های زندگی در این کشور برای دانشجوی خارجی چه مقدار خواهد بود؟

البته هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی مکزیک به نسبت دانشگاه ها و موسسات خصوصی کمتر می باشد و هزینه تحصیل در این دانشگاه ها در حدود 378$ الی 818$ (دلار) برای یکسال می باشد. در ضمن هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی در مکزیک در حدود 1636$ الی 16400$ (دلار) در سال می باشد. مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کنار دانشجویان برای تحصیل در سایر کشورها خواهند بود.

شرایط تحصیل در مکزیک

قبل از هر چیزی بایستی با شرایط تحصیل در مکزیک و نیز دانشگاه های برتر این کشور آشنا شد. کیفیت تحصیلی مناسب، تحصیل به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی، امکان اخذ بورسیه تحصیلی، هزینه های تحصیلی پایین تر و سایر همگی سبب جذابیت مکزیک برای دانشجویان خارجی شده است. مکزیکی که درآن دانشگاه های دولتی و خصوصی مختلفی وجود دارد که از برترین های آنها می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

دانشگاهرتبه جهانی در رنکینگ QS
دانشگاه ملی اوتونوموس مکزیک104
انستیتو پلی تکنیکو ناسیونال751
دانشگاه اتونوموس متروپلیتن801

دانشگاه هایی که در هر 3 مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دانشجو می پذیرند. شرایط آنها برای پذیرش دانشجوی خارجی نیز معمولا از قرار زیر است:

شرایط پذیرش دانشجوی خارجی در مکزیک

بدین ترتیب از جمله مدارک لازم به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه های مکزیک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • هزینه های درخواست (غیرقابل برگشت)
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • پاسپورت معتبر ملی
  • عکس های پاسپورتی جدید
  • رزومه
  • توصیه نامه

اطلاعات بیشتر: معرفی دانشگاه های مکزیک

هزینه تحصیل و زندگی در مکزیک

هزینه های زندگی در کشور مکزیک به نسبت دیگر کشورها کمتر می باشد و افرادی که قصد مهاجرت به مکزیک را دارند می توانند علاوه بر هزینه های تحصیل مقرون به صرفه از هزینه های زندگی کم برخوردار شوند؛ به عنوان مثال، هزینه اجاره مسکن به صورت ماهانه در شهرهای بزرگ مکزیک مابین 200$ الی 500$ (دلار) می باشد. هزینه حمل و نقل در مکزیک نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد؛ به عنوان مثال هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو قطار و اتوبوس در حدود 10$ الی 20$ (دلار) برای هر سفر می باشد.

در جدول زیر می توانید با حقایق جالبی درباره هزینه ها در مکزیک آشنا شوید:

آیتمشرح
واحد پولی مکزیکپزو (هر 1$ واحد دلار معادل MXN 23.39 پزو)
مکزیک ارزانتر از همه جا24.94% ارزانتر از ایران
سطح متوسط درآمد ماهیانه مکزیکی هاMXN10303 (پزو) برابر با 440$ (دلار)
بیشترین درصد هزینه های زندگی در مکزیکهزینه خرید از بازار (35.1%)
گرانترین شهر مکزیکو سیتی نیست!گرانترین شهر مکزیک مونتری (Monterrey) می باشد
کیفیت زندگی مکزیکمتوسط

هزینه های زندگی در مکزیک 2023 از قبیل مسکن، حمل و نقل، مواد غذایی در حدود 613.48$ (دلار) معادل 548€ (یورو) خواهد بود. البته بهتر است مبالغ بیشتری را به عنوان اطمینان به همراه داشت. همچنین دانشجویان بین المللی می توانند کار دانشجویی داشته باشند. در خصوص اعزام دانشجو به مکزیک باید گفت هزینه تحصیل در مکزیک به 2 شکل می باشد که یک مورد هزینه تعیین شده از سوی دولت مکزیک برای دانشگاه ها و دیگری هزینه های تحصیل تعیین شده از سوی دانشگاه های این کشور است.

در همین رابطه، نمودار زیر نشانگر واقعیت پایین بودن هزینه زندگی دانشجویی در مکزیک می باشد:

مقایسه هزینه زندگی دانشجویی در مکزیک با کشورهای غربی

هزینه های دولتی اعزام دانشجو به مکزیک

هر ساله دولت مکزیک هزینه های تحصیل در دانشگاه را برای تمام دانشگاه ها این کشور مقرر و تنظیم می کند که طی ابلاغیه ای برای دانشگاه ها ارسال می شود. هزینه تعیین شده برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در سال تحصیلی جدید برای تمامی دانشجویان بومی و غیر بومی (دانشجویان بین المللی) سالیانه در حدود 6000$ (دلار) می باشد. همچنین هزینه دانشگاه های دولتی رشته های ورزشی مانند رشته طب ورزشی در مکزیک با دانشگاه های خصوصی متفاوت خواهد بود.

هزینه های خصوصی اعزام دانشجو به مکزیک

هزینه تحصیل یا شهریه تعیین شده از سوی خود دانشگاه به نسبت رشته های انتخابی و سطح علمی و امکانات تحصیلی متفاوت می باشد. میانگین هزینه های تحصیل در سال جدید در حدود 3000$ الی 18000$ (دلار) در طول سال می باشد. با توجه به هزینه های ذکر شده، متقاضیان باید در نظر داشته باشند این هزینه مربوط به شهریه دانشگاه بوده و هزینه های جانبی مثل خرید کتب و جزوات کمک درسی و هزینه های لوازم کارآموزی شامل هزینه های ذکر شده نمی باشد. البته با توجه به رشته تحصیلی و سطح علمی دانشگاه و شهر مقصد دانشگاه هزینه های جانبی دانشجو در حدود بین 800$ الی 3000$ (دلار) در سال متغیر می باشند.

گردش حساب مالی دانشجویان برای تحصیل در مکزیک

افراد متقاضی تحصیل در مکزیک و دانشجویانی که قصد سفر به این کشور را به جهت ادامه تحصیل دارند باید مدارک گردش حساب مالی خود را که نشان دهنده توانایی تامین منابع مالی می باشد، را ارائه دهند. حداقل گردش حساب مورد پذیرش از سوی دولت مکزیک به مدت 1 ماه می باشد. ولی به طور معمول دانشجو باید هزینه های زندگی خود طی یکسال آینده را در حساب خود داشته باشد و مدارک گردش حساب را علاوه بر مدارک تحصیلی و هویتی خود ارائه دهد. مبلغی که باید در حساب فرد متقاضی باشد در حدود 11000$ (دلار) می باشد. البته ضابطه اظهار این مبلغ بدین نحو است که پس از ورود دانشجو باید این مبلغ را به حساب دانشگاه واریز نموده و پس از ورود به این کشور می تواند از مبلغ فوق برداشت نماید.

هزینه های خصوصی اعزام دانشجو به مکزیک

هزینه اقامت دانشجویی در مکزیک

اگر فردی یک دانشجو با درآمد متوسط به عنوان مثال از طریق بورس تحصیلی باشد، متوجه خواهد شد که یک سوم از درآمد او صرف مخارج خانه می شود. در مورد بورس تحصیلی مکزیک در این نوشتار مطالعه فرمائید. یک اتاق متوسط در مکزیک حدود 200$ (دلار) در ماه هزینه دارد. در اینجا برای مثال میانگین هزینه های خانه را برای یک دانشجو با توجه به نوع خانه اجاره ای خدمت شما عرض می کنیم:

  • اگر دانشجو به تنهایی یک خانه مستقل را اجاره کند هزینه ای حدود 200$ (دلار) در ماه دارد.
  • هزینه زندگی دانشجویی همراه با یک هم اتاقی برابر است با 150$ (دلار) در ماه
  • هزینه زندگی در خوابگاه دانشجویی برابر است با 100$ (دلار) در ماه
  • 29% از دانشجویان در مکزیک، در خوابگاه های دانشجویی زندگی می کنند تا میزان مخارج آن ها کمتر شود. به طور کلی هزینه های زندگی در مکزیک نسبت به میانگین بین المللی، پایین تر می باشد.

معتبرترین دانشگاه ها جهت اعزام دانشجو به مکزیک

طبق آمار به دست آمده سالانه صدها دانشجو بین المللی از کشورهای مختلف جهان، برای تحصیل در دانشگاه های معتبر مکزیک به این کشور سفر می کنند. به عبارت دیگر، وجود دانشگاه های معتبر بین المللی در مکزیک، یکی از اصلی ترین مزیت های اعزام دانشجو به این کشور می باشد. نکته قابل توجه این است که، اغلب دانشگاه های مکزیک در بین برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند. از سوی دیگر نیز، شرایط پذیرش در دانشگاه های مکزیک به نسبت اغلب کشورهای آمریکایی بسیار ساده تر است. بنابراین دانشجویان بین المللی می توانند به راحتی در دانشگاه های این کشور ثبت نام کنند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین دانشگاه مکزیک را از دیدگاه دانشجویان اعزامی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین دانشگاه مکزیک را از دیدگاه دانشجویان اعزام

اخذ ویزا و اعزام دانشجو به مکزیک

مطابق قانون، هر دانشجوی خارجی که قصد تحصیل در مکزیک به مدت بیش از 180 روز را دارد حتما و حتما بایستی برای درخواست ویزای دانشجویی مکزیک اقدام کند. کل فرآیند درخواست ویزای دانشجویی مکزیک از دو بخش شامل درخواست ویزا از سفارت مکزیک و سپس هنگام ورود به کشور مکزیک نیز تبدیل ویزا به کارت اقامت موقتی مکزیک تشکیل می شود.

مدارک لازم برای درخواست این ویزای مکزیک نیز عبارتند از:

  • فرم درخواست ویزای دانشجویی مکزیک
  • پاسپورت ملی معتبر به همراه کپی از صفحاتش
  • عکس پاسپورتی
  • بلیط پرواز رزرو شده
  • نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های مکزیک
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • رسید پرداخت هزینه ویزای تحصیلی مکزیک

مقایسه اعزام دانشجو به مکزیک و سایر کشورها

تحصیل در کشور مکزیک به نسبت دیگر کشورهای آمریکای مرکزی و امریکای لاتین از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به نسبت هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور نیز مناسب می باشد. البته هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور در مقایسه با کشورهایی مثل برزیل و کانادا و امریکا مقرون به صرفه می باشد. هزینه تحصیل و زندگی در مکزیک شامل غذا، حمل و نقل عمومی، خرید کتاب، پوشاک و فعالیت های مربوط به اوقات فراغت می باشد. البته علاوه بر این ها فرد یک هزینه برای اجاره مسکن و بیمه سلامت نیز دارد.

تقریبا هزینه زندگی در مکزیک 2023 برابر با 613.48$ (دلار) معادل 548€ (یورو) در ماه است. در مقاله بالا سعی بر این شد تا در مورد نکات مهاجرت تحصیلی به مکزیک و نحوه اعزام دانشجو به مکزیک توضیحاتی در خدمت شما عزیزان قرار بگیرد. همواره پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر در مورد اقامت مکزیک و راه های پرمخاطب مهاجرت به مکزیک مانند اقامت از طریق کار در مکزیک با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالات تخصصی در باب اعزام دانشجو به مکزیک

در این بخش به مهم ترین سوالات شما پاسخ داده می شود:

  • هزینه های دولتی اعزام دانشجو به مکزیک چه قدر است؟ هر ساله دولت مکزیک هزینه های تحصیل در دانشگاه را برای تمام دانشگاه ها این کشور مقرر و تنظیم می کند که طی ابلاغیه ای برای دانشگاه ها ارسال می شود. هزینه تعیین شده برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در سال تحصیلی جدید برای تمامی دانشجویان بومی و غیر بومی (دانشجویان بین المللی) سالیانه در حدود 6000$ (دلار) می باشد.
  • هزینه های خصوصی اعزام دانشجو به مکزیک چه قدر است؟ هزینه تحصیل یا شهریه تعیین شده از سوی خود دانشگاه به نسبت رشته های انتخابی و سطح علمی و امکانات تحصیلی متفاوت می باشد. میانگین هزینه های تحصیل در سال جدید در حدود 3000$ الی 18000$ (دلار) در طول سال می باشد. با توجه به هزینه های ذکر شده، متقاضیان باید در نظر داشته باشند این هزینه مربوط به شهریه دانشگاه بوده و هزینه های جانبی مثل خرید کتب و جزوات کمک درسی و هزینه های لوازم کارآموزی شامل هزینه های ذکر شده نمی باشد. البته با توجه به رشته تحصیلی و سطح علمی دانشگاه و شهر مقصد دانشگاه هزینه های جانبی دانشجو در حدود بین 800$ الی 3000$ (دلار) در سال متغیر می باشند.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *