ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

اشخاصی که قصد تحصیل در لهستان را دارند باید از وضعیت تحصیل این کشور مطلع باشند، مقطع کارشناسی ارشد در لهستان شرایط خاص خود را دارد. ما نیز در این مقاله کوشیده ایم که در خصوص تحصیل در این کشور علی الخصوص مقطع کارشناسی ارشد در لهستان مطالبی را برای شما عزیزان گرد آوریم. جهت هرگونه پذیرش تحصیلی و مشاوره در امر ویزا می توانید با همکاری یک وکیل به سرانجام رسانید. چرا که تحصیل در این کشور نیاز به اخذ ویزای تحصیلی دارد و می توان برای موفقیت و اطمینان از دانش وکلا در این زمینه استفاده نمائید. شما در این مقاله هزینه مقطع کارشناسی ارشد در لهستان و همچنین شرایط کار دانشجویی دوره کارشناسی ارشد در لهستان و سایر شرایط مورد نیاز را می توانید بخوانید.

  • آیا لهستان مقصد تحصیلی مناسبی است؟
  • شرایط تحصیل در لهستان چیست؟
  • دلایل و امتیازات تحصیل در لهستان چیست؟
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در لهستان چگونه مقطعی است؟
  • بهترین دانشگاه های لهستان 2024 کدامند؟
  • هزینه مقطع کارشناسی ارشد در کشور لهستان چقدر است؟
  • آیا دانشجویان خارجی در لهستان می توانند حین تحصیل کار بکنند؟
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی لهستان و هزینه آن چقدر است؟
  • آیا امکان دریافت بورس تحصیلی در لهستان فراهم است؟

چرا تحصیل در لهستان 2024

لهستان 9- امین کشور بزرگ در قاره اروپا و از مقاصد معروف برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. کشوری که از یک نظام پیشرفته و مدرنی در سطح اروپا برهوردار است و نظام آموزش عالی آن از فرآیند بلونیا و از سیستم انتقال واحد اروپایی ECTS تبعیت میکند. از همین رو نیز مدارک اعطایی دانشگاه های لهستان در خیلی از نقاط جهان معتبر است. کلا دانشگاه های لهستان به 2 نوع دانشگاه دسته بندی می شوند:

  • موسسات آموزش عالی: که در لهستان با عنوان Uczelnia akademicka شناخته می شود. و دانشجویان هر 3 سیکل یا مقطع تحصیلی را می توانند در آن ادامه دهند.
  • مدارس آموزش فنی حرفه ای عالی: که در لهستان با عنوان Uczelina zawadowa معروف است. این موسسان با اینکه برخی کورس های کارشناسی ارشد طولانی مدت را ارائه می دهند ولی تمرکز اصلی اشان روی برنامه لیسانس می باشد.

اما حالا این سوال برای خیلی از متقاضیان تحصیل در خارج مطرح می شود که چرا تحصیل در لهستان توصیه می شود. این به خاطر دلایل زیر می باشد:

چرا تحصیل در لهستان

نظام آموزشی کشور لهستان

موسسات آموزش عالی در لهستان به 2 نوع دانشگاه و غیر دانشگاهی تقسیم می شوند. دوره های دانشگاهی در سطح کارشناسی هستند و فارغ التحصیلان “دیپلم تکمیل مطالعات سطح عالی در سطح یک” دریافت می کنند. دوره های غیر دانشگاهی”مکمل”هستند که برنامه های کاربردی بیشتری دارند و فارغ التحصیلان “دیپلم تکمیل مطالعات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد” دریافت می نمایند. در ادامه سایر شرایط در ارتباط با مقطع کارشناسی ارشد در لهستان را خواهید خواند.

کلا آموزش عالی لهستان از دانشگاه های دولتی و خصوصی تشکیل شده است. در این میان کمیته اعتبارسنجی دولتی لهستان بر دانشگاه های دولتی لهستان نظارت می کند. اکثر برنامه های کارشناسی ارشد نیز توسط همین دانشگاه ها به دانشجویان ارائه می شود. با این توضیح اکنون به معرفی برترین دانشگاه های لهستان 2024 می پردازیم:

دانشگاه های برتر لهستان 2024
دانشگاهTHE 2024QS 2024ARWU 2024
دانشگاه پزشکی وروکلاو351-400801-1000801-900
دانشگاه جاگیلونی601-800304401-500
دانشگاه پزشکی لودز601-800801-1000
دانشگاه پزشکی گدانسک801-1000801-1000801-900
دانشگاه ورشو801-1000264401-500

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

از آنجا که کشور عضوی از فرآیند بولونیا است به عنوان یک دوره کارشناسی ارشد (یا دوره دوم) مدرکی ارائه می شود که پس از 2 سال تحصیلی تمام وقت برای تکمیل آن نیاز است. لهستان نیز یکی از کشورهای اروپایی است. گاهی اوقات همچنان برخی برنامه ها را که دوره های طولانی مدت در مقطع کارشناسی شروع می شود و پس از حدود 5 یا 6 سال تحصیلی معادل درجه دوم مدرک کارشناسی را به خود اختصاص می دهد.

جزییات کلیدی از مقطع کارشناسی ارشد در لهستان
تعداد دانشگاه ها434
قدیمی ترین دانشگاهدانشگاه جاگیلونی (1364)
دانشجویان بین المللی62091
طول کورس تحصیلی (کارشناسی ارشد)1.5 تا 2 سال
تعداد واحد درسی90 تا ECTS 120 (واحد)
سال تحصیلیاکتبر تا جون

سال تحصیلی لهستان از اکتبر تا ژوئن اجرا می شود و در طول دو ترم به طول خواهد انجامید. هر ترم از حدود 15 هفته از دوره های آموزشی به همراه دوره های آزمون تشکیل شده است. دوره های تعطیلات کوتاه در کریسمس و عید پاک برگزار می شود. برای دانشجویان دانشگاه های لهستانی معمول است که از تعطیلات تابستانی برای تدریس خصوصی یا کارآموزی مربوط به تحصیل خود استفاده کنند. به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در برنامه قدیمی ممکن است که بین سال های اول و دوم تحصیل این کار را انجام دهید. روش های آموزش در بین رشته های مختلف دانشگاهی متفاوت است. اما معمولا شامل جلسات گروهی کوچک، تکالیف مستقل مطالعات یا کارهای آزمایشگاهی یا کارگاه عملی می شود. در برخی برنامه ها تکمیل واحدهای مطالعات قبلی ممکن است برای پیشرفت به ماژول های پی در پی ضروری باشد.

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در لهستانالزامات زبانی در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

در حال حاضر دوره های بسیاری در موسسات لهستانی به زبان انگلیسی ارائه شده است. افراد باید اطمینان حاصل کنند که نیازهای زبان را برای هر برنامه کارشناسی ارشد که به آن وارد می شوند، برآورده می کنند. برای دوره های زبان انگلیسی مدارک آزمون هایی نظیر TOEFL یا IELTS معمولا پذیرفته می شوند. برای دوره های زبان لهستانی، آزمون لهستانی به عنوان یک زبان خارجی به طور معمول مورد نیاز است. شناخته شده ترین آزمون گواهینامه لهستانی برای یک زبان خارجی است.

حتی اگر به زبان لهستانی برای دوره متقاضی نیازی نباشد، ممکن است بعدها متوجه شد که کسب مهارت زبان لهستانی بهتر است. چرا که وی می تواند با این زبان در این کشور به کار هم برسد. اگر دانشجو یک شهروند اتحادیه اروپا یا ایالت متحده است و یا ملیت سوئیسی دارد برای دوره های تحصیلی کم تر از 3 ماه به ویزا نیازی ندارد. با این حال برای اقامت در کشور باید بیش از 91 روز برای مجوز اقامت درخواست کنید می توانید این کار را در یک دفتر محلی انجام دهید. اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی لهستان در نهایت به اجازه اقامت نیاز دارند. این به این دلیل است که یک دوره کارشناسی ارشد لهستان طولانی تر از 91 روز طول می کشد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی لهستان

ویزای تحصیلی لهستان یک نوع ویزای بلند مدت از نوع D می باشد و به دارنده آن اجازه اقامت بیش از 3 ماه در این کشور اروپایی را می دهد. این ویزا از طریق سفارت لهستان و فقط برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه های لهستان صادر می شود. بنابراین دانشجویان به محض اخذ نامه پذیرش خود از دانشگاه لهستان با طی مراحل زیر می توانند ویزای تحصیلی لهستان را درخواست دهند:

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی لهستان 2024
مراجعه به سفارت لهستان و تعیین وقت مصاحبه از طریق وب سایت e-Konsulatمرحله 1
تکمیل فرم درخواست از طریق وب سایت e-Konsulatمرحله 2
جمع آوری مدارک لازممرحله 3
تحویل پرونده درخواست به سفارت لهستانمرحله 4
حضور در جلسه مصاحبه در صورت لزوممرحله 5
انتظار برای دریافت پاسخ از سفارتمرحله 6

اما مدارکی که برای ساپورت درخواستتان لازم دارید عبارتند از:

  • دو تا فرم درخواست تکمیلی
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت ملی معتبر
  • بیمه سلامت معتبر در لهستان
  • گواهی اسکان در لهستان
  • نامه پذیرش از دانشگاه لهستانی
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • مدرک زبان انگلیسی
  • مدارک شناسایی
  • مدرک بورس تحصیلی (در صورت وجود)
  • بلیط پرواز با ذکر تاریخ و زمان
  • رسید واریز هزینه ویزای تحصیلی لهستان به مبلغ €80 (یورو)

هزینه مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

کلا تحصیل دانشجویان ارشد اروپایی (از کشورهای EU/EEA) در دانشگاه های دولتی لهستان رایگان است. ولی تحصیل دانشجویان بین المللی در این دانشگاه ها منوط به پرداخت شهریه است. معمولا متوسط شهریه سالیانه دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی این کشور حدود €3000 (یورو) و در دانشگاه های خصوصی لهستان نیز بین €2000 الی €6000 (یورو) متغیر است.

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، بیشترین هزینه های زندگی دانشجویی در لهستان مشترکا مربوط به هزینه خرید از بازارها و هزینه اجاره خانه با 28% می باشد:

توزیع درصدی هزینه زندگی در لهستان

شرایط پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در لهستان

هر دانشگاهی در لهستان دارای سیستم پذیرش خاص خودش است که راهنمایی درباره آن معمولا در وب سایت همان دانشگاه آمده است. دانشجویان نیز می توانند با مراجعه به آن وب سایت درخواست پذیرش خود را ارائه و به ثبت برسانند. بنابراین به محض انتخاب دانشگاه مورد علاقه شما می توانید به سراغ تکمیل فرم درخواست و تحویل مدارک لازم به شرح زیر بروید:

  • اسکن مدرک لیسانس
  • ریزنمرات مربوطه
  • اسکن پاسپورت/ شناسنامه
  • رزومه CV
  • مدرک بورسیه یا فاند تحصیلی
  • توصیه نامه (2 یا 3 تا)
  • مدرک زبان انگلیسی تافل و یا آیلتس
  • پورتفویل یا سوابق علمی- پژوهشی انجام شده

کار دانشجویی در لهستان 2024

مشاغل دانشجویی و نیازهای بازار کار یکی از عوامل مهم در سیاست و تصمیم گیری در زمینه آموزشی عالی در لهستان می باشد. از سال 2011 همه دانشگاه های تحقیقاتی لهستان مورد نیاز برای نظارت بر دانشجویان پس از بوده اند و داده های حاصل از آنها به طراحی و بهبود دوره ها ادامه دارد و برنامه های کارشناسی ارشد لهستان برای ارائه فرصت های شغلی قوی و حمایت از حرفه ای در زمینه های مرتبط طراحی شده است:

کار دانشجویی در لهستان

پس دانشجویان کارشناسی ارشد مجازند تا در کشور لهستان به کار نیمه وقت بپردازند و از این طریق کمی از بار هزینه های تحصیلی را بر دوش بکشند. آنها از این طریق ماهیانه می توانند بین 2001 تا PLN3000 (زلوتی) کسب درآمد کنند. گزینه فاندی دیگر درخواست بورس تحصیلی است که برنامه های آن در لهستان 2024 از این قرار است:

انواع برنامه های بورس تحصیلی لهستان در مقطع کارشناسی ارشد
مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد در برنامه جوینت مسترز، گرانت های تحرک و وام های مسارزبرنامه اراسموس موندوس+
برای دانشجویان از کشورهای اروپای مرکزیبرنامه تبادل دانشجو اروپای مرکزی جهت تحصیلات دانشگاهی (CEEPUS)
ویژه دانشجویان از کشورهای اروپای شرقیVisegrad scholarships
برای دانشجویان از کشورهای درحال توسعهبرنامه بورس ایگناسی لوکاسیویجز
مختص دانشجویان آمریکایی در حال تحصیل در لهستانبرنامه فول برایت

مشاغل دانشجویی در لهستان2022

مشاغل دانشجویی و نیازهای بازار کار یکی از عوامل مهم در سیاست و تصمیم گیری در زمینه آموزشی عالی در لهستان می باشد. از سال 2011 همه دانشگاه های تحقیقاتی لهستان مورد نیاز برای نظارت بر دانشجویان پس از بوده اند و داده های حاصل از آنها به طراحی و بهبود دوره ها ادامه دارد و برنامه های کارشناسی ارشد لهستان برای ارائه فرصت های شغلی قوی و حمایت از حرفه ای در زمینه های مرتبط طراحی شده است. چنانچه قصد ورود به مقطع کارشناسی ارشد در این کشور در سال 2024 را دارید با وکلای متخصص ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این زمینه مشاوره نمائید. همچنین شما می توانید قبل از اقدام از شرایط کار در لهستان مطلع شوید.

سوالات پر تکرار درباب شرایط مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

و حالا در اینباره به سوالات زیر می رسیم سوالاتی که برای خیلی از متقاضیان تحصیل در لهستان نیز مطرح می شود:

  • بهترین دانشگاه لهستان برای مقطع کارشناسی ارشد در لهستان چیست؟ از نظر رنکینگ تایمز بهترین دانشگاه لهستان در سال جدید دانشگاه پزشکی وروکلاو و از نظر رنکینگ بهترین دانشگاه های جهان نیز دانشگاه جاگیلونی می باشد.
  • تعداد واحدهای درسی برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد در لهستان چقدر است؟ 90 تا ECTS 120 (واحد)
  • هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در لهستان 2024 چقدر است؟ متوسط شهریه سالیانه دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی این کشور حدود EUR 3000 (یورو) و در دانشگاه های خصوصی لهستان نیز بین 2000 الی EUR 6000 (یورو) متغیر است. و در ضمن هزینه زندگی ماهیانه هر دانشجو نیز حدود EUR 330 (یورو) است.
  • آیا امکان کار دانشجویی در لهستان فراهم است؟ بله، دانشجویان بین المللی حق کار پاره وقت تا 20 ساعت در کشور لهستان و درآمدزایی از این طریق را دارند.
  • شرایط مدرک زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های لهستان چیست؟ برای اپلای از دانشگاه های لهستان ارائه مدرک IELTS نمره 6.5 ضروری است.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی لهستان چقدر است؟ در حدود EUR 80 (یورو)
  • آیا ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی برای درخواست ویزای تحصیلی لهستان اجباری است؟ بله، ارائه مدرک زبان در سطح حداقل B2 الزامی است.
4/5 - (1 امتیاز)