ویزای تحصیلی

اخذ بورسیه تحصیلی کشور پرتغال

اخذ بورسیه تحصیلی کشور پرتغال

اکثر دانشجویانی که علاقمند تحصیل در دیگر کشورها هستند، معمولاً در تلاشند تا بتوانند راهی برای اخذ بورسیه و تحصیل رایگان بیابند. اخذ بورسیه تحصیلی کشور پرتغال فرصتی است تا دانشجویان بتوانند بدون پرداخت شهریه در دانشگاه های این کشور به تحصیل بپردازند. اگرچه هزینه های تحصیل در پرتغال بسیار مناسب است، اما دانشجویان با اخذ بورسیه تحصیلی پرتغال با تمرکز بیشتری می ­توانند در این کشور ادامه تحصیل دهند. اکثر بورسیه های تحصیلی پرتغال برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می ­باشد و معمولاً به دانشجویانی تعلق می­گیرد که از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند. همچنین دانشجویانی که از نمرات و سطح علمی بالا برخوردار نیستند، می ­توانند در سال اول تحصیلی خود با کسب نمرات بالا، جهت اخذ بورسیه های این کشور اقدام نمایند.

  • هزینه ها در پرتغال به چه نحو است؟
  • شرایط اخذ بورسیه در پرتغال چگونه است؟
  • انواع بورسیه ها و مدارک لازم کدامست؟

بورسیه های تحصیلی پرتغال به دو نوع استادی و دانشگاهی تقسیم می­گردد و اکثر بورسیه های این کشور دانشگاهی هستند. بورسیه های دانشگاهی نیز انواع مختلفی دارد. بدین معنا که هریک از این بورسیه های بخشی و یا گاهاً تمامی هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان را در بر می­گیرد. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تمامی عزیزان علاقمند مهاجرت به این کشور را یاری خواهند نمود.

آشنایی با نظام آموزشی در پرتغال

تحصیل در کشور پرتغال از مدل اروپایی تقسیم آموزش عالی به 3 سیکل تبعیت می کند. این 3 سیکل شامل لیسانس (Licenciado)، فوق لیسانس (Mestre) و نیز دوره دکترا (Doutor) می باشد. معمولا دوره لیسانس در پرتغال بین 3 تا 4 سال دوره کارشناسی ارشد یک یا 2 سال و دوره دکترا در پرتغال نیز تا 3 سال طول می کشد. و همچنین موسسات آموزش عالی بر طبق رشته هایی که آنها تخصص دارند دسته بندی می شود. از این گذشته موسسات آموزش عالی پرتغال به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم بندی می شوند که مشخصا شهریه دانشگاه های دولتی پرتغال به مراتب پایین تر از شهریه دانشگاه های دولتی است.


شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کشور پرتغال

در سال های اخیر دولت پرتغال جهت جذب دانشجویان بین المللی سرمایه گذاری های زیادی را در بخش آموزش خود نموده است. از همین رو بورسیه های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان ارائه می­ نماید. از طرفی بدلیل موقعیت دانشگاه های بسیار معتبر در پرتغال، تحصیل در این کشور متقاضیان زیادی دارد. دانشجویان علاوه بر اینکه امکان اخذ بورسیه تحصیلی پرتغال را دارند، می توانند در کنار تحصیلاتشان به انجام کارهای دانشجویی نیز بپردازند. بدین ترتیب دانشجویان می­ توانند در طول دوره­ تحصیلیشان، به درآمدها و پس اندازهای قابل توجهی دست یابند. دانشگاه های کشور پرتغال امکانات و خدمات بسیار مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار می­ دهند، همچنین خوابگاه های این دانشگاه ها به امکاناتی همچون استخر، سونا، جکوزی، کورت های ورزشی و تفریحی مجهز است.

اخذ انواع بورسیه تحصیلی کشور پرتغال 2024

همانطور که در مقدمه بیان نمودیم بورسیه های تحصیلی در پرتغال در سال 2024 در دو نوع استانی و دانشگاهی می­ باشند. بورسیه های دانشگاهی مختص دانشجویان است و خود به انواع مختلفی تقسیم می­گردد که با توجه به سطح علمی و مقطع تحصیلی به دانشجویان اعطا می­ گردد. معدل بالا، رزومه های قوی و سطح ریز نمرات بالا پارامترهای موثر جهت اخذ بورسیه های پرتغال می باشند. اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی با داشتن معدل و ریز نمرات سطح بالا بسادگی امکان پذیر است. البته دانشجویانی که از سطح علمی مناسبی برخوردار نیستند نیز می ­توانند با یکسال تحصیل در دانشگاه های پرتغال و بالا بردن سطح نمرات خود برای ویزای تحصیلی این کشور درخواست نمایند.

یکی از مزایای اخذ اقامت پرتغال و تحصیل در دانشگاه های این کشور اخذ اقامت شنگن می­ باشد. دانشجویانی که حداقل بمدت 5 سال در این کشور مشغول به تحصیل بوده اند، می ­توانند اقامت شنگن را دریافت و به راحتی به دیگر کشورهای عضو این معاهده تردد نمایند. هزینه تحصیل و زندگی در پرتغال بگونه ای است که در صورتیکه حتی دانشجویان نتوانند بورسیه های تحصیلی این کشور را اخذ نمایند، به راحتی می­ توانند در این کشور به تحصیل و زندگی بپردازند.

چگونگی پذیرش در دانشگاه های پرتغال

دانشجویان با ارسال مدارک و درخواست پذیرش به دانشگاه های این کشور می ­توانند درخواست تحصیلشان را به دانشگاه های پرتغال ارائه نمایند. دانشگاه های پرتغال نیز با بررسی و ارزیابی مدارک دانشجویان موافقت خود را اعلام نموده و نامه ای مبنی بر موافقت تحصیلی به دانشجویان ارسال خواهند نمود. مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه های پرتغال عبارتند از:

  • تکمیل فرم پذیرش
  • تکمیل فرم درخواست کمک هزینه تحصیلی
  • اسکن پاسپورت معتبر
  • عکس
  • گواهی پزشکی مبنی بر سلامت دانشجو
  • مدارک مربوط به حساب بانکی دانشجو

اخذ انواع بورسیه تحصیلی کشور پرتغال

مدارک لازم جهت اخذ بورسیه تحصیلی کشور پرتغال

دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی پرتغال نشدند، می ­توانند با تحصیل بمدت یکسال در دانشگاه های پرتغال و اخذ نمرات بالا، برای اخذ این بورسیه ها دوباره درخواست نمایند. از آنجائیکه اکثر بورسیه های تحصیلی دانشگاه های پرتغال به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تخصیص یافته، اخذ این بورسیه ها آسان تر می باشد. جهت اخذ بورسیه تحصیلی پرتغال در مقاطع مختلف مدارک زیر می ­باید ارائه گردد:

مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه مقطع کارشناسی ارشدمدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه مقطع دکتری
مدرک کارشناسی بهمراه ریز نمراتمدرک کارشناسی ارشد و ریز نمرات
ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافلمدرک کارشناسی و ریز نمرات آن
توصیه نامهمدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل
رزومه تحصیلیارائه 3 توصیه نامه از اساتید دوره مقطع کارشناسی ارشد
انگیزه نامه تحصیلیرزومه
انگیزه نامه
پروپوزال
مقالات، کنفرانس ها و خلاصه ای از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشجو

شرایط دریافت بورس تحصیلی در پرتغال (کارشناسی ارشد و دکتری)

برای درخواست گذراندن دوره های ارشد و دکتری شرایط دریافت بورس تحصیلی در پرتغال چندان پیچیده نیست. همچنین این نوید وجود دارد که پس از گذراندن این دوره، متقاضی می تواند شرایط اولیه اخذ اقامت پرتغال را نیز به دست آورد. نخست اینکه متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن باشند و برای گذراندن دوره دکترا متقاضیان باید مدرک کارشناسی ارشد را دارا باشند. شرایط دریافت بورس تحصیلی در پرتغال به قرار ذیل است:

  • فرم تکمیل شده درخواست اخذ بورس تحصیلی در دوره ارشد یا دکتری
  • مدرک دوره پیشین که حاکی از گذراندن دوره دبیرستان و لیسانس برای دوره ارشد و مدرک فوق لیسانس برای دوره دکتری است.
  • رونوشتی از سوابق تحصیلی پیشین
  • یک انگیزش نامه که دلیل گذراندن دوره جدید در پرتغال را توضیح می دهد.
  • پرداخت 50€ (یورو) برای بررسی نامه درخواست

شرایط دریافت بورس تحصیلی در پرتغال در رشته های خاص

تعداد محدودی بورس تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد و دکترا نیز به متقاضیان بین المللی اعطا می شود که منحصرا مربوط به رشته های فرهنگ و زبان پرتغالی می شود. این بورس تحصیلی توسط Instituto Camoes که موسسه وابسته وزارت امور خارجه کشور پرتغال است به دانشجویان بین المللی اعطا می شود. این موسسه با دانشگاه های برتر پرتغال نیز همکاری می کند.

دولت پرتغال برای مشارکت با بسیاری از موسسات آموزش عالی بین المللی به منظور ارائه بورس تحصیلی برای رشته های تحصیلات تکمیلی، عمدتا در زمینه های پیشرفته تولید، مهندسی زیست محیطی، طراحی مهندسی، حمل و نقل و انرژی پایدار، مشارکت دارد. علاوه بر این، بنیاد علم و فناوری (Fundacao para a Ciencia e Tecnologia) سالانه حدود 1000 بورس تحصیلی را برای تحصیلات تکمیلی در زمینه علم و فناوری اعطا می کند.

انواع بورسیه های دانشگاهی پرتغال

با توجه به شرایط تحصیل در پرتغال و اخذ بورسیه تحصیلی پرتغال این کشور یکی از بهترین فرصت های ادامه تحصیل در دانشگاه های اروپایی می­ باشد. زیرا دانشجویان نه تنها می­ توانند در بهترین و مدرن ترین دانشگاه های اروپا ادامه تحصیل دهند، بلکه می ­توانند با استفاده از بورسیه های تحصیلی این کشور به تحصیل رایگان بپردازند و با انجام کارهای دانشجویی پس اندازهایی را در این دوره داشته باشند. همچنین دانشجویان پس از اتمام تحصیلاتشان می­ توانند جهت دریافت اقامت پس از تحصیل در پرتغال نیز اقدام نمایند.

بورسیه های دانشگاهی کشور پرتغال متفاوتند و دانشگاه های این کشور بورسیه های مختلفی را به دانشجویان اعطا می­ نمایند. بورسیه دانشگاه کاتولیک، بورسیه دانشگاه لیسبوآ، بورسیه دانشگاه فنی لیسبون و بورسیه دانشگاه آویرو نمونه هایی از بورسیه های دانشگاهی در این کشور هستند.

هزینه های تحصیل و زندگی در پرتغال

در مورد شهریه تحصیل در کشور پرتغال باید بدانید که شهریه دانشگاهی در کشور پرتغال بسته به مقطع تحصیلی افراد و دانشگاهی که پذیرش میگیرند متغیر است. با نگاه به آمار جدول زیر می توان با آخرین وضعیت شهریه های سالانه در پرتغال 2024 آشنا شد:

شهریه سالانه به یورومقطع تحصیلی/نوع موسسه آموزش عالی
920€ الی €1250کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی
2500€ الی €3000دکترا PhD در دانشگاه دولتی
2700€ الی €3120همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های خصوصی

هزینه تحصیل و زندگی در پرتغال بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره مسکن در پرتغال حدود پرتغال حدود 500€ تا 800€ (یورو) می باشد، البته این مبلغ اگر با صرفه جویی باشد می تواند تا 120€ (یورو) هم تقلیل پیدا کند. با توجه به نمودار زیر نیز می توان فهمید که بیشترین بودجه مالی برای زندگی در پرتغال صرف اجاره خانه می باشد که این مبلغ قاعدتا در پایتخت این کشور یعنی لیسبون بیشتر مشهود است. اگر بخواهیم از مبلغ خوابگاه هایی صحبت کنیم که دانشجویان در آن به صورت اشتراکی زندگی میکنند حدود 160€ تا 300€ (یورو) ماهیانه می باشد ولی هزینه اجاره آپارتمان در پرتغال حتی ماهیانه از €450 (یورو) نیز فراتر می رود:

درصد هزینه های زندگی در پرتغال

کار دانشجویی در پرتغال 2024

یکی از پوئن های مثبت تحصیل در پرتغال 2024 امکان انجام کار دانشجویی و یا همان کار پاره وقت در این کشور می باشد. بر طبق قوانین کشور پرتغال نیز دانشجویان خارجی در طی تحصیلات می توانند تا 20 ساعت در این کشور به کار پاره وقت (مثل کار در بوفه، رستوران، کتابخانه، سینما و سایر) بپردازند و در ایام تعطیلات نیز بصورت تمام وقت کار بکنند. جالب است بدانید که آنها از این طریق می توانند هر ساعت حداقل €4.38 (یورو) کسب درآمد کنند.

و یالاخره از مزایای اخذ پذیرش از دانشگاه های پرتغال اینکه این دانشگاه ها از دانشجویان بین المللی مدرک زبان نمی خواهد و برای متقاضیان دوره زبان در پرتغال طراحی می کنند و دیگر مورد مثبت در پرتغال محدودیت سنی نداشتن برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پرتغال باعث شده پرتغال یکی از بهترین مقصد برای افرادی باشد که گپ تحصیلی بالایی دارند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کادری مجرب همواره تلاش می­ نمایند تا بهترین های مهاجرتی را در اختیار عزیزان قرار دهند.

رایج ترین سوالات در خصوص اخذ بورسیه تحصیلی کشور پرتغال

با توجه به به نوسانات قیمت ارز، درصد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی تمایل دارند که از بورسیه های تحصیلی این کشور استفاده کنند.

  • آیا هزینه های تحصیل در کشور پرتغال زیاد است؟ خوشبختانه دانشجویان ایرانی می توانند تحصیل با هزینه کم را در پرتغال تجربه کنند.
  • آیا می توان از بورسیه تحصیلی در پرتغال استفاده کرد؟ بورسیه های تحصیلی در این کشور محدود هستند و شانس دانشجویان دکتری برای دریافت این کمک هزینه مالی بیشتر است.
  • عوامل تاثیرگذار در دریافت بورسیه تحصیلی پرتغال کدامند؟ رزومه تحصیلی، نمره زبان و انگیزه نامه.
  • به کمک بورسیه تحصیلی امکان تحصیل رایگان وجود دارد؟ شرایط هر برنامه بورسیه تحصیلی متفاوت است و نمی توان به قاطعیت در این باره صحبت کرد.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *