مهاجرت

تابعیت و اقامت سوئیس

تابعیت و اقامت سوئیس

به محض برخورد با تابعیت و اقامت سوئیس ذهن متقاضیان به سمت راه های مهاجرت به سوئیس و شرایط اخذ اقامت این کشور سوق می یابد. معمولاً افرادی که قصد مهاجرت به سوئیس، از راه های تحصیل یا مهاجرت تحصیلی، سرمایه گذاری و یا اخذ ویزای کار سوئیس را دارند به سوالاتی پیرامون تابعیت و اقامت سوئیس برخورد می نمایند. موسسه سفیران سروش سعادت جزء موسسات حقوق بین الملل در باب اخذ اقامت و تابعیت می باشد که با رزومه ای درخشان در همین باب مفتخر به ارائه خدماتی در هیمن باب می گردد.

  • شرایط اخذ اقامت و تابعیت کشور سوئیس در سال 2023 چیست؟
  • انواع روش های اخذ اقامت سوئیس کدامند؟
  • آیا داشتن ویزای اقامت C برای اخذ تابعیت سوئیس الزامی است؟
  • هزینه درخواست تابعیت سوئیس به چه میزانی است؟

کنفدراسیون سوئیس کشوری واقع در اروپای غربی و از کشورهای ثروتمند جهان محسوب می گردد. میزان درآمد سالانه بالا به میزان 39000 $ (دلار) برای هر نفر در کشورهای برتر جهان است. قرارگیری سازمان و موسسات کارآفرینی جهانی و نرخ بیکاری پائین از مزیت های مهاجرت کاری به سوئیس است که افراد باید مدنظر قرار دهند. ساختار سیستم آموزش در سوئیس از سایر برجستگی های این کشور در خصوص مهاجرت تحصیلی است و مدارک تحصیلی معتبر جهانی و اشتغال در برترین شغل ها با خدمات رفاهی گسترده از مزایای اخذ تابعیت و اقامت این کشور است.

روش های مهاجرت به سوئیس

راه های اخذ اقامت کشور سوئیس با یکدیگر بسیار متفاوت می باشند و در ادامه این بخش به بررسی و معرفی این راه هاب مهاجرتی می پردازیم.

  • مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
  • مهاجرت به کشور سوئیس از طریق کار
  • ورود به سوئیس از طریق سرمایه گذاری یا ثبت شرکت
  • مهاجرت به کشور سوئیس از طریق ازدواج با فردی که تابعیت این کشور است
  • مهاجرت به سوئیس از طریق تولد فرزند

روش تبدیل اقامت به تابعیت در سوئیس چیست؟

بر طبق قانون کشور سوئیس برای انجام هر فعالیتی در این کشور شما نیازمند اخذ اقامت سوئیس می باشید. تصمیم گیری در اینباره توسط ادارات مهاجرت استانی و دقیقا با استناد بر شرایط فردی هر کس انجام می شود. اما کشور سوئیس دارای انواع برنامه اقامتی است که با توجه به شرایط هر متقاضی صادر می شود:

انواع اقامت سوئیستوضیحات
ویزای Lویزای اقامت کوتاه مدت با اعتباری تا 1 سال و غیرقابل تمدید
ویزای Bویزای اقامت موقتی معمولا صادره برای 1 سال و قابل تمدید
ویزای Cویزای اقامت دائم که بعد از 5 سال اقامت پیوسته در کشور سوئیس به افراد متقاضی اعطاء می گردد.
ویزای Nویزای پناهجو
ویزای Fویزای افرادی که درخواست پناهندگی آنها رد شده ولی به دلایلی قادر به ترک سوئیس نیستند.
ویزای Sویزای مشروط موقتی برای افراد نیازمند محافظت
ویزای Gویزای مسافرین مرزی که در سوئیس کار کرده ولی در کشور دیگری زندگی می کنند.

همان طوری که در جدول فوق نیز مشاهده می شود، تنها روش تبدیل اقامت به تابعیت در سوئیس برخورداری از ویزای اقامت از نوع C یا همان ویزای اقامت دائم سوئیس می باشد. شما با داشتن این ویزا می توانید پس از 10 سال اقامت پیوسته در سوئیس متقاضی اخذ تابعیت سوئیسی باشید. جالب است بدانید که این مدت زمانی به 5 سال کاهش می یابد که فرد با شهروند سوئیسی ازدواج بکند.

سوئیس؛ بهترین کشور جهان برای زندگی!

کشور سوئیس Switzerland که رسما با عنوان گنفدراسیون سوئیس نیز معروف است کشوری محاط در خشکی واقع در تلاقی غرب، مرکز و جنوب اروپاست. کشوری با چشم اندازهای بسیار زیبا و دیدنی از کوهستان آلپ که همچنین به خاطر تفرجگاه های اسکی و نیز مسیرهای پیاده روی اش نیز معروف است. اگر کمی کنجکاو باشید می دانید که سوئیس به خاطر ساعت های سوئیسی و نیز صنعت شکلات سازی اش نیز شهرت دارد. اما آنچه که بیش از هر چیزی سوئیس را در سطح جهانی معروف کرده صنعت بانکداری و فاینانس این کشور می باشد که سوئیسی ها در آن استاد هستند.

کشوری که پایتخت اداری آن شهر برن ولی مرکزی قضایی اش شهر لوزان می باشد. جالب است بدانید که در این کشور 4 نوع زبان به ترتیب زیر رایج است و از بین آنها نیز زبان آلمانی با 62.6% اولین زبان رسمی سوئیس می باشد:

زبان های مردم سوئیس

به هر حال سوئیس از هر لحاظ کشور برتر جهان به شمار می رود! اگر بخواهیم از نظر درآمد خالص بحث کنیم سوئیسی ها با درآمد ماهانه حدود $5882 (دلار) پردرآمدترین مردمان جهان هستند:

پردرآمدترین کشورهای جهان از نظر متوسط درآمد خالص (دلار در ماه)

اگر بخواهیم سوئیس را از نظر نرخ بیکاری مورد تحلیل قرار دهیم بایستی بگوییم که سوئیس با نرخ بیکاری 2% فعلا کمترین نرخ بیکاری را در سطح کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد:

مقایسه نرخ بیکاری در کشورهای مطرح جهانی

با اینکه ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی در سوئیس رایگان نیست اما از این نظر نیز سوئیس جزء بهترین های جهان است. همه اینها را می توان در شاخص کیفیت زندگی در سوئیس خلاصه کرد. شاخصی که باز هم سوئیس را رتبه اول جهان نشان می دهد:

رتبهکشورشاخص کیفیت زندگی
1سوئیس195.1
2دانمارک194.2
3هلند191.5
4استرالیا190.7

وضعیت هزینه زندگی در سوئیس 2023

واقعیت این است که سوئیس در هر شاخصی در رتبه اول جهانی قرار دارد و از نظر شاخص هزینه زندگی نیز همینطور است! چرا که هزینه زندگی در سوئیس حتی از هزینه زندگی در آمریکا نیز بالاتر است. منتها سوئیسی ها و یا مهاجرانی که در سوئیس کار و زندگی می کنند از این بابت نگرانی خاصی ندارند. چرا که متوسط درآمد آنها بقدری بالاست که نه تنها کفاف زندگی اشان را بکند بلکه همچنین آنها بتوانند پس انداز هم بکنند. طبق برآوردهای آماری ما در سال 2023 متوسط هزینه زندگی ماهیانه هر فردی در سوئیس به حدود $3500 (دلار) می رسد که هزینه بالایی به شمار می رود.

محض اطلاع از انواع هزینه ها در این کشور کافی است جدول زیر را مرور کنیم:

آیتم هاهزینه ها (به دلار)
وعده غذایی در رستوران ارزان27.05$
یک عدد نان 500 گرمی3.21$
یک کیلوگرم برنج3.03$
یک کیلوگرم فیله مرغ26$
آب بطری 1.5 لیتری1.31$
بلیط یک طرفه3.79$
1 لیتر بنزین2.06$
اجاره بهای آپارتمان تک خواب وسط شهر1718.24$
اجاره بهای آپارتمان تک خواب حومه شهر1355.96$

با کمی تامل در این هزینه ها می توان متوجه شد که بیشترین بودجه افراد در سوئیس صرف خرید از بازارها (34%) می شود:

توزیع هزینه های زندگی در سوئیس

حالا اگر بخواهیم گرانترین و ارزانترین شهر سوئیس را معرفی کنیم باید بگوییم که بازل با رقم شاخص 127 گرانترین و ژنو با 107.1 ارزانترین شهر سوئیس محسوب می شوند:

رتبهشهرشاخص هزینه زندگی
1بازل127
2زوریخ120.8
3لوزان119.7
4زوگ118.5
5برن116.1
6ژنو107.1

قانون تابعیت و اقامت سوئیس

یکی از مهمترین اهداف هر مهاجری از مهاجرت خود به کشور سوئیس دست یابی به تابعیت و اقامت این کشور می باشد. به همین دلیل کسب اطلاع از قوانین مربوطه امری الزامی است. قانون تابعیت سوئیس براساس اصول ذیل بنا شده است:

  • قانون تابعیت کنفدراسیون، شوراهای کانتون و شوراهای محلی
  • تابعیت کسب شده از طریق تولد در سوئیس، ازدواج با شهروند سوئیس
  • جلوگیری از بی تابعیتی

زمانی متقاضی تحت عنوان تبعه سوئیس محسوب گردد و حق شهروندی در شهرداری قسمت اداره ثبت احوال به ثبت رسیده باشد. خانواده وی در کشور سوئیس موفق به اخذ تابعیت ثبت شده باشد. تابعیت این کشور از قوانین خاص به خود در باب مهاجرت و اخذ اقامت برخوردار می باشد. در کل تابعیت یا شهروندی سوئیس وضعیتی است که به یک شهروند سوئیسی داده می شود و به 2 طریق زیر نیز امکان دریافت آن وجود دارد:

قانون تابعیت و اقامت سوئیس

تولد در سوئیس

فرزندانی که از والدین سوئیسی متولد شده باشند گرچه در خاک کشور سوئیس متولد نشده باشد و یا والدین وی به صورت رسمی ازدواج نکرده باشند، فرزند می تواند اقامت سوئیس را اخذ نماید. اصل خاک در قانون تابعیت سوئیس مورد پذریش واقع نشده و تولد در خاک سوئیس به تنهایی موجب تابعیت نمی گردد. پس باید توجه داشت بچه دار شدن در سوئیس موجب اخذ تابعیت و اقامت برای فرزند نمی شود و البته کمکی هم برای والدین آنها ندارد. پس اصل اساسی برای اعطای تابعیت به افراد از طریق تولد، اصل خونی است. یعنی اینکه والدین و یا پدر یا مادر متقاضی حتما جزء اتباع سوئیس باشد.

قانون ازدواج در سوئیس

شخص خارجی که با تبعه سوئیسی ازدواج می نماید می تواند برای اخذ تابعیت و اقامت تقاضا نموده مشروط بر اینکه 5 سال در سوئیس اقامت نموده و حداقل 3 سال از ازدواج آن ها نیز سپری شده باشد. عدم نیاز به امتحان زبان و ارائه مدرک زبان از موارد قابل توجه در خصوص تابعیت و اقامت این کشور می باشد. اخذ اقامت سوئیس از طریق ازدواج از قوانین مختص به خود برخودار می باشد که عبارتنداز:

  • مطیع قانون سوئیس
  • عادت به شیوه زندگی در سوئیس
  • عدم خطر برای امنیت داخلی و خارجی کشور سوئیس

شخص متقاضی که با تبعه سوئیسی ازدواج نموده ولی در خارج از سوئیس اقامت دارد بایستی از ازدواج آن ها حداقل 6 سال گذشته باشد و علاقمند به تابعیت سوئیس باشد.

تابعیت و اقامت سوئیس از طریق تقاضای تابعیت

کار از راه های اخذ اقامت سوئیس

با مقایسه شرایط کار و زندگی در کل قاره اروپا، سوئیس را می توان جزء بهترین کشورها برای کار عنوان کرد. چراکه در شرایط بحران اقتصادی و مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا این کشور هنوز هم دارای بهترین بازار کاری در اروپا و جهان است. به طوری که نرخ بیکاری سوئیس در مارس سال 2022 حدود 4.66% اعلام شده است که در کل اروپا آن هم در شرایط فعلی رقم بسیار پایینی محسوب می شود. همین امر در کنار متوسط درآمد بسیار بالا سوئیس را در بین کشورهای جهان از نظر کار شاخص می سازد. برای اثبات این مدعا کافی است سطوح متوسط درآمدی مردم سوئیس را با دو کشور صنعتی و بسیار پیشرفته جهان یعنی آمریکا و آلمان مقایسه کنیم:

مقایسه سطوح مختلف درآمد ماهیانه در سوئیس و سایر کشورها

برای کار در سوئیس امسال نیز شرط اصلی داشتن جاب آفر از جانب کارفرمای سوئیسی و آگهی پست شغلی توسط کارفرمای سوئیسی به مدت 6 ماه در کل اتحادیه اروپایی (EU) است. به محض تایید صلاحیت کارجو توسط اداره کار سوئیس، کارفرمای سوئیسی می تواند ابتداء مجوز اقامت B (بدون قابلیت تمدید) یا L (با قابلیت تمدید) را درخواست نماید. کارگر خارجی بشرط اقامت و کار 10 ساله در سوئیس بعدها می تواند برای اخذ اقامت از نوع C (دائم) نیز اقدام نماید. سیر روند اخذ مجوز کاری سوئیس در سال 2023 بدین قرار است:

سیر روند اخذ مجوز کاری سوئیس

تابعیت و اقامت سوئیس از طریق تقاضای تابعیت

یکی دیگر از راه های اخذ تابعیت، سکونت دائم است. شخص متقاضی می بایست به مدت زمان 12 سال در کشور سوئیس زندگ کرده باشد که بتواند تقاضای تابعیت نماید. شخص متقاضی می بایست حداقل 3 سال از 5 سال را قبل از اقدام برای تابعیت در سوئیس زندگی کرده باشد. از دیگر شرایط تحصیل تابعیت تسلط به یکی از زبان های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، و یا یونانی می باشد (البته تسلط به هر یک از زبان ها بستگی به آن محل یا منطقه ای دارد که شخص قصد زندگی در آنجا را دارد).

علاوه بر شرایط فوق، متقاضی می بایستی دارای شرایط زیر نیز باشد:

  • مطیع قانون سوئیس
  • عادت به نحوه زندگی در سوئیس
  • عدم اختلال در امنیت داخلی و خارجی سوئیس
  • آشنایی با آداب و رسوم مردم سوئیس

درخواست کسب تابعیت و اقامت سوئیس

شهروندان غیر سوئیسی زیر نیز می توانند برای اخذ تابعیت و اقامت اقدام نمایند:

  • زن هایی که بر اثر ازدواج با غیر تبعه سوئیس، تابعیت سوئیسی خود را از دست داده اند.
  • فرزندانی که از مادران سوئیسی که قبل از ازدواج درخواست تابعیت و اقامت را داده اند، متولد شده باشند.
  • افرادی که قبل از اول جولای 1985 از مادرانی که درخواست تابعیت در سوئیس را از طریق نسب و فرزندخواندگی یا تقاضای تابعیت نموده اند متولد شده باشند.
  • کودکانی که مادرشان از طریق ازدواج تابعیت سوئیس را کسب کرده باشند.

متقاضیانی که خواهان اقدام جهت اخذ تابعیت در سوئیس هستند بهتر است مقاله مهاجرت به سوئیس را نیز مطالعه کنید.

تابعیت مضاعف در سوئیس

براساس قانون تابعیت این کشور، هیچ محدودیتی برای داشتن تابعیت مضاعف از اول ژانویه 1992 وجود ندارد. این بدان معنی است که خارجیانی که تابعیت سوئیس را قبلاً تحصیل نموده اند نیازی به از دست دادن تابعیت قبلی خود ندارند و خود بخود تابعیت قبلی را از دست نخواهند داد.خیلی از قوانین تابعیت کشورها اجازه انتقال تابعیت از پدر و مادر به فرزندان وجود دارد و به همین جهت بسیاری از بچه هایی که متولد می شوند و پدر و مادرشان تابعیت های مختلفی را دارند بچه های آن ها نیز چند تابعیتی خواهند شد. حقوق و وظایف افرادی که تابعیت سوئیس را دارند عبارتند از:

  • کاندیدا در انتخابات
  • حق شرکت در رفراندوم
  •  اخذ پاسپورت و بهره گیری از آن
  • موظف به انجام خدمت نظام وظیفه (آقایان)
  • شرکت در انتخابات، مشروط بر اینکه دارای 18 سال سن به بالا باشند.

مقاله تابعیت و اقامت سوئیس از منابع اصلی برگرفته شده است. سوئیس از برترین کیفیت زندگی در بین کشورهای اروپایی برخوردار است و همین مسئله سبب شده سالانه افراد زیادی به دنبال راه ها و شرایط مهاجرت به سوئیس هستند. مهاجرت به سوئیس از طریق کار، تحصیل و سرمایه گذاری در سوئیس از سایر راه های اخذ اقامت سوئیس است.

هزینه درخواست تابعیت سوئیس 2023

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، امکان درخواست تابعیت سوئیسی پس از 10 سال زندگی در این کشور برای همگان مهیا است. اما افراد قبل از هر چیزی بایستی صلاحیت خود را برای اینکار تضمین کنند. اولا ویزای اقامت C سوئیس را داشته باشند. ثانیا مسلط به زبان سوئیسی در سطح B1 (بخش نوشتاری) و سطح A2 (بخش نوشتاری) باشند. اما هزینه های این کار با توجه به 3 سطح کنفدراسیون، کانتون و کمون بدین صورت می باشد:

هزینه های سطوح مختلف زبان سوئیسی

علاوه بر هزینه های فوق، هزینه های اجرایی و اداری مثل گواهی عدم سوء پیشینه و هزینه های اخذ آزمون زبان (حدود CHF 250 فرانک) هم ممکن است باز برعهده متقاضیان باشد. توصیه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به متقاضیان مهاجرت به سوئیس بررسی هزینه زندگی در سوئیس، شرایط زندگی در سوئیس و غیره است که نباید از آن چشم پوشی کرد.

 سوالات مهم درباره تابعیت و اقامت سوئیس

با توجه به توضیحات فوق اکنون به بخش سوالات کلیدی و مهم در باب موضوع بحث می رسیم:

  • وضعیت زندگی در سوئیس 2023 چگونه است؟ هم اکنون سوئیس از نظر کیفیت زندگی بهترین کشور دنیاست. و هم سطح درآمد در این کشور بالاست و هم اینکه نرخ بیکاری در آن بسیار پایین تر است. همینها سبب ایجد تعادل زندگی ایده آل در سوئیس شده است.
  • به چه روش هایی می توان به مجوز اقامت سوئیس دست یافت؟ از طریق کار، سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سوئیس و نیز از طریق ازدواج با شهروند سوئیسی می توان به این نوع اقامت دست یافت.
  • به چند طریق می توان به تابعیت سوئیسی دست یافت؟ افراد از دو طریق تولد در سوئیس (اصل خون) و زندگی در سوئیس (مثل کار، سرمایه گذاری و ازدواج) می توانند به تابعیت سوئیسی دست یابند.
  • چگونه از طریق ازدواج می توان به تابعیت و پاسپورت سوئیس دست یافت؟ متقاضی می تواند درخواست تابعیت سوئیس بدهد مشروط بر اینکه 5 سال در سوئیس اقامت نموده و حداقل 3 سال از ازدواجش با تبعه سوئیسی نیز سپری شده باشد.
  • آیا تابعیت مضاعف یا همان پاسپورت دوم در سوئیس قانونا مورد قبول می باشد؟ بله داشتن پاسپورت دوم در سوئیس مجاز است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *