ویزای تحصیلی

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه نیز بنا به دلایل مختلف مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و بسیاری از این دلایل منطقی و هوشمندانه است. به همین دلیل اگر چه آمار بیکاری در ترکیه در ژانویه در حدود 10.1% گزارش شده و کارفرمایان این کشور معمولا تمایلی به استخدام خارجی ها ندارند٬ این کشور همچنان از جمله مقصدهایی است که ایرانیان انتخاب می کنند. در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده اطلاعاتی در خصوص تحصیل در ترکیه و شرایط و هزینه های آن بیان گردیده که امید است مطالعه آن مفید باشد. همه افرادی که به تحصیل در ترکیه رو می آورند باید یک پروسه خاص را طی کنند و در نتیجه شرایطی را برای خود ایجاد کنند که به بهترین شیوه ممکن خود را به این کشور برسانند و در نتیجه هزینه های خود را از نظر زمانی و مالی به حداقل برسانند.

پروسه تحصیل در ترکیه

  • شرایط تحصیل در ترکیه چیست؟
  • بهترین زمان برای ورود به ترکیه از طریق تحصیل چه زمانی است؟
  • بهترین مراکز آموزشی در ترکیه کدامند؟
  • شرط معدل برای تحصیل در ترکیه چیست؟
در این مطلب میخوانید نمایش

درباره ترکیه و سیستم آموزشی آن

تحصیل در ترکیه به عنوان کشوری که خصوصا در سال های اخیر روند رو به رشدی در عرصه اقتصاد داشته این روزها طرفداران بیشتری پیدا کرده است. شمار دانشجویان بین المللی در خصوص تحصیل در ترکیه در سال های متوالی در حال افزایش است. در حال حاضر به میزان بیش از 80000 دانشجوی بین المللی در کشور ترکیه نیز مشغول به تحصیل هستند.

جزئیات سیستم آموزش عالی ترکیه را در جدول زیر نمایش داده شده است:

سیستم آموزشی ترکیهشرح
تعداد دانشگاه166 دانشگاه
قدیمی ترین و برترین دانشگاهدانشگاه استانبول (1435) و دانشگاه چانکایا (401 جهانی)
سال تحصیلیسپتامبر تا ژوئن
دانشجوی خارجی87903 دانشجو

فرصت تحصیل در این کشور فرصتی فوق العاده در خصوص تحصیلات کم هزینه (همانند تحصیل در کانادا) به همراه پرداخت کمک هزینه های ماهانه برای واجدین شرایط نیز هست. این کشور مقصدی گردشگری برای میلیون ها توریست در سال است که آمار چشم گیری را به خود اختصاص داده است و دولت تمایل به روند افزایش این میزان توریست را در سال دارد.

اینفوگرافیک تحصیل در ترکیه

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

شما به عنوان یک دانش آموز خارجی می توانید از مقاطع ابتدایی برای تحصیل در این کشور اقدام نمائید. معیار پذیرش در مدارس این کشور این است که کارنامه آخرین سال تحصیلی خود را برای پذیرش در مقطع بعدی ارائه نمائید. اکثر مدارس این کشور به زبان استانبولی آموزش می دهند و دارای هزینه های کمتری نیز هستند.

دانش آموزان ایرانی جهت تحصیل در مدارس ترکیه گزینه های متفاوتی پیش روی خود دارند:

  1. مدارس دولتی ترکیه
  2. مدارس خصوصی ترکیه
  3. مدارس بین المللی ترکیه
  4. مدارس ایرانی ترکیه

آنها می توانند در مدارس بین المللی انگلیسی زبان تحصیل کنند که البته هزینه تحصیل در این نوع مدارس بین المللی به نسبت سایر مدارس بیشتراست اما دیپلم ارائه شده از این مدارس معتبرترین دیپلم یعنی IB بوده که برای پذیرش در اکثر دانشگاه های دنیا شناخته می شود. تحصیل در مدارس ترکیه ای چه دولتی یا خصوصی عموما به زبان ترکیه ای تدریس می شود که تحصیل در مدارس دولتی هم برای ترک ها و اتباع خارجی رایگان است، شما برای ثبت نام فرزندان در مدارس دولتی باید دارای کارت اقامت بلند مدت ترکیه باشید.

مدارس خصوصی به مراتب با کیفیت های متفاوت و تعداد بیشتر در این کشور وجود داشته و هزینه ای بین 4000$ تا 8000$ (دلار آمریکا) سالیانه در مقاطع مختلف دریافت می کنند. در مدارس ترکیه زبان دوم نیز به صورت اجباری آموزش داده می شود و دانش آموزان می توانند بین زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی یا آلمانی یکی را انتخاب کنند.

گزینه های اقامتی برای تحصیل در ترکیه

یکی از مباحث کلیدی که همواره مورد بی توجهی متقاضیان تحصیل در ترکیه قرار می گیرد، شرایط اقامتی برای دانشجویان در این کشور می باشد. بنابراین تمامی اتباع کشورهای خارجی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند باید با گزینه های اقامتی در این کشور به خوبی آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در طول اقامت خود در ترکیه مواجه خواهند شد. اما نگران نباشید، زیرا گزینه های اقامتی بی شماری برای انتخاب دانشجویان بین المللی در ترکیه وجود دارد. البته لازم به ذکر است که، اجاره اقامتگاه دانشجویی در ترکیه به نسبت اغلب کشورهای اروپایی بالاتر خواهد بود که به احتمال زیاد بزرگترین چالش مالی دانشجویان در طول مدت اقامت در ترکیه خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با گزینه هی اقامتی برای تحصیل در ترکیه به موارد زیر توجه فرمایید:

گزینه های اقامتی برای تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان

یکی از نکات مهمی که در بررسی تحصیل در ترکیه باید به آن توجه داشت، شرایط ورود به دبیرستان های ترکیه است. دبیرستان های دولتی در ترکیه هزینه های بسیار کمی را برای دانش آموزان خارجی در نظر گرفته اند و به همین دلیل است که تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان می تواند مقرون به صرفه باشد. دانشجویان پس از شرکت در این دوره می توانند در آزمون جامع شرکت کرده و برای تحصیل در دانشگاه آماده شوند.

در ترکیه دبیرستان های ایرانی زیادی نیز وجود دارد و دانش آموزان می توانند در این دبیرستان ها نیز به ادامه تحصیل بپردازند. این مدارس بیشتر مورد توجه ارادی قرار می گیرند که والدین آن ها در کشور ترکیه مشغول به کار هستند و می خواهند پس از مدتی به ایران بازگردند یا شرایط متفاوتی را برای فرزندان خود ایجاد کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه

دولت ترکیه، در سال 2024 سیاستی بر جذب دانشجویان بین المللی اعمال می کند تا از این طریق رنکینگ دانشگاه های خود را ارتقا دهد. بیشتر تمرکز کشور ترکیه نیز بر جذب دانشجو از آسیای مرکزی، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی است. برای رسیدن به این هدف دولت ترکیه به دانشجویان بورسیه می دهد و دانشگاه های ترکیه نیز نسبت به بسیاری دیگر از کشورها خصوصا برای کسانی که از کشورهای خاورمیانه به ترکیه می آیند، شهریه کمتری دارند.

شهریه های سالانه دانشگاه های ترکیه بدین قرار است:

شهریهمقدار به دلار آمریکا (USD)
هزینه سالانه تحصیل به زبان انگلیسی600$ تا 1500$
هزینه سالانه تحصیل به زبان ترکی240$ تا $730
هزینه ماهانه زندگی در ترکیه400$ تا 500$

علاوه بر دولت ترکیه، نهاد دیگری به نام بانک توسعه اسلامی نیز به دانشجویان خارجی کمک هزینه های تحصیلی اعطا می کند. یکسری بورسیه های دیگر نیز وجود دارند که به دانشجویان با شرایط ویژه از جمله سابقه تحصیلات آکادمیک درخشان تخصیص داده می شود. مدت زمان اهدای این بورسیه نیز برای دانشجویانی که دوره زبان انگلیسی را نیز می بایست به عنوان پیش نیاز بگذرانند 5 سال و برای سایر دانشجویان که مستقیما وارد دانشگاه می شوند 4 سال است.

این بورسیه که بر مبنای رزومه دانشجویان اهدا می شود موارد ذیل را در بر می گیرد:

  • شهریه دانشگاه
  • هزینه های زندگی در مدت 10 ماه
  • هزینه های خوابگاه

انواع هزینه های زندگی در ترکیه برای دانشجویان

شرط معدل برای تحصیل در ترکیه

محدودیت هایی برای تحصیل در ترکیه وجود دارد که طبیعتا می توان آن را در بسیاری از کشورهای جهان نیز مشاهده کرد. باید به این نکته توجه داشت که ترکیه سخت گیری های کمتری در حال حاضر اعمال می کند ولی دانشجویان در بسیاری از دانشگاه های این کشور باید معدل بالایی داشته باشند. شرط معدل برای تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی، در اختیار داشتن معدل 16 و بالاتر در نظام آموزشی ایران است.

در رشته های دیگر تحصیلی در این کشور نیز شرایط مشابهی وجود دارد و دانشجویان می توانند به طور متناوب با چالش هایی روبرو شوند. در رشته های دیگر، تحصیلی، شاید این محدودیت های معدلی کمتر باشد و دانشجویان برای تحصیل در این رشته ها باید معدلی در حدود 14.5 به بالاتر را به دست آورده باشند تا بتوانند در این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند. شرط معدل برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار کمتر است.

تحصیل در ترکیه و قوانین اخذ پذیرش تحصیلی

برای تحصیل در کشور ترکیه در مرحله اول باید شرایط شما طبق قوانین پذیرش تحصیلی ترکیه توسط کارشناسان آشنا به امور مهاجرت سنجیده شود و در صورت واجد شرایط بودن می توانید وارد مرحله بعدی یعنی اخذ پذیرش شوید. قوانین پذیرش تحصیلی ترکیه بسته به رشته تحصیلی و همچنین مقطع تحصیلی شما متفاوت است. به هر حال برای اخذ پذیرش از ترکیه بایستی به دو نکته مهم نیز توجه کرد. اولا درخواست ها بایستی مستقیما از طریق وب سایت به دانشگاه ترکیه ای تحویل داده شود.

دوما متقاضیان بایستی از مهلت پذیرش در سال تحصیلی که به صورت زیر است مطلع باشند:

ترم تحصیلیمهلت اخذ پذیرش
برای ترم پاییزهاواخر ماه می
برای ترم بهاریاواخر ماه دسامبر

برای تحصیل در این کشور باید به زبان رسمی این کشور که ترکی می باشد مسلط باشید البته دانشگاه های زیادی وجود دارد که با زبان انگلیسی نیز امکان تحصیل را به شما می دهد. نکته حائز اهمیت این است که شما می توانید با شرکت در دوره های زبان انگلیسی یا ترکی دانش زبان خود را به سطح مورد نیاز برسانید.

آیتمشرح
عضو فرآیند بلونیا (Bologna Process) جهت استانداردسازی برنامه های تحصیلیمی باشد
تعداد دانشجو خارجی در سال650000 دانشجو
تعداد دانشگاهبالای 200 دانشگاه
شروع و پایان سال تحصیلیسپتامبر تا ژوئن
مجور لازم تحصیلیویزای تحصیلی ترکیه

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

انتخاب ترکیه به عنوان مقصدی مناسب از دلایل مختص به خود نیز برخورداراست که در ادامه مقاله به این موارد نیز پرداخته می شود. ترکیه یک کشور چند ملیتی است. کشو ترکیه عملا پلی میان شرق و غرب با روند صعودی تعداد دانشجویان بین المللی از اروپا، آفریقا، ایالات متحده آمریکا و آسیا است.

از مزایای تحصیل در این کشور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان تحصیل در دانشگاه های مورد تائید
  • فرصت اسفاده از سفارت این کشور برای ورود به کشورهای اروپایی و غیره در مدت زمان کم
  • امکان کار در ترکیه حین تحصیل
  • اخذ ویزای همراه برای تحصیل
  • هزینه های مقرون به صرفه زندگی
  • فرصت کار پس از تحصیل در ترکیه
  • ایجاد امکان یک پل مناسب برای مهاجرت به قلب اروپا

تحصیل در ترکیه به زبان ترکی

دانشگاه ها و مدارس ترکیه از سطح آموزشی خوبی برخوردار هستند. ترکیه دارای یکی از روبه رشدترین اقتصادهای دنیا بوده و یکی از دلایل آن موفقیت این کشور در جذب دانشجویان بین المللی و پرطرفدار بودن برای توریست ها بوده است. در واقع مدارک دانشگاهی معتبر ترکیه که در کل دنیا شناخته شده و مقبول است. امکانات بالای مدارس و دانشگاه ها و تعداد رو به رشد رشته هایی که علاوه بر زبان ترکی استانبولی به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند از جمله دلایلی است که دانشجویان این کشور را به عنوان مقصد برتر در خصوص تحصیل در ترکیه محسوب می شوند. زبان اصلی کشور ترکیه، ترکی است و دانشجویان این امکان را دارند که این زبان را در کلاس های آموزشی این کشور شرکت نمایند و بعد از اتمام این دوره های آموزشی وارد دانشگاه ها شوند. البته این امکان نیز وجود دارد که با زبان انگلیسی نیز مشغول به تحصیل شوید.

مزایای تحصیل به زبان ترکی در ترکیه

تحصیل در ترکیه برای افغان ها

به مانند سایر ملت های دنیا، افغان ها نیز این فرصت را خواهند داشت که در ترکیه به ادامه تحصیل بپردازند و از این طریق به خواسته های مهاجرتی خود دست پیدا کنند. در بسیاری از موارد این افراد می توانند برای بورسیه های تحصیلی این کشور را نیز دریافت کنند. در بسیاری از مواقع ممکن است این بورسیه های تحصیلی ناچیز باشد اما با توجه به هزین های تحصیل در این کشور می توان گفت که این بورسیه ها نیز بخش قابل توجهی از هزینه های زندگی در این کشور را کاهش می دهد و به آن ها کمک می کند تا بتوانند شرایط مالی بهتری داشته باشند.

تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

با توجه به پیشرفت های اخیر کشور ترکیه متقاضیان تحصیل در این کشور روز به روز افزایش یافته است. دانشگاه هایی در این کشور وجود دارند که تدریس در رشته های موجود در آن تنها به زبان انگلیسی ارائه داده می­ شود و دانشجویانی که مهارت لازم را در زبان انگلیسی دارند می­ توانند با ارائه مدارک مورد نظر براحتی وارد این دانشگاه ها گردیده و به تحصیل بپردازند. در این دانشگاه ها دانشجویان از امکانات بسیار مناسبی برخوردار خواهند بود.

همچنین این دانشگاه ها بورسیه و کمک هزینه های متنوعی را برای دانشجویان در حال تحصیل در نظر گرفته اند. از دیگر امکانات موجود در این دانشگاه ها می­ توان به رشته هایی اشاره کرد که قبول شدن در آنها در ایران دشوار است به همین دلیل اکثر دانشجویان سعی می کنند به تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی روی آورند.

شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور

بسیاری از افراد تمایل دارند تا برای تحصیل در خارج از کشور، در آزمون های ورودی شرکت نکنند و ترکیه نیز این امکان را فراهم کرده است. همه افرادی که قصد دارند در دانشگاه های دولتی این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند، موظف هستند تا در آزمون های ورودی شرکت کنند و در غیر این صورت پذیرشی به آن ها تعلق نخواهند کرد. شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور به این صورت است که فرد می تواند دانشگاه های خصوصی ترکیه را برای تحصیل خود انتخاب کند. در نظر داشته باشد که هزینه های تحصیل در این دانشگاه ها چندین برابر دانشگاه های دولتی در ترکیه است. دانشجویان در اکثر دانشگاه های خصوصی می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند ولی برخی از دانشگاه های این کشور، برای اعطای پذیرش، آزمون های ورودی در نظر گرفته اند. برای آگاهی از شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور، متقاضیان باید سایت دانشگاه مورد نظر خود را به دقت مطالعه کرده و از شرایط مندرج برای رسیدن به خواسته خود اطمینان حاصل کنند

تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

با ارائه مدرک دیپلم می توان برای ورود به دانشگاه ها اقدام کرد و البته نکته حائز اهمیت این است که برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون اولیه دانشگاه های این کشور شرکت نمود. می توان در ترکیه در موسساتی که فرد را برای این آزمون آماده می نمایند، شرکت نمود. همچنین می توانید در دوره های زبان ترکی٬ انگلیسی یا آلمانی نیز شرکت کرد. آزمونی که در این کشور برگزار می شود به دو زبان ترکی و انگلیسی است و به فرد این امکان را می دهد انتخاب نماید قصد ادامه تحصیل به چه زبانی را دارد. آزمون YOS یکی از این آزمون ها است که به زبان ترکی است و آزمون SAT یکی دیگر از این آزمون ها است که به زبان انگلیسی است.

تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

تحصیل در ترکیه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا

برای تحصیل در کشور ترکیه می توان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا اقدام نمود. هر کدام از این مقاطع یک آزمون ورودی دارد که رتبه فرد در این آزمون می تواند مشخص نماید که وی در چه رشته ای و در چه دانشگاهی باید تحصیل کند.

مدت زمان تحصیل در این کشور مانند سایر کشورهای دیگر است و طبق مدت زمانی که در این جدول ذکر شده است:

مقطع تحصیلیمدت زمان تحصیل
مقطع لیسانس4 سال و بعضی مواقع 3 سال
مقطع فوق لیسانس2 سال
مقطع دکترا3 سال

یکی از مهم ترین مزیت هایی که تحصیل در ترکیه به همراه دارد آن است که دانشجویان در بازه زمانی کوتاهی می توانند پذیرش خود را دریافت کرده و ویزای تحصیلی خود را نیز در اختیار بگیرند. در چنین شرایطی می توان گفت که تحصیل در ترکیه یکی از انتخاب های هوشمندانه ای است که افراد می توانند در اختیار داشته باشند.

هزینه های تحصیل در ترکیه

شهریه دانشگاه ها و هزینه هایی که بابت زندگی در این کشور پرداخته می شود بسیار معقول تر و پایین تر از کشورهای اروپایی و آمریکا است. ولی هم چنان سطح آموزشی دانشگاه ها نسبتا خوب است. با این وجود بورسیه های متنوعی نیز وجود دارند که علاوه بر شهریه دانشگاه ها حتی هزینه های زندگی و بیمه را نیز پوشش می دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه ها بستگی به این دارد که فرد در دانشگاه های خصوصی یا دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل باشد. در دانشگاه های خصوصی مانند کوچ هزینه تحصیل سالانه 25000€ (یورو) است. در صورتی که تحصیل در دانشگاه های دولتی هزنیه تحصیل سالانه 500€ تا 3000€ (یورو)‌ است.

هزینه تحصیل در ترکیه به دلار

تحصیل رایگان در ترکیه

باید به این نکته توجه داشت که تحصیل رایگان در ترکیه در حال حاضر امکان پذیر نیست و چنانچه پیش تر نیز اشاره شد، دانشجویان باید هزینه های تحصیل خود در این کشور را به طور کامل پرداخت کنند. در بسیاری از رشته های تحصیلی این هزینه ها بسیار مقرون به صرفه است و دانشجویان فشار چندانی را تحمل نمی کنند اما باید در نظر داشت که فرصت تحصیل رایگان در ترکیه برای دانشجویان خارجی وجود ندارد. دانشجویان در کشور ترکیه به منابع مختلفی دسترسی دارند که می توانند به کمک آن هزینه های تحصیل و زندگی خود را در کشور ترکیه تامین کنند.

کمک هزینه های مالی در ترکیه برای دانشجویان

هزینه تحصیل در ترکیه به تومان

یکی از موضوعاتی که می تواند برای علاقمندان به تحصیل در ترکیه حائز اهمیت باشد، هزینه هایی است که باید در این کشور پرداخت کنند ولی باید توجه داشت که این هزینه ها معمولا به دلار یا لیر بیان می شود و دانشجویان باید این مورد را در نظر داشته باشند. با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، می توان هزینه تحصیل در ترکیه به تومان را به شرح زیر بیان کرد. باید در نظر داشت که قیمت روز دلار 32680 تومان در نظر گرفته شده است.

هزینه تحصیل در ترکیه به تومان (در سال)شهر
نام دانشگاه
472860000آنکارادانشگاه بیلکنت
32700000آنکارادانشگاه فنی خاورمیانه
88000000استانبولدانشگاه کوچ
637000000استانبولدانشگاه سابانچی
5700000استانبولدانشگاه بوگازیچی
16850000آنکارادانشگاه حاجت تپه

باید در نظر داشت که جدول فوق، متوسط هزینه تحصیل در ترکیه به تومان در دانشگاه های برتر این کشور است و دانشجویان باید به صورت دقیق و پیش از انتخاب دانشگاه خود، هزینه های تحصیل در رشته های مختلف هر دانشگاه را در نظر داشته باشند چراکه اولا نرخ ارز در طول روزهای مختلف، متفاوت است و هزینه تحصیل در دانشگاه ها نیز با توجه به رشته و زبان تحصیل می تواند متفاوت باشد.

مبالغ بورسیه جهت کاهش هزینه تحصیل در ترکیه

استفاده از بورسیه تحصیلی تاثیر 100 درصدی در هزینه تحصیل در ترکیه داشته و می تواند تحصیلات رایگان را برای دانشجو به ارمغان آورد. مبالغ بورسیه های تحصیلی ترکیه با مد نظر قرار دادن مقطع تحصیلی تعیین می گردد. بنابراین دانشجویانی که اقدام به مهاجرت به ترکیه نموده و قصد ادامه تحصیل در مقاطع مختلف را دارند، مبالغ مختلفی به عنوان بورسیه به آنان اعطا می گردد که به شرح زیر می باشد:

  • بورسیه تحصیلی جهت تحصیل در دوره کاردانی و کارشناسی = حدود 280$ (دلار) در هر ماه
  • بورسیه تحصیلی جهت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد = حدود 423$ (دلار) در هر ماه
  • بورسیه تحصیلی جهت تحصیل در دوره PHD = حدود 565$ (دلار) در هر ماه
  • بورسیه تحصیلی برای دوره های پژوهشی = حدود 565$ (دلار) در هر ماه

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی در دانشگاه

دانشگاه بیلکنت در ترکیه یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه است. این دانشگاه دارای دانشکده های مدیریت، هنرهای زیبا، اقتصاد، موسیقی، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی است. هزینه تحصیل در این دانشگاه را 14000$ (دلار آمریکا) آدر سال برآورد می شود. دانشگاه فنی آسیای میانه نیز یکی از بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه است. دانشجویان می ­باید قبل از ورود به دانشگاه فنی خاورمیانه دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل باشند. در صورتیکه دانشجویان دارای مدارک ذکر شده نباشند و تنها ادعا نمایند که از مهارت لازم برخوردار می­ باشند می­ باید ابتدا توسط اساتیدی در این دانشگاه تعیین سطح شوند.

دانشگاه استانبول ترکیه یکی دیگر از دانشگاه هایی است که تحصیل در کشور ترکیه به زبان انگلیسی را ممکن می ­نماید. از آنجائیکه این دانشگاه یکی از دانشگاه های دولتی در ترکیه است. دانشجویان برای ورود به تحصیل در این دانشگاه نیاز به پرداخت هزینه قابل توجهی ندارند. همچنین تحصیل داروسازی در ترکیه از جمله رشته های پرطرفدار در این کشور میباشد. دانشگاه بغازیچی ترکیه چهارمین دانشگاهی است که در لیست دانشگاه های انگلیسی زبان این کشور مشاهده می ­شود. دانشگاه بغازیچی ترکیه دارای 5 دانشکده است.

تحصیل در رشته های علوم اجتماعی و مهندسی در این دانشگاه از اهمیت بالایی برخورداراست.

رتبه در سطح بین المللرتبه ملی دانشگاهعنوان دانشگاه
501 – 5102دانشگاه بیل کنت
591 – 6004دانشگاه فنی آسیای میانه
651 – 7005دانشگاه بغازیچی
801 – 10009دانشگاه استانبول

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

یکی از چالش هایی که پیش روی مخاطبان برای تحصیل در ترکیه قرار دارد، انتخاب بهترین رشته برای تحصیل در این کشور است. افرادی که ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند، این فرصت را خواهند داشت که از میان بسیاری رشته های مختلف تحصیلی، یک انتخاب داشته باشند. نگاهی به بهترین دانشگاه های ارائه کننده رشته های مختلف به نقل از USN می تواند اطلاعات دقیق تری در این خصوص ارائه کند. در میان رشته های تحصیلی در ترکیه می توانید رشته روانشناسی در ترکیه را انتخاب کنید.

در نمودار زیر، بدون توجه به نام دانشگاه، بهترین رتبه به دست آمده در هر رشته در ترکیه را به تصویر کشیده ایم.

بهترین رشته تحصیلی در ترکیه

همانطور که از نمودار فوق بر می آید، تحصیل پزشکی در ترکیه یکی از بهترین رشته های تحصیلی است و افرادی که این رشته را برای خود انتخاب کرده باشند، این فرصت را خواهند داشت که با بالاترین کیفیت ممکن در این کشور به ادامه تحصیل بپردازند و اطمینان داشته باشند که در آینده کاری خود می توانند امتیازات بسیار زیادی را به دست آورند.

تحصیل در ترکیه با بورسیه های تحصیلی مختلف

واقعیت این است که کلا تحصیل در ترکیه همراه با تامین شهریه و هزینه زندگی است و همه ین هزینه ها و مخارج نیز مستقیما بر عهده خود دانشجو است. از طرف دیگر امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان خارجی در ترکیه فراهم نیست. اما با همه این اوصاف دولت ترکیه با اعطای انواع بورسیه های تحصیلی از دانشجویان بین المللی مخصوصا دانشجویان کشورهای در حال توسعه حمایت می کند.

در این میان دانشجویان برای اخذ این بورسیه ها لازم است یکی از معیارهای زیر را داشته باشند:

معیارهای لازم جهت اخذ بورسیه ترکیه

و همان طوری هم که گفته شد، اغلب برنامه های بورس تحصیلی در ترکیه از حمایت دولتی برخوردار است و از جمله این بورسیه های تحصیلی نیز می توان به بورس Tubitak، بورسیه تحصیلی دانشگاه عبداله گل، بانک توسعه اسلامی، بورسیه ترکیه و غیره اشاره نمود و نکته آخری هم که درباره بورسیه تحصیل در ترکیه بایستی بدانید اینکه اعطای این بورسیه ها با توجه به محدودیت سنی انجام شده و بدین ترتیب شرایط سنی متقاضیان بایستی به صورت جدول زیر باشد:

متقاضیانشرایط سنی
متقاضیان برای بورسیه مقطع لیسانس21 سال
متقاضیان برای بورسیه مقطع فوق لیسانس30 سال
متقاضیان برای بورسیه مقطع دکترا35 سال

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

برای تحصیل در این کشور باید مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش و ویزا ارائه شود. برای اخذ پذیرش بسته به کالج و یا دانشگاهی که برای آن اقدام می شود مدارک متفاوتی ممکن است از فرد درخواست شوند.

به صورت کلی این مدارک شامل موارد زیر است:

  • مدارک هویتی از جمله ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی در مقاطع قبل
  • مدارک مبنی بر گواهی پزشکی
  • مدارک مبنی بر گواهی عدم سوء پیشینه
  • 4 قطعه عکس
  • مدارک مالی و ارائه تمکن مالی
  • مدرک زبان در صورت نیاز ترکی یا انگلیسی و یا اثبات دانش آن زبان

تعداد رشته های انگلیسی زبان در ترکیه روبه افزایش است. هم چنین بر خلاف کشورهایی مثل کره جنوبی یا فرانسه که مردم فقط به زبان رسمی خود کشور صحبت می کنند مردم ترکیه آشنایی نسبتا خوبی با زبان انگلیسی دارند و نتیجتا برای برقراری ارتباط و گفتگوهای روزمره، خارجی ها با مشکلی مواجه نخواهند بود. مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل یکی از برترین راه های اخذ اقامت محسوب می گردد. متقاضیان تحصیل در ترکیه می بایست با در نظر گرفتن قوانین مربوط به شرایط تحصیل در ترکیه نسبت به این امر اقدام داشته باشند. واجدین شرایط تحصیل در ترکیه نیز می توانند در خصوص مهاجرت به ترکیه با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز تماس حاصل فرمایند.

آخرین قوانین مهاجرت به ترکیه

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل در ترکیه

متقاضیان تحصیل در ترکیه در سال باید موارد زیر را به خاطر بسپارند:

  • تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی در دانشگاه به چه صورت است؟ دانشگاه بیلکنت در ترکیه یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه است. این دانشگاه دارای دانشکده های مدیریت، هنرهای زیبا، اقتصاد، موسیقی، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی است. هزینه تحصیل در این دانشگاه را 14000$ (دلار آمریکا) آدر سال برآورد می شود. دانشگاه فنی آسیای میانه نیز یکی از بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه است. دانشجویان می ­باید قبل از ورود به دانشگاه فنی خاورمیانه دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل باشند. در صورتیکه دانشجویان دارای مدارک ذکر شده نباشند و تنها ادعا نمایند که از مهارت لازم برخوردار می­ باشند می­ باید ابتدا توسط اساتیدی در این دانشگاه تعیین سطح شوند.
  • تحصیل در ترکیه با بورسیه های تحصیلی مختلف به چه صورت است؟ واقعیت این است که کلا تحصیل در ترکیه همراه با تامین شهریه و هزینه زندگی است و همه ین هزینه ها و مخارج نیز مستقیما بر عهده خود دانشجو است. از طرف دیگر امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان خارجی در ترکیه فراهم نیست. اما با همه این اوصاف دولت ترکیه با اعطاء انواع بورسیه های تحصیلی از دانشجویان بین المللی مخصوصا دانشجویان کشورهای در حال توسعه حمایت می کند.
4.8/5 - (78 امتیاز)

150 دیدگاه برای “تحصیل در ترکیه

  1. Poria گفت:

    سلام من ۴۰سالمه و میخوام برای دکترا اقدام کنم خواستم بدونم برای تحصیل در ترکیه میشه همزمان همراه برد؟ و اینکه تحصیل در ترکیه برای دکترا بورس هم داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مشکلی نیست و می تونید همراه داشته باشید

  2. Mahin گفت:

    سلام
    برای مقطع دکترا، شرایط سنی مطرح نیست؟
    میتونم برای دانشگاه دولتی اقدام کنم؟
    من صرفا میخوام برای گرفتن اقامت اقدام کنم
    رشته مدیریت صنعتی کمترین هزینه برای خصوصی و دولتی چقدر هست؟
    آیا باید هم تافل و هم تومر داشته باشم با فقط تومر کافیه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر شرایط سنی مهم نیست.
      بله می تونید هم برای دانشگاه های دولتی و هم خصوصی اقدام کنید.
      هزینه های تحصیل برای شما در دانشگاه های دولتی در حدود 1800$ (دلار) هست ولی باید در نظر داشته باشید که می تونید برای دکترا بورسیه هم بگیرید.
      در مورد مدرک زبان هم فقط به همون زبانی که تحصیل می کنید، نیاز به مدرک دارید و نیاز نیست هر دوتا رو ارائه کنید

  3. Milivana گفت:

    سلام
    شهریه دانشگاه های خصوصی برا رشته های دندون، دارو و پزشکی از چقد شروع میشه؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام از حدود 18000$ (دلار)

  4. الیار گفت:

    سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم الان هزینه تحصیل داروسازی ترکیه چقدر هستش؟برای یک سال به همراه اجاره خونه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام برای تحصیل داروسازی در ترکیه می شه شرح زیر رو ارائه کرد
      دولتی ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار
      خصوصی از ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار
      خونه ۵ تا ۶ هزار لیر
      این مبالغ برای یک سال تحصیلی (9 ماه) هست

  5. Nastaran گفت:

    این هزینه ها اپدیت شدست؟ یعنی الان داروسازی ترکیه سالانه نهایتا ۱۵۰۰ دلاره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله در صورتی که در دانشگاه های دولتی این کشور با آزمون ورودی پذیرش دریافت کنید

  6. امیر گفت:

    سلام، میخواستم بدونم اگر بخوایم برای مقطع دکترا در رشته مهندسی در یک دانشگاه ضعیف و ارزان اپلای کنیم، چه قدر هزینه میشه؟ یعنی صرفا جهت گرفتن اقامت، میخوام اونجا دانشجو بشم. مقطع دکترا ولی دانشگاه ارزان و این که راحت قبولم کنه، دانشگاهش معتبر هم نبود، مهم نیست. تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      هزینه های تحصیل سالیانه کمتر از 2000$ دلار در سال هست.
      توصیه می کنم حتما با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند چون مسیرهای زیادی برای ورود به ترکیه هست که می تونید از اون ها هم استفاده کنید

  7. Amir گفت:

    سوال مگه تو دانشگاه دولتی اونجا خوابگاه ندارن؟اگه داشته باشن تقریبا خرجت نصف میشه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله خوابگاه هم هست ولی در مورد هزینه نمیشه به راحتی حرف زد چون هر دانشگاه هزینه هاش متفاوت است

  8. کاوه گفت:

    درود، من دیپلم کار و دانش نظام قدیم دارم، برای ادامه تحصیل تو ترکیه باید دیپلم نظام جدید یا پیش دانشگاهی داشته باشم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دوره تحصیل شما باید 12 ساله باشه

  9. Mehdi گفت:

    سلام. من قصد دارم با خانواده ام بروم استانبول زندگی کنیم. تحصیل دانش آموزان دبیرستانی چگونه است؟ رایگان است؟ آموزش دبیرستان ها به زبان ترکی است یا انگلیسی؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید اقدام کنید برای مدارس دولتی که زبان ترکی آموزش می دن. تحصیل در مدارس خصوصی رایگان نیست

  10. امیر گفت:

    سلام.در توضیحات نوشتید هزینه سالانه تحصیل به زبان ترکی 240 تا 730 دلار.یعنی هزینه 12 ماه دانشگاه هستش؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله ولی این هزینه مربوط به دانشگاه های دولتی هست

  11. غزال گفت:

    سلام میخواستم بپرسم آزمون یوس مثل کنکور هست؟ و باید چه کتاب هایی رو مطالعه کنیم و آزمون به چه زبانی هست
    ممنون از سایت خوبتون.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله تقریبا مشابه هست.
      می تونید با شماره 02191003232 تماس بگیرید و اطلاعات دقیق تری کسب کنید.

  12. حامد گفت:

    سلام
    مدارک مبنی بر گواهی پزشکی چیه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا تماس بگیرید تا از جزئیات مطلع بشید

  13. mobiba گفت:

    سلام ممنون بابت سایت خوبتون
    چنتا سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید…یکم سردرگم شدم ازبس مطالب سایت های مختلف خوندم…
    اول اینکه برای گرفتن بورسیه تحصیلی حتما باید تو ازمون شرکت کنم؟میتونم فقط تو ازمون SAT شرکت کنم فقط؟
    اگر قبول شدم و تونستم بورسیه رو بگیرم هزینه ی دانشگاه کامل پرداخت میکنن؟اگه من دانشگاه خصوصی بخوام برم تمام هزینه هارو با بورسیه میتونم بدم؟یا اینکه فقط دانشگاه دولتی؟
    با بورسیه میتونم برم دانشگاه اجی بادام؟چقدر هزینه ی تحصیلم میشه با بورسیه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      سوالات شما پاسخ مفصلی داره علت اینکه سردرگم شدید هم در اینه که مشاوره نگرفتید
      به مطالبی که در سایت ها میخونید بسنده نکنید و برای اطلاع دقیق تر از این مطالب با ما تماس بگیرید

      1. mobiba گفت:

        بله میتونستم خودمم باهاتون تماس بگیرم ولی اول باید متوجه بشم با خودم چند چندم….مثل اینکه قصد پاسخ دادن ب سوال های مارو ندارید ….

        1. داوری گفت:

          متاسفانه با این روند در ابهام و سردرگمی خواهید موند قصد ما راهنمایی درست شماست
          مشاوره های اولیه ما رایگانه لذااگر واقعا قصد مهاجرت دارید برای خودتون در حد 5 دقیقه وقت بگذارید تا جواب هایی که در نوشته، یک مقاله میشه رو از کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن و به رایگان بشنوید دوست عزیز

  14. مهدی گفت:

    سلام من دانشجوی ترم دو پردیس بین الملل امیرکبیر رشته پلیمر هستم و دانشگاهمون اطلاعیه تبادل دانشجو با یکی از دانشگاه های ترکیه داده میخواستم بدونم منم باید اون ازمون های ورودی رو بدم یا نه و اینکه گفتن شهریه ایی نمیخواد پرداخت کنیم

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در تماس باشید

  15. سپیده گفت:

    سلام من با توجه به شرایطی که دارم و زبانم خوبه فکر میکنم تو آزمون SAT موفق‌تر باشم
    آیا برای رشته های مهندسی خیلی تفاوت بین SAT و YÖS وجود داره؟؟ من شنیدم شانس پذیرش یوس خیلی بالاتره از SAT این درسته؟؟ اگه بخام با SAT وارد دانشگاه بشم چقدر شانسم کمتر از YÖS میشه؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خب تعدادی رشته ها و دانشگاه هایی که بتونید با sat شرکت کنید بسیار کمتر از یوس خواهد بود

  16. هستي گفت:

    سلام وقت بخير
    آيا براي كساني كه در تركيه زندگي ميكنند و اقامت اين كشور را دارند آيا ميتوانند در آزمون YÖS اشتراك كنند ؟
    و اينكه آموزشگاه يا جايي براي آمادگي در آزمون YÖS در كشور تركيه وجود دارد يا خير ؟
    با تشكر..

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه در آزمون یوس شرکت کنید با ما تماس بگیرید تا برای دوره های آمادگی یوس برای شما اقدام کنیم

  17. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید شهریه دانشگاه ترکیه لیر یا دلار
    یعنی وقتی وارد دانشگاه میشیم از ما بر فرض ۱۵۰۰۰ لیر شهریه میخوان یا ۱۵۰۰۰ دلار ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      دانشگاه های خصوصی ترکیه به دلار شهریه رو با شما حساب میکنن

  18. Maryam گفت:

    ببخشید من سال دیگ دیپلم میگیرم میخواستم بدونم از کدوم روش برم بهتره ک هزینش زیاد نشه و اینکه من هیچ تجربه ای در زبان انگلیسی یا ترکی ندارم همونجا کلاس باید برم بعد دانشگاه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهترین روش تحصیلیه که بخواین دوره زبان ترکی استانبولی برید و بعد از اون برای دانشگاه اقدام کنید

    2. Elham گفت:

      سلام خسته نباشید .
      من ۱۸ سال دارم امسال دیپلم میگیرم
      میخوام برم ترکیه و در ایران نباشم
      شرایط ورود به دانشگاه ترکیه چطوریه ؟ معدل ؟ چی لازم هست ؟
      و اینکه چگونه باید اقدام کنم ؟
      به زبان ترکی هم کاملا مسلط هستم

      1. داوری گفت:

        سلام
        اگر این مقاله رو تا انتها مطالعه کرده باشید اطلاعات کلی رو بدست خواهید آورد ترکیه هم دانشگاه خصوصی داره و هم دولتی که توضحیش بسیار مفصله
        اگر مایل بودید با کارشناسانمون تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنن

  19. بنیامین گفت:

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید . من دانشجو ترم یک دندانپزشکی به انگلیسی در دانشگاه رودن مسکو در روسیه هستم . میخواستم ببینم امکان گرفتن انتقالی و ادامه بقیه سالهای تحصیلی در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه فراهم هست؟ لطف میکنید شرایطش را بگین ممنون میشم

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      میشه برای شما پذیرش تحصیلی دانشگاه رو گرفت اما بایستی واحدهایی رو که پاس کردید به دانشگاه ارائه بدید تا ببینید کدوم یکی از اونها رو از شما میپذیرن

  20. فرشته گفت:

    ۶سلام من برای رشته مدیریت هم باید امتحان yos رو بدم؟؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای دانشگاه های دولتی ترکیه رشته ها تفاوتی نداره و آزمون یوس اجباریه مگر اینکه بخواین در دانشگاه های خصوصی تحصیل کنید

  21. غزال گفت:

    سلام میخواستم بدونم برای تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه نمره دیپلم مهمتر هست یا فوق دیپلم

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل در لیسانس نمره دیپلم اهمیت داره و دانشگاه های خصوصی اون روی نمره هم خیلی حساس هستند

  22. مهدیه گفت:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم که برام رشته بازیگری هم باید آزمون یوس داد یا بدون آزمون هم میشه

  23. عسل گفت:

    سلام . وقت بخیر . الان هزینه در دانشگاه های دولتی کمتره یا خصوصی؟ چون من شنیدم هزینه ی ورودی دانشگاه های خوب و دولتی مثه اژه انکارا و استانبول و حاجت تپه یه چیزی حدود 45 هزار دلاره ..

    1. داوری گفت:

      سلام
      هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی قطعا کمتره اما مطلبی که میفرمائید هزینه ثبت نام برخی از دانشگاه هاست که از این طریق اقدام نکنید چون راه درست ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه آزمون یوس در این دانشگاه هاست

  24. با سلام.تحصیل در ترکیه در رشته دندانپزشکی در کدام دانشگاه ارزان و کم هزینه است.شهریه اش چقدر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه کم هزینه است و تمام دانشگاه های خصوصی ترکیه هزینه های بالایی دارن
      مقاله هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه رو مطالعه فرمائید

  25. دنیز گفت:

    سلام ببخشید میشه چند ماه اول از دانشگاه کمک هزینه و بورسیه برای زندگی گرفت ؟
    یا میشه از همون ماه اول کار کرد در کنار درس؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میشه پذیرش گرفت اما بورس خیر متاسفانه

  26. امیرحسین گفت:

    شمارتون رو بفرستید

    1. داوری گفت:

      02191003232

  27. Drn گفت:

    من رشتم تربیت بدنیه کل هزینه خوابگاه و دانشگاه ماهیانه چقد میش؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این زمینه لطفا هزینه تحصیل در ترکیه رو مطالعه کنید

  28. صبا گفت:

    سلام من 25 سالمه و مبتلا به ام اس هستم. ولی از نظر جسمی مشکلی ندارم و بیماریم خفیف هست. قصد مهاجرت تحصیلی در مقطع ارشد رو دارم. بیماری من تا چه حد ممکنه برای مشکل ساز بشه و باعث بشه منو تایید نکنن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاع بیشتر در این زمینه با 02191003232 ما تماس بگیرید

  29. صبا گفت:

    سلام من مبتلا به ام اس هستم ولی بیماری من تقریبا خاموشه و مشکلی با اون ندارم. آیا این موضوع در پذیرش من ممکنه مشکل ایجاد کنه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر این موضوع رو عنوان نکنید

  30. سجاد گفت:

    سلام من ۱۸سالمه و میخوام در آکادمی یادگیری بازیگری در ترکیه شرکت کنم هزینه شرکت در آکادمی چقدر هستش!؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید در رشته بازیگری دانشگاه پذیرش بگیرید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  31. ابوالفضل گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه و زبان ترکیم هم خوبه میخواستم تو رشته وکالت تو کشور ترکیه شروع به درس خوندن کنم و اونجا یه دفتر بزنم و در حقیقت اونجا زندگی کنم میخواستم بدونم کدوم دانشگاه مناسبه و برای اقامت کشور ترکیه باید چیکار کنم و میخواستم بدونم که برای ورود به دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه نیاز هست که کنکور بدم یا نه با مدرک دیپلم هم میشه به دانشگاه ورود کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      با مدرک دیپلم هم میشه اقدام کرد و نیازی به کنکور نیست
      با مشاورین ما جهت اطلاعات بییشتر تماس بگیرید

  32. محمد گفت:

    سلام کل هزینه ی دندانپزشکی چند میلیون میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در این خصوص مقاله هزینه تحصیل در ترکیه رو مطالعه کنید و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  33. پرستو گفت:

    سلام من امسال دیپلم گرفتم میخوام بدونم اگر بخوام کارشناسی بازیگری در ترکیه بخونم حتما باید امتحان ورودی بدم(در دانشگاه های دولتی) چون میدونم دانشگاه خصوصی امتحان ورودی نداره. و من سرمایم ۱۰۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان بطور کل برای کل کارشناسی هستش آیا کافی هست؟ به نظر شما برای این رشته ای که من میخوام برم چقدر سرمایه نیاز هست؟ لطفا جواب سوالاتم رو بدید.ممنون.

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      برای دانشگاه های دولتی بله اما دانشگاه های خصوصی نیاز به آزمون نداره و این مبلغ برای شروع و سال اول در دانشگاه های خصوصی خوبه

  34. کیانا گفت:

    سلام
    من 19 سالمه فارغ تحصیل رشته تجربی هستم معدل کل دیپلمم 18.27 و خودم ترک هستم و به زبان استامبولی مسلط هستم چنتا سوال داشتم اینکه سطح سوال ها ی ازمون یوس در چه حده و اینکه ایا میشه از همون سال اول شروع به کار کرد همزمان با تحصیل در دانشگاه
    من میخوام دندان بخونم

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این خصوص اول مقاله آزمون ورودی پزشکی ترکیه YOS v رو مطالعه کنید و اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

  35. کیمیا گفت:

    سلام
    راجب هزینه ی دانشگاه های دولتی می خواستم بدونم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در این خصوص مقاله هزینه تحصیل در ترکیه رو مطالعه فرمائید

  36. Fparsa گفت:

    سلام در صورت قبولی و دریافت بورسیه باید همینقدر هزینه کنیم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      منظورتون از همینقدر هزینه در صورت دریافت بورس چی هستش؟

  37. Maha گفت:

    سلام
    ببخشید برای تحصیل در ترکیه باید حتما زبان انگلیسی یا ترکی بلد باشیم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله یکی از این دو زبان نیازه که میتونید در خود ترکیه بخونید

  38. Mr.. Cvil گفت:

    عذر میخوام هزینه دانشگاه ها سالیانه ذکر شده یا ترمی؟

    1. داوری گفت:

      سالیانه هستند

  39. Mr.. Civil گفت:

    سلام من دانشجوی کارشناسی عمران هستم و قصد دارم ارشد رو برم ترکیه
    میخواستم بدونم شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه ارشد مهندسی با زبان انگلیسی حد اقل و حد اکثر در چه بازه ای هست
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در این خصوص ابتدا مقاله هزینه تحصیل در ترکیه رو مطالعه فرمائید اگر ابهامی براتون باقی موند در خدمتم

      1. Mr.. Cvil گفت:

        عذر میخوام هزینه دانشگاه ها سالیانه ذکر شده یا ترمی؟

        1. داوری گفت:

          برای دانشگاه های دولتی بله این هزینه ها سالیانه است

  40. رویا زز گفت:

    سلام. من 27 سال دارم. میخواستم بدونم اگر بخوام ازمون SAT رو بدم ایا امکانش هس حتی با گرفتن نمره خوب بخاطر سنم نتونم پذیرش دندانپزشکی بگیرم؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      این امکان وجود داره

  41. ترانه هستم گفت:

    سلام. من ۲۸ سال دارم. میخواستم بدونم اگر بخوام ازمون یوس رو بدم ایا امکانش هس حتی با گرفتن نمره خوب بخاطر سنم نتونم پذیرش پزشکی بگیرم؟؟ تورو خدا جواب بدید. هرکسی یه حرفی میزنه… و اینکه دوره یوس رو تو خود ترکیه بگذرونم بهتره یا ایران؟ لیسانس زبان انگلیسی دارم ترکی بلدم.

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      اگر نمره یوس بالایی بگیرید این امکان وجود دارد ولی قبولی در یوس برای پزشکی بسیار دشواره. قطعا بهتره که در ترکیه بخونید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  42. نگار گفت:

    سلام رشته من طراحی و دوخت هست و میخاستم که برای مقطع کارشناسی در ترکیه تحصیل کنم
    برای پذیرش این رشته هم به آزمون ورودی نیاز هست
    و چه دانشگاه هایی این رشته را تدریس می کنند

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خیلی از دانشگاه های خصوصی این کشور در رشته نیاز به آزمون ورودی ندارند
      اما برای اطلاع از دانشگاه ها و ظرفیت ها و هزینه ها نیاز به مشاوره تخصصی خواهید داشت
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  43. بابک گفت:

    با سلام و احترام من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات هستم . سابقه کاری حدود 20 سال در زمینه آی تی دارم. در حال حاضر 51 سال دارم و مایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارم. امکان اخذ بورسیه وجود دارد؟ یا اینکه شامل محدودیت سنی میشود/؟ سابقه کار در نظر گرفته میشود؟
    باتشکر

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بایستی با اساتید یا سوپروایزر دانشگاه ها در ارتباط باشید

  44. بابک گفت:

    با سلام و احترام من کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم. سابقه 20 ساله در ارگان دولتی در زمینه آی تی دارم . سن ام 51 ساله هستم امکان اخذ بورسیه از داتشگاه های ترکیه رو دارم ؟
    یا اینکه محدودیت سنی شامل من میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      این امکان خیلی کمه برای شما هم از نظر سنی و هم اینکه ترکیه بورس نمیشه گرفت
      اگر هدف مهاجرتی به این کشور دارید حتما برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  45. شادی گفت:

    سلام من 16 سالمه میخوام تو ترکیه ادامه تحصیل بدم تو رشته ی بیوتکنولوژی یا پزشکی یا دندان پزشکی این مقدار هزینه ای که نوشتید رو میتونم بدم معدلم هم بالای19.5 بوده تا الان در مدارس تیزهوشان تحصیل میکردم میخواستم ببینم شرایطش هست یانه

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله شرایطش وجود داره برای کار در قطر نیاز به دعوتنامه کاری و کفیل خواهید داشت.

  46. Nargess گفت:

    با سلام من فارغ تحصیل رشته تجربی هستم و تسلط نسبتا خوبی به زبان انگلیسی دارم و ترک هستم و به دلیل علاقه تا حدودی استانبولی هم میفهمم معدل سال دهمم ۱۹.۹۸ و یازدهمم ۱۹.۵۸ و دوازدهمم ۱۷.۲۸ معدل کل دیپلمم ۱۹.۳۸هست الان تو این شرایط کرونا سخت گیری نمی کنن آیا میشه راهنماییم کنید میخوام بورسیه تحصیلی پزشکی بگیرم. هزینه در دانشگاهیی که معتبر باشه که اگر بعدا بخوام برم کشورای اروپایی ادامه تحصیل بدم چجوریه؟! ممنون میشم پاسخ بدین

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      میتونید در ترکیه تحصیل پزشکی کنید اما امکان اخذ بورس وجود نداره
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  47. Asal گفت:

    سلام، من دیپلم ریاضی دارم و میخام در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدم، شرایطش در ترکیه چجوریه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      شما چند سالتونه و معدلتون چنده؟ ما میتونیم برای شما تحصیل پزشکی در ترکیه رو پذیرش بگیریم

  48. پریسا گفت:

    عالی بود واینکه چندمدت بعد میتونیم تو ایران ادامه تحصیل بدیم ینی بعد چندترم یا چندواحد

    1. داوری گفت:

      سلامت باشید
      شما بایستی مدرکتون رو اخذ کنید و در اواسط دوره تحصیلی امکان انتقالی گرفتن به ایران رو ندارید

  49. الای گفت:

    سلام خسته نباشید
    من فارغ التحصیل رشته تجربی هستم معدل دیپلمم 19.40 اما تو پیش دانشگاهی افت داشتم و 15 شد معدلم و کل دبیرستانم معدام فک کنم 17.76 حالا اگه من ازمون یوس قبول بشم معدل بد تاثیر بد میذاره یا فقط ازمون مهمه؟؟ و اینکه من تو شهرستان زندگی میکنم میشه ی دوره انلاین معتبر بهم معرفی کنین برای یوس… ممنون… برای رشته دندان پزشکی… پزشکی داروسازی

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بیشتر خود آزمون یوس هست که حائز اهمیته
      ما میتونیم در ترکیه دوره یوس رو ثبت نام کنیم اما از شراط ایران اطلاعی ندارم
      لطفا مقاله آزمون ورودی پزشکی ترکیه YOS رو مطالعه فرمائید

  50. Mr.civil گفت:

    سلام و عرض ادب
    من دانشجویی عمران دانشگاه دولتی هستم
    طبق اطلاعاتی که دارید آیا میشه با حدود 20 تا 30 هزار لیربرای کل مخارج برای ارشد در یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه اقدام کنم یا بیشتر نیاز هست
    باتشکر از سایت خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای تحصیل در مقطع ارشد اگر در دانشگاه های دولتی اقدام کنید بله امکانپذیره

  51. حامد گفت:

    عالیییییییییی مطلب مناسبی برای تحصیل در ترکیه

    1. داوری گفت:

      سلام
      متشکر از شما
      سوالی داشتید بفرمائید در خدمتتون هستم

  52. بببببلی گفت:

    سلام.
    من از مشاورم سوال کردم برای تحصیل در ترکیه. گفتن م دانشگاه های ترکیه مدرک دیپلم مارو قبول ندارن و باید یک ب مدت یک سال در دانشگاه های بین‌المللی ایران درس بخونینو نمرات لازمو بیاری بعد اقدام کنین.
    حقیقت دارع.

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      خیر راه های دیگه ای داره که میتونید در ترکیه تحصیل کنید و ما هم برای اون اقدام داریم
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  53. حمیدرضا گفت:

    سلام هزینه دورهای پیش نیاز زبان ترکی که دانشگاه برگزار میکند چقدر هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      لطفا در این خصوص مقاله کالج زبان در کانادا رو مطالعه نمایید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  54. آرین گفت:

    با سلام و عرض تشکر از مطالب مفید شما. اگه ۹۵۰ الی ۱۰۰۰ دلار برای خرج مخارج در ترکیه شامل هزینه تحصیل و زندگی در نظر بگیریم ایا فراهم کردن این پولدر دوران تحصیل باکار کردن به عنوان کارگر عادی یا کارگر تولید ممکنه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      شما امکان کار رو خواهید داشت اما نمیشه گفت هرشخی میتونه این مبلغ رو در ماه دربیاره
      به شما پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله هزینه زندگی در ترکیه رو مطالعه نمایید

  55. فریدون همراز گفت:

    سلام و احترامات تقدیم شما!
    من دوره لیسانس ام را در افغانستان در بخش کمپیوتر ساینس به شکل کامل به اتمام رسانده ام.و مدت دو سال میشود در ترکیه استم.آیا امکان دارد تحصیلات ام را در مقطع ماستری ادامه بدهم به شکل رایگان اگر امکان داشته باشد یک رهنمای ام بکند.
    با ابراز سپاس از شما..

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود نداره اما تحصیل کم هزینه در برخی دانشگاه ها امکانپذیره

  56. Samara_lee گفت:

    سلام میشه بگید در ترکیه رشته ی علوم انسانی برای پایه ی دوازدهم هستشیعیان یا نه؟؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      میتونید پایه دوازدهم رو در ترکیه بخونید مشکلی نیست
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  57. بهار مه گفت:

    سلام من دانش آموز رشته تجربی هستم سال آخر معدلم 17 هست میخواسنتم بدونم 1.از کجا شروع کنم

    1. داوری گفت:

      درود بر شما
      برای تحصیل در ترکیه باید دوره های YOS یا SAT رو بگذرونید
      و یا مستقیم برای دانشگاه های خصوصی اقدام کنید
      پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله آزمون ورودی پزشکی ترکیه YOS رو مطالعه بفرمائید

  58. میثم گفت:

    سلام اگه کسی معاف دایم اعصاب وروان باشه اختلال دوقطبی باز میتونه تو کشور ترکیه ادامه تحصیل کنه رشته ام تاسیسات هست

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اطلاع ندارم باید خودتون تحقیق کنید

  59. بیبیبی گفت:

    سلام خسته نباشید.من ۲۸ سالمه از رشته فنی حرفه ای وارد دانشگاه شدم و لیسانس عمران دارم و با توجه به شرایط موجود و بن بست در این رشته،ایا راهی هست که من بتونم با هزینه کم در ترکیه پزشکی بخونم؟!یا هر جای دیگه.
    یا مثلا بدون این که ازمون یوس بدم از دانشگاه خای خصوصی با هزینه معقول وارد این رشته بشم؟
    اگر راهی هست بگید که دیگه حوصله این مملکت و این بیکاری رو ندارم والا

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اگر آزمون yos نمرتون بالای 95 بشه میتونید دانشگاه های دولتی قبول بشید که هزینش پایین می باشد

  60. آسمانی گفت:

    من بعد از یکسال خوندن دوره یوز تو ایران موفق نشدم می تونم برای این دوره و پذیرش از یک کالج خوب تو این کشور کمک بگیرم؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب هم برای دوره های yos هم sat میتونیم کمکتون کنیم با شماره های موسسه تماس بگیرید

  61. امیر گفت:

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید … ببخشید بنده دیپلم رشته ریاضی با معدل ۱۵ هستم. ولی متاسفانه مدرک دیپلمم دستم نرسیده و میگن یه سال طول میکشه … میخواستم ببینم ایا ممکنه بدون مدرک اصلی دیپلم و فقط با همون کاغذ مهر شده ای که دادن به من , در کنکور ترکیه شرکت کنم? و ایا ۳۰۰۰ دلار برای تمکن مالی کافی هست یا خیر? با تشکر از اطلاعات کاملتون…

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای اظلاع از این شرایط باید تماس بگیرید با کارشناسان ارشد ما صحبت کنید

  62. سجادی گفت:

    سلام و وقت بخیر ، من ۴۱ سال سن دارم امکانش هست تو مقطع لیسانس در ترکیه اقدام کنم ؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما با دوره های زبان و دوره های آمادگی ورود به دانشگاه میتونید اقدام کنید

  63. والی گفت:

    سلام خیلی عالی بود اطلاعاتتون
    من دیپلم رشته گرافیک دارم اگه چیزای که گفتین رو اننجام بدم میتونم اونجا برای رشته تاتئر و بازیگری ادامه تحصیل بدم؟
    و حدودا چقد باید پول باشه تا بتونم اونجا اقامت بگیرم و شروع به تحصیل کنم؟
    و اگه درسم تموم شه میتونم دیگه اونجا زندگی کنم یا اقامت فقط تا زمانی که اونجا درسم تموم شه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید کالج آمادگی آزمون yos و sat شرکت کنید که حددا ۳ الی ۴ هزار دلار هزینه بر هست و هزینه های زندگی بین 1400 تا 3000 لیر می باشد برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

      1. سمیه گفت:

        سلام من واسه کارشناسی ارشد رشته معماری اقدام کنم و بیشتر میخوام که بورسیه بگیرم بنظرتون امکان گرفته بورسیه چقدر هست؟

        1. ف.فرجی گفت:

          سلام و عرض ادب از سال اول خیر باید سال اول هزینه بدین و سال دوم همونجا درخواست بدین

  64. تیموری گفت:

    سلام. سوالی داشتم از خدمتتون. بنظرتون شسرایط دانشگاههای ترکیه همینه یا عوض شده مثلا امتحاناتش و …

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بفرمایید چه رشته ای مدنظرتون هست؟

  65. سروش گفت:

    درود خسته نباشید
    سلطانی هستم

    فوق دیپلوم مکانیک خودرو از دانشگاه دولتی دارم
    شرایت تحصیل در مقطع کارشناسی
    در رشته مدریت یا مهندسی صنایع یا تاسیسات
    در ترکیه چیه؟؟
    هزینه چطوری باید پرداخت بشه؟
    نیاز به زبان داره؟؟
    شرایط پذیرش چطوره؟
    سپاس از مقاله کاملتون ممنون میشم اگه پاسخ بدین

    1. em.user2 گفت:

      سلام و عرض احترام
      امکان تحصیل بدون مدرک زبان برای شما وجود دارد، اما دقت نمایید که برخی از رشته ها در کشور ترکیه دارای آزمون ورودی می باشند. پیشنهاد میکنیم برای بررسی رزومه خود و شرایط کشور ترکیه با شماره ۲۶۷۰۵۳۵۶ تماس حاصل نمایید.

  66. Sana گفت:

    تشکر از مقاله ی مفیدتون. موفق و پایدار باشید

  67. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام و سپاس فراوان بابت اطلاعات جامعی که در این مقاله بود جواب کلی از سوالام رو گرفتم

  68. ناصر زارعی گفت:

    باستم و درود
    ممنون از مقاله بسیار خوبتون..به نظر شرایط مقروک بصرفه و مطلوبی میرسه..لطفا بازم اطلاعات بیشتری جهت برطرف شدن تمام ابهامات واتخاذ تصمیم بزارید

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      پاسخ بسیاری از سوالات خود را میتوانید در سایت ما جستجو نمایید.

  69. هما گفت:

    مقاله بسيار خوبى بود ممنونم از اطلاعات به روز و مفيدى كه لطف كردين در اختيار ما گذاشتين.

  70. sohrab گفت:

    هزینه تحصیل تو این کشور خیلی خوبه و من از اونجا می تونم خیلی زود بعد یاد گرفتن زبان آلمانی برم آلمان برای تحصیل

  71. رها گفت:

    عالی بود

  72. حسین گفت:

    سلام
    اطلاعاتتون خوبه میخواستم بدونم شما برای دوره های SAT و YOS هم اقدام میکنید.
    با تشکر

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست گرامی
      بله، امکان اقدام وجود دارد. در این خصوص با مشاورین ما ارتباط بگیرید.

  73. ترانه گفت:

    خیلی ممنونم از اطلاعات عالی و موثق شما، تمامی مقالات شما این ویژگی را دارد و من کاملا از اطلاعاتتون استفاده کردم

  74. سحر صابری گفت:

    با سلام
    ممنون بابت اطلاعات و مقاله پر محتواتون
    یک سوالی داشتم آیا بعد از تمام شدن تحصیل در ترکیه اجازه کار کردن را دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله این امکان وجود داره

  75. اهرمی گفت:

    به نظرم با توجه به گرونی ارز و نزدیکی ترکیه مخصوصوا برای رشته های پزشکی.
    ترکیه گزینه ی خیلی خوبی هست.
    مرسی از سایتتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *