ویزای تحصیلی

بهترین دانشگاه های اوکراین

بهترین دانشگاه های اوکراین

برای تحصیل در اوکراین باید دید که بهترین دانشگاه های اوکراین در کدام قسمت این شهر واقع شده اند و این موضوع هم نیازمند شناخت اوکراین می باشد. جمهوری استقلال یافته اوکراین، کشوری واقع در ناحیه‌ شرق اروپا به مرکزیت شهر کی یف است که دارای مرز زمینی مشترک با روسیه، مجارستان، مالدیو، اسلواکی و لهستان و مرز دریایی مشترک با کشورهای گرجستان و بلغارستان می باشد. جمعیت اوکراین نزدیک به 47 میلیون نفر می باشد و مردم این کشور پیرو دین مسحیت، مذهب کاتولیک یا ارتودکس هستند. واحد پول اوکراین گریونا (حدودا معادل 1900 ریال ایران) است و اوکراین دارای اقتصادی متنوع است که عمدتا در شهرهای بزرگ مانند کیف، زاپروژیه، دیپرپرولوسکو، لفیف و اودسا متمرکز است.

با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا پاسخ سوالات زیر را نیز بدست آورید:

  • در حال حاضر برترین دانشگاههای کشور اوکراین کدامند؟
  • شرایط تحصیل در اوکراین چیست؟
  • ویزای تحصیلی اوکراین چه شرایطی دارد؟
  • شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه های اوکراین چیست؟
  • آیا اوکراین مقصد تحصیلی ارزانی به شمار می رود.
  • اصولا مزایای تحصیلی در اوکراین 2024 چیست؟

تحصیل در بهترین دانشگاه های اوکراین در 2024

6 نوع موسسه آموزشی در اوکراین وجود دارد که هر کدام یک سطح معینی از اعتباربخشی را به خود اختصاص داده اند و موسسات معتبر به نام دانشگاه ها و آکادمی ها و سایر مراکز علمی مشابه، برنامه های تحصیلی در سطح کارشناسی و بالاتر را ارائه می دهند. در سال 2024 یکسری مراکز علمی تخصصی نیز در اوکراین وجود دارد که مقوله های تحت پوشش آنها عبارتند از:

مراکز علمیموارد تحت پوشش
دانش فنیساخت و ساز و حمل و نقل
اقتصادامور مالی، اداری و کارآفرینی
پزشکی، کشاورزی، فرهنگهنر و طراحی
مراقبت های بهداشتی و قانون

کارشناسی ارشد در دانشگاه های اوکراین معمولا 4 سال طول می کشد و دوره فوق لیسانس نهایتا 3 سال و دوره دکترا بسته به رشته تحصیلی، بین 4 تا 5 سال طول می کشد. زبان های مورد استفاده برای آموزش عبارتند از روسی، اوکراینی، انگلیسی و فرانسوی که زبان فرانسوی فقط برای برنامه های پزشکی تدریس می شود. متقاضیان بین المللی ممکن است نیاز به تسلط بر زبان روسی داشته باشند و به این منظور باید برای یک سال تحصیلی برای یادگیری زبان در روسی به دانشکده ها یا کالج های مقدماتی مراجعه کنند. دانش آموزانی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی تحصیل می کنند نیازی به حضور در کالج های پیش دانشگاهی ندارند اما می توانند در دوره زبان روسی شرکت کنند.

اما برترین دانشگاه های اوکراین در سال 2024 عبارتند از:

برترین دانشگاه های اوکراین از نظر رنکینگ QS (2024(
دانشگاه ملی کارازین خارکیف541
موسسه پلی تکنیک خارکیف دانشگاه فنی ملی651
دانشگاه فنی تاراس شفچنکو کیف651
دانشگاه دولتی سومی801

دانشگاه ملی کارازین و کیف اوکراین

در مجموع 6 دانشگاه از کشور اوکراین در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در سال 2018 قرار گرفته است در عین حال 8 دانشگاه نیز در رتبه بندی EECA سال 2018 قرار دارند در ادامه به معرفی دانشگاه ملی کارازین خارکوف از بهترین دانشگاه های اوکراین می پردازیم: دانشگاه ملی کارازین خارکف: دانشگاه عالی رتبه در اوکراین در جایگاه 401 تا 410 است، این دانشگاه از لحاظ قدمت دومین دانشگاه قدیمی در کشور اوکراین است که در سال 1804 تاسیس شده است. همچنین این دانشگاه رتبه سوم را در رتبه بندی EECA برای شاخص دانشجویان بین المللی و رتبه 53 را در سراسر جهان کسب کرده است.

نکته حائز اهمیت در مورد این دانشگاه ارتقا کیفیت آن می باشد به طوریکه در رتبه بندی سال 2018 از رتبه حدود 400 به رتبه 300 رسیده است و این حاکی از تلاش این دانشگاه در جهت افزایش بار علمی اش می باشد به همین دلیل در بین بهترین دانشگاه های اوکراین جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در سال 2024 نیز این دانشگاه همچنان بهترین دانشگاه اوکراین محسوب می شود.

دانشگاه ملی کیف (Taras Schevchenko) از بهترین دانشگاه های اوکراین

دانشگاه ملی کیف (Taras Schevchenko) از بهترین دانشگاه های اوکراین

این دانشگاه دارای رتبه 34 در EECA و جایگاه 411 تا 420 در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها می باشد. دانشگاه ملی Taras Schevchenko در کیف پایتخت واقع شده است و اغلب به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور است و این موسسه آموزش عالی دارای سیاست پذیرش انتخابی مبتنی بر آزمون ورودی است. متقاضیان بین المللی واجد شرایط درخواست ثبت نام می باشند این دانشگاه میزبان بیش از 26000 دانشجو است و قراردادهای همکاری دوجانبه با 227 موسسه آموزشی و علمی خارجی از 57 کشور دارد.

موسسه پلی تکنیک کیف

این دانشگاه دارای رتبه 501 تا 550 در جهان و رتبه 49 در EECA است در سال 1898 تاسیس شده است در حال حاضر این دانشگاه با بیش از 36000 دانشجو دارای یک اجتماع بزرگ دانشجویی در دو ساختمان در کیف و شهر اسلاووتیچ می باشد. این دانشگاه دارای برچسب آموزش افراد برجسته ای مانند سرگئی کرولوفمی باشد.

  • دانشگاه ملی کارازین خارکف
  • دانشگاه ملی کیف
  • موسسه پلی تکنیک خارکف
  • دانشگاه ملی دونتسک
  • دانشگاه ملی زاپروژیا ZNU
  • دانشگاه ملی پلی تکنیک Lviv

در سال 2024 فارغ التحصیلان این دانشگاه به خوبی می توانند شغل مناسبی در اوکراین پیدا کنند. البته به شرطی که به حداقل یکی از زبان های روسی یا اوکراینی تسلط کامل داشته باشند. زیرا نرخ بیکاری در اوکراین در 2024 حدودا 8%است و موقعیت های شغلی زیادی برای خارجی ها در این کشور وجود ندارد.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های اوکراین

تحصیل در اوکراین می تواند جزء یکی از گزینه های تحصیل در خارج مخصوصا برای دانشجویانی مطرح شود که آمادگی های لازم از جمله آمادگی های آکادمیکی (معدل بالا) و یا زبانی (آیلتس و تافل) و یا همچنین آمادگی مالی کافی ندارند. در واقع آنها می توانند اوکراین را به عنوان یک پله ترقی و برگ برنده ای برای ورود به دانشگاه های برتر جهان ببینند. در یک کلام آنها با انتخاب اوکراین برای تحصیلات می توانند از مزایا و امتیازات آن به شرح زیر برخوردار شوند:

مزایا و امتیازات تحصیل در بهترین دانشگاه های اوکراین

با این توضیح اکنون با شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های اوکراین آشنا می شویم. برای پذیرش از دانشگاه های اوکراین دانشجویان فقط بایستی مدرک دیپلم متوسطه خودشان را ارائه دهند. با اینکه پذیرش از اوکراین نیازی به مدرک زبان انگلیسی IELTS ندارد ولی دانشجویان پیش از شروع تحصیلاتشان در این دانشگاه ها بایستی دوره پادفکت خود را طی کنند و به محض اخذ نامه پذیرش از دانشگاه های اوکراین نیز آنها با ارائه مدارک زیر به سفارت اوکراین بایستی برای دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام کنند:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای تحصیلی اوکراین
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش یا همان دعوتنامه ارسالی از طریق پست فوری
  • گواهی سلامت پزشکی
  • تست HIV/AIDS
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • رسید بانکی موید پرداخت کامل شهریه تحصیلی

شرایط پذیرش پزشکی از بهترین دانشگاه های اوکراین

در دانشگاه های اوکراینی برنامه های تحصیلی مختلفی به دانشجویان متقاضی ارائه می شود که یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین آنها رشته پزشکی است. رشته ای که تحصیل آن در دانشگاه های اوکراین به زبان انگلیسی امکان پذیر است. مدتزمان تحصیل این رشته در بهترین دانشگاه های اوکراین نیز حدود 6 سالی طول می کشد و دانشجویان بعد از اتمام تحصیلاتشان می توانند به مدرک معتبر MBBS دست یابند. نکته مهم اینکه بازه سنی مجاز متقاضیان بایستی بین 17 تا 25 سال باشد. اما از مهمترین شرایط پذیرش پزشکی از دانشگاه های اوکراین نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

شرایط پذیرش پزشکی از بهترین دانشگاه های اوکراین

نکته جالب توجه اینکه تحصیل پزشکی در اوکراین هم به زبان انگلیسی و هم به زبان روسی برای دانشجویان امکان پذیر است. منتها شهریه آنها از هم متفاوت است. شهریه سالانه تحصیل MBBS به زبان انگلیسی از $3500 الی 5000$ (دلار) ولی شهریه سالانه تحصیل MBBS به زبان روسی از $2500 الی $3500 (دلار) متغیر است. در نمودار زیر نیز می توان با ساختار شهریه پزشکی در دانشگاه های اوکراینی برای سال تحصیلی 2023- 2024 آشنا شد:

شهریه سالانه رشته پزشکی در دانشگاه های اوکراین (دلار)

بررسی ارزان ترین دانشگاه های اوکراین

با توجه به اینکه امکان تحصیل در رشته های گوناگون فارغ از مدرک دیپلم افراد در اوکراین موجود می باشد، گروه های بسیاری از اقصی نقاط جهان تصمیمی جهت به تحصیل در دانشگاه های ارزان این کشور اتخاذ می نمایند؛ این امر بدان معناست که اشخاص با دیپلم ریاضی قادر به تحصیل در شاخه های علوم تجربی و اجتماعی خواهند بود. اگرچه هزینه تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های اوکراین بسیار معقول می باشد، دولت این کشور در مواردی 20% از شهریه افراد مستعد با سطح علمی بسیار بالا را تقبل خواهد کرد. همچنین انواع بورسیه ها و وام های دانشجویی ارائه شده جهت انجام فعالیت های تحقیقاتی کمک شایانی به تسهیل در زندگی دانشجویان خواهد نمود. متقاضیان با عدم تسلط بر زبان روسی یا اوکراینی ملزم به تحصیل در دوره پادفک اوکراین به مدت 8 ماه بوده و باید خاطرنشان کرد که هزینه این دوره حدود 4500$ (دلار) است.

اگرچه اوکراین جزء کشورهای اتحادیه اروپا به شمار نمی رود اما هزینه های زندگی در این کشور شباهت بسیاری با این سرزمین ها دارد؛ طبق برآورد صورت گرفته در سال 2024 دانشجویان به رغم پرداخت شهریه پایین ناگزیر به پرداخت هزینه 300$ (دلار) به صورت ماهیانه جهت رفع و رجوع مشکلات روزمره زندگی خود هستند. اگرچه امکان کار همزمان با تحصیل در بازه 20 الی 30 ساعت برای دانشجویان اوکراینی فراهم بوده و به طور میانگین برای هر ساعت 9$ (دلار) درآمد خواهند داشت. از دانشگاه های مقرون به صرفه مورد تایید وزارت علوم ایران در این سرزمین می توان به Kiev Polytechnical Institute و Sumy State University اشاره کرد.

معرفی ارزانترین دانشگاه های اوکراین

با توجه به اینکه دانشجویان مقطع دکتری اوکراین طی 3 الی 4 سال تحصیل خود در سال های اخیر قادر به دریافت حقوق از سوی دولت این کشور و موسسات خصوصی می باشند، تعداد درخواست ها برای این مقطع با افزایش زیادی روبرو شده است. متوسط هزینه تحصیل در اوکراین 2300$ (دلار) می باشد که با توجه به بورسیه های تحصیلی مختلف می توان آن را کاهش داد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تحصیل در رشته هایی نظیر پزشکی گاها تا 39000$ (دلار) نیز با توجه به دانشگاه هدف هزینه درپی داشته است. در ادامه به بررسی ارزان ترین دانشگاه های اوکراین جهت تحصیل دانشجویان بین المللی همراه با شهریه تعیین شده هر یک از آن ها پردخته ایم:

نام دانشگاهشهریه اخذ شده به دلار
Uzhhorod National University1300$ الی 4000$
Odesa I. I. Mechnikov National University1600$ الی 2500$
National Technical University“ Kharkiv Polytechnic Institute”1800$ الی 2600$
Sumy State University1800$ الی 4300$
Ternopil National Economic University2150$ الی 5000$
Lviv Polytechnic National University2200$ الی 4900$
Zaporizhzhya National University2200$ الی 4500$
Taras Shevchenko National University of Kyiv2500$ الی 3800$

هزینه زندگی دانشجویی در اوکراین

نه تنها سطح شهریه های دانشجویی در اواکراین 2024 بلکه سطح هزینه زندگی در این کشور اروپایی نیز بسیار پایین است. و خیال دانشجویان خارجی از این بابت نیز راحت است. در شرایط فعلی هزینه زندگی ماهیانه هر دانشجو بسته به عادات زندگی و محل اسکانش در کشور اوکراین بین $300 الی 600$ (دلار) متغیر است. در جدول زیر می توان با برخی از هزینه های زندگی روزمره دانشجویی در کشور اوکراین آشنا شد:

آیتم هاهزینه به یورو
1 وعده غذایی در رستوران ارزان5.06 €
1 قرص نان 500 گرمی0.53€
1 کیلو فیله مرغ3.30€
1 کیلو گوشت گاوی5.08€
آب بطری 1.5 لیتری0.43€
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)0.25€
هزینه حمل و نقل ماهیانه8.23€
1 لیتر بنزین1.03€
اجاره آپارتمان 1 خوابه وسط شهر293.18€
اجاره آپارتمان 1 خوابه حومه شهر194.06€
هزینه اشتراک های شهری (برق، آب و سایر)77.03€

حالا می توان حدس زد که خرید از بازار (32%) بیشترین توان مالی دانشجویان بین المللی در کشور اوکراین را به خود اختصاص می دهد:

توزیع درصدی هزینه های زندگی در اوکراین

دانشگاه ملی Donetsk از بهترین دانشگاه های اوکراین

این دانشگاه از بهترین دانشگاه های اوکراین و در شهر دونتسک قرار دارد و در سال 2024 دارای رتبه 801 تا 1000 در جهان و رتبه 128 در EECA می باشد. این دانشگاه به همراه دیگر دانشگاه های ملی این شهر رشته های زیادی برای تدریس دارند و همگی در سطح ملی و بین المللی از طرفداران زیادی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به مقاله مهاجرت تحصیلی به اوکراین مراجعه نمایید. در پایان ضمن تشکر از مطالعه مقاله پیش رو دعوت می نماییم تا در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

سوالات پر تکرار درباب بهترین دانشگاه های اوکراین

در بخش سوالات مربوط به تحصیل در اوکراین و معرفی بهترین دانشگاه های این کشور به سوالات مهم زیر پاسخ می دهیم:

  • بهترین دانشگاه حال حاضر کشور اوکراین چیست؟ از نظر رنکینگ QS در سال 2024 دانشگاه ملی کارازین خارکیف با رتبه 541 جهانی در رتبه اول بهترین دانشگاه های اوکراین قرار دارد.
  • چرا پذیرش از اوکراین آسانتر است؟ چونکه اولا دانشگاه های اوکراین برای پذیرش دنشجو مدرک زبان انگلیسی یا روسی نمی خواهند و دوما برای پذیرش از این دانشگاه ها نیازی به شرکت در هیچ آزمونی نیست.
  • متوسط شهریه تحصیلی در دانشگاه های اوکراین چقدر است؟ شهریه سالانه در دانشگاه های اوکراین با توجه به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه بین 3500 الی $ 5000 (دلار) متغیر است.
  •  متوسط هزینه زندگی در اوکراین چقدر است؟ هزینه مذکور در کشور اوکراین بین 300 الی $ 600 (دلار) متغیر است.
  • آیا امکان کار دانشجویی در اوکراین برای دانشجویان بین المللی فراهم است؟ خیر، متاسفانه کار دانشجویان بین المللی در اوکراین کاملا غیرقانونی است. ولی آنها برای جبران هزینه  های خود در این کشور می توانند از برنامه های بورس تحصیلی بهره گیرند.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *