ویزای تحصیلی

مدارس دولتی لهستان

مدارس دولتی لهستان

تحصیل در مدارس دولتی لهستان به دلیل کیفیت بالای آموزش و هزینه های معقول زندگی در این سرزمین اروپایی، دارای متقاضیان بسیاری می باشد. اغلب کشورهای اروپایی شرایط مساعدی را برای تحصیل شهروندان خود در مدارس دولتی و خصوصی فراهم آورده و لهستان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. علی رغم اینکه اکثر کشورها در قاره اروپا محتوای آموزشی را از طریق سه نوع مدرسه دولتی، خصوصی و بین المللی ارائه می نمایند، دسته چهارمی از مدارس در لهستان وجود دارد که با عنوان مدرسه انجمنی شناخته شده و اقدام به اخذ شهریه به صورت سالیانه از خانواده ها می نمایند. با توجه به محبوبیت تحصیل در مدارس لهستان، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند با بررسی جامع و مفصل این موضوع توضیحاتی مفید راجع به هزینه تحصیل در مقاطع مختلف لهستان و دیگر جوانب آن ارائه دهند.

  • طبق قوانین آموزشی لهستان تحصیل در مدارس این کشور برای چه مدت اجباری می باشد؟
  • آیا امکان تحصیل رایگان در مدارس دولتی لهستان برای مهاجرین وجود دارد؟
  • بهترین مدارس دولتی لهستان کدامند و در چه شهرهایی واقع شده اند؟
  • دانش آموزان علاقه مند به یادگیری مهارت های فنی در لهستان چه مسیری را در پیش می گیرند؟
  • دوره Gymnasium در لهستان معادل کدام مقطع تحصیلی می باشد؟

نگاهی بر تحصیل در مدارس دولتی لهستان

لهستان یکی از کشورهای اروپای مرکزی با جذابیت های متعدد و بی شمار برای مهاجرین می باشد؛ در سال 2022 جمعیت این کشور 38 میلیون نفر اعلام شده و با توجه به هزینه های پایین زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی درصد قابل توجهی از 1.5 میلیون دانشجوی فارغ التحصیل شده از دانشگاه های این کشور در هر سال را افراد خارجی ساکن در لهستان تشکیل می دهند. رفاه اجتماعی مطلوب موجود در لهستان موجب شده تا علاوه بر سرمایه گذاری و ثبت شرکت اشخاص زیادی با هدف تحصیل در موسسات آموزش عالی معتبر این کشور اقدام به اخذ ویزا و مهاجرت نمایند. لهستان از سال 2007 تاکنون جزء کشورهای عضو حوزه شنگن بوده و به صورت تقریبی هزینه ماهیانه زندگی در این کشور برای دانش آموزان 40€ (یورو) تخمین زده می شود.

اگرچه اغلب مدارس ممتاز و مراکز آموزشی معتبر لهستان در ورشو واقع شده اند، ساکنان شهرهای توروون و کراکو نیز از شرایط بسیار مطلوبی از نظر دسترسی به مدارس درجه 1 برخوردار می باشند. کودکان لهستانی از 3 سالگی مجاز به حضور در مهدکودک های این کشور بوده و اگرچه بیش از 90% مهدکودک ها و پیش دبستان های لهستان به صورت رایگان انواع آموزش های فردی و گروهی را به کودکان ارائه می دهند، تعداد مشخصی از این مراکز با برخورداری از امکانات ویژه و نادر در ابتدای سال تحصیلی از خانواده ها شهریه اخذ می نمایند. تحصیل به مدت 12 سال طبق قوانین کشور لهستان اجباری و رایگان بوده و شایان ذکر است که امکان تحصیل به صورت رایگان در مدارس دولتی این کشور مدرن برای مهاجرین بین المللی حاضر در خاک لهستان نیز مهیا می باشد.

مقطع تحصیلیسن افراد
مهدکودک3 الی 6 سال
دبستان6 الی 12 سال
متوسطه اول12 الی 15 سال
متوسطه دوم15 الی 18 سال

نگاهی بر تحصیل در مدارس دولتی لهستان

درباره شرایط تحصیل در مدارس دولتی لهستان

طبق تحقیقات صورت گرفته در سال 2022 لهستان توانست سومین کشور برتر اروپایی در حوزه کیفیت آموزش در مدارس لقب گرفته و در جایگاه یازدهم جهان قرار گیرد. دانش آموزان لهستانی در پایان مقطع دبستان همگی ملزم به شرکت در آزمونی نوشتاری هستند که در ماه آپریل برگزار می گردد. پذیرفته شدگان در این آزمون مجوز حضور در مقطع متوسطه (Gymnasium) را دریافت کرده و گروهی از دانش آموزان که موفق به اخذ حداقل نمره در این آزمون نمی گردند، درصورتیکه مکررا مردود گردند، می بایست در امتحان سال بعد شرکت نمایند. برخلاف تمامی نقاط مثبت تحصیل در مدارس دولتی لهستان، برگزاری آزمون های این کشور به زبان لهستانی از معدود ویژگی های منفی این نظام آموزشی بوده و با توجه به دشواری یادگیری این زبان مهاجرین بین المللی کار آسانی جهت شرکت در سنجش های به عمل آمده پیش روی نخواهند داشت.

انواع دروس ارائه شده مدارس دولتی لهستان به سه شاخه علوم انسانی، ریاضی و زبان تقسیم می گردند. فیزیک، شیمی، جغرافیا، ریاضی، زبان انگلیسی، تاریخ و علوم اجتماعی از مباحث اصلی تدریس شده در مدارس لهستان می باشند. همواربودن مسیر گرفتن fund از لهستان از سایر دلایل علاقه مندان برای تحصیل در این کشور می باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته دانش آموزان لهستانی دارای جایگاه بسیار مطلوبی در یادگیری دروس علوم و ریاضی می باشند؛ اگرچه محصلین چینی با کسب امتیاز 600 در ریاضیات و 550 در علوم توانستند نمرات چشمگیری را در این آزمایش بدست آورند، دانش آموزان لهستانی نیز با اخذ امتیازات زیر نتیجه مطلوبی را حاصل نمودند:

امتیاز دانش آموزان لهستانی

درباره تقویم آموزشی مدارس لهستان

دانش آموزان لهستانی پس از اتمام دوره متوسطه اول قادر خواهند بود به فراخور علاقه و استعداد خود یکی از شاخه های دروس عمومی و فنی و حرفه ای را انتخاب نمایند. علاقه مندان به تحصیل در دوره های عمومی و یادگیری دروس نظری 3 سال و متقاضیان تحصیل در گروه های فنی و حرفه ای 3 الی 5 سال مشغول به تحصیل خواهند بود. طبق تقویم آموزشی لهستان تاریخ گشایش مدارس دولتی این کشور همزمان با آغاز ماه سپتامبر بوده و سال تحصیلی در اواخر ژوئن پایان می یابد. کلاس های درس 5 روز در هفته دایر هستند و در تمامی مدارس شروع کلاس از 8 صبح خواهد بود. دانش آموزان برای طی دو ترم به تحصیل در مدارس می پردازند و ترم نخست آن ها در ژوئن پایان می یابد. تعطیلات مختلفی چون کریسمس از 23 دسامبر تا 2 ژانویه شامل حال کودکان و نوجوانان خواهد بود.

هزینه های تحصیل در مدرسه های لهستان

اگرچه امکان تحصیل به صورت رایگان در مدارس دولتی لهستان فراهم می باشد، مدارس بین المللی این کشور نظیر مدرسه مریدین، مدرسه Gdansk و مدرسه Silesian آموزش هایی را به زبان های فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی برای دانش آموزان بین المللی درنظر گرفته اند. هزینه دریافت مجوز پذیرش از این مدارس عموما از 2500zł تا 4000zł (زلوتی) بوده و خانواده ها ملزم به پرداخت شهریه سالیانه 16000zł تا 45000zł (زلوتی) خواهند بود. همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قادر به راهنمایی بیشتر شما عزیزان در این زمینه می باشند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *