ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

مزایا و امتیازات تحصیل پزشکی در ترکیه باعث شده است که در سال های اخیر اغلب دانش آموزان ایرانی به تحصیل رشته پزشکی در ترکیه علاقه مند شوند. در حقیقت بخش عمده ای از فرآیند اعزام دانشجو و مهاجرت های تحصیلی به ترکیه را نیز تحصیل پزشکی در این کشور تشکیل می دهد. از امتیازات تحصیل رشته پزشکی در ترکیه می توان به هزینه های معقول تحصیل و زندگی در کشور ترکیه، کیفیت آموزشی برتر همراه با مدارک معتبر بین المللی، امکان اخذ اقامت پس از تحصیل و کار در ترکیه و دسترسی به بورسیه های دولتی جهت پوشش هزینه های تحصیل در این کشور اشاره نمود.

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص تحصیل پزشکی در ترکیه توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شده و تلاش بر این بوده تا به سوالات ذیل پاسخ داده شود:

  • چه آزمونی برای پذیرش در رشته پزشکی ترکیه لازم است؟
  • شرایط و مشخصات تحصیل پزشکی در کشور ترکیه چگونه است؟
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه به چه نحوی است؟
  • هزینه تحصیلی در ترکیه چگونه است و آیا به دانشجویان خارجی بورسیه تعلق می گیرد؟
  • برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه 2024 چه مدارکی لازم است؟
  • هزینه اخذ این ویزای ترکیه چقدر است؟
  • آیا پزشکان از کار در کشور ترکیه راضی هستند؟
در این مطلب میخوانید نمایش

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

کشور ترکیه، کشوری فراقاره ای است که با کانال بسفر اروپا و آسیا را به هم متصل می کند. ترکیه با جمعیتی حدود 84225000 و مساحتی معادل 783,356 km2 کیلومتر مربع از شمال توسط دریای سیاه، از شمال شرقی توسط گرجستان و ارمنستان، در شرق از طریق آذربایجان و ایران، از جنوب غربی توسط عراق و سوریه و از جنوب غربی و غرب با دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی با یونان و بلغارستان مرز مشترک دارد. پایتخت کشور ترکیه آنکارا و بزرگترین شهر این کشور استانبول می باشد در طی سال های اخیر، سیستم آموزش عالی ترکیه به تبعیت از فرآیند بلونیا و نظام انتقال واحد اروپایی (ECTS) دچار تحولات اساسی شده است.


کیفیت آموزشی بالا، اعتبار مدرک اعطایی و نیز هزینه تحصیل مقرون به صرفه جزو فاکتورهایی است که تحصیل برخی رشته ها همانند پزشکی در ترکیه را به گزینه مناسبی جهت ادامه تحصیل دانش آموزان ایرانی علاقه مند تبدیل می کند. واقعیت این است که برای بسیاری از دانش آموزان ایرانی، تحصیل پزشکی در ایران به دلیل سدی بنام کنکور به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. به همین دلیل برای دستیابی به این رویا، تحصیل پزشکی در ترکیه می تواند جایگزین مناسبی برای دانش آموزان باشد. اگرچه نباید از نظر خارج کرد که تحصیل رشته پزشکی در ترکیه نیز رقابتی است و یکی از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه شرکت در آزمون ورودی YÖS و قبولی در آن می باشد. اما تجربه موفق دانش آموزان ایرانی در این آزمون ها حاکی از اهمیت و جایگاه تحصیل پزشکی ترکیه در بین دانش آموزان ایرانی می باشد.

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در ترکیه

 

ساختار آموزش پزشکی در ترکیه

در کشور ترکیه، دوره استاندارد تحصیل پزشکی عمومی (General Medicine) در حدود 6 سال می باشد. از شرایط ورود به دانشگاه های علوم پزشکی دولتی در این کشور، شرکت در آزمون YÖS می باشد. همانند سایر کشورها، سال اول و دوم تحصیل پزشکی مربوط به آموزش علوم پایه می باشد. در سال سوم، دانشجویان آموزش های تئوری و کاربردی مربوط به معرفی بیماری ها را اخذ می نمایند.

سال چهارم و پنجم شامل دوره انترنی کیلینیکی می باشد. سال ششم و آخرین سال تحصیلی با کار در بیمارستان علوم پزشکی سپری می شود. در این بخش از دوره تحصیلی، دانشجویان در واقع وظایف یک دکتر را بر عهده می گیرند. به دانشجویان سال ششمی “انترن” گفته می شود. این مرحله جزو مرحله اولیه از آموزش دستیار پزشکی در کشور ترکیه محسوب می شود. همچنین حقوق ماهیانه متوسطی به اتباع ترک جهت انجام کار پزشکی در این مرحله پرداخت می شود.

هموطنان عزیز می توانند برای اطلاع بهتر از ساختار و روند تحصیل پزشکی در ترکیه تصویر شماتیکی زیر را مورد بررسی قرار دهند:

روند تحصیل پزشکی در ترکیه

دوره های آموزش پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه مدلی است برگرفته از سیستم آموزشی اروپا و آمریکا. به همین دلیل، این نظان آموزشی از اعتبار بالایی برخوردار است. اما سوال اینجاست که شرایط و مدارک لازم جهت کسب صلاحیت پذیرش پزشکی در ترکیه چیست؟ برای اطلاع، لطفا جدول زیر را مشاهده نمائید:

آیتمشرح
عنوان دورهGeneral Medicine
شرایط لازمگذراندن آزمون YOS
زبان تحصیلیEnglish
مدت زمان تحصیل6 سال
شهریه تحصیلیدانشگاه های دولتی: 600$ الی 1500$ (دلار آمریکا)
دانشگاه های خصوصی: تا 20000$ (دلار آمریکا)

اما این همه آن چیزی نیست که باید درباره تحصیل پزشکی در ترکیه دانست. اطلاع از شرایط آموزشی این 6 سال نیز اهمیت ویژه ای دارد. تقسیم بندی دوره استاندارد 6 ساله تحصیلات پزشکی در ترکیه عبارت است از:

سالشرایط تحصیل
سال 1 و 2تحصیل علوم پایه و دروس مبانی
سال 3معرفی عملی و نظری بیماری ها
سال 4 و 5شامل دوره انترنی کلینیکی (یا بالینی)
سال 6کار پزشکی در بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی

دانشگاه ها و مدارک معتبر تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه در زمینه ارائه برنامه های تحصیلی در رشته های پزشکی و زیست پزشکی دارای اعتبار بین المللی می باشند. این رشته ها شامل هوش بری، کاردیولوژی، پزشکی داخلی و عمومی، پزشکی اطفال، رادیولوژی، جراحی و غیره می باشند. در این بین، دانشگاه های مختلفی در ترکیه وجود دارند که برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که شامل موارد ذیل می باشند:

نام دانشگاهTHE 2024QSARWH
دانشگاه چانکایا1000+
دانشگاه سابانجی1000+521-530
دانشگاه بیل کنت1000+501-510801-900
دانشگاه حاجیت تپه501-600801-1000601-700
دانشگاه کوچ401-500451
دانشگاه بغاز ایچی1000+651-700
دانشگاه فنی استانبول801-1000651-700601-700
دانشگاه فنی خاورمیانه1000+591-600801-900
دانشگاه استانبول801-1000801-1000401-500

مدت زمان تحصیل پزشکی در کشور ترکیه حدود 6 سال است و مدرک اعطایی به فارغ التحصیلان مدرک (Medical Doctor (MD می باشد که جزو مدارک معتبر بین المللی می باشد که توسط سازمان بهداشت جهانی (WOT)، لیست دانشگاه های ECFMG (درخواست های پذیرش کارشناسی ارشد بالینی ایالات متحده)، هیئت پزشکی کالفرنیا، GMC (درخواست های پذیرش کارشناسی ارشد بالینی انگلستان) به رسمیت شناخته می شود.

فرصت های شغلی پس از تحصیل پزشکی در ترکیه

دولت ترکیه با همکاری دانشگاه های این کشور، فرصت های شغلی ایده آلی را در اختیار دانشجویانی که با موفقیت دوره تحصیل پزشکی در ترکیه را به پایان رسانده اند ارائه می دهد. به عبارت دیگر، ترکیه چشم انداز شغلی ایده الی را برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی در این کشور تضمین می کند. علاوه بر این، مدرک پزشکی ارائه شده توسط دانشگاه های پزشکی ترکیه، در اغلب کشورهای جهان شناخته شده است و دارندگان آن می توانند به راحتی در شغل مورد نظر خود مشغول به کار شوند. در نهایت اینکه، فارغ التحصیلان پزشکی در ترکیه مجوز پزشکی صادر شده توسط این کشور را دریافت می کنند.

در نمودار زیر می توانید روند فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در ترکیه را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در ترکیه

به طور کلی متخصصان پزشکی جایگاه معتبری در جامعه جهانی به ویژه در ترکیه دارند، پس از اخذ مدرک پزشکی دانشجویان بین المللی می توانند در حوزه های زیر مشغول به کار شوند:

  • برای کار پزشکی در ترکیه می توانید به بخش خصوصی بپیوندید.
  • به عنوان کارمند در بیمارستان ها، کلینیک ها یا مراکز مراقبت های بهداشتی کار کنید.
  • شرکت در تحقیقات پزشکی معتبر
  • می توانید در فناوری پزشکی یا صنعت داروسازی در کشورهای مختلف جهان دانشمند شوید.

دانشگاه های پزشکی معتبر ترکیه از نظر وزارت بهداشت

با اینکه هزینه تحصیل رشته پزشکی در ترکیه پایین تر است. ولی عیب اصلی تحصیل در دانشگاه های ترکیه کیفیت آموزشی است. که در برخی از دانشگاه های این کشور تضمین نشده است. از همین رو نیز به دانشجویان توصیه می شود قبل از انتخاب دانشگاه محل تحصیل در ترکیه حتما به لیست مورد تایید وزارت بهداشت در مورد کشور ترکیه نظری داشته باشند.

در جدول زیر می توان با لیست دانشگاه های پزشکی معتبر ترکیه آشنا شد:

ترتیبدانشگاه
1دانشگاه مدیپول
2دانشگاه آجی بادام
3دانشگاه مرمره
4دانشگاه آیدین استانبول
5دانشگاه 19 مایس
6دانشگاه یدی تپه
7دانشگاه باهچا شهیر
8دانشگاه باشکنت
9دانشگاه کاتیب چلبی
10دانشگاه قاضی
11دانشگاه دوکوز ایلول
12دانشگاه کوچ
13دانشگاه استانبول
14دانشگاه حاجت تپه
15دانشگاه اژه
16دانشگاه آنکارا
17دانشگاه آتاتورک ارزروم

همان طوری که در لیست مذکور هم ملحظه شد، امسال 17 دانشگاه علوم پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. که از این تعداد هم 7 دانشگاه از نوع دانشگاه خصوصی و 10 دانشگاه نیز دولتی هستند.

شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی در ترکیه

متقاضیان تحصیل پزشکی جهت اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه، ابتداء بایستی صلاحیت تحصیل را کسب نمایند. شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی برای اتباع ترک بخاطر شرط کسب نمرات AAA بسیار سخت است اما شرایط برای دانشجویان خارجی کمی راحت تر است. متقاضیان در وهله اول می بایست در آزمون YÖS شرکت نمایند. هدف از آزمون مذکور نیز گزینش داوطلبان حائز صلاحیت جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه می باشد. لازم به یادآوری است که هر دانشگاه ترکیه نیز دارای آزمون مخصوص به خود می باشد.

داوطلبان خارجی جهت درخواست پذیرش از برترین دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه به ارائه مدارک زیر نیازمند هستند:

  • ارائه نمره آزمون MCAT حداقل 505 یا نمره آزمون SAT معادل تقریبی 1410 امتیاز یا بالاتر
  • ارائه نمره آزمون TOEFL با امتیاز 80 یا در صورت امکان نمرات بالاتر
  • 2 توصیه نامه از دانشگاه یا مدرسه سابق
  • انگیزه نامه (SOP)
  • دیپلم دبیرستان و ریزنمرات مربوطه

آزمون پزشکی در ترکیه YÖS

آزمون YÖS آزمون ورودی دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه می باشد. این آزمون به دانشجویان امکان تحصیل در رشته هایی نظیر پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و غیره در ترکیه را فراهم می کند. در اکثر موارد، آزمون YÖS مشتمل بر 80 سوال می باشد. 45 سوال در این آزمون مربوط به سوالات IQ (سوالات مهارت های عمومی و تست هوش) می باشد، مابقی 35 سوال از درس ریاضیات است. توجه داشته باشید که عمده سوالات بخش ریاضی آزمون نیز عمدتا از پایه دهم مقطع دبیرستان می باشد.

داوطلبان مایل به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه جهت احراز صلاحیت پذیرش تحصیلی می بایستی در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند. بر طبق گزارش شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK)، در سال 2017 مجوعا 39037 داوطلب در آزمون YÖS شرکت کرده اند. در دو سال اخیر نیز این رقم به 2 برابر افزایش یافته است. پیش بینی می شود که مابین سال های 2018 و 2024، در حدود 100000 داوطلب در این آزمون شرکت نمایند که اکثر آنها جزو متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در ترکیه می باشند.

ویزای تحصیلی جهت تحصیل پزشکی در ترکیه

مرحله آخر پذیرش متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه، درخواست ویزای تحصیلی ترکیه می باشد. بنا به قوانین مهاجرتی ترکیه، اگر دانشجویان بین المللی در برنامه تحصیلی فول تایم به مدت بیش از 3 ماه در دانشگاه های ترکیه پذیرفته شوند ملزم به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه برای ورود به این کشور می باشند. فرآیند اخذ ویزای تحصیلی ترکیه نیز بسیار ساده و راحت است.

متقاضیان با در دست داشتن مدارک زیر باید به سفارت ترکیه در تهران مراجعه نموده و نسبت به دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام نمایند:

  • پاسپورت با اعتبار بیش از 90 روز
  • فرم درخواست ویزا
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی 3×4
  • نامه پذیرش
  • بیمه سلامت
  • رزرو بلیط برگشت
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه اداری
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی معاینه پزشکی

لازم به یادآوری است که مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان ویزای تحصیلی ترکیه از زمان تحویل درخواست تا زمان صدور ویزا ماکسیموم درحدود 12 هفته طول می کشد. ویزای تحصیلی ترکیه شامل 2 نوع تکبار ورود (Single-entery) یا چندبار ورود (Multiple-entry) می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

از مهمترین موضوعات برای تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 اطلاع از هزینه تحصیل این رشته است. در این رابطه بایستی بدانید که ترکیه Turkey یکی از ارزانترین کشورها برای تحصیل پزشکی است ولی کیفیت تحصیلی را تضمین نمی کند. کلا هزینه تحصیل این رشته جذاب و پرطرفدار در ترکیه بین 16000 الی USD 25000 (دلار) است. در این میان فقط معدود دانشگاه های دولتی هستند که آنها شهریه کمتر از USD 10000 (دلار) از دانشجویانشان اخذ می کنند.

شهریه کلی تحصیلی پزشکی در ترکیه

با این حساب می توان گفت که هزینه تحصیل پزشکی در کشور ترکیه چندان هم بالا نیست. ولی دانشجویان برای صرفه جویی در فاند خود می توانند تحصیل در دانشگاه های دولتی را انتخاب بکنند. از جمله این دانشگاه ها نیز می توان به دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه ارجیس، دانشگاه مدیترانه شرقی و غیره اشاره کرد. که هزینه تحصیلی آنها کمتر از $ 10000 (دلار) در سال است. پس جهت کاهش مخارج تحصیلی حتما بایستی به انتخاب نوع دانشگاه در ترکیه بایستی توجه کرد و در این زمینه نیز عجله نکرد.

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

همان طوری که در مطالب قبلی هم ذکر شد، ترکیه برای کسانی که علاقه مند تحصیل پزشکی در خارج بوده ولی از بودجه مالی ضعیفی برخوردار هستند یک مقصد ایده آلی است. در واقع هزینه زندگی پایین و دسترسی به بورس تحصیلی نیز به تقلیل بار مالی دانشجویان پزشکی در کشور ترکیه کمک می کند. ضمنا دانشجویان خارجی همچنین با یافتن یک جاب آفر و نیز اخذ مجوز کاری ترکیه (با کمک کارفرما ترک) می توانند ضمن تحصیل مشغول به کار شده و از این طریق نیز بخشی از هزینه های تحصیلی اشان را جبران کنند.

در نمودار پایین می توان با راهکارهای کاهش هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 آشنا شد:

راه های کاهش هزینه های تحصیل پزشکی در ترکیه

از طرف دیگر انتخاب دانشگاه ارزان در ترکیه نیز به دانشجویان پزشکی کمک می کند تا بتوانند در مخارج تحصیلی خود صرفه جویی کنند. در اینباره معمولا به متقاضیان توصیه می شود که بجای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه حتما و حتما یکی از دانشگاه های دولتی با شهریه پایین را انتخاب بکنند. چرا که شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه بمراتب پایینتر از دانشگاه های خصوصی این کشور است.

مثلا دانشگاه های حاجت تپه و ارجیس نمونه دو دانشگاه ارزان برای تحصیل رشته پزشکی به حساب می آیند:

دانشگاهنوع دانشگاهشهریه سالانه (دلار)
دانشگاه آیدین استانبولخصوصی22000
دانشگاه خلیجخصوصی16000
دانشگاه حاجت تپهعمومی9962
دانشگاه اوکان استانبولخصوصی23500
دانشگاه ارجیسدولتی4077
دانشگاه آلتینباشخصوصی25000
دانشگاه مدیترانه شرقیدولتی21198

شهریه کالج های خصوصی پزشکی در ترکیه

تحصیل در ترکیه رایگان نه بلکه توام با اخذ شهریه پایین می باشد، مخصوصا زمانیکه بخواهیم آنرا با تحصیل در دیگر نقاط اروپایی مقایسه نمائیم. اما دانشجویان گرامی بایستی این نکته را هم مدنظر قرار دهند که شرایط هزینه ای در تمامی کالج ها و دانشگاه های ترکیه ای یکسان نیست. دانشگاه های دولتی ارزانتر از دانشگاه های خصوصی است و این ارزانی را می توان با توجه به تصویر مقایسه ای زیر متوجه شد:

شهریه کالج های خصوصی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در ترکیه

مضافا اینکه تحصیل در ترکیه چه در دانشگاه های دولتی و چه خصوصی یکسری هزینه های جانبی را نیز به همراه دارد که هزینه زندگی دانشجویی نام دارد. این هزینه به نوبه خود به انواع هزینه های دیگر تقسیم بندی می شود. پیش بینی می شود که بطور متوسط هر دانشجوی ایرانی در ترکیه بسته به محل اقامت و نوع سبک زندگی خود هزینه ای حدود 500$ الی 800$ (دلار) نیاز داشته باشد:

متوسط شهریه در ترکیه

هزینه زندگی دانشجویان پزشکی ترکیه

دانشجویان پزشکی در ترکیه برای ادامه تحصیل خود در دانشگاه های این کشور نیازمند پرداخت شهریه های تحصیلی هستند. هزینه خوابگاه داخل پردیس دانشگاه نیز بین $2000 تا 5500$ (دلار) در سال متغیر است. علاوه بر این هزینه ها، دانشجویان پزشکی بایستی از عهده هزینه های زندگی برآیند. هزینه های زندگی (خوراک، ایاب و ذهاب، اقلام تحصیلی و غیره) در ترکیه نیز در سال تقریبا به حدود $5000 (دلار) میرسد. ناگفته نماند که هزینه زندگی عمدتا به شهر محل تحصیل و سبک زندگی خود دانشجو بستگی دارد. پس، متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه قبل از تحویل درخواست خود بایستی درباره این هزینه ها و فاکتورهای اثر گذار بررسی کاملی انجام دهند.

برای اطلاع از جزئیات هزینه زندگی در کشور ترکیه، جدول زیر تهیه شده است:

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه (نمونه موردی شهر استانبول)
هزینه های جاری (دلار در ماه)حداقلمتوسطاجاره منزل در استانبولدلار در ماه
اجاره منزل138$252$خانه مشترک بیرون از شهر139$
خورد و خوراک113$212$خانه مشترک بیرون از شهر255$
حمل و نقل45$83$آپارتمان 1 خوابه بیرون از شهر225$
ارتیاطات و خدمات شهری47$62$آپارتمان 1 خوابه بیرون از شهر420$
پوشاک17$64$
ورزش و تفریحات22$90$
جمع کل382$764$

علاوه بر مدیریت سبک و عادت زندگی جهت صرفه جویی در هزینه های زندگی دانشجوئی در کشور ترکیه، لازم است تا دانشجویان در انتخاب محل زندگی و اقامت خود نیز توجه داشته باشند. مثلا با توجه به نمودار زیر مشخص است که شاخص هزینه زندگی در شهری مثل استانبول خیلی بالاتر از آنتالیا می باشد:

مقایسه شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف ترکیه

هزینه رشته پزشکی در دانشگاه کوچ ترکیه

این دانشگاه به صورت خصوصی بوده و در شهر استانبول قرار گرفته است. از لحاظ سطح علمی و دانشی نیز در کشور ترکیه رتبه اول و در سطح جهان رتبه 251 را به خود اختصاص داده است. برای دریافت پذیرش تحصیلی در این دانشگاه بایستی در آزمون YOS یا SAT شرکت نمایید. آزمون YOS مربوط به ترک زبان ها می گردد و آزمون SAT نیز مربوط به انگلیسی زبان ها می شود. این دانشگاه در مقطع دکترا، 16 رشته تحصیلی را دارا است. زبان تحصیلی، انگلیسی بوده و صرفا برخی از دروس به زبان ترکی ارائه می گردد. هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه کوچ برای دانشجویان بین المللی و خارجی نیز مبلغی بین 3600$ الی 5000$ (دلار) برای هر سال تحصیلی خواهد بود.

هزینه رشته پزشکی در دانشگاه استانبول ترکیه

این دانشگاه از قدیمی ترین دانشگاه های کشور ترکیه محسوب می گردد که دانشگاهی دولتی و در شهر استانبول واقع است. این دانشگاه از لحاظ دانشی و علمی رتبه 2 در ترکیه و رتبه 200 در سطح جهانی را کسب نموده است. از آنجا که این دانشگاه دولتی است، لذا متقاضیان جهت پذیرش در این دانشگاه بایستی در آزمون YOS و یا SAT شرکت نموده و نمره قبولی به دست آورند. هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه در این دانشگاه نیز مبلغی معادل 2000$ (دلار) است. این مبلغ برای دانشجویانی که در خاورمیانه هستند بین 300$ الی 500$ (دلار) به ازای هر سال تحصیلی تخمین زده می شود.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه استانبول ترکیه

هزینه رشته پزشکی بدون کنکور در ترکیه

یکی از مهم ترین مشکلاتی که بسیاری از دانشجویان ایرانی در ترکیه با آن روبرو هستند، شرایط شرکت در آزمون ورودی در دانشگاه های ترکیه است. باید به این نکته اشاره داشت که بسیاری از دانشگاه های خصوصی در ترکیه بدون این که آزمون ورودی ارائه کنند، این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می دهند تا بتوانند در دوره های پزشکی شرکت کنند. البته باید در نظر داشت که در این رابطه، برخی از دانشگاه های ترکیه مورد تایید نیستند و این مسئله قابل چشم پوشی نیست.

از باب هزینه ها نیز باید به این نکته اشاره داشت که دانشجویان باید شهریه ای نسبتا سنگین را پرداخت کنند به طوری که متوسط هزینه های تحصیل در این دانشگاه ها برای دانشجویان رشته پزشکی از 21000$ (دلار) شروع می شود و در برخی از دانشگاه ها نیز به حدود 52000$ (دلار) در سال می رسد. در چنین شرایطی می توان گفت که از نظر اقتصادی هیچ گونه صرفه ای برای دانشجویان وجود ندارد و این مسئله به شدت می تواند تاثیرگذار باشد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های پزشکی ترکیه

بورسیه های تحصیلی مختلفی در دسترس دانشجویان پزشکی در ترکیه قرار دارد که تا حدودی شهریه تحصیلی آنها را تحت پوشش قرار میدهد. شاخص اعطای این بورسیه ها به دانشجویان خارجی معمولا بر مبنای شایستگی های تحصیلی دانشجویان است. برای درخواست بورس تحصیلی در ترکیه، صرفا تحویل درخواست آنلاین و انگیزه نامه از طرف دانشجویان کافی است.

بورسیه های دانشجویان پزشکی کشورهای جهان سومی در ترکیه بدین شرح می باشد:

عنوان بورسیهتامین کننده مالیمقاطع تحصیلیارزش بورسیه
برنامه بورسیه علوم پزشکی ابن سینادولت ترکیهکلیه مقاطع تحصیلی در تمامی رشته های علوم پزشکیپوشش دهنده مجوز، اجاره منزل، شهریه ها، هزینه های زندگی، دوره زبان ترکی
بورسیه های کارشناسی ارشد برای دانشجویان خارجیدولت ترکیهدانشجویان کارشناسی ارشد و PhDپوشش دهنده اجاره منزل، هزینه های درمانی، شهریه و سایر
پژوهانه های تحقیقی STRCSTRCکلیه مقاطع تحصیلی در رشته های مختلف از جمله پزشکیبا مبلغ $3000 (دلار)
بورسیه های پیشرفت و حمایت از دانشجویان بین المللیدولتکلیه مقاطع تحصیلی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی350TL (لیر) برای دانشجویان کارشناسی
450TL (لیر) برای دانشجویان کارشناسی ارشد
550TL (لیر) برای دانشجویان PhD
بورسیه های دانشجویان خارجی دانشگاه یدی تپهدانشگاه یدی تپه کلیه مقاطعپوشش 75% شهریه های دانشجویان سال اولی
کاور 50% شهریه های دانشجویان سال دومی
پوشش 25% شهریه های سال سومی
بورسیه های PhD دانشگاه خاور نزدیکدانشگاه خاور نزدیکدانشجویان کارشناسی ارشد و دکتریپوشش دهنده 100%, 75%, 50% و 25% شهریه ها
بورسیه های NEN دانشجویان بین المللیشبکه آموزش نوبلدانشجویان برنامه های کاردانی و کارشناسیفقط پوشش دهنده شهریه

امتیازات رشته پزشکی در ترکیه

دانشجویان رشته پزشکی برای تحصیل در ترکیه دلایل مختلفی دارند. استاندارد آموزشی بالا، امکانات آموزشی مناسب به همراه آزمایشگاه ها و لابراتوارهای مجهز، هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه و معقول، تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دسترسی به انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی و نیز نزدیکی فرهنگی به ایران از جمله مزایای برتر تحصیل در این کشور زیبا می باشد.

مزایای رشته پزشکی در ترکیه

مزایای تحصیل در این رشته ها درکشوری جون ترکیه شامل موارد ذیل است:

  • وجود 6 دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران
  • هنگام تحصیل به فعالیت و کار پرداختن
  • هزینه تحصیل و زندگی مناسب و مطلوب
  • هزینه تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه به طور متوسط 1000$ تا 2000$ (دلار آمریکا) به مدت 1 سال
  • هزینه در دانشگاه های خصوصی فرق دارد که می توان گفت در یک سال تقریبا 20000$ (دلار آمریکا) هزینه می شود
  • امکانات رفاهی، آموزشی، کتابخانه ای، تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه در سطح بالا می باشد
  • دارای خوابگاه های تمیز و مناسب با هزینه های پایین
  • هزینه خوراک و پوشاک ارزان تر از ایران
  • به دانشجویان بن تخفیف 50% برای حمل و نقل داده می شود

دوره تخصص پزشکی در ترکیه

یکی از مسائلی که باید در نظر داشت، امکان تحصیل در دوره های تخصص پزشکی در ترکیه است و افرادی که مدرکی مورد تایید در این کشور داشته باشند، می توانند در این دوره ها به ادامه تحصیل مشغول شوند. در حال حاضر باید به این نکته توجه داشت که تحصیل در برخی از رشته های تحصیلی در مقطع تخصص در ترکیه شرایط بسیار خوبی دارند و به همین دلیل می توان آن ها را در جمع بهترین های آسیا و جهان نیز قرار داد.

جدول زیر اطلاعات دقیق تری در رابطه با جایگاه علمی دانشگاه های ترکیه در رشته های مختلف تخصص پزشکی ارائه می کند:

نام رشته و دانشگاهدانشگاه استانبولدانشگاه اژهدانشگاه ارکیسدانشگاه آنکارادانشگاه حاجت تپه
رشته قلب و عروق در ترکیه320324409419421
رشته جراحی مغز و اعصاب در ترکیه45749513230
رشته آنکولوژی در ترکیه357567948579308
رشته طب ورزشی در ترکیه314765314170
تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه287219

تحصیل پزشکی در ترکیه یا روسیه

ترکیه یکی از کشورهای نزدیک به ایران است و روسیه نیز شرایط نسبتا مشابهی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد تلاش می کنند تا به این دو کشور مهاجرت کنند تا امکان رفت و آمد سریع به ایران را داشته باشند. تحصیل پزشکی در روسیه در برخی از موارد می تواند گزینه مناسب تری برای افراد باشد چراکه از این طریق می توانند شانس دریافت پذیرش خود را تا سطح زیادی تقویت کنند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که کیفیت آموزش در دانشگاه های دو کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نمودار زیر می توان اطلاعات دقیق تری در رابطه با کیفیت آموزش پزشکی در این دو کشور مشاهده کرد:

رتبه بهترین دانشگاه های پزشکی در روسیه و ترکیه

نمودار فوق به خوبی نشان می دهد که کیفیت آموزش پزشکی در کشور ترکیه به صورت قابل لمسی بهتر از دانشگاه های روسیه است. از همین رو به افرادی که از نظر رزومه تحصیلی به نمرات بهتری دسترسی دارند، توصیه می شود که ترکیه را برای محل تحصیل خود انتخاب کنند.

آیا درآمد پزشکان در ترکیه درآمد خوبی است؟

در شرایط فعلی و با توجه به ارزش پولی کشور ترکیه متوسط درآمد ماهانه پزشکان در حدود TRY18400 (لیر ترکیه) معادل $987 (دلار) است. با توجه به سوابق کاری نیز حداقل دستمزد ماهیانه پزشکان در این کشور حدود TRY6760 (لیر) و حداکثر دستمزد آنها نیز در حدود TRY31100 (لیر) می باشد. اگر ما همین سطح متوسط حقوق پزشکان ترکیه را با سطح متوسط حقوق پزشکان مثلا در آلمان مقایسه کنیم متوجه می شویم که ترکیه اصلا مقصد خوبی برای کار پزشکان محسوب نمی شود:

متوسط درآمد ماهیانه در آلمان و ترکیه

اما اگر همین سطح درآمدی را در داخل ترکیه و بین مشاغل دیگر مقایسه کنیم در آن صورت متوجه می شویم که وضعیت درآمدی پزشکان ترکیه ای در قیاس با سایر مشاغل چندان هم بد نیست. مثلا با توجه به نمودار پایین می توان به این نتیجه رسید که متوسط درآمد دکترها/ پزشکان در ترکیه 57% بیشتر از متوسط درآمد مشاغل بهداشتی و درمانی است.

همچنین متوسط درآمد شاغلین بهداشتی و درمانی ترکیه نیز حدود 49% بیشتر از متوسط درآمد مشاغل دیگر است:

مقایسه متوسط درآمد پزشکان با سایر مشاغل در ترکیه

درآمد پزشکان در ترکیه

یکی از مهم ترین دلایلی که یک فرد تحصیل پزشکی را انتخاب می کند، دسترسی به درآمد بالا است. پزشکان در کشور ترکیه نیز از درآمد بسیار مناسبی برخوردار هستند. از طرف دیگر با توجه به امکان کار در اروپا برای فارغ التحصیلان این رشته، می توان جذابیت تحصیل پزشکی در ترکیه را بیش تر خواند.

در جدول درآمد برخی از پزشکان در ترکیه مشخص شده است.

تخصص پزشکیدرآمد به لیر ترکیه
متخصص آلرژی14400TRY
روانشناس بالینی24400TRY
متخصص تغذیه16000TRY
روانشناس و مشاور19300TRY
متخصص قلب و عروق33000TRY
نورولوژیست24400TRY
متخصص بیهوشی28400TRY
رادیولوژیست22200TRY

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه برای دانش آموزان ایرانی بسیار مطلوب ارزیابی می شود و متقاضیان مهاجرت به ترکیه می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات متداول در خصوص تحصیل پزشکی در ترکیه

متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه باید از موارد زیر مطلع باشند:

  • مزیت تحصیل پزشکی در ترکیه چیست؟ کیفیت آموزشی بالا، اعتبار مدرک اعطایی و نیز هزینه تحصیل مقرون به صرفه جزو فاکتورهایی است که تحصیل برخی رشته ها همانند پزشکی را به گزینه مناسبی برای ایرانیان تبدیل کرده است.
  • دوره تحصیل پزشکی در کشور ترکیه چه مدت به طول می انجامد؟ در کشور ترکیه، دوره استاندارد تحصیل پزشکی عمومی (General Medicine) در حدود 6 سال می باشد.
  • از شرایط ورود به دانشگاه های علوم پزشکی دولتی ترکیه چیست؟ شرکت در آزمون YÖS.
  • آزمون YÖS چگونه است؟ در اکثر موارد، آزمون YÖS مشتمل بر 80 سوال می باشد.
  • مجموعا چند نفر در سال در آزمون YÖS شرکت می کنند؟ در سال 2024 مجوعا 42810داوطلب در آزمون YÖS شرکت کرده اند.
  • مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزای تحصیلی ترکیه چقدر است؟ تایم رسیدگی به این ویزای ترکیه معمولا بین 3 الی 15 روز می باشد.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی ترکیه 2024 چقدر است؟ هزینه این ویزای ترکیه نیز در حال حاضر حدود $45 (دلار) است.
  • در حال حاضر متوسط درآمد پزشکان در ترکیه چقدر است؟ متوسط درآمد ماهانه پزشکان در حدود TRY 18400 (لیر ترکیه) معادل $987 (دلار) است.
4.9/5 - (55 امتیاز)

63 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در ترکیه

  1. ساناز نجفی گفت:

    سلام من ۲۹ سالمه کارشناس مامایی هستم ۴ سال هم سابقه کار دارم می خواستم بدونم آیا می تونم در رشته پزشکی یا دندان در ترکیه ادامه تحصیل بدم و اگر بله آیا دروسی که پاس کردم تطبیق داده میشه؟ اگر داده بشه چند سال دیگه باید درس بخونم؟
    و سوال بعدی اینکه آیا می تونم در دانشگاه دولتی درس بخونم با معدل ۱۶.۹۸ کارشناسیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این که می فرمایید ادامه تحصیل، اگر منظورتون تخصص هست که خیر نمیشه.
      شما باید آزمون بدید و بعد وارد دوره 5 ساله آموزش دندانپزشکی می شید که همون مرحله نخست هست. این که درس های قبلی شما مورد قبول واقع بشوند یا خیر هم بستگی به نظر مستقیم دانشگاه محل تحصیل شما داره ولی شانس قبولی زیاد نیست. نمره ای که گرفتید بعلاوه تشابه سرفصل ها و همینطور دانشگاهی که در اون تحصیل کردید موثر هستند.
      معدل دیپلم شما ملاک قرار می گیره برای این شرایط مگر این که بخواهید رشته مامایی رو ادامه بدید
      بد نیست با شماره 02191003232 تماس بگیرید تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنند

  2. پانته آ.ر گفت:

    سلام من 20 سالمه و دیپلمه تجربی هستم با معدل 16.32 میشه برای دانشگاه های استانبول یا مثلا ازمیر اپلای کنم ؟و اینکه آیا دانشگاهی توی ازمیر هست که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران باشه؟اگر هست اسم و شهریه ش رو میگید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دانشگاه کاتب چلبی
      دانشگاه دوکوز ایلول
      دانشگاه اژه
      همگی در ازمیر و مورد تایید وزارت بهداشت هستند

  3. مژده شاهی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۲۴ سالمه – هدفم تحصیل پزشکی در ترکیه ست
    ایا امکان بورس شدن وجود داره و اینکه باید زبان ترکی یا بگیرم
    اگه بخوام اقدام کنم پروسه تحصیل پزشکی در ترکیه چقد زمان میبره
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر نیازی به شرکت در دوره های آموزش پیش پزشکی نداشته باشید، دوره تحصیلی شما زیاد طول نخواهد کشید و میشه از لحظه اقدام تا پایان رو کمتر از 3 ماه دونست.
      بورسیه گرفتن در ترکیه ساده نیست و شما ممکن هست نتونید راحت اون رو به دست بیارید

  4. رها گفت:

    سلام من ۲۰سالمه‌ میخوام میخوام برای تحصیل پزشکی در ترکیه اقدام کنم! خواستم ببینم برای تحصیل پزشکی در ترکیه بورس هم بهم تعلق میگیره؟ یا نه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در دانشگاه های خصوصی که هزینه های بالا دارند بله ولی در دانشگاه های دولتی خیلی کم این اتفاق رخ می ده

  5. احمد گفت:

    سلام
    با معدل دیپلم 15 کدوم کشور میشه پزشکی دانشگاه دولتی خوند؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      می تونید در آزمون های ورودی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا یا پزشکی در مجارستان اقدام کنید

  6. احمد گفت:

    سلام
    با معدل دیپلم 14 میشه دانشگاه دولتی ترکیه پزشکی خوند؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر دانشگاه های خصوصی می تونید اقدام کنید

      1. احمد گفت:

        معدل دیپلم باید چند باشه حداقل؟؟

        1. امیر جلالی گفت:

          برای دانشگاه های دولتی حداقل 16

  7. محمد گفت:

    باید چقدر درآمد در ماه داشت تا هزینه شهریه خوراک و خوابگاه و بقیه چیز هارو تا مین کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما نیازی ندارید که حتما در این کشور کار کنید ولی 1000$ دلار در ماه برای اینکه بتونید همه این هزینه ها رو پوشش بدید بسیار مناسب هست که البته دسترسی بهش برای یک دانشجو ساده نیست

  8. عسل گفت:

    سلام خسته نباشید. ببخشید آیا تحصیل پزشکی و دندون در ترکیه کاری به معدل و نمرات دبیرستان هم داره؟ یا همون نمراتی که تو ترکیه کسب میشه لحاظ میکنن؟ مثلا یکی با معدل دیپلم تجربی 14 و خوردی میتونه ترکیه این رشته ها رو بخونه؟ خیلی ممنون میشم کامل توضیح بدین??

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره ترکیه هم دانشگاه دولتی داره که آزمون داره و هم دانشگاه خصوصی که پذیرش مستقیم میده
      در ابتدا مقاله رو مطالعه نمایید و بعد از اون برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  9. سینا گفت:

    سلام
    من ۲۰ سالمه،دانشجوی سال اول پزشکی دانشگاه تهران هستم.
    مدرک زبان آیلتس ۶.۵ دارم. زبان مادری من ترکی آذری هستش ( ترکی استانبولی خیلی نمی‌دونم) در آزمون SAT نمره ۱۴۵۰ دارم. دیپلم علوم تجربی با معدل ۱۹ دارم. چندین افتخار ورزشی و علمی در سطح شهرستان دارم. رتبه ۲۰۰ منطقه ۳ رو در کنکور سراسری کسب کردم.»
    شرایط من برای تحصیل در رشته پزشکی (( به زبان انگلیسی )) در یکی از دانشگاه های: حاجت تپه، استانبول و یا آنکارا چطوره؟!
    درضمن سالانه حدود ۱۵۰۰-۲۰۰۰ دلار میتونم هزینه کنم.»
    با تشکر از مقاله خوب و مفیدتون.»

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا برای اطلاعات بیشتر ابتدا با ما تماس بگیرید

  10. مریم گفت:

    سلام.من 19سالمه و معدل دیپلمم 19 هست.میخواستم بدونم برای تحصیل در رشته ی پزشکی در ترکیه و دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران هزینه اش حد.دا چقدر میشه و چه اقداماتی باید انجام بدم

    1. داوری گفت:

      سلام
      دانشگاه های دولتی که مورد تایید وزارت بهداشته هزینه های بسیار پایینی دارن
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  11. هادی گفت:

    سلام.من میخوام برای پزشکی به خارج برم.آیلس 7آکادمیک دارم.17سالمه با معدل20سال یازدهم تجربی رو تموم کردم و حدودا سالانه میتونم حداکثر 800میلیون تومان(40 هزار دلار )هزینه کنم.کدوم کشور رو توصیه میکنید؟؟؟؟من مسلط به زبان آلمانی (B2) و ترکی استانبولی هستم.آیا میتونم با این شرایط به آمریکا یا سوئیس برم؟؟؟البته من مدال المپیاد فیزیک رو هم دارم

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      شرایط خیلی خوبی برای مهاجرت تحصیلی دارید هم از نظر سنی و تحصیلی، هم از نظر تمکن مالی
      برای اغلب کشورهای دنیا هم امکان مهاجرت رو خواهید داشت. پیشنهاد میکنم ابتدا مقالات تحصیل در آمریکا، تحصیل در کانادا، تحصیل در انگلستان رو مطالعه کنید
      و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  12. محمد گفت:

    سلام و خسته نباشید
    آیا داشتن کارشناسی یا ارشد روانشناسی در قبولی پزشکی در دانشگاه دولتی تاثیری داره؟
    و
    درباره زبان ترکی نیاز به ارائه مدرک هست یا کسب نمره قبولی قسمت زبان ترکی آزمون yos کافیه؟
    و
    آیا گذراندن پیش دانشگاهی هم لازمه یا دیپلم سوم دبیرستان کافیه؟

    ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      خیر قبولی در دانشگاه ارتباطی با اخذ پذیرش دانشگاه دولتی ترکیه نداره
      نیاز به تومر داره و پیش دانشگاهی رو بایستی بگیرید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  13. امیری گفت:

    با سلام . میخاستم بپرسم برای تحصیل تو دانشگاه استانبول واس رشته پزشکی در هر شش سال به پول ایران چقدر میشه ؟!
    و پول خورد و خوراک و مسکن هم مد نظر داشته باشید البته با شرط بورسیه …
    ممنون میشم جوابمو بدید

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      تحصیل در ترکیه بطور کلی هزینه های خیلی متفاوت و متنوعی دااره
      چون هم دانشگاه های خصوصی داره هم دولتی که هرکدوم شرایطش متفاوت با دیگریه
      میشه برای دانشگاه های ترکیه بورس هم گرفت که هزینه های تحصیل کم شه
      که البته بسته به دانشگاهش داره
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

      1. Zahra گفت:

        سلام خسته نباشید کدوم دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید هستند برای تحصیل پزشکی

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          دانشگاه یدی تپه
          دانشگاه مدی پل
          دانشگاه کوچ و یکی دو دانشگاه دیگه که می تونید با مشاورین ما تماس بگیرید تا به شما در این زمینه راهنمایی های لازم رو ارائه بدن

  14. حسین گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من 21 سالمه میخوام پزشکی ترکیه بخونم و همزمان برای اقامت و شهروندی از طریق خرید ملک اقدام کنم
    شما زدید برای شهرونددان ترکیه سخت تره پذیرش چون نیاز به مدرک AAA دارن . حالا میخوام ببینم من از ایران میرم دانشجوی خارجی محسوب میشم ؟
    شانس قبولیم میاد پایین ؟
    یا اصلا میتونم اول برای پپزشکی اقدام کنم بعد که دانشگاه رفتم اونجا خونه بخرم و شهروند بشم
    شرایط سربازیم چجوری میشه ؟ ترکیه هم باید سربازی برم ؟ ایران نرفتم چون

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      شما با خرید ملکی که 250 هزار دلار ارزش داشته باشه شهروند ترکیه میشید که اون هم شرایط خاصی داره
      با خرید ملک ارزونتر از این مبلغ شهروند ترکیه نخواهید شد
      و پزشکی خوندن برای اتباع خارجی هم در ترکیه خیلی راحت نیست باید نمره بالایی در آزمون yos بگیرید
      اگر تمکن مالی خوبی دارید به جای این کار برای دانشگاه های خصوصی ترکیه اقدام کنید که مستقیم و بدون آزمون وارد دانشگاه بشید

  15. Yekta گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون!
    من معدل یازدهم و دوازدهمم ۲۰هست و اگر رتبه کنکورم دو رقمی یا تک رقمی باشه میتونم بورس پزشکی دانشگاه کوچ را بگیرم بدون آزمون ورودی؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      دانشگاه کوچ امکان پذیرش بدون آزمون رو داره اما بورس بهش تعلق نمیگیره متاسفانه

  16. میلاد گفت:

    سلام
    هر ساله دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی چند نفر پذیرش دارند؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت مشا عدد ثابتی نیست و متغیر هست و ه سال عوض می شود

  17. حسین گفت:

    با سلام میبخشین اگه نمره yos بالای ۹۵ و تافل بالای ۸۰ داشته باشم اما معدل دیپلم ۱۱ و پیش دانشگاهی ۱۲ باشه میتونم تو یکی از دانشگاه های مورو تایید وزا ت بهداشت پذیرش بگیرم؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله نمره yos مهم هست به راحتی میتونید اقدام کنید

  18. pouya گفت:

    سلام خسته نباشید من میخواستم در رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی در ترکیه.میخواستم بدونم شهریه اش در سال چقدره؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما چه دانشگاهی سوال دارید؟

  19. ایهام گفت:

    سلام
    برا ورود بهه دانشگاه چه مدارکی لازمه و از کجا باید بگیریمشون
    زبان چقدر بلد باشیم تا قبول بشیم یا مدرک خاصی میخوان
    هزینه تحصیلی باید پرداخت یه جا پرداخت بشه یا نه
    رتبه کنکور هم میخوان
    مدرک دیپلم رو هم میخوان یا نه
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بعد از قرارداد تمامی مدارک خدمتتون اعلام میشه و در کالج های آمادگی آزمون زبان هم به شما یاد میدن و نیاز به رتبه کنکور هم نیست و مدرک دیپلم لازمه

  20. فاطمه گفت:

    با سلام من دانشجوی ترم یک پزشکی هستم می خواستم بدونم آیا من می تونم امسال برای ادامه تحصیل در ترکیه اقدام کنم.

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله میتونید اقدام کنید و اردیبهشت تا تیر ماه آزمون yos یا sat بدین

  21. سارا گفت:

    با سلام،
    آیا تحصیل پزشکی در ترکیه، شرط سنی خاصی داره؟
    امتحان yos چه تاریخی هست؟
    آیا امکان انتقال دانشجوی پزشکی از ترکیه به کشورهای اروپایی و آمریکایی در حین تحصیل امکان پذیره؟
    ممنون.

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما خیر محدودیت سنی نداره و اینکه اردیبهشت تا تیر ماه این آزمون برگزار میشه و امکان انتقال از برخی دانشگاه ها وجود دارد

  22. نیما گفت:

    و اینکه شرایط پذیرش تو دانشگاه های دولتی با خصوصی چه فرقی داره؟ ممنون میشم اینو جواب بدید.

  23. نیما گفت:

    سلام. برای تحصیل تو رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شرط معدل ملاکه؟ یا چقدر تاثیر داره؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما نمره yos یا sat شما مد نظر می باشد

  24. esmaiel گفت:

    سلام یه سوال ازمون yos مثل کنکور اینجا تاریخ معینی داره یا نه هر چند وقت یکباره (مثلا هر ۳ ماه یکبار)ویا اگر داره میشه بگید؟؟?

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب از ماه اردیبهشت تا تیر ماه هست برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

    2. محدثه گفت:

      سلام و خسته نباشی برای تحصیل پزشکی در ترکیه فول بودن در زبان انگلیسی اجباری است؟ واینکه برای قبول شدن در آزمون yos به چند وقت درس خواندن نیاز داریم؟

      1. ف.فرجی گفت:

        سلام و عرض ادب خدمت شما بستگی به نوع کالجتون داره بعضی از کالج ها از شما مدرک زبان نمخوان و خودشون زبان بهتون یاد میدن و حداق ۶ الی ۱ سال باید درس بخونید

      2. پریسا گفت:

        با سلام برای داروساژی دانشگاه ege در آزمون یوس باید نمره چند اورد؟ و اینک ب چ زبانی درس میدن؟ آیا مدرک زبان ترکی در شرایطی ک بلدیم هم باید داشته باشیم؟؟؟

        1. ف.فرجی گفت:

          سلام و عرض ادب yos به زبان ترکی هست و باید نمره بالای 95 بیاری شما و نیازی به مدرک زبان نیست برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

          1. Lachin گفت:

            سلام خسته نباشید تحصیل در ترکیه بستگی ب رتبه کنکور هم داره مثلا اگ رتبه کنکور من پزشکیرو قبول نکنه میتونم در ترکیه تحصیل کنم با آزمون و شرایطش چیه؟؟؟

          2. ف.فرجی گفت:

            سلام و عرض ادب بله میتونید هم وارد رشته های پیرا پزشکی دیگه ای بید و حتی دوباره برای سال های بعد آزمون بدین و مدرکتونو معادل سازی کنید

  25. حسینی گفت:

    بت رشته مامایی ورودی جدید پذیرش دارند

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب برای کالج آمادگی آزمون yos و sat باید اقدام کنید که دو هفته وقت دارید

  26. مهرانجو گفت:

    سلام خسته نباشید میشه با چه رتبه ای در کنکور ایران تو دانشگاه های خوب ترکیه تحصیل کردد

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب بستگی به رشته انتخابیتون داره برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

  27. اسحاق گفت:

    ممنون. فقط سوال م این که بنظرتون میشه مدرک زبان انگلیسی را به جای آرزمون yos که میگین ارائه داد . دانشگاه های ترکیه قبول می کنن یا خیر.

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خیر حتما باید آزمون yos بدین به دلیل اینکه yos به زبان ترکی هست و شامل دروس هندسه هوش و ریاضی نیست می باشد، برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *