ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در بلژیک

اقامت پس از تحصیل در بلژیک

یکی از نگرانی های دانشجویان این است که در مورد اقامت پس از تحصیل در بلژیک اطلاعات کاملی ندارند تا بتوانند دقیق تر تصمیم بگیرند. کشور بلژیک کشوری اروپایی که با کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ هم مرز می باشد. کشور بلژیک از اصلی ترین موسس های اتحادیه اروپایی می باشد. پایتخت این کشور شهر بروکسل است. یکی از راه های مهاجرت به کشور بلژیک دریافت ویزای تحصیلی می باشد. شما عزیزان برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

  • شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در بلژیک 2023 چیست؟
  • ویزای تحصیلی بلژیک چه نوع ویزایی است؟
  • شرایط اخذ آن چیست؟
  • برای اخذ این ویزا چه مدارکی لازم است و هزینه درخواست آن چقدر است؟
  • آیا دانشجویان خارجی از حق کار در بلژیک برخوردارند؟
  • آیا ویزایی برای اقامت پس از تحصیل در کشور بلژیک وجود دارد؟

ویزای تحصیلی در بلژیک

هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی دیگر کمتر می باشد. دانشگاه های معتبر زیادی در این کشور وجود دارد که از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی دارند. زبان آموزش در دانشگاه های بلژیکی به 3 زبان می باشد. اول هلندی٬ دوم آلمانی و سوم فرانسوی می باشد. به عبارت دیگر در شمال کشور بلژیک مردم به زبان هلندی حرف می زنند و در جنوب کشور بلژیک مردم به زبان فرانسوی صحبت می کنند و در سمت جنوب این کشور مردم به زبان آلمانی صحبت می کنند. لازم به ذکر است که در پایتخت این کشور یعنی شهر بروکسل مردم به دو زبان هلندی و فرانسوی حرف می زنند.

ابتداء از تحصیل در بلژیک شروع می کنیم. بلژیک دارای یکی از مدرن ترین نظام های آموزش عالی در کل اروپاست. دانشگاه های این کشور اروپایی نیز انواع برنامه های تحصیلی خودشان را به چندین زبان اروپایی از جمله زبن انگلیسی به دانشجویان ارائه می دهند. در خصوص اطلاع از شرایط برنامه های تحصیلی در کشور بلژیک به عنوان مثال می توانید مقاله تحصیل رشته عمران در بلژیک را مطالعه بفرمائید.

پس برای پذیرش از دانشگاه های بلژیک، متقاضیان و داوطلبان علاوه بر ارائه مدرک دیپلم و ریزنمرات مربوطه همچنین بایستی مدرک مهارت زبان خود را با شرایط زیر ارائه دهند:

الزامات اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

روش های مهاجرت به بلژیک

روش های مهاجرت به کشور بلژیک به شرح زیر می باشد:

  1. مهاجرت تحصیلی به بلژیک
  2. مهاجرت کاری به بلژیک
  3. مهاجرت به بلژیک از روش سرمایه گذاری و ثبت شرکت
  4. مهاجرت ازدواج به بلژیک
  5. مهاجرت به بلژیک از روش تولد

شرایط اقامت پس از تحصیل در بلژیک

شرایط اقامت پس از تحصیل در بلژیک 2023

دوره های تحصیلی در بلژیک 2023 به شرح ذیل می باشند:

تحصیل در دوره کارشناسی: دانشجویانی که با قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند می توانند در کشور بلژیک 20 ساعت در یک هفته کار کنند که به ازای هر یک هفته مبلغ 80€ تا 100€ (یورو) دریافت می کنند که هزینه های زندگی و تحصیل کمک می کند. دانشجویان این امکان را دارند که بعد از فارغ التحصیل شدن در دوره کارشناسی به دنبال کار کردن باشند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند و بعد از مدت 3 سال اقامت خود را اخذ کنند.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: دانشجویان در این دوره حتما باید مدرک کارشناسی را داشته باشند. مجوز کار کردن در هر هفته 20 ساعت را دارند که به ازای هر هفته مبلغ 160€ تا 200€ (یورو) دریافت می کنند که بعد از فارغ التحصیل شدن در این دوره این امکان را دارند که با پرداخت بیمه و مالیات بعد از مدت 3 سال ویزای کاری به دست آورند و در نهایت به ویزای دائم برسند. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات در باب تحصیل در بلژیک به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

تحصیل در دوره دکترا: در کشور بلژیک به بیشتر دانشجویان دوره دکترا بورسیه تحصیلی داده می شوند که می توانند این دوره تحصیلی را به صورت رایگان ادامه دهند. دانشجویان دکترا هر ماهی به مبلغ 2000$ (دلار آمریکا) بابت حقوق ماهانه دریافت می کنند درضمن گفته شود که دانشجویان دکترا باید رزومه حرفه ای و قوی داشته باشند یعنی مقالات بین المللی، تحقیقات علمی و غیره را دارا باشند که بتوانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. بعد از گذشت 3 سال این امکان را دارند که با پراخت هزینه بیمه و مالیات ویزای کاری دریافت کند و در نهایت ویزای کاری خود را به ویزای دائم تبدیل کنند.

اصول و قوانین اقامت پس از تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک به علت داشتن شرایط کاری مناسب و نیز سطح بالای کیفیت زندگی از دیرباز مورد توجه دانشجویان خارجی برای اقامت پسا تحصیل بوده است. بنابراین دانشجویان بین المللی در صورت تمایل می توانند از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و بدین ترتیب حتی اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری بلژیک تبدیل بکنند. اما چگونه؟ واقعیت این است که دولت بلژیک برای این دسته از دانشجویان که خواستار کار و زندگی در بلژیک هستند مجوزی به نام مجوز اقامت سال آشنایی Orientaion Year Residence Permit صادر می کند.

اصول و قوانین اقامت پس از تحصیل در بلژیک

مطابق قوانین کشور بلژیک دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاههای این کشور، برای درخواست مجوز اقامت سال آشنایی می توانند به نزدیکترین شهرداری محل اقامتشان در بلژیک مراجعه کنند. برای این هدف نیز آنها بایستی 15 روز قبل از اتمام اعتبار مجوز اقامت تحصیلی خود اقدام کنند. اما شرایط لازم به منظور درخواست این مجوز اقامتی بلژیک نیز از قرار زیر است:

شرایطتوضیحات
شرط اولشما بایستی دارای اقامت تحصیلی بلژیک باشید
شرط دومشما بایستی در سال تحصیلی قبلی مدرک دانشگاهی خود را دریافت کرده باشید
شرط سومشما بایستی در بلژیک بیمه سلامت داشته باشید
شرط چهارمشما بایستی دارای تمکن مالی کافی باشید
شرط پنجمشما در طی سال جستجو بایستی قرارداد کاری داشته باشید

اقامت پس از تحصیل در بلژیک از روش کار

شما این امکان را دارید که با پیشنهاد شغلی که از کشور بلژیک به شما می شود مجوز اقامت کاری بلژیک را بدست آورید و بعد از مدت 5 سال کار قانونی در کشور بلژیک این امکان را دارید که ویزای دائم را دریافت کنید. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در مورد کار در بلژیک به لینک مربوطه مراجعه نمایید. در بلژیک 2 نوع اجازه کاری وجود دارد:

  • مجوز کار نوع A: این امکان را به شما می دهد که به صورت نامحدود برای کارفرمای خود کار کنید.
  • مجوز کار نوع B: این امکان را به شما می دهند که برای مدت 1 سال برای کارفرمای خود مشغول به کار باشید.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات در باب اقامت بلژیک به لینک مربوطه مراجعه نمایید. برای اطلاعات بیشتر این امکان را دارید که با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و با مشاوران ارشد و حرفه ای ما به صورت تلفنی و حضوری مشاوره شوید.

سوالات مکرر در زمینه اقامت پس از تحصیل در بلژیک

واقعیت این است که اقامت پس از تحصیل در بلژیک برای خیلی از دانشجویان دارای ابهام زیادی است و به همین دلیل در اینباره سوالات زیر مطرح می شود:

  • آیا در بلژیک دانشجوی خارجی امکان کار دارد؟ بله دانشجویان خارجی حین تحصیل در کشور بلژیک می توانند تا 20 ساعت در هفته نیز کار بکنند.
  • هزینه درخواست برای ویزای تحصیلی بلژیک چقدر است؟ در حدود EUR 200 (یورو)
  • سطح درآمد هفتگی دانشجویان در بلژیک چقدر است؟ بین 80€ تا 100€ (یورو)
  • ویزای مربوط به اقامت پس از تحصیل در بلژیک چه نام دارد؟ دولت بلژیک برای این دسته از دانشجویان مجوزی به نام مجوز اقامت سال آشنایی Orientaion Year Residence Permit صادر می کند.
  • ویزای سال آشنایی چند سال اعتبار دارد و هدف از صدور آن چیست؟ این ویزا نهایتا 12 ماه اعتبار داشته و هدف از آن کاریابی و تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری بلژیک می باشد.
  • آیا از طریق ویزای تحصیلی یا ویزای کاری بلژیک امکان بردن اعضای خانواده وجود دارد؟ بله، این از جمله امتیازات داشتن این دو ویزای بلژیک می باشد.
5/5 - (18 امتیاز)

23 دیدگاه برای “اقامت پس از تحصیل در بلژیک

  1. asal گفت:

    سلام . 26 سالمه دارای مدرک مترجمی زبان . آیا برای فوق میتونم اقدام کنم و اقامت بعد از تحصیل در بلژیک داشته باشم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید برای ارشد به این کشور مهاجرت کنید ولی باید بعد از تحصیل، کار پیدا کنید تا بتونید بمونید

  2. مهراد گفت:

    اگر بعد از تحصیل نتونیم به کار برسیم و برگردیم به کشورمون می تونیم درخواست ویزای شش ماه جستجوی کار را از این کشور بکنیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بعد از تحصیل این فرصت در اختیار شما قرار داده می شه و شما می تونید توی این کشور به جستجوی کار مشغول بشید

  3. یاشار خسروی گفت:

    سلام خدمت شما آیا با کار بلژیک میشود بلو کارت آلمان را گرفت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      کار در بلژیک شرایط خودش رو داره و نمیشه باهاش بلوکارت آلمانی گرفت

  4. همایون باقرنیا گفت:

    با سلام
    من شنیدم این کشور سخت به ایرانیا ویزا میده ، درسته ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه بله درست هست شنیده های شما

  5. ali ram گفت:

    بابت مقاله خوب و جامعتون تشکر میکنم میخواستم بگم شرایط اقامت پس از تحصیل در بلژیک یه مقدار سخت به نظر میاد اگه امکانش هست در مورد کشورهای دیگه که دارای شرایط راحت تری هستند مطلب بذارید.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما مسیر ساده ای برای اقامت در کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، مجارستان، کانادا، ایتالیا و غیره تجربه می کنید

  6. سحر گفت:

    سلام

    ممنون از مطالب به روزتون
    خیلی سپاس گذارم خیلی کمکم کردید.

  7. Arezoo گفت:

    سلام سپاس از مطالب خوبتون.
    فقط از طریق ازدواج میشه بعد از ۳ سال اقامت دائم بلژیک را اخذ کرد؟ یا اینکه از همه طریق بعد از ۳ سال می توان برای اخذ اقامت دائم اقدام کرد؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      از طریق تحصیل نمی تونید به این خواسته دست پیدا کنید چون شما اول باید کار پیدا کنید بعد اقدام به دریافت اقامت کنید. در شرایط عادی در بسیاری از وارد 5 ساله میشه به اقامت رسید

  8. لیدا بهرامی گفت:

    بعد از تحصیل بیشتر تو چه زمینه ای میشه کار پیدا کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بلژیک یک کشور پیشرفته است و در اکثر مشاغل فرصت های کاری برای فارغ التحصیلان وجود داره

  9. sohrab گفت:

    ba 42 sal v lisans elmi karbordi chetori mish eghdam kard

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله میشه اقدام کرد اما با توجه به شرایط سختی که دریافت ویزای این کشور داره، بهتر هست به کشورهای دیگه فکر کنید

  10. hiva گفت:

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون، برای اقامت پس از تحصیل در بلژیک باید چه کارهایی انجام داد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید توی رشته تحصیلی خودتون به کار مشغول بشید و این شرایط بسیار خوبی برای شما هست

  11. ساسان احتشامی گفت:

    سلام میخواستم بدونم بعد از تحصیل در بلژیک چقدر فرصت شغلی هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته جهان هست که این فرصت رو به شما می ده

  12. مهسا شهریاری گفت:

    سلام. من لیسانس مهندسی نقشه کشی هستم. ۱۲ سال سابقه کار دارم. چطور میتونم با همسرم برای بلژیک اقدام کنم؟ همسرم وکیل هستند.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما دو کار می تونید انجام بدید این که اولا برای ادامه تخصیل به بلژیک مهاجرت کنید و دوم اینکه برای کار در این کشور تلاش کنید تتا پیشنهاد کاری به دست بیارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *