ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در ژاپن

ژاپن همه ساله میزبان تعداد زیادی دانشجوی خارجی است که بسیاری از آنها برای مقطع دکتری در ژاپن مشتاق می باشند. دکتری در ژاپن فرصت مغتنمی جهت دست یابی به مهارت های تحقیقاتی و پژوهشی در یک جامعه سالم و با ثبات است که برای تحصیلات عالی ارزش فوق العاده زیادی قائل است. دانشگاه های برتر ژاپنی همانند دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو، دانشگاه اوزاکا، دانشگاه توهوکو و موسسه فناوری توکیو از جمله دانشگاه های ژاپنی هستند که دانشجوی دکتری پذیرش می کنند. برنامه دکتری در ژاپن به مدت 3 سال طول می کشد و از شرایط اخذ پذیرش در این مقطع تحصیلی داشتن مدرک فوق لیسانس و نیز گذراندن آزمون ورودی در رشته مربوطه یا ارائه نمره GRE می باشد.

اما دانشجویان خارجی دلایل زیادی برای مقطع دکتری در کشور ژاپن دارند که از جمله این دلایل می توان به دانشگاه های رتبه بالا، کیفیت زندگی برتر، فرصت های اشتغال پذیری بالا، شهرت و اعتبار بین المللی، فناوری های پیشرفته اشاره کرد. در همین مقاله ما به تفصیل درباره شرایط و الزامات مقطع دکتری در کشور ژاپن، مدارک لازم، نحوه اخذ ویزا، هزینه تحصیل و زندگی و نیز بورسیه تحصیلی دانشجویان دکتری در ژاپن بحث می کنیم. اگر شما هم صلاحیت ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید، شما می توانید برای کسب اطلاع از شرایط تحصیل در ژاپن و نحوه اخذ ویزای تحصیلی این کشور از مشاوره های کارشناسان برتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید.

چرا تحصیل دکتری در ژاپن؟

ژاپن با داشتن شهرهای آینده، طبیعت خیره کننده و تاریخ بسیار جالب مقصد تحصیلی دانشجویان دکترایی است که به دنبال مقصد واقعا منحصر به فردی هستند که تا بتوانند برنامه دکتری خود را پیگیری کنند. دولت ژاپن بنابر برنامه زمانبندی خود تعهد طولانی در جهت افزایش تعداد دانشجویان خارجی در این کشور دارد و برای این هدف جاه طلبانه خود برنامه های مختلفی در سر دارد و مجری این برنامه ها نیز دانشگاه های برتر بین المللی در ژاپن هستند. اما مجموعه دلایلی برای مقطع دکتری در کشور ژاپن وجود دارند که از بین بهترین دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه های کلاس جهانی: برخی از دانشگاه های ژاپن در بین 100 دانشگاه برتر جهانی قرار دارند.
  • کیفیت زندگی: ژاپن به خاطر کیفیت بالای زندگی معروف است و محیطی امن و سالم برای دانشجویان دکتری تهیه می کند.
  • روابط بین المللی: در کنار اهداف بلند پروازانه، دولت ژاپن پروژه دانشگاه جهانی برتر را معرفی کرده است که 37 دانشگاه دولتی این کشور را تامین مالی می کند تا به توسعه روابط با دیگر دانشگاه های برتر از اقصی نقاط دنیا کمک کنند.
  • فناوری: ژاپن دارای تکنولوژی برتری در دنیا است و همین امر باعث تبدیل این کشور به مکان ایده آل برای دانشجویان دکترا می کند که مایل به نوآوری و ابتکار در برخی از رشته های علمی هستند.

بدین ترتیب، ژاپن را می توان جزو مقاصد برتر تحصیلات دکتری در دنیا به شمار آورد. با این شرح، شما می توانید در جدول زیر با جزییات کلیدی مقطع دکتری در ژاپن آشنا شوید.

تعداد دانشگاه ها777
جوایز نوبل27
قدیمی ترین دانشگاه(Keio University (1858
تعداد دانشجویان خارجی143457
طول مدت دوره4-3 سال
شهریه ها¥535800 (ین)
سال تحصیلیآوریل تا مارس

ساختار مقطع تحصیلی دکتری در ژاپن در 2024

در ژاپن، برنامه های تحصیلی دکتری معمولا در دانشکده های تحصیلات تکمیلی تخصصی مرتبط با دانشگاه دنبال می شود و مثل اغلب نقاط دنیا، دکتری ژاپن جزء مدارک تحقیقی پیشرفته و معتبر محسوب می شود. مقطع دکتری در این کشور به دو بخش تقسیم می شود. هدف از بخش اول به کارگیری و ترکیب مدرک ارشد به عنوان جزئی از برنامه است. بخش دوم مخصوص دانشجویان طراحی شده است که از قبل مدرک ارشدشان را اخذ کرده اند. اگر شما در حال تحصیل ارشد به عنوان بخشی از دکتری در ژاپن هستید، شما مجموعا 30 واحد را پاس می کنید.

طول دوره تحصیلی دکتری در کشور ژاپن در 2024 همانند قبل، در حدود 4 الی 5 سال است و در طی 2 سال اول تحصیل، دانشجویان ملزم به حضور در کلاس های آموزشی، ارائه پروپوزال پروژه تحقیقاتی و نیز گذراندن آزمون می باشند. ناگفته نماند که قبل از درخواست پذیرش، شما بایستی با استاد راهنمای احتمالی خود درباره طرح تحقیقاتی خود صحبت کنید. همچنین شما باید توصیه نامه ای از استاد راهنمای قبلی خود به او ارسال نمایید. ارزیابی نهایی شما بر مبنای کیفیت رساله دکتری شما و نیز آزمون شفاهی عمومی مشابه viva می باشد.

ساختار مقطع تحصیلی دکتری در ژاپن

مدارک اخذ پذیرش مقطع دکتری در ژاپن

دانشجویان دکتری در ژاپن معمولا با عنوان دانشجویان PhD خوانده می شوند و در نزد مردمان فرهیخته و نوآور ژاپنی از مقام و موقعیت برتری برخوردارند. شاید یکی از دلایل گرایش دانشجویان خارجی برای تحصیل در ژاپن نیز همین استقبال این کشور از این دانشجویان باشد. اگر شما هم در خود صلاحیت ادامه تحصیل دکتری را می بینید، پس با تهیه مدارک و شرایط زیر خود را برای درخواست پذیرش از دانشگاه های ژاپنی آماده نمایید:

  • فرم درخواست پذیرش
  • پاسپورت معتبر یا مدرک شناسایی
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • CV یا رزومه به روز
  • گواهی پزشکی
  • دو توصیه نامه
  • مدرک فوق لیسانس یا معادل بین المللی
  • ریزنمرات تحصیلی مربوطه
  • قبولی در آزمون ورودی یا GRE
  • گواهی ثبت اقامت شهروند غیر ژاپنی
  • مدرک زبان انگلیسی همانند TOEFL یا IELTS

ویزای تحصیلی ژاپن برای متقاضیان مقطع دکتری

اگر چنانچه شما خارج از ژاپن زندگی می کنید و دارای پیشنهاد تحصیل PhD از دانشگاه های ژاپنی دارید، شما بایستی ویزای تحصیلی ژاپن یا College Student Visa (ryugak visa) را درخواست دهید. شما می توانید این ویزا را از نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ژاپن درخواست دهید. اما شما به محض ورود به کشور ژاپن تا حداکثر 14 روز مهلت دارید تا در ادارات شهرداری محلی ثبت نام کنید. با این توصیف، مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی کشور ژاپن بدین شرح است:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • عکس پاسپورتی جدید (3cm × 4cm)
  • پاسپورت معتبر
  • تاییدیه صلاحیت (Certificate of Elligiblity) متقاضیان
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی (IELTS, TOEFL و C1 Advanced)
  • مدرک عدم سوء پیشینه
  • مدرک فوق لیسانس و ریزنمرات مربوطه
  • گواهی اثبات تمکن مالی کافی

هزینه های مقطع دکتری در ژاپن

از شرایط تحصیل در ژاپن، اخذ شهریه توسط دانشگاه های ژاپنی می باشد. اما نباید از این نکته نیز غافل شد که مقطغ دکتری در ژاپن نسبتا ارزان است و علاوه بر این گزینه های تامین بودجه برای دانشجویان خارجی در این کشور فراهم است. شهریه مقطع دکتری در ژاپن توسط وزارت آموزش ژاپن و یا مسئولان دانشگاهی تعیین می شود. در حال حاضر، شهریه های مقطع دکتری در ژاپن در سال تحصیلی 2024 به ترتیب زیر است:

نوع دانشگاهشهریه سالانه
دانشگاه های ملی¥535800 ($5200) + ¥282000 ($2738) برای هزینه های پذیرش
دانشگاه های عمومی محلی¥538167 ($5225) + ¥230717 ($2240) برای هزینه های پذیرش
دانشگاه های خصوصی¥515283 ($5003) برای دکتری پزشکی
¥1123379 ($10907) برای دکتری هنر
¥220000 ($2050) برای هزینه های پذیرش

شما عزیزان می توانید برای اطلاع از صلاحیت اخذ پذیرش خود از دانشگاه های ژاپنی به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کرده و در جریان ریز شرایط مهاجرت تحصیلی به ژاپن قرار گیرید.

پرسش های کلیدی درباره مقطع دکتری در ژاپن

برخی از مهم ترین پرسش های مطرح شده در این رابطه عبارتند از:

  • چرا تحصیل در این دوره تحصیلی می تواند ارزشمند باشد؟ دانشگاه های ژاپنی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این مسئله می تواند ارزش رزومه فرد را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.
  • آیا هزینه های مقطع دکتری در این کشور مناسب است؟ باید به این نکته اشاره کرد که در شرایط کنونی، ژاپن به نسبت برخی از کشورهای اروپایی هزینه های بیشتری دارد. با این حال، امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان دکتری بالا است.
  • زبان تحصیل مقطع دکتری در این کشور چیست؟ دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی در این مقطع به ادامه تحصیل مشغول شوند.
  • محدودیت های دریافت پذیرش دکتری در ژاپن چیست؟ به دلیل رقابت بالا، نیاز به رزومه قوی در این رابطه است.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *